Om du går via appen så är det: Ivägkörningstid - välj ivägkörningstid 1 - Ställ in dag och tid sen översta knappen för aktivering sen synkar den med bilen. Att värma bilen kan alla göra, sen har man en extra bränslevärmare man kan använda om man valt det som man styr med fjärrkontroll.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Man måste väl också ange en laddplats och skriva in att den ska köra temperaturreglering.
Jag sätter min avkörningstid till 15-30min innan vi kör, annars lyckas den inte alltid ladda fullt och värma (står bilen ute och det är kallt lyckas den inte med något av det).

Gällande datatrafik finns det väl en massa olika varianter.
På min kunde jag välja två nivåer.
1. Appkoppling, går att ställa in saker via appen.
2. Guide and inform, där ingår kartuppdateringar och jag antar realtidsvarningar för störningar på vägen.
(På min bil krävde detta att mobilen delade wifi via hotspot, funkade ej över blåtand)
Hade bilen haft en simkortshållare hade jag nog kunnat hämta via det (tillval).

Sedan finns ju också safety-delen, jag har inte koll på vad den integrerar.

Om man har bensinvärmare går det att starta den via appen också men bensinvärmaren går inte att tidsinställa utan laddning. Kass tycker jag som inte kan ladda på jobbet och därför måste komma ihåg att starta värmaren manuellt via appen.
Appen förövrigt har en del att önska, den är oerhört långsam och ungefär var fjärde gång jag använder den så får jag besked om att det är tekniska problem, försök senare.

Vad har du för årsmodell? Min 2017 kan man inte starta bensinvärmaren via appen.

Tack ni för hjälpen! Både @Stefan N och @13th Marine .
Jag lägger in en bild från appen vart man trycker för tydlighetens skull.
Skärmbilder från en app visar steg för att justera inställningar för laddning och klimatreglering i fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden längst till vänster så var mitt laddningsställe inställd på bara "laddning" så det var därför jag aldrig märkte av någon temperaturreglering. Nu hoppas jag det ska vara lite lättare att skrapa rutorna framöver :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Glöm inte bort att slå på dem också, nu står alla på "off".

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R RealElwood skrev:
Jag har tagit bort pipljudet vid öppen förardörr, samt när man öppnad bagageluckan, låst upp skyltavläsning och sänkt GTE ljudet till 0.

Ladda ner appen och lägg in ditt chassienummer så ser du vad du kan göra, finns bara till Android OS.
Hej, har börjat försöka tröska mig igenom hela tråden från början... Tar lite tid. Jag såg att man kunde köpa en OBDeleven Pro-license för 900 kr... Jag är väldigt sugen på få funktionen "skyltavläsning" på min bil och tycker att 900 kr är småpotatis för denna funktion... Men jag tycker det låter lite för enkelt. Och då blir man ju lite misstänksam. Kan någon verifiera att jag kan slå på "skyltavläsning" om jag köper en OBDeleven?

Många tack och sorry för alla frågor jag har ställt här sista tiden. Vill ju gärna få ut max av sin bil :)

Jag tycker passat GTE var en skitbil. Jag hade en i 3 år som tjänstebil och snittet när jag körde det var just 0,65 l/M. Min nya BMW 530 D har en förbrukning på 0,7 liter milen. GTE:n var för dyr för vad man fick. Hög ljudnivå och ibland small det bara till i hjulupphängningen. En dag satt körde jag ensam på motorvägen i 110 och då helt plötsligt tvärbromsade bilen ner till noll . Kommer aldrig mer köpa en Passat.

T tobbbias skrev:
Hej, har börjat försöka tröska mig igenom hela tråden från början... Tar lite tid. Jag såg att man kunde köpa en OBDeleven Pro-license för 900 kr... Jag är väldigt sugen på få funktionen "skyltavläsning" på min bil och tycker att 900 kr är småpotatis för denna funktion... Men jag tycker det låter lite för enkelt. Och då blir man ju lite misstänksam. Kan någon verifiera att jag kan slå på "skyltavläsning" om jag köper en OBDeleven?

Många tack och sorry för alla frågor jag har ställt här sista tiden. Vill ju gärna få ut max av sin bil :)
Har du kameran i framrutan så ska det gå att slå igång.
Men jag är inte jätteimponerad, ibland missar den, eller läseer skyltarna på avfartsvägen. Samt att den synkar med kartdatan vilken inte alltid stämmer.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag hade en i 3 år som tjänstebil och snittet när jag körde det var just 0,65 l/M.
Kör du ofta långa sträckor? Största orsaken till att många kommer mycket lägre än så i förbrukning är ju alla korta sträckor som klarar sig bara på el.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Kan någon verifiera att jag kan slå på "skyltavläsning" om jag köper en OBDeleven?
Det krävs ska långkodning och sen kommer du få ett felmeddelande varje gång du startar om du inte har navi, rekomenderas ej att göra. Finns en del trådar på OBDelevens forum om detta.
Jag försökte på min men det va för meckigt.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det krävs ska långkodning och sen kommer du få ett felmeddelande varje gång du startar om du inte har navi, rekomenderas ej att göra. Finns en del trådar på OBDelevens forum om detta.
Jag försökte på min men det va för meckigt.
Tack för infon. Misstänkte nästan det, det lät lite väl lätt liksom. Jag hoppar nog den grejen.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tycker passat GTE var en skitbil. Jag hade en i 3 år som tjänstebil och snittet när jag körde det var just 0,65 l/M. Min nya BMW 530 D har en förbrukning på 0,7 liter milen. GTE:n var för dyr för vad man fick. Hög ljudnivå och ibland small det bara till i hjulupphängningen. En dag satt körde jag ensam på motorvägen i 110 och då helt plötsligt tvärbromsade bilen ner till noll . Kommer aldrig mer köpa en Passat.
Kör du bilen på något märkligt sätt kanske?
Min första sträcka med bilen var 50 mil från Bromölla till Karlstad. Blandad körning såklart men en hel del 110-120 km/h körning. Körde i hybridläget och kom fram på ett snitt av 0,56L/mil. Du har ju nästan 1 liter till per 10 mil jämfört med min första resa?

T tobbbias skrev:
Kör du bilen på något märkligt sätt kanske?
Min första sträcka med bilen var 50 mil från Bromölla till Karlstad. Blandad körning såklart men en hel del 110-120 km/h körning. Körde i hybridläget och kom fram på ett snitt av 0,56L/mil. Du har ju nästan 1 liter till per 10 mil jämfört med min första resa?
Det gjorde jag säkert, tyckte bilen kändes gammal och outvecklad för en bil för 450KSEK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.