669 726 läst · 3 877 svar
670k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 436 inlägg
Får gå ut och kolla under golvet i bagaget när det slutat regna. Finns det alltså en kompressor också?
Jag sparade den jag köpt till vår förra bil så nu kanske det finns två där...
Jag sparade den jag köpt till vår förra bil så nu kanske det finns två där...
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 965 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Bäst före, hittade på ett annat forum tar den håller ca 6år, men ha man otur så har det gått två år innan tuben stoppas i bilen.andr.ljung skrev:
Sen är det ju ett väldigt praktiskt sätt att håva in lite extra pengar. Väldigt mycket av dedär 800 kronorna måste vara avans om CRCs mer komplicerade produkt går på under 100kr.
Man måste ha en tub för att mobilitetsgarantin ska gälla, men det verkar som att CRCs duger. (Vilket jag också läst på annat forum)
Vilka skivor köpte du samt från vilken sida? Hade tänkte byta bak nu under julledigheten men kan se att det finns dels olika diametrar samt solida och ventilerade skivor, så är lite osäker på vilka som är rätt.Stefan N skrev:
Mvh,
Köpte från Autodoc. Det är solida och till min bil (antar du har samma) så är det 0986479A84 Bosch 338:- x2 samt belägg 0986494658 Bosch 273:- x1 Priserna varierar men det är dagens pris.
Toppen, tack! Jag har en Passat GTE MY18, men får nog ta av fälgen och mäta för säkerhets skull.Stefan N skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Nu har jag varit med om att "ladda nu"-knappen inte beter sig som jag tänker, precis som @JohanLun skrivit.
Har varit och hämtat släpet och kommer hem och lastar det, passar på att fylla upp batteriet så jag kommer hela vägen till tippen och tillbaka, trycker på "ladda fullt nu"-knappen och laddlampan lyser grönt, när jag väl en timme senare ska köra iväg har bilen inte laddat alls, så bilen går över i fossilmotor på uppfarten när vi kommer hem
Vid närmare eftertanke har det nog hänt fler gånger, samt att jag tror ibland har den helt hoppat över att ladda alls (normalt laddar den upp till 60% när bilen kopplas in.)
Har varit och hämtat släpet och kommer hem och lastar det, passar på att fylla upp batteriet så jag kommer hela vägen till tippen och tillbaka, trycker på "ladda fullt nu"-knappen och laddlampan lyser grönt, när jag väl en timme senare ska köra iväg har bilen inte laddat alls, så bilen går över i fossilmotor på uppfarten när vi kommer hem
Vid närmare eftertanke har det nog hänt fler gånger, samt att jag tror ibland har den helt hoppat över att ladda alls (normalt laddar den upp till 60% när bilen kopplas in.)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 565 inlägg
Två saker ser jag det som:
1. Batteriet mår bäst att ligga runt 50% laddning
2. Man får mer ur batteriet om det är varmt, att ladda batteriet precis innan man kör innebär batteriet är varmare. Är batteriet för kallt kan det inte heller ta emot lika mycket laddning exempelvis vid bromskraftsregenerering.
1. Batteriet mår bäst att ligga runt 50% laddning
2. Man får mer ur batteriet om det är varmt, att ladda batteriet precis innan man kör innebär batteriet är varmare. Är batteriet för kallt kan det inte heller ta emot lika mycket laddning exempelvis vid bromskraftsregenerering.
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
Off topic då jag har en Arteon. Men på området infotainment och sätta på dieselvärmaren (med eller utan weconnect) så är det ju sämsta skiten. Har användning för den men att ställa in är ju en riktig pain in the ass och skulle man vilja justera tiden lite enkelt när man märker att schemat förändras, ja det har jag inte ens försökt mig på. Har lyckats trycka igång värmaren via appen men det fungerar väl bara när man är i hyfsad närhet? Har gjort det från min kontorsplats med bilen stående ej inom synhåll ca 150m bort. Nä sjukt dålig funktion.. HUR kan man inte programmera ihop detta så det blir 100% fail safe och 100% användbart 2020. Biljäveln kostar ju över 400 lax
2020 kan inte välja 100%, det gick sen tidigare tror jag? Det är som jag förstår ivägkörningstid eller knappen. Men jag styr min via Tibber/Easee, dock verkar bilens ivägkörningstider överrrida (eller samordnas med) Easee.
Tyvärr har Easee haft stora problem i helgen. Nu på morgonen tror jag att jag fick ny mjukvara för boxen tickade upp dioderna på displayen och började sen ladda (efter långt uppehåll).
I veckan har jag haft fossil-lånebil då min bil hade upprepade hybridfel. De skulle på en gång titta på ivägkörningstid. Tyvärr hittades inget fel, bara omstart av systemen, så jag har lärt mig att vid hybridfel, stäng av, lås och vänta 5 minuter, är varningen borta, kör vidare...
