13th Marine 13th Marine skrev:
Gällande att köra i manuellt läge i utförsbackar finns det ju lägen det kan behövas på en hybrid med, exempelvis om man har fullt batteri, eller backen är ännu brantare än vad regenereringen kan hantera ;)
Användbart i vissa specifika och mycket ovanliga situationer. Men inte nödvändigt. Det finns ju fortfarande normala bromsar på bilen. Om de inte rostat ihop för att de inte tål att användas för lite vill säga. Det är väl på tyngre fordon som det på ett annat sätt är nödvändigt att motorbromsa i långa utförsbackar.
 
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Det känns skönt att höra. Då går utvecklingen åt rätt håll! Det ska ju vara enkelt att handha en dyr modern bil:)
Det kan jag i min 19 också, lär varit missförstånd tidigare i tråden.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nä, det är bättre att dra växelspaken bakåt så den regenererar istället.
A Avemo skrev:
På en hybrid är det det man har generatorbroms till.
He, He... OK då. Missade den lilla detaljen att vi var in en elbilstråd... :oops::oops::oops:
 
  • Gilla
  • Haha
JonasWe och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
JonasWe JonasWe skrev:
Det kan jag i min 19 också, lär varit missförstånd tidigare i tråden.
Tror att den som skrev inlägget hade en kärra från -17
 
Bo Berglund skrev:
Nu har bilen kommit tillbaka och jag försökte att låsa med appen....
Och då dök det upp en ganska obegriplig skärm för att man skulle öppna nån videokonferens för att säkerställa sin identitet eller vad de nu menade! Det är nog detta du menade i ditt inlägg.
Håller med om att det knappast är något man vill hålla på med, i vart fall inte varje gång man ska använda funktionen.
Jag har redan identifierat mig med fingeravtryck, så vad 17 tänker de sig att man skall göra nu???
JonasWe JonasWe skrev:
Jag fick aldrig videotjosan att fungera, så jag åkte till VAG ÅF och visade körkortet och de bockade i att jag var verifierad.
Nu har jag blivit rejält trött på detta! Jag har öppnat ett supportärende hos VW utan att de kommit fram med något fungerande! Idag var jag hos VW-återförsäljaren i Vällingby för att göra som du skrev om ovan, men tji fick jag!
Den försäljaren hade aldrig hört talas om detta och visste inte hur man skulle göra. Han ringde sin chef och frågade men fick inget napp där heller.

Du skulle inte kunna säga vilken ÅF du var hos som var så mycket bättre än de jag provat?
(Har varit hos VW-Kista och VW-Vällingby).
Och jag har en Passat GTE MY2020 levererad i maj 2020.
 
heisiandiishe
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag blivit rejält trött på detta! Jag har öppnat ett supportärende hos VW utan att de kommit fram med något fungerande! Idag var jag hos VW-återförsäljaren i Vällingby för att göra som du skrev om ovan, men tji fick jag!
Den försäljaren hade aldrig hört talas om detta och visste inte hur man skulle göra. Han ringde sin chef och frågade men fick inget napp där heller.

Du skulle inte kunna säga vilken ÅF du var hos som var så mycket bättre än de jag provat?
(Har varit hos VW-Kista och VW-Vällingby).
Ska inte förvirra mer än nödvändigt men tillägga att när jag skulle få igång min app hösten 2019 (efter att ha köpt min bil begagnat årsmodell 2018 Arteon) så mejlade och ringde jag åtskilliga gånger och supporten var ömsom hjälpsam ömsom förvirrad. Till slut en em i köerna in mot Nortull ”godkände” de mig över telefon efter att ha skickat något kontrollmeddelande eller liknande. Det hela var ganska absurt! Det kan ha varit så att alla uppgifter jag matade in online inte ”fungerade” och att de istället gjorde det över telefon med mig…men det krävdes flera kontakter:(
 
B Bo Berglund skrev:
Du skulle inte kunna säga vilken ÅF du var hos som var så mycket bättre än de jag provat?
(Har varit hos VW-Kista och VW-Vällingby).
Och jag har en Passat GTE MY2020 levererad i maj 2020.
Jag använder Norell & Nilsson (sk rutiga bubblan då de har en rutig bubbla stående vid vägen) som bör ligga OK till för dig med tanke på vilka två du redan använt. De är generellt mkt bra på service och liknande. De är auktoriserade och service minded. Jag vill absolut rekommendera att ha dem som standardverkstad om du bor hyfsat nära. För mig ligger de dessutom på cykelavstånd även om jag fått låna bil när jag servat.

Nu har jag ingen aning om de är bra på WeConnect bekymmer (det tror jag ingen är). Det är en liten verkstad och jag har lite granna anat att verkstaden tyvärr inte kan göra nåt åt detta, felen ligger i design eller servrar.

Därför lämnade jag till VW kista när min WeConnect ballade ur (på begäran av telefonsupporten), de nollade felkoder och startade om min bil när jag hade liknande bekymmer, gjorde ingen som helst skillnad. De hade inne bilen för en röd varning också, med samma sak. Killen i supporten beklagade sig att de inte visste vad de skulle göra. WeConnect löste sig först när jag raderade både app och konto på telefonen och började om helt från noll, med hjälp av tysk eller engelsktalande telefonsupport.

Mitt tips är. Radera så mycket du bara kan av appar och konton och starta om med en fräsch start. Det var det som tillslut löste mina problem. Vad som var fel vet ingen...
 
Redigerat:
Oftast är det bara en person som kan det där hos varje återförsäljare. Här i stan fick jag gå in på kontoret och prata med någon servicechef som suckade högt och fipplade en stund innan det hoppade igång. Dock hade kundmottagaren koll på hur det fungerade.
 
Storsockret
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Passat GTE på blocket. 38000 mil sedan 2018!! Rekord?

[länk]
Mja, drygt fyra år i trafik som taxi. Så ~25 mil per dag. Har inte koll på hur mycket taxi brukar gå men ja 38k är några mil ändå :D
 
A
Storsockret Storsockret skrev:
Mja, drygt fyra år i trafik som taxi. Så ~25 mil per dag. Har inte koll på hur mycket taxi brukar gå men ja 38k är några mil ändå :D
Måste vara en usel affär att ha haft den, med 25mil om dagen måste den ha gått på i huvudsak bensin och knappt någon el alls.
 
Säg inte det. Med många korta långsamma körningar och stödladdning ett par gånger om dagen kan den nog ha gått en tredjedel–en fjärdedel på el. Och även med bara en fulladdning per dygn blir det nog en femtedel.

Eller så har den bara gått på bensin men gått plus ekonomiskt ändå pga. lägre (inga?) upphämtningsavgifter vid flygplatserna som miljöbil…
 
Storsockret Storsockret skrev:
Mja, drygt fyra år i trafik som taxi. Så ~25 mil per dag. Har inte koll på hur mycket taxi brukar gå men ja 38k är några mil ändå :D
Rekord för en GTE var vad jag syftade på. Kan inte vara många som gått så långt. Nu vet vi inget om batteriets status men skeptikerna (precis som med elbilar) har fått sig en törn. Men tänk vilka servicekostnader!! ~8 oljebyten i DSG’n på 4 år :surprised:
 
Ja man undrar hur batteriet i den mår, det är synd att man iaf på min passat inte kan se total genomsnittlig förbrukning (utan den nollar vid tankning samt nästa vid 100h.)

Men vid 38000mil på mätaren hade jag inte vågat chansa på den, speciellt inte för de pengarna.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
8 oljebyten i DSG’n
I alla fall 6 om man följt intervallen, men samtidigt har dom flesta taxi samma intervall även i vanliga automater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.