657 727 läst · 3 871 svar
658k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Västra Götalands län
· 103 inlägg
Tror man håller inne upp/höger-paddeln så hoppar den tillbaka till D-läget om jag minns rätt. Det är rätt kul att köra med paddlarna på slingriga småvägars motorn får varva lite. Sen att den vill gå mest rakt fram när det svänger är ju en annan sak.A Avemo skrev:Givet att det fungerar lika som på golf GTE från 2018 så är M manuell växling. Det fanns två sätt att komma dit. Det ena att dra växelspaken år höger varefter man växlar genom att dra den framåt eller bakåt. Det andra sättet var att aktivera an av växelpaddlarna på ratten. Så genom att dra tillbaka växelspaken år vänster är man tillbaka. Om man kommit åt en växelpaddel kan man kanske dra saken åt höger och sedan tillbaka. Jag minns inte att det var ett problem att komma tillbaka. Och jag är helt frågande till när man skulle använda funktionen.
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
Det visar sig att det hela startade för att jag råkat knuffa spaken åt höger när jag skulle köra iväg...
Den stannar där och jag antar att detta manuella läge är användbart när man kör rally eller liknande men det har verkligen ingen plats i en normal bil tycker jag.
Hur som helst vet jag numera att spaken kan fastna i högerläget, men att man bara petar den åt vänster om det står M i indikatorn.
Den stannar där och jag antar att detta manuella läge är användbart när man kör rally eller liknande men det har verkligen ingen plats i en normal bil tycker jag.
Hur som helst vet jag numera att spaken kan fastna i högerläget, men att man bara petar den åt vänster om det står M i indikatorn.
Vi får nog enas om att vi i denna fråga tycker helt olika. En automatlåda som saknar manuell växlingsmöjlighet skulle jag aldrig överväga. Finns det ens i "normala" bilar?B Bo Berglund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
UPPDATERINGB Bo Berglund skrev:Nu har jag blivit rejält trött på detta! Jag har öppnat ett supportärende hos VW utan att de kommit fram med något fungerande! Idag var jag hos VW-återförsäljaren i Vällingby för att göra som du skrev om ovan, men tji fick jag!
Den försäljaren hade aldrig hört talas om detta och visste inte hur man skulle göra. Han ringde sin chef och frågade men fick inget napp där heller.
Igår gjorde jag en app-uppdatering på min Samsung S7-telefon och då var WeVonnect med bland de som uppdaterades.
Den är nu version 5.10.2, var förut 5.10.1
Så idag provade jag igen att låsa bilen och hamnade på den här video-identifieringen och denna gång kraschade inte appen!
Utan jag kom efter ett tag till någon som pratade engelska med tysk brytning som fotade av mig och körkortets båda sidor varefter han verifierade data och sen var det klart.
VW har tydligen fixat problemet i sin app utan att tala om det för mig som har ett ärende om just detta!
Så långt OK, men nu provade jag att öppna bilen men då dök en annan dialog upp där jag skall mata in nån sorts PIN-kod som de kallar S-PIN...
Vet någon här vad det är och hur jag hittar den koden?
Ställs den in i bilen eller i appen eller hos VW?
Om jag provar att ändra den så visar det sig att alla bilar jag har kommer att återställas och WeConnect kommer inte att fungera längre!
Måste fysiskt göra något i bilen sen.
Redigerat:
Vill minnas att S-PIN var något som jag ställde in när jag aktiverade WeConnect i bilen.
Vad jag sett finns för det mesta möjligheten på automatlådor. Sedan har vi frågan hur ofta jag använt det. På gammaldags automater med momentomvandlare och lägena 1-2-D på spaken har jag aldrig använt det. På en bil med DSG hände det ibland att jag slog över spaken till manuell om jag inte ville att den skulle växla ner i en nerförsbacke med farthållaren på. På GTE:n jag hade var det åter till aldrig. Erfarenheten visar att det för mig är en funktion jag nästan aldrig skulle sakna. När använder du manuell växling på en hybrid?Alfredo skrev:
Numer har jag en bil med enväxlad låda. Och då blir det ganska naturligt att det saknas möjlighet till manuell växling.
Medveten om att detta är en "hybridtråd" men mitt svar gällde nog mest traditionella bilar även om det inte framgick. För att svara på din fråga så är det "aldrig" och det beror i första hand på att jag tror jag kan räkna antalet hybrider jag kört på ena handens tumme.A Avemo skrev:
Har extremt (typ ingen koll alls) dålig koll på hur sådant som "motorbromsning" och "laddning i farten" fungerar på elbilar/hybrider.
Enligt min erfarenhet bra. Motorbroms är avskaffat. Släpper man gasen så stängs motorn av. I stället har man generatorbroms som från den ointresserade användarens perspektiv gör precis samma sak. Bromsar när man släpper gasen. Men det är möjligt för tillverkaren att välja hur hårt det bromsar i stället för att bromsningen bara är en konsekvens av motorns övriga design. Och energin tas i viss mån tillvara.Alfredo skrev:
Jag kom förresten på ett par bilar med automat som inte kan växlas manuellt. Volvo 66 och Volvo 343 med automat. Samma med gamla Daf. Om de var normala bilar kan diskuteras.
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
UppföljningsrapportB Bo Berglund skrev:
När det gäller S-PIN så provade jag med en PIN jag brukar använda då och då och det fungerade såtillvida att jag kom längre....
Men bilen vägrade ändå att låsa upp, efter ett långt tag dök det upp en skylt om att det inte gick....
Men så:
Alldeles för en stund sedan blev jag uppringd av en dam från VW hotline, som jag pratade med och berättade att jag kommit igenom VW-Ident med den nya versionen av appen.
Men att det ändå inte gick att låsa upp.
Då tyckte hon att jag skulle avinstallera appen helt, starta om telefonen och sedan installera på nytt. Så det har jag just gjort.
Efter detta så fick jag logga in på nytt i appen etc, men när jag var klar så gick det faktiskt att öppna och låsa bilen. Det tar en bra stund för kommandona att komma fram men det gick i alla fall.
Tack Bo för att du går i fronten för oss andra som inte orkat ta oss igenom proceduren
Jag tog mig igenom proeceduren med min förra bil, den kunde jag låsa och låsa upp per distans mm. Det var en vanlig Golf, så funktionerna var rätt meningslösa... På GTE och med Samsung ska det även gå att starta bilen utan nycklar, med bara mobilen. Jag har varit sugen på att fixa det, men nu är det bara ett halvår kvar till jag ska lämna tillbaka den. Och, jag träffade en desperat kille på ICA parkeringen för ett tag sen med Tesla och iPhone. Hans batteri var slut, han kunde inte betala för maten, inte ringa frugan och inte låsa upp och åka hem med bilen. Så... Jag tror på att ha med nyckeln ett tag till... Han fick låna min telefon och ringa sin fru, men hon svarade inte... Så jag lämnade honom åt sitt öde...
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
Men såvitt jag vet så måste nyckeln vara i närheten för att man skall kunna köra bilen. I så fall är det ju ganska meningslöst att fibbla med mobilen när det finns en knapp på nyckeln att trycka på för att låsa upp och en annan i bilen för att "starta"...J JohanLun skrev:
Det tar ju en minut bara att starta WeConnect.
Men jag har dessutom inte sett någon sådan funktion i min WeConnect på Samsung S7. Där finns lås/öppna samt tuta och blinka, förutom att slå på/av laddning och luftkonditionering.