R
B Bo Berglund skrev:
Har en GTE MY2020
Jag kan se ifall bilen är låst eller upplåst, och om jag trycker på texten så kommer jag till en sida där det går att låsa/öppna. Jag vet inte att jag gjort annat än startat WEconnect och sedan tryckt tummen på knappen så att den läst mitt fingeravtryck.
Man kan slå på/av laddningen och vindrutevärmaren liksom kupevärmningen och dessutom kan man tuta och blinka med varningsljusen en stund.
Men jag har inte hittat något sätt att stänga bagageluckan!
Det är jättekonstigt för det går inte ens att stänga luckan inifrån bilens förarplats. Bara öppna, men sen måste man gå ut och trycka på knappen på luckan för att stänga. Varför är det så?
Ja, jag har samma på min Tiguan Allspace MY2021.
Men efter jag trycker på exempelvis låsknappen så får jag upp att den vill starta en engångsprocess för att identifiera mig.
Där behöver man ha mobilkameran igång när man ringer upp samt en giltig legitimation.

Obs! Detta är en engångsgrej men blir lite irriterad att behöva göra det när jag tycker att de borde kunna ha gjort den identifikationen vid leveransen av bilen ifrån atteviks.

Lathet från min sida att inte ha gjort det men när appen redan är kass som den är så räknar jag med att det inte går smidigt..
Utan att jag kommer behöva lägga mycket tid på att få ordning på detta.

Som sagt så är det konstigt att man i dagens samhälle faktiskt inte kan göra en bättre app.

T.ex. nu står bilen som olåst i appen.
Det står också att alla dörrar, huv/lucka och fönster är stängda.

Bilen låste jag för ett antal timmar sen med fjärren….

Edit: det enda som är bättre med we Connect mot Volvo on call är att jag kan förutom parkeringsvärmaren även köra parkeringsventilation.
 
Storsockret
B Bo Berglund skrev:
Har en GTE MY2020
Men jag har inte hittat något sätt att stänga bagageluckan!
Det är jättekonstigt för det går inte ens att stänga luckan inifrån bilens förarplats. Bara öppna, men sen måste man gå ut och trycka på knappen på luckan för att stänga. Varför är det så?
13th Marine 13th Marine skrev:
På min MY17 räcker det att hålla in knappen länge för att stänga bakluckan, både på "fjärren" och i förardörren.
Råkar ha en 2020 ståendes här hemma nu och det är samma för mig, går att öppna men inte stänga. På vår 2018 går det att stänga både på knapp och fjärr precis som för 13th Marine. Förutsatt att det inte finns att aktivera i nån meny så kan jag tänka mig att dom ändrat det pga säkerhet så man inte ska råka stänga igen den utan uppsikt. Vet att Volvo har haft så länge, men fick för mig att dom ändrade till att det snarare gick i senare årsmodeller.
 
  • Gilla
ake1010
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På min MY17 räcker det att hålla in knappen länge för att stänga bakluckan, både på "fjärren" och i förardörren.
Får prova det när bilen kommer hem igen (hustrun är ute med den nu).
Hur lång tid talar vi om?
 
Någon sekund om jag inte missminner mig.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Råkar ha en 2020 ståendes här hemma nu och det är samma för mig, går att öppna men inte stänga. På vår 2018 går det att stänga både på knapp och fjärr precis som för 13th Marine. Förutsatt att det inte finns att aktivera i nån meny så kan jag tänka mig att dom ändrat det pga säkerhet så man inte ska råka stänga igen den utan uppsikt. Vet att Volvo har haft så länge, men fick för mig att dom ändrade till att det snarare gick i senare årsmodeller.
Missade ditt svar medan jag skrev själv...
Jag kan förstå ifall man inte vill att luckan skall kunna öppnas via appen, men om man sitter på förarplatsen så har man ju rätt nära (2 m) till luckan så vad är problemet då? Den har ju dessutom (överkänsliga) sensorer för hinder för stängningen som stoppar rörelsen...
 
B Bo Berglund skrev:
Det är jättekonstigt för det går inte ens att stänga luckan inifrån bilens förarplats. Bara öppna, men sen måste man gå ut och trycka på knappen på luckan för att stänga. Varför är det så?
Det är inte så konstigt, alla bilar är såna, det är en säkerhetsgrej, klämrisk att du inte kan se vad som händer bakom dig om du sitter i bilen.
 
JonasWe JonasWe skrev:
Nej fast kanske? Har för mig jag sett ett val att värma kupén med batterispänning.. varför man nu skulle vilja det.
Bor du i Sverige bör du ha en bränslevärmare i din GTE. Och ja det är väl sämre för naturen men en kallstart är än sämre.
Njae... Värmaren är ju en i princip helt okontrollerad förbränning utan katalysator eller liknande. Jag har inte sett nån statistik på det. Är det en luft eller vattenvärmare som sitter i? Värmer den bara kupen eller även motorn?

Bäst vore en elektrisk kupevärmare, det borde gå att installera lika väl som man kan installera det i vilken bil som helst. Dock gissar jag man får koppla in två sladdar... :D

För komfort håller jag med, då hade en bränslevärmare varit fint! Men jag tänkte både på miljön samt på vad varje uppvärmning skulle kostat mig, jag har bilen via jobbet och det hade kostat har jag för mig nån hundring per månad extra med värmare. På två år blir det då 2400. Jag har el både hemma och på jobbet, så om bara peewee connect hade funkat så hade jag fått en ljummen bil i alla vardagssituationer. Jag är van att vara utan värmare.
 
R RalleB skrev:
Har inte ens orkat göra identitet processen på we ännu för att kunna låsa och låsa upp via appen.
Nu har bilen kommit tillbaka och jag försökte att låsa med appen....
Och då dök det upp en ganska obegriplig skärm för att man skulle öppna nån videokonferens för att säkerställa sin identitet eller vad de nu menade! Det är nog detta du menade i ditt inlägg.
Håller med om att det knappast är något man vill hålla på med, i vart fall inte varje gång man ska använda funktionen.

Jag har redan identifierat mig med fingeravtryck, så vad 17 tänker de sig att man skall göra nu???
 
Jag var tvungen att åka till en en VAG återförsäljare och styrka min identitet för att dom skulle låsa upp fjärrstyrning på Skodan. Kanske har blivit något liknande för VW. Detta sker alltså en gång sen är det S-pin
 
B Bo Berglund skrev:
Nu har bilen kommit tillbaka och jag försökte att låsa med appen....
Och då dök det upp en ganska obegriplig skärm för att man skulle öppna nån videokonferens för att säkerställa sin identitet eller vad de nu menade! Det är nog detta du menade i ditt inlägg.
Håller med om att det knappast är något man vill hålla på med, i vart fall inte varje gång man ska använda funktionen.

Jag har redan identifierat mig med fingeravtryck, så vad 17 tänker de sig att man skall göra nu???
En gång måste man visa sitt Id för att koppla appen till bilen. Sen aldrig mer (eller... Fram till att man måste starta om från början för att kontot pajar)
 
  • Gilla
Fn87
  • Laddar…
För er som har Home assistans så kan jag rekommendera att köra integrationen till VW istället för appen. Funkar bättre i 9 av 10 fall.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Nu har bilen kommit tillbaka och jag försökte att låsa med appen....
Och då dök det upp en ganska obegriplig skärm för att man skulle öppna nån videokonferens för att säkerställa sin identitet eller vad de nu menade! Det är nog detta du menade i ditt inlägg.
Håller med om att det knappast är något man vill hålla på med, i vart fall inte varje gång man ska använda funktionen.

Jag har redan identifierat mig med fingeravtryck, så vad 17 tänker de sig att man skall göra nu???
Jag fick aldrig videotjosan att fungera, så jag åkte till VAG ÅF och visade körkortet och de bockade i att jag var verifierad.
 
