658 293 läst · 3 871 svar
658k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Fakturan för ladden hemma går till företaget, stämmer. Det sker automatiskt på något sätt. Men det var lite pilligt att få det att fungera. Är verkligen helt säker på att det är rätt och lagligt, för de har mkt bra koll på allt. Bilen tillhör ju företaget, likadant som att man tankar på företagets kort.Nötegårdsgubben skrev:
Det som ser ut som en timerknapp längst ned i laddluckan är en knapp för direkt fulladdning om avresetid är inställd. Värmaren och eventuell extra laddning startar på morgonen enligt inställd avresetid.JonasWe skrev:Förstår inte riktigt detta med ivägkörningstid, jag har en tid satt, med både fullt batteri och klimat, ena tiden är 07.15, när jag kommer hem vid 18.00 kvällen innan och stoppar i laddkabeln, trycker på timer knappen inte direkt laddning så startar ändå laddningen direkt, men bilen är varm när jag går ut vid 07.15.
Jag trodde att laddning skedde senare och inte direkt?
Så om jag haft min laddgräns på 100% då värmer den endast på morgonen? Men nu ställde jag 80%, så nu laddar den till 80% direkt och de sista 20% vid avfärdstid?E Edlunn skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
Det här beror på årsmodell...JonasWe skrev:
Min är MY20 och där kan man bara välja 50% laddgräns. Det funkar då så här:
- Man kommer hem med 20% kvar
- Sätter i kabeln och går därifrån
- Nu laddar bilen till 50% och stänger sedan av i väntan på avfärdstid
- Lagom innan avfärd laddar den upp fullt
Man kan köra override på detta genom att trycka in den lilla knappen genast man satt i kabeln.
Då laddar den fullt direkt denna gång.
Jag upptäckte att jag alltid tryckte in den knappen när jag satte i kabeln och eftersom jag inte har fasta tider så tog jag bort alla avfärdstider.
Och då kommer bilen att ladda fullt genast man sätter i kabeln utan att man behöver trycka knappen.
Känns betydligt bättre, enklare handhavande och för det mesta fulladdad bil när man skall iväg på oregelbundna tider.
Jag har en MY19 där jag kan välja 100% om det skulle vara så.. hittills har jag laddat fullt direkt jag kommit hem ifall vi ska iväg igen, men jag märker att det tar 5km innan batteriet blivit varmt och kan åter generera ström, kan jag snabba på den processen genom att välja säg 50% och att den laddar det sista innan avfärd?B Bo Berglund skrev:Det här beror på årsmodell...
Min är MY20 och där kan man bara välja 50% laddgräns. Det funkar då så här:
- Man kommer hem med 20% kvar
- Sätter i kabeln och går därifrån
- Nu laddar bilen till 50% och stänger sedan av i väntan på avfärdstid
- Lagom innan avfärd laddar den upp fullt
Man kan köra override på detta genom att trycka in den lilla knappen genast man satt i kabeln.
Då laddar den fullt direkt denna gång.
Jag upptäckte att jag alltid tryckte in den knappen när jag satte i kabeln och eftersom jag inte har fasta tider så tog jag bort alla avfärdstider.
Och då kommer bilen att ladda fullt genast man sätter i kabeln utan att man behöver trycka knappen.
Känns betydligt bättre, enklare handhavande och för det mesta fulladdad bil när man skall iväg på oregelbundna tider.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Tar du ett kallt batteri dagen efter kommer det ta längre tid att återfå full regenerering, samt att du kommer ha större effektförluster under tiden.JonasWe skrev:Jag har en MY19 där jag kan välja 100% om det skulle vara så.. hittills har jag laddat fullt direkt jag kommit hem ifall vi ska iväg igen, men jag märker att det tar 5km innan batteriet blivit varmt och kan åter generera ström, kan jag snabba på den processen genom att välja säg 50% och att den laddar det sista innan avfärd?
Så ja, att köra avreseladdning kommer göra att du kommer längre (och dessutom ha möjlighet att sätta dig i en varm bil).
Jag kör klimatreglering vid avresetid så ljummen är bilen iallafall, men jag märker från dag till dag att det varierar väldigt.. brukar komma iallafall 30km men nu i veckan när det regnat och varit ~10grader så kommer jag 25km istället. Så ska testa mer med laddningsprocent13th Marine skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 417 inlägg
Min 16 månaders GTE MY20 kommer normalt c:a 50 km eller mer på full laddning.
Läste att VW utvecklar ett nytt batteripack med dubbla kapaciteten för kommande modeller, ligger det något i det tro?
Eller blir det att lämna hybridtypen helt och gå till ren elbil vid nästa bilbyte?
Läste att VW utvecklar ett nytt batteripack med dubbla kapaciteten för kommande modeller, ligger det något i det tro?
Eller blir det att lämna hybridtypen helt och gå till ren elbil vid nästa bilbyte?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Jag tror inte nästa bil blir en hybrid för egen del, utan förhoppningsvis en ren elbil.
Med 30mil räckvidd i ett batteri täcker vi alla sträckor som görs med bil hemma.
Med 30mil räckvidd i ett batteri täcker vi alla sträckor som görs med bil hemma.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 729 inlägg
Jag har haft två hybrider och väntar nu på min första elbil. Den första hybriden kändes ny och kul, men den andra kändes från dag ett som en kompromiss. Dragkrok (och budget) fick mig att hänga kvar med en avgasbil tre år till.
Nu kör jag förvisso rätt mycket och relativt långt, men hade jag haft körvanor där jag mest kört kortare resor hade jag nog snarare tittat på en elbil med mindre batteri och kortare räckvidd än en hybrid. Hade jag tillhört det yttersta fåtal som kör på ställen där de inte bara klarar sig på el vete fan. Då hade jag nog valt en hybrid för att det är trist att backa, men kanske är en ren avgasbil egentligen lika bra då.
Andrahandsvärdena kommer förstås att vara avgörande för vad som blir en drägligt bra affär, och där kan förstås ingen veta hur de kommer att utveckla sig. Personligen tror jag dock att laddhybrider snart kommer kännas lika innovativa som en Toyota Prius, och ha andrahandsvärden efter det.
Nu kör jag förvisso rätt mycket och relativt långt, men hade jag haft körvanor där jag mest kört kortare resor hade jag nog snarare tittat på en elbil med mindre batteri och kortare räckvidd än en hybrid. Hade jag tillhört det yttersta fåtal som kör på ställen där de inte bara klarar sig på el vete fan. Då hade jag nog valt en hybrid för att det är trist att backa, men kanske är en ren avgasbil egentligen lika bra då.
Andrahandsvärdena kommer förstås att vara avgörande för vad som blir en drägligt bra affär, och där kan förstås ingen veta hur de kommer att utveckla sig. Personligen tror jag dock att laddhybrider snart kommer kännas lika innovativa som en Toyota Prius, och ha andrahandsvärden efter det.
Problemet är att Pee-wee connect är så uselt så att iallafall jag alltid kom bara till ett 50% laddat batteri och kall bil. Nu har den iallafall slutat att sätta randomiserade ivägkörningstider, men en stor del av tillfällena kan jag inte logga in i appen.13th Marine skrev: