657 479 läst · 3 871 svar
657k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag tror du ska kunna lämna nyckeln hemma, men med tanke på hur bra we connect funkar skulle jag inte våga det ..B Bo Berglund skrev:Men såvitt jag vet så måste nyckeln vara i närheten för att man skall kunna köra bilen. I så fall är det ju ganska meningslöst att fibbla med mobilen när det finns en knapp på nyckeln att trycka på för att låsa upp och en annan i bilen för att "starta"...
Det tar ju en minut bara att starta WeConnect.
Men jag har dessutom inte sett någon sådan funktion i min WeConnect på Samsung S7. Där finns lås/öppna samt tuta och blinka, förutom att slå på/av laddning och luftkonditionering.
Hej! Min far har en passat gte 2020. Statistiken som går att få ur displayen kring förbrukning är ju inget vidare. Han vill veta hur stor andel av körd sträcka som är bensin och hur stor del som är el. Finns det möjlighet Att få ut denna data? Han skaffade appen idag och kopplade upp sig mot bilen, kan man se det i den kanske?
Tack på förhand,
Jonas
Tack på förhand,
Jonas
Jag tror att det blir problem med definitionen eftersom det inte bara finns driftfallen eldrift och bensindrift. Hur lång sträcka som är kört med ren eldrift skulle i och för sig gå att få fram. Det var ingenting jag hittade i min Golf i alla fall. Varken i appen eller på webportalen.jonas_da skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 416 inlägg
Men bara ren eldrift kontra hybrid!
I hybridläget bestämmer ju systemet sekund för sekund hur driften fördelas mellan bensin och el. När vi åker nånstans dit elen inte räcker kör vi hybrid och då rapporteras total åtgång av el resp bensin för den körningen.
I hybridläget bestämmer ju systemet sekund för sekund hur driften fördelas mellan bensin och el. När vi åker nånstans dit elen inte räcker kör vi hybrid och då rapporteras total åtgång av el resp bensin för den körningen.
Medlem
· Stockholm
· 1 416 inlägg
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
Fanken ryser när jag ser det där. Fruktansvärt dåligt att inte de levererar en tjänst som är enkel att förstå som man självklart vill använda.B Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 416 inlägg
Jag gick ut och letade i infotainment tills jag såg en konstig detalj, att jag inte var user längre utan att det var en "Gäst" som var aktiv.
Jag klickade på min knapp och sen kollade jag runt lite i de förvirrade menyerna innan jag testade med appen igen. Och nu fungerade det.
Men kördata för de senaste dagarna sedan fredag saknas.
Jag klickade på min knapp och sen kollade jag runt lite i de förvirrade menyerna innan jag testade med appen igen. Och nu fungerade det.
Men kördata för de senaste dagarna sedan fredag saknas.
Fick något liknande häromdan när det uppdaterats något i bilen. Var också inloggad som gäst helt plötsligt
Jag har misstankar om att min tanksymbol inte fungerar, jag har tankat 2gånger och börjar bli dags för min 3e nu, första gången hade jag 1/4tank så då lös ingen lampa, men 2a och nu 3e så bör den lysa, jag har enligt datorn 9mil kvar, och mätaren är på första röda sträcket.
När börjar era lysa?
När börjar era lysa?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
85km vill jag minnas att min plingar till.
Endel gamla bilar tror jag hade separata givare för reservlampa och mätare. Men sedan decennier lär detta vara implementerat i mjukvara. Om mätaren funkar, funkar nog varningen. Det kommer även upp en notis i navigatorn. Men både "tanka" och "dags för service" kommer så sent att man i Sveriges glesbygd inte har en chans att fixa detta när varningen väl kommit.JonasWe skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 416 inlägg
Finns det något sätt att avaktivera öppning av bagagerummet med nyckelknappen?
Åtminstone så att det skall krävas att bilen är olåst för att luckan skall öppnas?
Idag råkade jag ut för ett verkligt problem när bilen var inkörd i garaget och satt på laddning samt låst därinne. När jag skulle hämta den så öppnade inte garageporten trots flera försök. Den gick upp ett par cm och stannade sedan...
Till saken hör att vårt garage inte har någon annan dörr än porten.
Jag försökte kika in under springan när den fastnat och såg då att bagageluckan öppnats och tryckte på insidan av porten där det också finns ett antal "tvärslåar". Det är en av dessa som fastnar mot bagageluckan och stoppar porten.
Efter mycket besvär lyckades jag öppna porten såpass att jag kunde åla mig in i garaget och stänga porten och sedan trycka till luckan så att porten kunde öppnas fullt.
Detta äventyr aktualiserar problemet med bagageluckan:
- Den kan öppnas med knapp på nyckeln även när bilen är låst
- Den kan också öppnas med en knapp på insidan av förarsidans framdörr
- Den kan BARA stängas med knappen på luckans undre kant när den är öppen
Problem:
Om luckan öppnats oavsiktligt medelst knappen på nyckeln så kan den inte stängas igen utan att man går till bilen och trycker på knappen på luckan!
