673 789 läst · 3 887 svar
674k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Min golf har av någon anledning "tändlås". Men samma sak där. Man måste vänta tills nålen i vänstra mätaren står rakt upp innan man lägger i växeln. Det tar olika lång tid från gång till gång och många gånger tar det störande lång tid.13th Marine skrev:
Orsaken är väl densamma som på de flesta nya bilar. Skivorna är olämpligt konstruerade och måste slitas tillräckligt för att hålla sig rostfria. Så om man bromsar en massa i onödan håller bromsarna längre. Problemet har ökat när större motorer gjort det nödvändigt med större bromsar.M myrstack skrev:Har förvisso ingen GTE (utan en GTS) men randiga/spåriga skivor, främst bak, verkar ju vara vanliga. Mina var redan randiga/spåriga vid inköp runt 3000mil och givetvis gick jag på deras påstående att de skulle slita till sig. De har hållt 5000mil sedan dess men nu börjar det bli läge att göra något åt beläggen men att sätta nya bromsbelägg på de gamla spåriga skivorna känns som ett riskabelt sätt att snabbt tillbaka. Någon som svarvat skivor?
Har någon fått klarhet i vad orsaken är? Känns som antingen material från bromsbackarna har potential att fastna och sedan orsaka en dålig spiral
Det går att svarva bromsskivor. Men jag tvivlar på att någon gör det längre.
För att byta själv måste man backa bromsoken med hjälp av ett digitalt verktyg, typ OBDEleven el dyl.Peter2400 skrev:
Fick erbjudande att byta skivor och belägg bak av Toveks, 5600 kr, besiktningen tyckte dock inte det var ett behov.
Nja, är det inte samma som på Volvo att det är den elektriska handbromsen man backar. Där kan man t.ex. ta loss motor för handbroms (brukar vara två skruvar) och skruva den tillbaka, när man sedan är klar så pumpar man på bromsen och så drar man åt handbromsen. Den ställer då med automatik in sig rätt. Finns nog de som även kört motorn med batteri kopplat till motorn.R RealElwood skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 676 inlägg
Ja, efter att ha startat bilen några gånger håller jag med om att det ibland kan ta störande lång tid att få ett "Ready". Allt från 1-5s.A Avemo skrev:
Ja, det kostar några hundralappar om man inte redan har, ändå bra timpeng på att göra det själv.R RealElwood skrev:
12000:- ville dinbil ha för att byta runt om
Tar säkert en halvtimme med lift och rätt verktyg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 676 inlägg
Är det någon här som kör odbeleven på sin GTE och hittat några features som man borde ha?
Jag har tagit bort pipljudet vid öppen förardörr, samt när man öppnad bagageluckan, låst upp skyltavläsning och sänkt GTE ljudet till 0.13th Marine skrev:
Ladda ner appen och lägg in ditt chassienummer så ser du vad du kan göra, finns bara till Android OS.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 676 inlägg
Får kika på det!
Har dock inga funktioner att låsa upp då bilen redan har dessa.
Har dock inga funktioner att låsa upp då bilen redan har dessa.
Är det bara ljudet som går att stänga av? Eller kan man få den att sluta med ovanan att lägga i handbromsen när man försöker köra med öppen dörr? Kan man stänga av backvarnaren också?R RealElwood skrev:
Är det fortfarande så?13th Marine skrev:
Jag funderade nämligen på att flytta bak barnstolen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 676 inlägg
Såvitt jag vet så är det fortfarande så.
Detta är någon billig universell tredjepartssak som man inte kvalitetssäkrat.
Skulle tro att man inte tänkt på detta då man normalt sett använder ISO-FIX behövs inte detta.
Tackar vet jag SAABen som hade dessa instansade i sätet redan från fabrik
Detta är någon billig universell tredjepartssak som man inte kvalitetssäkrat.
Skulle tro att man inte tänkt på detta då man normalt sett använder ISO-FIX behövs inte detta.
Tackar vet jag SAABen som hade dessa instansade i sätet redan från fabrik
Om du ger dig in och editerar hexkod kan du ändra allt, men det du efterfrågar finns inte som färdigt. Ladda ner appen och lägg in ditt VIN så ser du vad man kan göra.A Avemo skrev:
Nu har jag ingen passat gte men är inne på min fjärde golf7 (ej gte) som ju delar mycket teknik, handbromsen har förändrats över åren och är inte lika kinkig på senaste bilarna. Om det är en setting eller ändrad funktionalitet vet jag inte.
Vad är det som förändrats? Jag har inga problem med handbromsen under normala förhållanden. Det är när jag vill titta ut genom dörren när jag backar med en släpvagn som det blir problem. Det tycks inte finnas i begreppsvärlden hos den som designat funktionen.J JohanLun skrev:
Det behövs antar jag en pryl att ansluta i diagnosuttaget också. Spelar det roll vad man väljer där? Jag har läst tidigare att det varierar mellan dessa hur mycket man kan komma åt.R RealElwood skrev: