Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har haft två hybrider och väntar nu på min första elbil. Den första hybriden kändes ny och kul, men den andra kändes från dag ett som en kompromiss. Dragkrok (och budget) fick mig att hänga kvar med en avgasbil tre år till.
Jag klarar mig på el för vardagsanvändning inklusive på sommaren när vi bor ute vid Furusund. Elen räcker precis t.o.r. Norrtälje för inköp etc.
Men när jag skall åka till/från sommarstället (enkel resa 93 km) eller till min dotter (enkel resa 306 km) så funkar det ju inte utan en del bensin...
Jag valde Passaten bland laddhybriderna för möjligheten till dragkrok samt storleken på bagageutrymmet. Det är alltid fullt när vi flyttar till och från sommarstugan. Det var inte många bilar som kunde erbjuda detta (hösten 2019).
Och så var det räckviddsångesten förstås. Med Passat GTE fulltankad kommer man c:a 900 km...
Hoppas det löser sig till 2023.

J JohanLun skrev:
Problemet är att Pee-wee connect är så uselt så att iallafall jag alltid kom bara till ett 50% laddat batteri och kall bil. Nu har den iallafall slutat att sätta randomiserade ivägkörningstider, men en stor del av tillfällena kan jag inte logga in i appen.
Ja, din bil verkar bete sig riktigt udda.

Jag har själv slutat betala för appen så jag får ställa in det manuellt i bilen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, din bil verkar bete sig riktigt udda.

Jag har själv slutat betala för appen så jag får ställa in det manuellt i bilen.
Jo, det var 14 vändor med support och verkstad, men det var nog på servern felet var för när jag raderade profilen och började om från noll så funkade det ..

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Storsockret
Vi håller på att leta efter en GTE men skulle vilja ha elstolarna med minne, vilket är rätt svårt att hitta då det generellt är executive och drag som bilarna är utrustade med, mycket f.d. leasing-bilar kan jag tänka mig. Nu trodde jag att vi hittat ett ex som ändå hade allting, men så visade det sig att den inte har bränslevärmaren... hur fungerar en GTE utan den, går det öht att värma upp bilen innan avfärd om man inte har laddsladden i? Tänker om någon av oss tar den till jobb när det är minusgrader ute och inte har nån laddplats tillgänglig, kommer man då få stå och skrapa rutorna innan hemfärd eller kan den värma med batterikraft även utan laddare inkopplad (förutsatt att det finns nåt att ta av såklart)?

Storsockret Storsockret skrev:
Vi håller på att leta efter en GTE men skulle vilja ha elstolarna med minne, vilket är rätt svårt att hitta då det generellt är executive och drag som bilarna är utrustade med, mycket f.d. leasing-bilar kan jag tänka mig. Nu trodde jag att vi hittat ett ex som ändå hade allting, men så visade det sig att den inte har bränslevärmaren... hur fungerar en GTE utan den, går det öht att värma upp bilen innan avfärd om man inte har laddsladden i? Tänker om någon av oss tar den till jobb när det är minusgrader ute och inte har nån laddplats tillgänglig, kommer man då få stå och skrapa rutorna innan hemfärd eller kan den värma med batterikraft även utan laddare inkopplad (förutsatt att det finns nåt att ta av såklart)?
Jag har ingen värmare. Det blir inte jättevarmt. Du får nog vara beredd att skrapa rutorna ibland. Bränsevärme är kass för naturen.

Trist dock att med elen inkopplad värmer gte för dåligt. Ägde jag min privat skulle jag montera en elektrisk kupevärmare.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Trist dock att med elen inkopplad värmer gte för dåligt. Ägde jag min privat skulle jag montera en elektrisk kupevärmare.
Hur får du in strömmen till den då?
Jag har min GTE inne i garaget på nätterna under vintern. Inget vidare varmt där men i alla fall inte minus.

hur fungerar en GTE utan den, går det öht att värma upp bilen innan avfärd om man inte har laddsladden i?
Nej fast kanske? Har för mig jag sett ett val att värma kupén med batterispänning.. varför man nu skulle vilja det.
Bor du i Sverige bör du ha en bränslevärmare i din GTE. Och ja det är väl sämre för naturen men en kallstart är än sämre.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
J JohanLun skrev:
Jag har ingen värmare. Det blir inte jättevarmt. Du får nog vara beredd att skrapa rutorna ibland. Bränsevärme är kass för naturen.

JonasWe JonasWe skrev:
Nej fast kanske? Har för mig jag sett ett val att värma kupén med batterispänning.. varför man nu skulle vilja det.
Bor du i Sverige bör du ha en bränslevärmare i din GTE. Och ja det är väl sämre för naturen men en kallstart är än sämre.
Ah, tack för svar. Det låter som att vi får hoppa över denna. Det var redan ett nerköp att gå från appstyrd värmare med volvo on call till fjärren, skippa ordentlig värme helt gör jag inte. Surt, enda på blocket jag sett med elstolarna mer eller mindre, sub 300k prismässigt dessutom. Nåja, det kommer fler. Vi sitter ju inte i sjön, vår Alltrack funkar bra.

Ah, tack för svar. Det låter som att vi får hoppa över denna. Det var redan ett nerköp att gå från appstyrd värmare med volvo on call till fjärren, skippa ordentlig värme helt gör jag inte. Surt, enda på blocket jag sett med elstolarna mer eller mindre, sub 300k prismässigt dessutom. Nåja, det kommer fler. Vi sitter ju inte i sjön, vår Alltrack funkar bra.
Jag köpte min för 2månader sedan, mycket leasing och få som kostat på, jag hittade en som var fullsmetad som personal på vw södertälje hade haft som leasing, den såldes privat för 249k till firma, som senare såldes för 329k av firman..

Jag gick också ifrån VOC, och voc appen är 100resor bättre/snabbare än vw connect, man får vara glad om den funkar.. riktigt skräp emellan åt.

R
Kan bara hålla med gällandes weconnect, långsam app med kasst interface.

VOC på min gamla V70 var tusen gånger bättre.

Har inte ens orkat göra identitet processen på we ännu för att kunna låsa och låsa upp via appen.

Det är svårt att prata om marknaden utifrån mitt köp för 2.5år sedan, jag fick ta mig en bit för att hitta med rätt utrustning (vår har nästan allt, saknar färg och stora stereon i princip).
Jag råkade få bensinvärmare med, men som sydskåning har jag aldrig behövt använda den.

Storsockret
JonasWe JonasWe skrev:
Jag köpte min för 2månader sedan, mycket leasing och få som kostat på, jag hittade en som var fullsmetad som personal på vw södertälje hade haft som leasing, den såldes privat för 249k till firma, som senare såldes för 329k av firman..

Jag gick också ifrån VOC, och voc appen är 100resor bättre/snabbare än vw connect, man får vara glad om den funkar.. riktigt skräp emellan åt.
Jo det är bilden jag fått också. Vi har inte connect på vår alltrack, men har funderat på att köpa GSM-starten från eftermontering.se, så man kan sms-starta värmaren iallafall. Det var främst det jag använde även om körjournal och fjärrstart kunde vara trevligt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det är svårt att prata om marknaden utifrån mitt köp för 2.5år sedan, jag fick ta mig en bit för att hitta med rätt utrustning (vår har nästan allt, saknar färg och stora stereon i princip).
Jag råkade få bensinvärmare med, men som sydskåning har jag aldrig behövt använda den.
Jo jag räknar med att få åka. Vår nuvarande köpte vi i Göteborg, det är ca 100 mil. Det exemplaret jag hade hittat nu var 120 mil bort, nere i Eslöv. Inte alltför ofta det finns det man vill ha i norr, och oftast betydligt dyrare.

Jo jag räknar med att få åka. Vår nuvarande köpte vi i Göteborg, det är ca 100 mil. Det exemplaret jag hade hittat nu var 120 mil bort, nere i Eslöv. Inte alltför ofta det finns det man vill ha i norr, och oftast betydligt dyrare.
Det är en bit att åka, jag tyckte 11mil var långt nog, speciellt eftersom jag lämnat in bilen minst två gånger sedan jag köpte den. (vilket blir fyra resor tur och retur)

R RalleB skrev:
Har inte ens orkat göra identitet processen på we ännu för att kunna låsa och låsa upp via appen.
Har en GTE MY2020
Jag kan se ifall bilen är låst eller upplåst, och om jag trycker på texten så kommer jag till en sida där det går att låsa/öppna. Jag vet inte att jag gjort annat än startat WEconnect och sedan tryckt tummen på knappen så att den läst mitt fingeravtryck.
Man kan slå på/av laddningen och vindrutevärmaren liksom kupevärmningen och dessutom kan man tuta och blinka med varningsljusen en stund.
Men jag har inte hittat något sätt att stänga bagageluckan!
Det är jättekonstigt för det går inte ens att stänga luckan inifrån bilens förarplats. Bara öppna, men sen måste man gå ut och trycka på knappen på luckan för att stänga. Varför är det så?

På min MY17 räcker det att hålla in knappen länge för att stänga bakluckan, både på "fjärren" och i förardörren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.