J JohanLun skrev:
Brukar oftast bara komma hem. Men brukar ligga på och köra i 110+ ca 50% av sträckan.
Det ger ordentligt luftmotstånd och ökad energiförbrukning, så då kommer man inte så långt som prognosen säger på el.
 
VARNA FOTGÄNGARE?
Finns det något tillbehör som man kan ha till sin GTE 2020 som kan hjälpa till med att uppmärksamma fotgängare om att bilen kommer?
Har hänt flera gånger på senaste tiden att en fotgängare blockerar färdvägen genom att släntra fram sakta i mitten av vägen...
Oftast på parkeringplatser typ IKEA eller småvägar som vid S:t Görans sjukhus.

Jag vill ju inte tuta för det kommer väl att skrämma slag på personen.

Jag tänkte mig tex något sätt att sänka volymen på tutan så att den blir mindre skrämmande eller också ett separat ljud-don som ger ifrån sig ett motorljud när man trycker på knappen.
Om det inte finns kanske det är ett produkttips?
 
B Bo Berglund skrev:
VARNA FOTGÄNGARE?
Finns det något tillbehör som man kan ha till sin GTE 2020 som kan hjälpa till med att uppmärksamma fotgängare om att bilen kommer?
Har hänt flera gånger på senaste tiden att en fotgängare blockerar färdvägen genom att släntra fram sakta i mitten av vägen...
Oftast på parkeringplatser typ IKEA eller småvägar som vid S:t Görans sjukhus.

Jag vill ju inte tuta för det kommer väl att skrämma slag på personen.

Jag tänkte mig tex något sätt att sänka volymen på tutan så att den blir mindre skrämmande eller också ett separat ljud-don som ger ifrån sig ett motorljud när man trycker på knappen.
Om det inte finns kanske det är ett produkttips?
Det var ett tillval. Jag tog det heller inte. Ångrar eftersom vår katt gärna går in under bilen och inte hoppar ut när motorn startar som på en fossilbil... Dubbel kollar alltid under bilen. Även ett tips till er andra med elbil med eller utan egen katt. Trist köra över grannens katt...
 
J JohanLun skrev:
Det var ett tillval. Jag tog det heller inte.
Kommer inte ihåg det tillvalet...
Var det en "tuta" med fotgängarljud (låg volym), eller var det en högtalare som producerar fossilljud hela tiden?
Om det var det senare skulle jag inte ta det heller, för en av poängerna med elbil är att det är lägre ljudnivå.

Hittade denna artikel i Vi Bilägare om ljudproblemet för varning av fotgängare.
Tydligen skall nya bilar låta i hastigheter under 20 km/h enligt EU-förordning.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det var ett tillval. Jag tog det heller inte.
Vad innebär det tillvalet? Konstgjort motorljud?

Annars är det väl bara att vrida upp volymen till normal EPA-nivå? :cool:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad innebär det tillvalet? Konstgjort motorljud?

Annars är det väl bara att vrida upp volymen till normal EPA-nivå? :cool:
Eftersom jag inte har det så vet jag inte exakt hur det fungerar eller låter. Men när man kör långsamt i ett villaområde så är det rätt vanligt att folk inte hör bilen komma. Mitt problem är snarare oron för egen eller grannars katter som inte fattar att bilen startar och sitter kvar under bilen. Nu ska jag snart lämna tillbaka bilen, men har haft tanken att hänga in nån arduino eller liknande som spelar upp ett V8 vrål när man kör igång bilen... :D
 
J JohanLun skrev:
Men när man kör långsamt i ett villaområde så är det rätt vanligt att folk inte hör bilen komma.
Ja jag förstår absolut problemet. Har själv varit "nära" att bli påkörd då jag ännu inte riktigt lärt mig att man inte kan höra alla bilar...

När det gäller katter kanske man kan sätta en sån här i/under bilen? :crysmile:

Vit elektronisk vakthund enhet med grå gallerskydd och indikatorlampor, modell EW 01.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag förstår absolut problemet. Har själv varit "nära" att bli påkörd då jag ännu inte riktigt lärt mig att man inte kan höra alla bilar...