Om detta händer som jag beskrivit ovan så är man rökt! Man kommer inte åt!
Men annars kan det också bli som när vi bodde på ett hotell i Karlstad och jag upptäckte på morgonen att bagaget stod öppet i bilen! Fast bilen var låst! Den hade alltså öppnats oavsiktligt nån gång under natten.
Jag skulle vilja se en lösning på detta så att man inte kan öppna bagaget utan att först ha låst upp bilen.
Då skulle det minska sannolikheten ordentligt för ett oönskat öppnande.
Går det att konfigurerar bagageluckan på detta sätt?
Åtminstone så att det skall krävas att bilen är olåst för att luckan skall öppnas?
Idag råkade jag ut för ett verkligt problem när bilen var inkörd i garaget och satt på laddning samt låst därinne. När jag skulle hämta den så öppnade inte garageporten trots flera försök. Den gick upp ett par cm och stannade sedan...
Till saken hör att vårt garage inte har någon annan dörr än porten.
Jag försökte kika in under springan när den fastnat och såg då att bagageluckan öppnats och tryckte på insidan av porten där det också finns ett antal "tvärslåar". Det är en av dessa som fastnar mot bagageluckan och stoppar porten.
Efter mycket besvär lyckades jag öppna porten såpass att jag kunde åla mig in i garaget och stänga porten och sedan trycka till luckan så att porten kunde öppnas fullt.
Detta äventyr aktualiserar problemet med bagageluckan:
- Den kan öppnas med knapp på nyckeln även när bilen är låst
- Den kan också öppnas med en knapp på insidan av förarsidans framdörr
- Den kan BARA stängas med knappen på luckans undre kant när den är öppen
Problem:
Om luckan öppnats oavsiktligt medelst knappen på nyckeln så kan den inte stängas igen utan att man går till bilen och trycker på knappen på luckan!
Om detta händer som jag beskrivit ovan så är man rökt! Man kommer inte åt!
Men annars kan det också bli som när vi bodde på ett hotell i Karlstad och jag upptäckte på morgonen att bagaget stod öppet i bilen! Fast bilen var låst! Den hade alltså öppnats oavsiktligt nån gång under natten.
Jag skulle vilja se en lösning på detta så att man inte kan öppna bagaget utan att först ha låst upp bilen.
Då skulle det minska sannolikheten ordentligt för ett oönskat öppnande.
Går det att konfigurerar bagageluckan på detta sätt?
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
Tyvärr känner jag inte till hur det ligger till med den saken. Men är också intresserad av att veta hur det hänger ihop och om det finns någon anledning till att konstruktion/funktion av baklucka är designad på det sättet. Att en lätt knapptryckning åstadkommer lucköppning. Jag har aldrig använt den funktionen vilket kanske säger mer om mig än om de som designar bilarna men hur många använder den funktionen egentligen. Jag har heller aldrig lyckats svepa med foten under karossen bak för att öppna bagageluckan. Jag är relativt säker på att jag har den funktionen. Får in i menyerna lite mer noggrant så kanske jag hittar en ”på” knapp för den funktionenB Bo Berglund skrev:Finns det något sätt att avaktivera öppning av bagagerummet med nyckelknappen?
Åtminstone så att det skall krävas att bilen är olåst för att luckan skall öppnas?
Idag råkade jag ut för ett verkligt problem när bilen var inkörd i garaget och satt på laddning samt låst därinne. När jag skulle hämta den så öppnade inte garageporten trots flera försök. Den gick upp ett par cm och stannade sedan...
Till saken hör att vårt garage inte har någon annan dörr än porten.
Jag försökte kika in under springan när den fastnat och såg då att bagageluckan öppnats och tryckte på insidan av porten där det också finns ett antal "tvärslåar". Det är en av dessa som fastnar mot bagageluckan och stoppar porten.
Efter mycket besvär lyckades jag öppna porten såpass att jag kunde åla mig in i garaget och stänga porten och sedan trycka till luckan så att porten kunde öppnas fullt.
Detta äventyr aktualiserar problemet med bagageluckan:
- Den kan öppnas med knapp på nyckeln även när bilen är låst
- Den kan också öppnas med en knapp på insidan av förarsidans framdörr
- Den kan BARA stängas med knappen på luckans undre kant när den är öppen
Problem:
Om luckan öppnats oavsiktligt medelst knappen på nyckeln så kan den inte stängas igen utan att man går till bilen och trycker på knappen på luckan!
Om detta händer som jag beskrivit ovan så är man rökt! Man kommer inte åt!
Men annars kan det också bli som när vi bodde på ett hotell i Karlstad och jag upptäckte på morgonen att bagaget stod öppet i bilen! Fast bilen var låst! Den hade alltså öppnats oavsiktligt nån gång under natten.
Jag skulle vilja se en lösning på detta så att man inte kan öppna bagaget utan att först ha låst upp bilen.
Då skulle det minska sannolikheten ordentligt för ett oönskat öppnande.
Går det att konfigurerar bagageluckan på detta sätt?