18 650 läst · 201 svar
19k läst
201 svar
Erfarenheter av ARN
Ja vinst krav kanske dom inte har men ,dom kan göra vinst som myndighet , som ex PRV ,(det är en myndighet) dom säljer konsult tjänster till näringslivet ,,,bland annat och finns fler myndigheter som gör pengar. , vinsten använder dom till att utveckla kärnverksamheten inom myndigheten och nå ut i olika aspekter.B Byggdjuret skrev:
Ska man skoja bort dessa statliga myndigheter som har säljverksamhet inom sig?som SMHI för ännu ett exempel .
Jodå, här har vi takläggaren, ARN-expert, process och tingsrättsexpert, sakkunnig, myndighetsexpert och även SAS-strejkexpert.T Takläggare skrev:
Vilken lirare ändå.
Du glömde självbyggare av hus oxå, då byggt helt själv lösvirke.timmelstad skrev:
Visst kan vara irriterande när jag skriver på vissa trådar, men kan även få bästa svar när jag lägger den sidan till, vilket timmelstad inte lyckats med så inte expert på något?
Kan även backa från linjer jag får med lidande för och inte hjälper.
Men tror jag har lagt min syn på ARN nu, så tack alla läsare.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Du vet väl att arn inte tar betalt alls för sina tjänster?T Takläggare skrev:Ja vinst krav kanske dom inte har men ,dom kan göra vinst som myndighet , som ex PRV ,(det är en myndighet) dom säljer konsult tjänster till näringslivet ,,,bland annat och finns fler myndigheter som gör pengar. , vinsten använder dom till att utveckla kärnverksamheten inom myndigheten och nå ut i olika aspekter.
Ska man skoja bort dessa statliga myndigheter som har säljverksamhet inom sig?som SMHI för ännu ett exempel .
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Eller så ser man som så att till skillnad från dig tog arn på allvar och kom in med flera avgörande bevis. Det innebär inte att Sas jurister körde över Sas.T Takläggare skrev:
Du ser arn fattar beslut som går emot privatpersoner. Samt att större företag kommer in med bevis. Och ser på allvar på Arns beslut. Tvärt emot din åsikt.
Om du blir gladare av tro att Sas läxade upp arn så det helt okej
Nu är inte ärendet SAS ännu avgjort, Ryanair förlorade på liknande grunder "extraordinär händelse" som även SAS framförde vid strejken, dessa domar i Sverige , men då framförda av Airhelp som har riktiga jurister gentemot ARN, som nu även drar SAS till Eu domstol för att prova om dom har rätt ,finns domar där som utfärdas att strejk inte är extraordinär händelse , men även två domar som säger att det är det. så återstår ännu att se.B Byggdjuret skrev:Eller så ser man som så att till skillnad från dig tog arn på allvar och kom in med flera avgörande bevis. Det innebär inte att Sas jurister körde över Sas.
Du ser arn fattar beslut som går emot privatpersoner. Samt att större företag kommer in med bevis. Och ser på allvar på Arns beslut. Tvärt emot din åsikt.
Om du blir gladare av tro att Sas läxade upp arn så det helt okej
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Vad vill du uppnå?T Takläggare skrev:Nu är inte ärendet SAS ännu avgjort, Ryanair förlorade på liknande grunder "extraordinär händelse" som även SAS framförde vid strejken, dessa domar i Sverige , men då framförda av Airhelp som har riktiga jurister gentemot ARN, som nu även drar SAS till Eu domstol för att prova om dom har rätt ,finns domar där som utfärdas att strejk inte är extraordinär händelse , men även två domar som säger att det är det. så återstår ännu att se.
Att arn kan döma till företagets fördel? Det är väl positivt för dig som verkar tro att arn bara dömmer till fördel för privatpersoner.
Men läser du de inlägg som gjorts?
Eller läser du bara sånt som roligt?
Eftersom du fortfarande inte verkar förstå hur arn fungerar?