När det gäller katter kanske man kan sätta en sån här i/under bilen? :crysmile:

[bild]
Tyvärr är nog kvalitén sämre än översättningen. Jag ger den en vecka monterad under bilen. :D
 
Problem med ljudet i Android Auto?

Är nybliven ägare till en Passat GTE MY 2018.

Testade igår Android Auto för första gången (via USB-sladd) och det funkade ypperligt att köra efter Google Maps med högt och tydligt ljud. När jag ville byta till Spotify så ser jag att låten går igång (sekunderna tickar) men absolut inget ljud hörs. Eftersom jag har ljud i Maps så kan ju inte USB-kopplingen vara trasig.

Någon som haft samma problem och löst det?
 
R rackis skrev:
Problem med ljudet i Android Auto?

Är nybliven ägare till en Passat GTE MY 2018.

Testade igår Android Auto för första gången (via USB-sladd) och det funkade ypperligt att köra efter Google Maps med högt och tydligt ljud. När jag ville byta till Spotify så ser jag att låten går igång (sekunderna tickar) men absolut inget ljud hörs. Eftersom jag har ljud i Maps så kan ju inte USB-kopplingen vara trasig.

Någon som haft samma problem och löst det?
Jag har samma problem emellanåt, även via t ex SR osv. Jag har ingen lösning på det tyvärr utan jag brukar dra ur sladden och börja om...
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jag har samma problem emellanåt, även via t ex SR osv. Jag har ingen lösning på det tyvärr utan jag brukar dra ur sladden och börja om...
Tack för snabbt svar, då ska jag försöka dra ur sladden och se om det blir någon förbättring. För övrigt så använder jag USB uttaget "bakom" växelspaken".

Vid en googling så verkade också ett annat tips vara att kolla om man har senaste mjukvaran i bilen, kanske får ha det som b-plan också....
 
R rackis skrev:
Tack för snabbt svar, då ska jag försöka dra ur sladden och se om det blir någon förbättring. För övrigt så använder jag USB uttaget "bakom" växelspaken".

Vid en googling så verkade också ett annat tips vara att kolla om man har senaste mjukvaran i bilen, kanske får ha det som b-plan också....
Ljudet brukar allt som oftast hänga sig, jag har haft tror jag 3 olika VW med android auto, ofta är det buggar både i bil och telefon, ibland måste båda startas om... Ibland räcker det dra ur och i sladden.
 
R rackis skrev:
Tack för snabbt svar, då ska jag försöka dra ur sladden och se om det blir någon förbättring. För övrigt så använder jag USB uttaget "bakom" växelspaken".

Vid en googling så verkade också ett annat tips vara att kolla om man har senaste mjukvaran i bilen, kanske får ha det som b-plan också....
Jag kan ju förtydliga att det i mitt fall gäller Apple Carplay
 
R rackis skrev:
Problem med ljudet i Android Auto?

Är nybliven ägare till en Passat GTE MY 2018.

Testade igår Android Auto för första gången (via USB-sladd) och det funkade ypperligt att köra efter Google Maps med högt och tydligt ljud. När jag ville byta till Spotify så ser jag att låten går igång (sekunderna tickar) men absolut inget ljud hörs. Eftersom jag har ljud i Maps så kan ju inte USB-kopplingen vara trasig.

Någon som haft samma problem och löst det?
Får så jag med, starta om stereon bara, går på någon sekund så är man igång igen :)
I vissa fall har jag fått dra ur / i sladden.
 
Är det någon som fått problem att logga in mot We connect servern från bilen. Sedan nåra dagar sedan så säger bilen bara att inloggningen misslyckades mot min profil vad jag än gör. Det går logga in i we connect appen med motsvarande användarnamn och lösenord men nu får ju appen inte information från bilen längre
Har fabriksåterställt allting i bilen men hjälper inte. så nu finns bara en gäst profil bland användarna men varje gång jag starta bilen kommer det upp en skylt att jag är huvudanvändare av bilen så bilen känner ju på något sätt av min profil.
Sedan tidigare har jag haft problem med att bilen slumpvis aktiverar ivägkörningstider som jag inte har satt själv

Någon som haft liknande problem och lyckats lösa problemet själv? Har gjort ett ärende till we connect supporten också på problemet.

Är en Passat GTE MY2020
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.