675 150 läst · 3 889 svar
675k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 438 inlägg
Ja, kortkörningar hemmavid med laddning emellan resulterar i den låga bensinförbrukningen.
Vi har tankat två gånger sedan vi fick hem bilen i slutet av maj, men då har vi åkt ett antal gånger fram och åter till landet (avstånd 93 km) under sommaren samt en tur fram och åter Stockholm-Karlstad (300 km avstånd). Då blir det ju bensin inblandat när den går över i hybriddrift.
Har 75% bensin kvar i tanken. Har kört totalt 4450 km.
Vi har tankat två gånger sedan vi fick hem bilen i slutet av maj, men då har vi åkt ett antal gånger fram och åter till landet (avstånd 93 km) under sommaren samt en tur fram och åter Stockholm-Karlstad (300 km avstånd). Då blir det ju bensin inblandat när den går över i hybriddrift.
Har 75% bensin kvar i tanken. Har kört totalt 4450 km.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 984 inlägg
Är det fler än jag som reagerat på att bränslenivåmätaren inte ändras något i början, nästan som om den hade en fördröjd effekt. T ex så tankade jag fullt i förrgår och körde en stund på bensin. Igår var min sambo iväg med bilen och körde ca 15 mil. Hon startade med en i princip full tank och fullt batteri. Låt oss säga att hon kom 3 mil på ren el, resten ~5 l/100km (motorväg/landsväg), så ca 12 mil på bensin -> ca 6 liter. Från full tank på 50 liter -6 liter innebär 44 liter, likt förbannat visar mätaren helt fullt när jag sätter mig i bilen idag trots att 10-15% av tanken är tom en analog mätare hade definitivt visat en minskning, vilket den ska göra. Jag blir lite frustrerad av detta eftersom batterinivåmätaren börjar sjunka redan innan jag kommer ut på vägen från vårt kvarter....
Bilen är en MY18 med digitala mätare
Bilen är en MY18 med digitala mätare
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
@andr.ljung Jag är ganska säker på att det är en "analog" givare inne i tanken, så det är snarare den som inte kan rapportera mer än "fullt".
Har samma med min SAAB från 2003, kommer nog en 100km innan nålen börjar röra sig nedåt.
Har samma med min SAAB från 2003, kommer nog en 100km innan nålen börjar röra sig nedåt.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 984 inlägg
Givaren är analog, ja. Men som du säger kan det ju både handla om skalan men även en hur signalen hanteras. Det är väl inte helt omöjligt att detta görs så föraren får en känsla av låg förbrukning?13th Marine skrev:
Jag har aldrig upplevt detta på någon bil innan och det är säkert därför jag reagerar.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
Jag tror bara vi kan spekulera, men spontant borde det gå att justera antigen i mekaniken eller programvaran, dock osäkert om VW sett ett behov i att kunna det.andr.ljung skrev:
Kan säkert både variera mellan modeller och unika bilar, nu kikar jag sällan på soppamätaren (desto oftare på batterimätaren) men har inte upplevt det som ett problem på min bil.
(MY17 med digitala mätartavlor).
För egen del ska bilen in på service imorrn, har förberett för att slippa betala 800kr för VAGs punkagegga och köpt en tub CRC för 125kr på macken istället.
Gnäller de över att mobilitetsgarantin så hoppar jag den.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 984 inlägg
Så är det säkert. Det mesta krutet från VW’s sida samt kunders förväntningar på bilen ligger ju i eldriften. Jag ser det inte som ett problem, snarare en besvikelse på VW som biltillverkare.13th Marine skrev:Jag tror bara vi kan spekulera, men spontant borde det gå att justera antigen i mekaniken eller programvaran, dock osäkert om VW sett ett behov i att kunna det.
Kan säkert både variera mellan modeller och unika bilar, nu kikar jag sällan på soppamätaren (desto oftare på batterimätaren) men har inte upplevt det som ett problem på min bil.
(MY17 med digitala mätartavlor).
För egen del ska bilen in på service imorrn, har förberett för att slippa betala 800kr för VAGs punkagegga och köpt en tub CRC för 125kr på macken istället.
Gnäller de över att mobilitetsgarantin så hoppar jag den.
