Ja, kortkörningar hemmavid med laddning emellan resulterar i den låga bensinförbrukningen.
Vi har tankat två gånger sedan vi fick hem bilen i slutet av maj, men då har vi åkt ett antal gånger fram och åter till landet (avstånd 93 km) under sommaren samt en tur fram och åter Stockholm-Karlstad (300 km avstånd). Då blir det ju bensin inblandat när den går över i hybriddrift.
Har 75% bensin kvar i tanken. Har kört totalt 4450 km.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är det fler än jag som reagerat på att bränslenivåmätaren inte ändras något i början, nästan som om den hade en fördröjd effekt. T ex så tankade jag fullt i förrgår och körde en stund på bensin. Igår var min sambo iväg med bilen och körde ca 15 mil. Hon startade med en i princip full tank och fullt batteri. Låt oss säga att hon kom 3 mil på ren el, resten ~5 l/100km (motorväg/landsväg), så ca 12 mil på bensin -> ca 6 liter. Från full tank på 50 liter -6 liter innebär 44 liter, likt förbannat visar mätaren helt fullt när jag sätter mig i bilen idag trots att 10-15% av tanken är tom :mad: en analog mätare hade definitivt visat en minskning, vilket den ska göra. Jag blir lite frustrerad av detta eftersom batterinivåmätaren börjar sjunka redan innan jag kommer ut på vägen från vårt kvarter....

Bilen är en MY18 med digitala mätare
 
@andr.ljung Jag är ganska säker på att det är en "analog" givare inne i tanken, så det är snarare den som inte kan rapportera mer än "fullt".
Har samma med min SAAB från 2003, kommer nog en 100km innan nålen börjar röra sig nedåt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@andr.ljung Jag är ganska säker på att det är en "analog" givare inne i tanken, så det är snarare den som inte kan rapportera mer än "fullt".
Har samma med min SAAB från 2003, kommer nog en 100km innan nålen börjar röra sig nedåt.
Givaren är analog, ja. Men som du säger kan det ju både handla om skalan men även en hur signalen hanteras. Det är väl inte helt omöjligt att detta görs så föraren får en känsla av låg förbrukning?

Jag har aldrig upplevt detta på någon bil innan och det är säkert därför jag reagerar.
 
Redigerat:
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Givaren är analog, ja. Men som du säger kan det ju både handla om skalan men även en hur signalen hanteras. Det är väl inte helt omöjligt att detta görs så föraren får en känsla av låg förbrukning?

Jag har aldrig upplevt detta på någon bil innan och det är säkert därför jag reagerar.
Jag tror bara vi kan spekulera, men spontant borde det gå att justera antigen i mekaniken eller programvaran, dock osäkert om VW sett ett behov i att kunna det.

Kan säkert både variera mellan modeller och unika bilar, nu kikar jag sällan på soppamätaren (desto oftare på batterimätaren) men har inte upplevt det som ett problem på min bil.
(MY17 med digitala mätartavlor).

För egen del ska bilen in på service imorrn, har förberett för att slippa betala 800kr för VAGs punkagegga och köpt en tub CRC för 125kr på macken istället.
Gnäller de över att mobilitetsgarantin så hoppar jag den.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror bara vi kan spekulera, men spontant borde det gå att justera antigen i mekaniken eller programvaran, dock osäkert om VW sett ett behov i att kunna det.

Kan säkert både variera mellan modeller och unika bilar, nu kikar jag sällan på soppamätaren (desto oftare på batterimätaren) men har inte upplevt det som ett problem på min bil.
(MY17 med digitala mätartavlor).

För egen del ska bilen in på service imorrn, har förberett för att slippa betala 800kr för VAGs punkagegga och köpt en tub CRC för 125kr på macken istället.
Gnäller de över att mobilitetsgarantin så hoppar jag den.
Så är det säkert. Det mesta krutet från VW’s sida samt kunders förväntningar på bilen ligger ju i eldriften. Jag ser det inte som ett problem, snarare en besvikelse på VW som biltillverkare.

Eller så har min sambo en helt magisk förmåga i sin högerfot :crysmile: då är jag istället imponerad (y)
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Så är det säkert. Det mesta krutet från VW’s sida samt kunders förväntningar på bilen ligger ju i eldriften. Jag ser det inte som ett problem, snarare en besvikelse på VW som biltillverkare.

Eller så har min sambo en helt magisk förmåga i sin högerfot :crysmile: då är jag istället imponerad (y)
Blir du besviken över dedär så får du vara glad att du inte har min bil ;)
Generellt sett tycker jag bilen är helt okej, men eftermarknaden tycker jag är rätt dålig, tillsammans med hur återförsäljaren hanterat i princip alla ärenden efter jag köpte bilen.
 
Skulle säga att alla bilar i Volkswagen koncernen beter sig så. Man kan köra en 20 mil innan mätaren rör sig. Sen innebär halv tank på mätaren att två tredjedelar av bränslet är slut.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Blev nyfiken, 11 liter gick det i... alltså över 20% av tanken.
Bränslepumpdisplay visar 150,61 kronor för 10,89 liter bränsle med priset 13,83 kr/liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Eller så har min sambo en helt magisk förmåga i sin högerfot :crysmile: då är jag istället imponerad (y)
Det hade hon alltså inte... :crysmile:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bilen återlämnad efter service, det blev billigare än angivet :surprised:

Oljebyte med inspektion. 3321kr
Bromsvätskebyte. 883kr

De gnällde på vindrutetorkarna (900kr vill de ha för en komplett uppsättning)
samt på punkavätskan (800kr, jag köpte en från CRC, finns för hundralappen)
Fick behålla mobilitetsgarantin. ;)
 
Kan ni förklara för en obevandrad som alltid haft reservhjul i tidigare bilar:
Vad är "punkavätskan" och hur hittar man den i en GTE?
 