Tyvärr "höll" ivägkörningstiden bara två dagar (när jag ändå inte skulle åka nånstans) och då Easee låg nere. I morse var jag tillbaka på ivägkörningstid med värmning aktiverad 05.00, som vanligt. Så det blir till att boka in ett besök till på verkstaden.
Just nu skulle jag önska jag hade 2 knappar, LADDA och VÄRM som laddar och värmer när man trycker dem. Schemaläggningen funkar totalt sett så dåligt att jag bara blir trött...
edit: jag har inte bränslevärmare och därmed inte "pre-app" fjärren, den skulle jag gärna haft med en "LADDA och VÄRM knapp", kunde funnits på vanliga fjärren!
Tyvärr har Easee haft stora problem i helgen. Nu på morgonen tror jag att jag fick ny mjukvara för boxen tickade upp dioderna på displayen och började sen ladda (efter långt uppehåll).
I veckan har jag haft fossil-lånebil då min bil hade upprepade hybridfel. De skulle på en gång titta på ivägkörningstid. Tyvärr hittades inget fel, bara omstart av systemen, så jag har lärt mig att vid hybridfel, stäng av, lås och vänta 5 minuter, är varningen borta, kör vidare...
Tyvärr "höll" ivägkörningstiden bara två dagar (när jag ändå inte skulle åka nånstans) och då Easee låg nere. I morse var jag tillbaka på ivägkörningstid med värmning aktiverad 05.00, som vanligt. Så det blir till att boka in ett besök till på verkstaden.
Just nu skulle jag önska jag hade 2 knappar, LADDA och VÄRM som laddar och värmer när man trycker dem. Schemaläggningen funkar totalt sett så dåligt att jag bara blir trött...
edit: jag har inte bränslevärmare och därmed inte "pre-app" fjärren, den skulle jag gärna haft med en "LADDA och VÄRM knapp", kunde funnits på vanliga fjärren!
Redigerat:
Appen startar värmaren oavsett avstånd då den kommunicerar med bilen via mobilnätet. Däremot är den ofattbart långsam.heisiandiishe skrev:Off topic då jag har en Arteon. Men på området infotainment och sätta på dieselvärmaren (med eller utan weconnect) så är det ju sämsta skiten. Har användning för den men att ställa in är ju en riktig pain in the ass och skulle man vilja justera tiden lite enkelt när man märker att schemat förändras, ja det har jag inte ens försökt mig på. Har lyckats trycka igång värmaren via appen men det fungerar väl bara när man är i hyfsad närhet? Har gjort det från min kontorsplats med bilen stående ej inom synhåll ca 150m bort. Nä sjukt dålig funktion.. HUR kan man inte programmera ihop detta så det blir 100% fail safe och 100% användbart 2020. Biljäveln kostar ju över 400 lax
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 329 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 329 inlägg
Jo, man landar på att man vill ha enklast möjliga ibland... Visst jag jag har inte läst på om detta men ivägkörningstid, starttid etc. De kan skriva ”vi värmer din bil så att den är varm när du ska åka klockan 14.00 idag”. Ok det kanske var too much men ivägkörningstid 1, 2 och 3? Något osexigt och på infotainmentsystemet är det rullgardinsmenyer etc som inte känns så vasst eller modernt. Nu slutar jag klaga och beger mig till jobbetJ JohanLun skrev:2020 kan inte välja 100%, det gick sen tidigare tror jag? Det är som jag förstår ivägkörningstid eller knappen. Men jag styr min via Tibber/Easee, dock verkar bilens ivägkörningstider överrrida (eller samordnas med) Easee.
Tyvärr har Easee haft stora problem i helgen. Nu på morgonen tror jag att jag fick ny mjukvara för boxen tickade upp dioderna på displayen och började sen ladda (efter långt uppehåll).
I veckan har jag haft fossil-lånebil då min bil hade upprepade hybridfel. De skulle på en gång titta på ivägkörningstid. Tyvärr hittades inget fel, bara omstart av systemen, så jag har lärt mig att vid hybridfel, stäng av, lås och vänta 5 minuter, är varningen borta, kör vidare...
Tyvärr "höll" ivägkörningstiden bara två dagar (när jag ändå inte skulle åka nånstans) och då Easee låg nere. I morse var jag tillbaka på ivägkörningstid med värmning aktiverad 05.00, som vanligt. Så det blir till att boka in ett besök till på verkstaden.
Just nu skulle jag önska jag hade 2 knappar, LADDA och VÄRM som laddar och värmer när man trycker dem. Schemaläggningen funkar totalt sett så dåligt att jag bara blir trött...
edit: jag har inte bränslevärmare och därmed inte "pre-app" fjärren, den skulle jag gärna haft med en "LADDA och VÄRM knapp", kunde funnits på vanliga fjärren!