Men visst kan ARN vara bra på många sätt och vis . men i samma veva har tvisterna ökat , jag jobbar alltid till fast pris, tar sälla jobb på timme för det ökar konflikterna ännu mer, men vissa har satt i system att kriga , dom kan slå timtiden genom rotbidraget , där dom blir förvånade över pris för arbete, som oftast tar ca 2 veckor men lön är över 80 tusen för den tiden, dom anser vad dom tycker är "rimligt pris", utifrån rotbidraget i mina timmar, även om alla offerter övriga dom fått är där min även ligger. men vissa startar ändå krig, där dom kan syfta på materialpris ,timmar, fast priset redan är satt innan arbete börja och vi debiterar aldrig högre än offerten vi gav, men ändå börja detta ske oftare.B Byggdjuret skrev:
Varav domaren sagt så fort du råkar på detta igen, anmäl direkt hit så går det fortare, inte via KF eller någon annat.
Att Arn har fått tvisterna att öka är jag övertygad om även om priset redan är satt innan.
Kunden jämförde med materialpriser på nätet: Krävde pengar tillbaka
-------- har fortfarande inte fått betalt från villaägaren och tänker nu vända sig till Kronofogden och tingsrätten för att få ut sina pengar.
– Det finns de som sätter det här i system, att inte betala till hantverkare.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Nu vet jag inte vart du är på väg.T Takläggare skrev:Men visst kan ARN vara bra på många sätt och vis . men i samma veva har tvisterna ökat , jag jobbar alltid till fast pris, tar sälla jobb på timme för det ökar konflikterna ännu mer, men vissa har satt i system att kriga , dom kan slå timtiden genom rotbidraget , där dom blir förvånade över pris för arbete, som oftast tar ca 2 veckor men lön är över 80 tusen för den tiden, dom anser vad dom tycker är "rimligt pris", utifrån rotbidraget i mina timmar, även om alla offerter övriga dom fått är där min även ligger. men vissa startar ändå krig, där dom kan syfta på materialpris ,timmar, fast priset redan är satt innan arbete börja och vi debiterar aldrig högre än offerten vi gav, men ändå börja detta ske oftare.
Varav domaren sagt så fort du råkar på detta igen, anmäl direkt hit så går det fortare, inte via KF eller någon annat.
Att Arn har fått tvisterna att öka är jag övertygad om även om priset redan är satt innan.
Kunden jämförde med materialpriser på nätet: Krävde pengar tillbaka
-------- har fortfarande inte fått betalt från villaägaren och tänker nu vända sig till Kronofogden och tingsrätten för att få ut sina pengar.
– Det finns de som sätter det här i system, att inte betala till hantverkare.
Att du har problem med att kunder betalar. De kan inte vara Arns fel.
Om det nu finns kunder som sätter det i system att inte betala, då antar jag att det blir ett besök hos rätten. Då lär kunden få en betalningsanmärkning.
Så blir det jobbigt i 3års tid.
Men det finns många hantverkare som inte vill göra ett bra jobb utan blåser kunden. Så jag tänker inte synd om hantverkare för att några kunder vägrar betala. Som kund är man i underläge. Oavsett. Självklart ska man betala för sig. Inte hålla på och mygla. Det är helt fel.
Men om du får problem med en kund då är det kronis som gäller. Eller stämma direkt. Arn är för privatpersoner. Ett bra steg när man blir lurad av en hantverkare. Eftersom det inte kostar något. Sen är. Det inte säkert att hantverkaren följer arn.
Att tvisterna ökar hos arn. Det betyder att det är fler företag där kunden anser att företaget gjort rätt. Sen är det ett tecken på att fler upptäckt arn.
Att fallen ökar kan tolka som att fler företag inte sköter sig.
Så vad är problemet?
Om du gör rätt så kommer du med största sannolikhet gå fri.
Jag förstår inte din rädsla för arn. Men det kanske hänger ihop med att ni går till rätten ofta. Folk kanske inte vill betala för att Ni inte gjort ett bra jobb.
