657 857 läst · 3 871 svar
658k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Det gick bra med appen, men jag har slutat betala för den.heisiandiishe skrev:Ja, det intressanta tycker jag var att man inte kan fippla med laddinställningar samtidigt som den laddas. Men handlar väl om säkerhet. Tycker efter att jag handlat på mig min Arteon att den där jäkla appen varit strulig och att menyerna i bilen för för att ställa in uppvärmning/avresa inte varit så smidigt dom jag hoppats på. Biljäveln kostar ju typ 500 000. Lite bättre operativsystem hade jag väntat mig.
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
Ja det är väl nästa grej. Den var gratis från början men för en tid sedan kom ett mejl eller kanske ett meddelande via appen, att det var dags att betala för den. Har ingen aning om hur de tänker. Hade ingen aning om att den först ingick i bilköpet men sedan började kosta pengar. Var säker på att detta var en schysst fri app för VW ägare. Kan ju tycka att det borde vara en fördel för VW att vi använder den, inte att vi ska betala för den vid sidan av bilköpet. Resultatet blir att många av oss skiter i appen.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Ärligt talat kan jag tänka mig betala lite för underhåll av appen, jag ser gärna att de vidareutvecklar samt bugg och säkerhetsfixar den. Jag gissar att bilens "internetabonnemang" ingår i dessa pengar med.heisiandiishe skrev:Ja det är väl nästa grej. Den var gratis från början men för en tid sedan kom ett mejl eller kanske ett meddelande via appen, att det var dags att betala för den. Har ingen aning om hur de tänker. Hade ingen aning om att den först ingick i bilköpet men sedan började kosta pengar. Var säker på att detta var en schysst fri app för VW ägare. Kan ju tycka att det borde vara en fördel för VW att vi använder den, inte att vi ska betala för den vid sidan av bilköpet. Resultatet blir att många av oss skiter i appen.
Men tyvärr har ju lagt in för mycket i paketet som jag inte har nytta av eftersom min bil har "lilla 4G-uppkopplingen", vilket gör att jag tycker det är mycket pengar (speciellt när bilen mest stod stilla under pandemin) för att kunna se status och slå av/på laddning. (Det hade varit värt pengarna om jag kunnat dra nytta av de automatiska uppdateringarna av kartan.)
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
En annan sak som jag inte förstår men som inträffade idag:
Passat GTE MY 2020
Jag startade bilen och körde iväg från en affär när jag efter en stund tyckte att den kändes underlig i gasresponsen. Genast trodde jag att jag kommit för långt med växelspaken när jag skulle iväg och aktiverat B-läget (händer titt som tätt), men det var det inte utan det stod M där det annars står D eller B. Att dra spaken bakåt från drive-läget gjorde inget alls utan jag fick köra åt sidan och parkera bilen och därefter starta igen för att komma till D-läget!
Har letat i bruksanvisningen utan att hitta nåt.
FRÅGOR:
1) Vad är det för något som hänt när driftläget blivit M?
2) Hur stänger man av det under körning?
Passat GTE MY 2020
Jag startade bilen och körde iväg från en affär när jag efter en stund tyckte att den kändes underlig i gasresponsen. Genast trodde jag att jag kommit för långt med växelspaken när jag skulle iväg och aktiverat B-läget (händer titt som tätt), men det var det inte utan det stod M där det annars står D eller B. Att dra spaken bakåt från drive-läget gjorde inget alls utan jag fick köra åt sidan och parkera bilen och därefter starta igen för att komma till D-läget!
Har letat i bruksanvisningen utan att hitta nåt.
FRÅGOR:
1) Vad är det för något som hänt när driftläget blivit M?
2) Hur stänger man av det under körning?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
1. Du har hamnat i manuellt läge, dvs du växlar med paddarna på ratten eller genom att trycka växelspaken fram och tillbaka.B Bo Berglund skrev:En annan sak som jag inte förstår men som inträffade idag:
Passat GTE MY 2020
Jag startade bilen och körde iväg från en affär när jag efter en stund tyckte att den kändes underlig i gasresponsen. Genast trodde jag att jag kommit för långt med växelspaken när jag skulle iväg och aktiverat B-läget (händer titt som tätt), men det var det inte utan det stod M där det annars står D eller B. Att dra spaken bakåt från drive-läget gjorde inget alls utan jag fick köra åt sidan och parkera bilen och därefter starta igen för att komma till D-läget!
