667 699 läst · 3 877 svar
668k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Kabeln ska enligt firman jag köpte bilen av vara rent ny, vilket den också såg ut att vara. Har använts 5-10 gånger av mig nu.
Funkade halvbra i fredags då den lyckades med slutladdning, men sen kunde jag inte sätta igång förvärmning.
Funkade halvbra i fredags då den lyckades med slutladdning, men sen kunde jag inte sätta igång förvärmning.
Var på VAG och bokade service idag och då sa dom att det fanns en kostandsfri uppdatering av högvoltssystemet, den har kommit under senaste året då den inte fanns sist jag servade. Kan va värt att kolla så ni har den i bilen.
Service skulle för övrigt gå på 3200:-
Service skulle för övrigt gå på 3200:-
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Intressant, jag frågade specifikt efter att de skulle trycka in alla uppdateringar, men de gjorde inget utan att VW sagt att det skulle göras.
Vilken service var det? Inspektion eller Inspektion+Olja?
I fredags provade jag en annan laddstolpe och fick samma problem där.
Batteriladdningen har dessutom "degraderat" så att idag laddade den 20min innan den tyckte att strömförsörjningen var avbruten, provade en gång till med samma resultat. Ska prova en kollegas sladd för att förhoppningsvis utesluta den.
Vilken service var det? Inspektion eller Inspektion+Olja?
I fredags provade jag en annan laddstolpe och fick samma problem där.
Batteriladdningen har dessutom "degraderat" så att idag laddade den 20min innan den tyckte att strömförsörjningen var avbruten, provade en gång till med samma resultat. Ska prova en kollegas sladd för att förhoppningsvis utesluta den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
I helgen passerade jag IKEA i Älmhult och kände mig väldigt unik när vi kom ut igen.
Fick ungefär halv laddning, sen verkar det som att stolpen tyckte att den som anslöt sig i det vanliga schuko-uttaget hade högre prio...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick ungefär halv laddning, sen verkar det som att stolpen tyckte att den som anslöt sig i det vanliga schuko-uttaget hade högre prio...
Klart de hade, deras laddning går ju inte att styra. DIn går att styra (via pulsbreddsmodulering av en 1kHz fyrkantvåg som går mellan +12V och -12V).13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Bra att veta, har jag inte tänkt på.
Du har ju något bättre insikt i frågan
Har nu någon bra länk till hur de olika signalerna funkar?
Försöker felsöka lite hjälpligt varför det strular med att ladda på jobbet.
Du har ju något bättre insikt i frågan
Har nu någon bra länk till hur de olika signalerna funkar?
Försöker felsöka lite hjälpligt varför det strular med att ladda på jobbet.
Det mesta borde du hitta på denna sidan:
- https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
Det som inte finns där är det som är typ2-specifikt, dvs att man mellan PP-pinnen och jord har ett motstånd i stickproppen som skall definiera maximal ström på denna. Det finns en del laddboxar som inte gillar om detta motstånd är större än 680 Ohm. VW skulle kunna ha skickat med en 16A-sladd, vilken då har 1500 ohm. Om jag får gissa så är detta problemet.
Annars är det enklaste sättet att felsöka att mäta spänningen över motstånden i den adapter jag byggde (med en multimeter). Du skulle ju kunna mäta direkt på din sladd genom att sätta in en diod och motstånd enligt ritningen i slutet av tråden för laddboxen, dvs där jag bygger adaptern. Jord, PP och CP är de pinnar du skall mäta på (i enlighet med ritningen).
- https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
Det som inte finns där är det som är typ2-specifikt, dvs att man mellan PP-pinnen och jord har ett motstånd i stickproppen som skall definiera maximal ström på denna. Det finns en del laddboxar som inte gillar om detta motstånd är större än 680 Ohm. VW skulle kunna ha skickat med en 16A-sladd, vilken då har 1500 ohm. Om jag får gissa så är detta problemet.
Annars är det enklaste sättet att felsöka att mäta spänningen över motstånden i den adapter jag byggde (med en multimeter). Du skulle ju kunna mäta direkt på din sladd genom att sätta in en diod och motstånd enligt ritningen i slutet av tråden för laddboxen, dvs där jag bygger adaptern. Jord, PP och CP är de pinnar du skall mäta på (i enlighet med ritningen).
