13th Marine 13th Marine skrev:
2. Ofta när jag startar bilen (med "Start-knappen") kan jag lägga i backen och börja köra direkt utan att alla lampor släcks, men ibland så tycker bilen att den behöver starta motorn och vill att jag återigen ska lägga växelspaken i läge P. Har ni andra varit med om det?
Min golf har av någon anledning "tändlås". Men samma sak där. Man måste vänta tills nålen i vänstra mätaren står rakt upp innan man lägger i växeln. Det tar olika lång tid från gång till gång och många gånger tar det störande lång tid.

M myrstack skrev:
Har förvisso ingen GTE (utan en GTS) men randiga/spåriga skivor, främst bak, verkar ju vara vanliga. Mina var redan randiga/spåriga vid inköp runt 3000mil och givetvis gick jag på deras påstående att de skulle slita till sig. De har hållt 5000mil sedan dess men nu börjar det bli läge att göra något åt beläggen men att sätta nya bromsbelägg på de gamla spåriga skivorna känns som ett riskabelt sätt att snabbt tillbaka. Någon som svarvat skivor?

Har någon fått klarhet i vad orsaken är? Känns som antingen material från bromsbackarna har potential att fastna och sedan orsaka en dålig spiral
Orsaken är väl densamma som på de flesta nya bilar. Skivorna är olämpligt konstruerade och måste slitas tillräckligt för att hålla sig rostfria. Så om man bromsar en massa i onödan håller bromsarna längre. Problemet har ökat när större motorer gjort det nödvändigt med större bromsar.

Det går att svarva bromsskivor. Men jag tvivlar på att någon gör det längre.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nope, men nya skivor bak kostar inte mer än 3-400:- st beroende på vilket märke du vill ha.
Enklare och bättre att byta.
Tror jag betalade 1700:- för skivor och belägg runt om, beställde av Autodoc.
För att byta själv måste man backa bromsoken med hjälp av ett digitalt verktyg, typ OBDEleven el dyl.

Fick erbjudande att byta skivor och belägg bak av Toveks, 5600 kr, besiktningen tyckte dock inte det var ett behov.
 
R RealElwood skrev:
För att byta själv måste man backa bromsoken med hjälp av ett digitalt verktyg, typ OBDEleven el dyl.
.
Nja, är det inte samma som på Volvo att det är den elektriska handbromsen man backar. Där kan man t.ex. ta loss motor för handbroms (brukar vara två skruvar) och skruva den tillbaka, när man sedan är klar så pumpar man på bromsen och så drar man åt handbromsen. Den ställer då med automatik in sig rätt. Finns nog de som även kört motorn med batteri kopplat till motorn.
 
  • Gilla
Ybervold och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Min golf har av någon anledning "tändlås". Men samma sak där. Man måste vänta tills nålen i vänstra mätaren står rakt upp innan man lägger i växeln. Det tar olika lång tid från gång till gång och många gånger tar det störande lång tid.
Ja, efter att ha startat bilen några gånger håller jag med om att det ibland kan ta störande lång tid att få ett "Ready". Allt från 1-5s.
 
R RealElwood skrev:
För att byta själv måste man backa bromsoken med hjälp av ett digitalt verktyg, typ OBDEleven el dyl.

Fick erbjudande att byta skivor och belägg bak av Toveks, 5600 kr, besiktningen tyckte dock inte det var ett behov.
Ja, det kostar några hundralappar om man inte redan har, ändå bra timpeng på att göra det själv.
12000:- ville dinbil ha för att byta runt om:)
Tar säkert en halvtimme med lift och rätt verktyg.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är det någon här som kör odbeleven på sin GTE och hittat några features som man borde ha?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon här som kör odbeleven på sin GTE och hittat några features som man borde ha?
Jag har tagit bort pipljudet vid öppen förardörr, samt när man öppnad bagageluckan, låst upp skyltavläsning och sänkt GTE ljudet till 0.

Ladda ner appen och lägg in ditt chassienummer så ser du vad du kan göra, finns bara till Android OS.
 
  • Gilla
SamuelAlm och 2 till
  • Laddar…
Får kika på det!
Har dock inga funktioner att låsa upp då bilen redan har dessa.
 
Om dom bara kunde släppa en OBD-eleven för iOS, står att det är under utveckling men det kan ju ta hur lång tid som helst.
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
R RealElwood skrev:
Jag har tagit bort pipljudet vid öppen förardörr, samt när man öppnad bagageluckan, låst upp skyltavläsning och sänkt GTE ljudet till 0.
Är det bara ljudet som går att stänga av? Eller kan man få den att sluta med ovanan att lägga i handbromsen när man försöker köra med öppen dörr? Kan man stänga av backvarnaren också?
 
  • Gilla
Mr.fluff
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Snackade med verkstan, som fick ringa sin egen reservdelssupport.
Öglan ska monteras ovan och "kan inkräkta på sätesjusteringen", jag nöjer mig inte med att endast kunna använda främre tredjedelen av sätesjusteringen :mad:
Är det fortfarande så?

Jag funderade nämligen på att flytta bak barnstolen.
 
Såvitt jag vet så är det fortfarande så.

Detta är någon billig universell tredjepartssak som man inte kvalitetssäkrat.
Skulle tro att man inte tänkt på detta då man normalt sett använder ISO-FIX behövs inte detta.

Tackar vet jag SAABen som hade dessa instansade i sätet redan från fabrik (y)
 
A Avemo skrev:
Är det bara ljudet som går att stänga av? Eller kan man få den att sluta med ovanan att lägga i handbromsen när man försöker köra med öppen dörr? Kan man stänga av backvarnaren också?
Om du ger dig in och editerar hexkod kan du ändra allt, men det du efterfrågar finns inte som färdigt. Ladda ner appen och lägg in ditt VIN så ser du vad man kan göra.
 
Nu har jag ingen passat gte men är inne på min fjärde golf7 (ej gte) som ju delar mycket teknik, handbromsen har förändrats över åren och är inte lika kinkig på senaste bilarna. Om det är en setting eller ändrad funktionalitet vet jag inte.
 
J JohanLun skrev:
handbromsen har förändrats över åren och är inte lika kinkig på senaste bilarna. Om det är en setting eller ändrad funktionalitet vet jag inte.
Vad är det som förändrats? Jag har inga problem med handbromsen under normala förhållanden. Det är när jag vill titta ut genom dörren när jag backar med en släpvagn som det blir problem. Det tycks inte finnas i begreppsvärlden hos den som designat funktionen.

R RealElwood skrev:
Om du ger dig in och editerar hexkod kan du ändra allt, men det du efterfrågar finns inte som färdigt. Ladda ner appen och lägg in ditt VIN så ser du vad man kan göra.
Det behövs antar jag en pryl att ansluta i diagnosuttaget också. Spelar det roll vad man väljer där? Jag har läst tidigare att det varierar mellan dessa hur mycket man kan komma åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.