657 117 läst · 3 871 svar
657k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Det kan vara Torx, eller den lite mer udda varianten jag sett dem använda är XZN-hylsor, men de borde man med lite tur hitta på exempelvis biltema:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/hylsor/xzn-hylsor-14-och-38-6-st-2000039717
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/hylsor/xzn-hylsor-14-och-38-6-st-2000039717
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Hos min Passat GTE MY2020 är det insex 5 mm.
Det som är speciellt är att det finns en momentspärr i handtaget så att man vet att man dragit tillräckligt.
Visar när det är 8 Nm moment.
Men räcket som sådant lämnar en del övrigt att önska, det är näst intill omöjligt att lossa det för mig. Skruva upp hjälper inte utan man måste ha något att bryta med för att få klorna att öppna sig så man kan montera bort räcket.
Det som är speciellt är att det finns en momentspärr i handtaget så att man vet att man dragit tillräckligt.
Visar när det är 8 Nm moment.
Men räcket som sådant lämnar en del övrigt att önska, det är näst intill omöjligt att lossa det för mig. Skruva upp hjälper inte utan man måste ha något att bryta med för att få klorna att öppna sig så man kan montera bort räcket.
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Nån som vet hur det fungerar med kupévärmningen på en Passat GTE MY2020?
Jag satte min bil på laddning igår och laddkabeln sitter fortfarande i bilen.
Via WeConnect satte jag på luftkonditioneringen för nån timme sedan eftersom det varit frost i natt.
Efter ett tag satte jag också på laddningen, även fast den ju redan var full...
Hur som helst så fick jag nyss ett meddelande att laddningen var klar.
Hmmm,
Två frågor:
1) Varför kan man slå på laddningen och få den att ladda en timme när den redan var inkopplad och laddades i går kväll? Batteriet borde ju vara fullt redan?
2) Är det så att kupévärmen tar ström från batteriet även om bilen är ansluten till laddboxen?
I så fall borde väl strömmen till värmningen tas från laddboxen och inte från batteriet väl?
Är korrekt procedur för värmning att man slår på både uppvärmningen och laddningen samtidigt?
Förvirrande funktion....
Jag satte min bil på laddning igår och laddkabeln sitter fortfarande i bilen.
Via WeConnect satte jag på luftkonditioneringen för nån timme sedan eftersom det varit frost i natt.
Efter ett tag satte jag också på laddningen, även fast den ju redan var full...
Hur som helst så fick jag nyss ett meddelande att laddningen var klar.
Hmmm,
Två frågor:
1) Varför kan man slå på laddningen och få den att ladda en timme när den redan var inkopplad och laddades i går kväll? Batteriet borde ju vara fullt redan?
2) Är det så att kupévärmen tar ström från batteriet även om bilen är ansluten till laddboxen?
I så fall borde väl strömmen till värmningen tas från laddboxen och inte från batteriet väl?
Är korrekt procedur för värmning att man slår på både uppvärmningen och laddningen samtidigt?
Förvirrande funktion....
Hmm, ok tack. Jag ska fotografera och sedan köpa en passande nyckelsats, sen får jag lita på magkänslan om hur hårt det sitter.B Bo Berglund skrev:Hos min Passat GTE MY2020 är det insex 5 mm.
Det som är speciellt är att det finns en momentspärr i handtaget så att man vet att man dragit tillräckligt.
Visar när det är 8 Nm moment.
Men räcket som sådant lämnar en del övrigt att önska, det är näst intill omöjligt att lossa det för mig. Skruva upp hjälper inte utan man måste ha något att bryta med för att få klorna att öppna sig så man kan montera bort räcket.
Ett tips för att få bort räcket är att skjuta det bakåt - avståndet mellan railsen smalnar av något när du skjuter det bakåt.och då får man lättare bort räcket.
EDIT: Ringde en tillbehörsverkstad (VW) och de ville inte uppge vilken sorts nyckel man använde - men självklart kunde man beställa en för en dyr penning. Min logiska slutledning blir att en insex eller torx kommer passa
Redigerat:
1) Det går alltid att slå på laddningen som avslutas ganska omående om batteriet är fullt. Jag tror det handlar om någon form av värmning av batteriet som gör att det går att "ladda" trots att batteriet är fullt.B Bo Berglund skrev:Nån som vet hur det fungerar med kupévärmningen på en Passat GTE MY2020?
Jag satte min bil på laddning igår och laddkabeln sitter fortfarande i bilen.
Via WeConnect satte jag på luftkonditioneringen för nån timme sedan eftersom det varit frost i natt.
Efter ett tag satte jag också på laddningen, även fast den ju redan var full...
Hur som helst så fick jag nyss ett meddelande att laddningen var klar.
Hmmm,
Två frågor:
1) Varför kan man slå på laddningen och få den att ladda en timme när den redan var inkopplad och laddades i går kväll? Batteriet borde ju vara fullt redan?
2) Är det så att kupévärmen tar ström från batteriet även om bilen är ansluten till laddboxen?
I så fall borde väl strömmen till värmningen tas från laddboxen och inte från batteriet väl?
Är korrekt procedur för värmning att man slår på både uppvärmningen och laddningen samtidigt?
Förvirrande funktion....
2) Kupevärmen tar stöm från batteriet som då laddas när kupevärmningen pågår.Du behöver inte slå på laddning när du satt på uppvärmning. Jag brukar använda avresetid så sköts både laddnng och värmning automatiskt.
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Så här ser originalnyckeln i min bil ut:R rackis skrev:Hmm, ok tack. Jag ska fotografera och sedan köpa en passande nyckelsats, sen får jag lita på magkänslan om hur hårt det sitter.
Ett tips för att få bort räcket är att skjuta det bakåt - avståndet mellan railsen smalnar av något när du skjuter det bakåt.och då får man lättare bort räcket.
EDIT: Ringde en tillbehörsverkstad (VW) och de ville inte uppge vilken sorts nyckel man använde - men självklart kunde man beställa en för en dyr penning. Min logiska slutledning blir att en insex eller torx kommer passa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera markeringen som anger vridmomentet när pilarna passar ihop.
Och det är definitivt en vanlig hex-nyckel, alltså INTE torx. Storlek 5 mm.
Fick ett brev om återkallelse för att VW vill kontrollera och täta högspänningsbatteriet. Det finns visst risk för inträngande fukt. Är det någon som har hafr sin bil inne för det? Har en 2018 som jag köpte i somras.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Spännande, ska serva min MY17 om ett par veckor, de kanske hintar om nått då.
Hade bilen inne för byte av vindruta, då ska de tydligen ha passat på att sätta dit en etikett i motorrummet.
Hade bilen inne för byte av vindruta, då ska de tydligen ha passat på att sätta dit en etikett i motorrummet.
När jaj lämnade in min så ville de ha den inne över natten hos dem för att säkerställa att det var rätt förutsättningar inför kontrollen.U Ursidae skrev:
@Onsalakorven Hej, jag har för mig att du hade problem med din bil att den "hackade" vid långsam körning, ffa vid backning? Löste du det problemet?
Jag kände nämligen precis ett konstigt pulserande hackande nu när jag backade ur parkeringen på ICA för ett par timmar sedan...
Jag kände nämligen precis ett konstigt pulserande hackande nu när jag backade ur parkeringen på ICA för ett par timmar sedan...
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
Ja, det stämmer! Det var meckatronikenheten som var problemet. Uppenbarligen ett ganska vanligt problem. Jag lyckades återskapa problemet tillsammans med en tekniker från VW så allt gick på garantin. Sedan dess har jag inte märkt av något!T tobbbias skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 953 inlägg
För mig var det mest märkbart när man backade i lätt uppförsbacke. Och speciellt när batteriet var tomt, så den gärna ville dra igång motorn direkt när bilen börjat rulla. Jag ska försöka hitta en video som jag tog där man dessutom hör ett knackande ljud från växellådan