R
Exakt det jag menade, när appen är såpass dålig så har jag inte ens orkat testa att ringa för att styrka min identitet.
Jag har räknat med att det ska strula, vilket ovan inlägg styrker.

Aja får väl testa att ring nån gång eller svänga förbi atteviks nästa gång jag är där i närheten.
 
A
J JohanLun skrev:
Njae... Värmaren är ju en i princip helt okontrollerad förbränning utan katalysator eller liknande. Jag har inte sett nån statistik på det. Är det en luft eller vattenvärmare som sitter i? Värmer den bara kupen eller även motorn?

Bäst vore en elektrisk kupevärmare, det borde gå att installera lika väl som man kan installera det i vilken bil som helst. Dock gissar jag man får koppla in två sladdar... :D

För komfort håller jag med, då hade en bränslevärmare varit fint! Men jag tänkte både på miljön samt på vad varje uppvärmning skulle kostat mig, jag har bilen via jobbet och det hade kostat har jag för mig nån hundring per månad extra med värmare. På två år blir det då 2400. Jag har el både hemma och på jobbet, så om bara peewee connect hade funkat så hade jag fått en ljummen bil i alla vardagssituationer. Jag är van att vara utan värmare.
Nu får du förklara vad det är som är så himla dåligt med bränslevärmare eller är det medias fullständigt okunniga rapportering förra vintern du syftar på?

Då förbränningen inte sker under tryck blir den ren, det kommer bara ut koldioxid och vatten någon karalysator behövs inte. Den har dessutom den trevliga egenskapen att den har nästan 100% verkningsgrad, bra mycket bättre än vad du får med el från Karlshamnsverket mitt i vintern!
 
  • Haha
ARJU
  • Laddar…
mnils skrev:
Nu får du förklara vad det är som är så himla dåligt med bränslevärmare eller är det medias fullständigt okunniga rapportering förra vintern du syftar på?

Då förbränningen inte sker under tryck blir den ren, det kommer bara ut koldioxid och vatten någon karalysator behövs inte. Den har dessutom den trevliga egenskapen att den har nästan 100% verkningsgrad, bra mycket bättre än vad du får med el från Karlshamnsverket mitt i vintern!
Ja, jag vet inte vad som gäller för brännarna men av det jag läst och hört är de inte speciellt bra. Har sett ett antal uppskruvade diselbrännare. Och i min ungdom lagade jag en eberspächer som gick på bensin... Jag har faktiskt besökt en av fabrikerna som tillverkar sådana här brännare för ett par år sen, men just utsläppen var inte alls på agendan... Jag har inga djupare kunskaper om hur de funkar och hur bra förbränning de har trots jag sett innandömet. Men nog ryker och sotar endel av dem endel. Nåja... Jag antar det är en viss skillnad på diesel och bensinvärmare (eller "wallas" fotogen värmare som satt i båtar). I laddhybrider sitter bensinvärmare så det är väl det man får utgå från.

https://www.mestmotor.se/automotors...adliga-ar-branslevarmare-for-miljo-och-halsa/

Oavsett, min tanke med att köra PHEV är att minska mitt klimatavtryck och minska utsläppen. Men om det är så att det drabbar naturen mer att värma på el eller starta en kall motor... Är det ens så att värmaren på en passat värmer själva motorn?

Eller menar du att det är större förlust att elda i Karlshamnsverket, få el, skicka elen till bilen och värma bilen? Det måste jag hoppas är en parantes. Generellt sett så bör det vara mer klimatsmart att köra på el, och man får anta att elen tillverkas på ett bra sätt... Jag kan bara svara för vilket energibolag jag själv använder och hur jag värmer min bil. Hur vår regering hanterat elfrågan är en annan sak.

Edit, idag när jag körde hem så körde jag 54km och hade 13 kvar, men då satte jag farthållaren på 95 på den sträcka som det är motorvägsfart... Hade inte ivägkörningstid utan laddat fullt på förmiddagen och åkte hem på eftermiddagen. Hyfsat bra. Brukar oftast bara komma hem. Men brukar ligga på och köra i 110+ ca 50% av sträckan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.