Eller så har min sambo en helt magisk förmåga i sin högerfot då är jag istället imponerad
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
Blir du besviken över dedär så får du vara glad att du inte har min bilandr.ljung skrev:
Generellt sett tycker jag bilen är helt okej, men eftermarknaden tycker jag är rätt dålig, tillsammans med hur återförsäljaren hanterat i princip alla ärenden efter jag köpte bilen.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 984 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 984 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
Bilen återlämnad efter service, det blev billigare än angivet
Oljebyte med inspektion. 3321kr
Bromsvätskebyte. 883kr
De gnällde på vindrutetorkarna (900kr vill de ha för en komplett uppsättning)
samt på punkavätskan (800kr, jag köpte en från CRC, finns för hundralappen)
Fick behålla mobilitetsgarantin.
Oljebyte med inspektion. 3321kr
Bromsvätskebyte. 883kr
De gnällde på vindrutetorkarna (900kr vill de ha för en komplett uppsättning)
samt på punkavätskan (800kr, jag köpte en från CRC, finns för hundralappen)
Fick behålla mobilitetsgarantin.
Medlem
· Stockholm
· 1 438 inlägg
Kan ni förklara för en obevandrad som alltid haft reservhjul i tidigare bilar:
Vad är "punkavätskan" och hur hittar man den i en GTE?
Vad är "punkavätskan" och hur hittar man den i en GTE?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
I baljan under bagaget finns ett antal små väskor.B Bo Berglund skrev:
I en av den finns en tub vätska samt en liten kompressor.
Man häller vätskan i det punkterade däcket och pumpar upp med kompressorn.
På min golf 7 kostade, har jag för mig, vindrutetorkarbladen typ 50kr st enl faktura, när de servade på den service som ingår. Undrar om det är olika priser om fakturan går till leasingbolaget m serviceavtal eller om det köps av en privatperson?13th Marine skrev:Bilen återlämnad efter service, det blev billigare än angivet
Oljebyte med inspektion. 3321kr
Bromsvätskebyte. 883kr
De gnällde på vindrutetorkarna (900kr vill de ha för en komplett uppsättning)
samt på punkavätskan (800kr, jag köpte en från CRC, finns för hundralappen)
Fick behålla mobilitetsgarantin.
Jag misstänker de i butik kostar det 10-dubbla. Som på macken. Torkarblad 1000 spänn. Som från tysk sida kostar 150 med frakt för märkesgrejor. Torkarblad blir man verkligen ripped of på! Läge att köpa egna innan service för de som betalar privat...
Punkavätskan är för att de inte skickar med reservhjul. Tror jag la till reservhjul på min första golf7, kostade inte många kronor extra, sen hade jag en gasgolf å då gick de inte och efter det har jag tänkt att jag ändå ringer assistans om jag får punka. På GTE lär det väl inte gå att ha reservhjul så att...
Vet en bekant som fick punka på väg till sälen (inte en vw iofs men det spelar ingen roll), de hörde av sig och sa de blev sena... det gick inte att reparera, bärgarn tog bilen till verkstad efter många timmar, de fick ta in på hotell i nån håla. de missade en av tre skiddagar... Så jag vet inte, åker man mkt landsväg / långa resor om det är så smart att inte ha hjul...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 717 inlägg
Garanterat olika priser skulle jag tro.J JohanLun skrev:På min golf 7 kostade, har jag för mig, vindrutetorkarbladen typ 50kr st enl faktura, när de servade på den service som ingår. Undrar om det är olika priser om fakturan går till leasingbolaget m serviceavtal eller om det köps av en privatperson?
Jag misstänker de i butik kostar det 10-dubbla. Som på macken. Torkarblad 1000 spänn. Som från tysk sida kostar 150 med frakt för märkesgrejor. Torkarblad blir man verkligen ripped of på! Läge att köpa egna innan service för de som betalar privat...
Punkavätskan är för att de inte skickar med reservhjul. Tror jag la till reservhjul på min första golf7, kostade inte många kronor extra, sen hade jag en gasgolf å då gick de inte och efter det har jag tänkt att jag ändå ringer assistans om jag får punka. På GTE lär det väl inte gå att ha reservhjul så att...
Vet en bekant som fick punka på väg till sälen (inte en vw iofs men det spelar ingen roll), de hörde av sig och sa de blev sena... det gick inte att reparera, bärgarn tog bilen till verkstad efter många timmar, de fick ta in på hotell i nån håla. de missade en av tre skiddagar... Så jag vet inte, åker man mkt landsväg / långa resor om det är så smart att inte ha hjul...
Dessvärre inte plats för ett reservhjul.