B Bo Berglund skrev:
Kan ni förklara för en obevandrad som alltid haft reservhjul i tidigare bilar:
Vad är "punkavätskan" och hur hittar man den i en GTE?
I baljan under bagaget finns ett antal små väskor.
I en av den finns en tub vätska samt en liten kompressor.

Man häller vätskan i det punkterade däcket och pumpar upp med kompressorn.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bilen återlämnad efter service, det blev billigare än angivet :surprised:

Oljebyte med inspektion. 3321kr
Bromsvätskebyte. 883kr

De gnällde på vindrutetorkarna (900kr vill de ha för en komplett uppsättning)
samt på punkavätskan (800kr, jag köpte en från CRC, finns för hundralappen)
Fick behålla mobilitetsgarantin. ;)
På min golf 7 kostade, har jag för mig, vindrutetorkarbladen typ 50kr st enl faktura, när de servade på den service som ingår. Undrar om det är olika priser om fakturan går till leasingbolaget m serviceavtal eller om det köps av en privatperson?

Jag misstänker de i butik kostar det 10-dubbla. Som på macken. Torkarblad 1000 spänn. Som från tysk sida kostar 150 med frakt för märkesgrejor. Torkarblad blir man verkligen ripped of på! Läge att köpa egna innan service för de som betalar privat...

Punkavätskan är för att de inte skickar med reservhjul. Tror jag la till reservhjul på min första golf7, kostade inte många kronor extra, sen hade jag en gasgolf å då gick de inte och efter det har jag tänkt att jag ändå ringer assistans om jag får punka. På GTE lär det väl inte gå att ha reservhjul så att...

Vet en bekant som fick punka på väg till sälen (inte en vw iofs men det spelar ingen roll), de hörde av sig och sa de blev sena... det gick inte att reparera, bärgarn tog bilen till verkstad efter många timmar, de fick ta in på hotell i nån håla. de missade en av tre skiddagar... Så jag vet inte, åker man mkt landsväg / långa resor om det är så smart att inte ha hjul...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
På min golf 7 kostade, har jag för mig, vindrutetorkarbladen typ 50kr st enl faktura, när de servade på den service som ingår. Undrar om det är olika priser om fakturan går till leasingbolaget m serviceavtal eller om det köps av en privatperson?

Jag misstänker de i butik kostar det 10-dubbla. Som på macken. Torkarblad 1000 spänn. Som från tysk sida kostar 150 med frakt för märkesgrejor. Torkarblad blir man verkligen ripped of på! Läge att köpa egna innan service för de som betalar privat...

Punkavätskan är för att de inte skickar med reservhjul. Tror jag la till reservhjul på min första golf7, kostade inte många kronor extra, sen hade jag en gasgolf å då gick de inte och efter det har jag tänkt att jag ändå ringer assistans om jag får punka. På GTE lär det väl inte gå att ha reservhjul så att...

Vet en bekant som fick punka på väg till sälen (inte en vw iofs men det spelar ingen roll), de hörde av sig och sa de blev sena... det gick inte att reparera, bärgarn tog bilen till verkstad efter många timmar, de fick ta in på hotell i nån håla. de missade en av tre skiddagar... Så jag vet inte, åker man mkt landsväg / långa resor om det är så smart att inte ha hjul...
Garanterat olika priser skulle jag tro.

5EbPJ2MW_5K3NdEF08v5DYX1Tai_Vh_F1jm802Bz2zsvfuUhVz-mIe7YO3rGjm4z1s3oMaT9oW7GOqkVu8VYnX5H2wuCUYaHUJRaMJQomgpExX1zwnsXeuJ54C-BSD7HP0ubRXIEyZNImLRJGK34TjXk9bU5o5XPPbyBo-iV3u34sCLiKOjlliqwZFRQH2Zyi6Lnt64Elhzmf3C_gYVC90uW923l0aYH9tWNmcwzFhHnFLNDcmahcUVTQaJRZyYZcPedQm9Icf5sES32XqQIsqcHi-r6WKhRccIS07UhDurvUwtx9L_5zvanl3SAbGksRE7sJM4QWK2ZS9yP9nZjC6UuzYYKyMGpXRzyXJGok5Yzix9LN9a8rJvZbCc0yOLPssZrGgWyusVKzEMDqW00Cpt5y8VisxZTcTkPpXjlv3d5K4Uidm25mQWQY88gLWFBNlMsHoUG7fxo6b4YyAEbXMxwAUesxT5KQmLT5iYCKrsnhT4_vZCEsioPBfPM73eFHaWH4eQ-aHR5S5bKhakqkI5rVXyY1YeqTBHOOgFYAK49Ir35Lr5HH1T8Q-PbBS-MDZmyi60ArBVYJmg2_dfrS-zP9A0qbsc8V9IcZ3S8e51Kj92g_d0k2-JTdgFLuVlvys8OMW5jDm1CjHt8DN2y-QDt2s9yx3vqTl4mO3Rds2axuYGb1wdTFSy8FrXhvQ=w1292-h969-no
Dessvärre inte plats för ett reservhjul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.