Har letat i bruksanvisningen utan att hitta nåt.
FRÅGOR:
1) Vad är det för något som hänt när driftläget blivit M?
2) Hur stänger man av det under körning?
2. Tryck växelspaken till vänster om jag inte missminner mig, du har råkat trycka den till höger.
Givet att det fungerar lika som på golf GTE från 2018 så är M manuell växling. Det fanns två sätt att komma dit. Det ena att dra växelspaken år höger varefter man växlar genom att dra den framåt eller bakåt. Det andra sättet var att aktivera an av växelpaddlarna på ratten. Så genom att dra tillbaka växelspaken år vänster är man tillbaka. Om man kommit åt en växelpaddel kan man kanske dra saken åt höger och sedan tillbaka. Jag minns inte att det var ett problem att komma tillbaka. Och jag är helt frågande till när man skulle använda funktionen.B Bo Berglund skrev:
Känns för mig enklare att ge nyckeln till den som ska hämta något.heisiandiishe skrev:
Det klart att det kan vara användbart någon enstaka gång men just låsa/låsa upp känns inte som en funktion jag skulle använda speciellt ofta även om jag naturligtvis inser att den kan vara användbar.Storsockret skrev:
På en hybrid är det det man har generatorbroms till. Om det är en ordinär bil med förbränningsmotor är jag med på tillämpningen även om det skall ganska extrema backar till innan det blir ett problem på en nyare personbil.Alfredo skrev:
heisiandiishe skrev:Ja, det intressanta tycker jag var att man inte kan fippla med laddinställningar samtidigt som den laddas. Men handlar väl om säkerhet. Tycker efter att jag handlat på mig min Arteon att den där jäkla appen varit strulig och att menyerna i bilen för för att ställa in uppvärmning/avresa inte varit så smidigt dom jag hoppats på. Biljäveln kostar ju typ 500 000. Lite bättre operativsystem hade jag väntat mig.
Min GTE är en 21:a och då kan laddinställningarna ändras med laddkabeln inkopplad.13th Marine skrev:
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
Min GTE är en MY2018, den kan jag också ändra laddinställningarna med kabeln i. Dock måste jag först "slå på tändningen". Annars vill inte stereon gå in i den menyn.
Dock kan jag inte köra iväg med bilen när laddsladden är i.
Dock kan jag inte köra iväg med bilen när laddsladden är i.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Gällande att köra i manuellt läge i utförsbackar finns det ju lägen det kan behövas på en hybrid med, exempelvis om man har fullt batteri, eller backen är ännu brantare än vad regenereringen kan hantera
T Traven skrev:Är det någon som fått problem att logga in mot We connect servern från bilen. Sedan nåra dagar sedan så säger bilen bara att inloggningen misslyckades mot min profil vad jag än gör. Det går logga in i we connect appen med motsvarande användarnamn och lösenord men nu får ju appen inte information från bilen längre
Har fabriksåterställt allting i bilen men hjälper inte. så nu finns bara en gäst profil bland användarna men varje gång jag starta bilen kommer det upp en skylt att jag är huvudanvändare av bilen så bilen känner ju på något sätt av min profil.
Sedan tidigare har jag haft problem med att bilen slumpvis aktiverar ivägkörningstider som jag inte har satt själv
Någon som haft liknande problem och lyckats lösa problemet själv? Har gjort ett ärende till we connect supporten också på problemet.
Är en Passat GTE MY2020
Ja fick följande svar från We Connect supporten på mitt problem. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det men låter som något är trasigt på min bil. Får ringa dit imorgon och prata med supporten
------------------------
Hej
Med felsökningarna som genomfördes i fordonet och ärendets utveckling har vi kommit fram med en lösning.
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver vi uppgifter om din favorit verkstad, se nedan:
Ett telefonnummer samt en kontaktperson.
En email adress så att vi kan skicka lösningen från våra experter till dem.
Observera att det måste vara en auktoriserad Volkswagen verkstad.
Vi ser fram emot ditt svar, du kan även kontakta oss på tfn. 0200-88 34 24 (mån-sön kl. 08,00-20,00), ha då gärna ditt ärendenummer, 963967, till hands.
Vi tackar för förtroendet och önskar dig en fin fortsättning på dagen.
Kör försiktigt och njut av din Passat.
Med vänlig hälsning,
Volkswagen