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jo, en sak till. Kolla så att laddboxen fungerar för andra. De brukar behöva bootas om titt som tätt. När jag var på gymmet igår (för frugans skull, normalt sett gymmar jag i trädgården eller genom att cykla tilll jobbet) så fungerade inte laddstolpen där, den gav en felkod. Samma sladd som jag laddade med gången innan. RFID-brickan (inCharge) reagerade den inte på alls, utan jag var tvungen att använda appen för att den skulle reagera alls. Orkade dock inte ringa till kundtjänst denna gången då jag hade el tillräckligt för att komma hem (just så pass).
Har dock varit tvungen att ringa inCharge kundtjänst flera gånger för att boota om deras boxar. Ibland för att få loss sladden, ibland för att de skall ladda min bil.
Har dock varit tvungen att ringa inCharge kundtjänst flera gånger för att boota om deras boxar. Ibland för att få loss sladden, ibland för att de skall ladda min bil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Aha, visste inte att de var så lika, men det borde jag listat ut från namnet.
Jag misstänker helt enkelt glapp i mitt fall, typ att jag tappar någon av signalerna.
I mitt fall funkar det för "alla andra" på jobbstolpen från Eon (vi är två som använder stolpen, kollegan kör en Mercedes C350e) men har även haft samma problem på en annan stolpe (vet inte vem som leverar den, men kan vara Eon.) Stolpen verkar förhållandevis buggfri.
Har fortfarande garanti på bilen, men firman ligger 2h bort, så jag vill gärna göra lite felsökning innan jag lämnar in den.
Jag misstänker helt enkelt glapp i mitt fall, typ att jag tappar någon av signalerna.
I mitt fall funkar det för "alla andra" på jobbstolpen från Eon (vi är två som använder stolpen, kollegan kör en Mercedes C350e) men har även haft samma problem på en annan stolpe (vet inte vem som leverar den, men kan vara Eon.) Stolpen verkar förhållandevis buggfri.
Har fortfarande garanti på bilen, men firman ligger 2h bort, så jag vill gärna göra lite felsökning innan jag lämnar in den.
CP skall ju ge +12V likspänning olastad. Börja med att mäta upp detta i andra änden av din sladd på jobbet. Detta fungerar dock inte för PP då den termineras i sladden. Kommer dessutom inte ihåg vad den skall ge för spänning olastad. Hittar inte heller någon referens på detta, men då den är svårare att mäta utan att öppna handsken/kontakten så är det inte där du skall börja.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Gällande laddproblemet är det inte löst, men jag misstänker en bugg i stolpen som bara verkar ske när vi är två bilar inkopplade och min bil anser sig vara färdig för stunden.
Lämnade nyss in bilen för lite olika saker, bland annat laddproblemet, men även en knakande förarstol samt att ena backspegelkameran behövde justeras.
Laddproblemet hittade de inga problem på (surprise!)
Stolen vill de byta underrede på, och kameran behöver man byta vad som verkar vara kamerasystemets styrbox då den verkar lämna felkoder. Inget av detta verkar de vilja ta på någon garanti utan de ska återkomma om de vill ta det på Goodwill
Lämnade nyss in bilen för lite olika saker, bland annat laddproblemet, men även en knakande förarstol samt att ena backspegelkameran behövde justeras.
Laddproblemet hittade de inga problem på (surprise!)
Stolen vill de byta underrede på, och kameran behöver man byta vad som verkar vara kamerasystemets styrbox då den verkar lämna felkoder. Inget av detta verkar de vilja ta på någon garanti utan de ska återkomma om de vill ta det på Goodwill
Hur snabb laddning kan en GTE ta emot?
Jag var på Max igår och där fanns en snabbladdare från Clever med minuttaxa på 2.5kr/min
Det kom en familj med en GTE och pluggade in där men hur mycket får dom i på en halvtimme egentligen?
Jag var på Max igår och där fanns en snabbladdare från Clever med minuttaxa på 2.5kr/min
Det kom en familj med en GTE och pluggade in där men hur mycket får dom i på en halvtimme egentligen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
På en snabbladdare får man fullt på ca 2.5h, och med vanligt vägguttag ca 4.5h.
Så med den minuttaxan är dedär en riktigt dålig affär.
Jag betalar 2.5kr per kWh på jobbet.
Så med den minuttaxan är dedär en riktigt dålig affär.
Jag betalar 2.5kr per kWh på jobbet.