Jag tror att det har att göra med att batteriet är varmt på eftermiddagen, det var alltså inte så länge sedan du laddade.

På morgonen så är batteriet kallt, det kanske var full-laddat redan klockan 22 dagen innan.
 
Vad har du för distans i displayen när det är laddat?
 
I båda fallen kör jag med avfärdstid, så den laddar till 50% vid inkoppling och sedan resten så att den är färdig lagom innan avfärd.

Har upptäckt att jag inte alltid kan bromsa/motorbromsa regenerativt, stapeln är väldigt kort vid avfärd, har inte listat ut om det är för att batteriet är kallt eller varmt :thinking:

Vill dra till minnes att det har varit 42km att köra i båda fallen.
 
Testa att köra på bensin till jobbet en morgon och ladda inte på jobbet. Kolla om det blir någon skillnad. Då kör du ifrån jobbet med kallt batteri.
 
Kan ju också prova att ladda fullt direkt på jobbet, och att ladda med 10A hemma.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
stapeln är väldigt kort vid avfärd
Det beror på att batteriet redan är laddat, den stapeln ökar ju mer du kör och då kan den generara mer.
Sen kan man va lite effektiv när man bromsar och få den att ladda maximalt genom att börja bromsa tidigt men ganska lite när man ser att man måste stanna istället för att bara bromsa hårt på slutet.
Vilket tema kör du på mätarna? Man kan köra mycket effektivare genom att ha på förbrukning i realtid, då ser man exakt när man inte kör effektivt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ah, det är ju fullt logiskt!

Jag brukar ha något av förbrukningstema igång.
 
Det är inte ovanligt för mig heller att det är lättare att komma hem än till jobbet på el. Jag har i brist på bättre satt det i samband med utomhustemperaturen. Men om du står i uppvärmt garage hemma är ju det en lite konstig förklaring.
 
Jag provar med 10A till imorgon och ser hur det blir då.

Förresten någon mer än jag som tycker att 3 avfärdstider är lite väl snålt?
 
engs
Använder inte schemaläggningen längre, laddar fullt när jag parkerar (om det hinns med) och använder inte förvärmningen heller.

Var för ofta som den stod och värmde för kråkorna när veckoschemat krockade med verkligheten och jag glömt ändra. Typ helgdagar på mån-fre, vab, jobba hemifrån, kommer hem tidigare än vanligt, stoppar in laddkabeln och den börjar värma som om jag ska åka från jobbet. Ska iväg tidigare än vanligt för jag har 4h resa osv.

Skulle behövt någon betydligt smartare schemaläggning och geofencing, typ kunna synka mot kalendern i outlook eller så om det ska vara lönt.

Kör bensinvärmaren när det är minusgrader, och ja det känns väldigt märkligt att värma med bensin och köra på el, men har inget bättre alternativ.
 
Idag kom jag hela vägen till jobb inkl lämna frun på el.
Totalt 38km, snitthastighet på 46km/h, ingen kupevärme, hade några km kvar i batteriet när jag kom fram.

Har börjat göra så att jag laddar med 10A hemma, kör med avfärdstid en dryg timme innan jag vill åka, och sätter igång förvärmning manuellt en halvtimme innan avfärd.
Tror att bilen missbedömer vad halvladdad är, och börjar fylla upp för sent (den hade en kvart kvar att ladda när den skulle vara färdig).

Någon som vet hur man stänger av ventilationen bak trots att bilen tror att någon sitter där? (bilbarnstol utan barn).
 
Vet ej men gissar att det går att styra via bilens diagnosinterface.
 
Nu har jag en Outlander PHEV, men jag gissar att den är likvärdig när det gäller batteriet i värme/kyla. Häromdagen var det 10 grader varmt på eftermiddagen, batteriet räckte i 41km inklusive 20km på motorväg i 90km/h. Resten av sträckan var huvudsakligen 70-väg. I går morse var det -6 grader. Batteriet räckte i 29km trots bara körning på landsväg och aldrig snabbare än 80km/h, nästan halva sträckan var 50-väg. Ingen värme eller förvärmning användes vid någon av resorna.

Batteriets kapacitet påverkas kraftigt av yttertemperaturen. Jag har upptäckt att batteriet räcker längre om jag stått i varmgarage innan jag åker (det kyls dock ned under resan). Jag har också upptäckt att om batteriet nästan är fulladdat, men inte riktigt, så räcker batteriet ytterligare 10-15% extra pga att det redan är varmt när man åker.

På min bil så innebär förvärmning att estimatet på körsträcka är för kort. Det är vid några minusgrader ofta så att estimatet är uppåt 20% lägre än verklig körsträcka om jag förvärmt bilen (men sedan kör helt utan värme).

Sedan skall man inte förringa att friktionen i en kall bil är rätt mycket högre än om den är varm, dvs räckvidden påverkas även av detta, särskilt i lägre hastigheter.
 
En annan fråga till er GTE-ägare, har ni varit med om att bilen påstår "strömförsörjning avbruten"?
Sker för mig på jobbets laddstolpe, laddstolpen påstår att inget är fel, men bilen kan inte påbörja slutladdning (detta sker alltså efter den laddat till 50%)
 
Jag har sett meddelandet strömförsörjning avbruten vid många tillfällen. De går att dela in i tre kategorier.

1. Strömmen har verkligen brutits.

2. Jag har kopplat ur laddaren för att köra iväg med bilen. Ibland kommer meddelandet ett flertal gånger medan man kör. Appen lämnar en del övrigt att önska.

3. Laddkabeln var trasig och bröt då och då. Det var den medföljande kabeln för vanligt vägguttag i det fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.