Man kanske ska fundera på det.
Vad är fel? Normalt sett behöver man inte gå till rätten. Istället för att kasta sten på arn och Klaga på kunder som inte betalar så kanske du sju fundera på varför så många kunder vägrar betala? Ett tips helt gratis. Fundera på kvalitén på arbetet ni utför. Och kör en uc på kunden
Problemet är att alla fall hos tingsrätterna har ökat dramatiskt , vara av jag själv upplevt med 2 års väntetid.B Byggdjuret skrev:Nu vet jag inte vart du är på väg.
Att du har problem med att kunder betalar. De kan inte vara Arns fel.
Om det nu finns kunder som sätter det i system att inte betala, då antar jag att det blir ett besök hos rätten. Då lär kunden få en betalningsanmärkning.
Så blir det jobbigt i 3års tid.
Men det finns många hantverkare som inte vill göra ett bra jobb utan blåser kunden. Så jag tänker inte synd om hantverkare för att några kunder vägrar betala. Som kund är man i underläge. Oavsett. Självklart ska man betala för sig. Inte hålla på och mygla. Det är helt fel.
Men om du får problem med en kund då är det kronis som gäller. Eller stämma direkt. Arn är för privatpersoner. Ett bra steg när man blir lurad av en hantverkare. Eftersom det inte kostar något. Sen är. Det inte säkert att hantverkaren följer arn.
Att tvisterna ökar hos arn. Det betyder att det är fler företag där kunden anser att företaget gjort rätt. Sen är det ett tecken på att fler upptäckt arn.
Att fallen ökar kan tolka som att fler företag inte sköter sig.
Så vad är problemet?
Om du gör rätt så kommer du med största sannolikhet gå fri.
Jag förstår inte din rädsla för arn. Men det kanske hänger ihop med att ni går till rätten ofta. Folk kanske inte vill betala för att Ni inte gjort ett bra jobb.
Man kanske ska fundera på det.
Vad är fel? Normalt sett behöver man inte gå till rätten. Istället för att kasta sten på arn och Klaga på kunder som inte betalar så kanske du sju fundera på varför så många kunder vägrar betala? Ett tips helt gratis. Fundera på kvalitén på arbetet ni utför. Och kör en uc på kunden
Jag ser att ARN ofta gör fel bedömning som den lilla byggfirman jag lyfte fram, där var det "kunden" som tog ärendet till tingsrätt och företaget välkomna tingsrättens bedömning och vann på alla punkter, blev inte ens förlikning.
Även jag upplever detta stort, där ARN kan vara en enkel väg för kund att bara pruta, för det kostar inget. det behöver inte handla om något fel, utan enbart om priset i efterskott, och dom tar gärna vägen förbi ARN, varav tingsrätten har blivit det snabba och bästa alternativ för företagaren, ser det även hos mina kolleger .
Det kan vara så att ARN avgör ärenden som egentligen hör hemma i domstol. I så fall har vi ett problem. Risken för felaktiga beslut är överhängande. Om nämnden ska bibehålla förtroende kan den behöva ta ett ordentligt omtag i sin tvistelösning. Ett steg på vägen skulle kunna vara att låta kompetenta entreprenadjurister göra en oberoende granskning av ett antal entreprenadfall i nämnden. Risken finns att många fler har drabbats av en felaktig handläggning.
. https://www.domstol.se/nyheter/2019...na-nodvandiga-for-ett-effektivt-rattsvasende/
enligt ARN beror ökningarna på
– På bostadssidan är det olika typer av hantverkstjänster som ökar. Det ser jag ingen riktig förklaring till, men det kan vara så att de tjänsterna ökar generellt i samhället under en lång tid av goda tider, och många tjänster kan ju också ge upphov till många konflikter.
En trend Marcus Isgren ser är att ärendenas komplexitet ökar.
För konsumenten innebär det här att ärenden tar längre tid.
Nu ligger många ärenden och väntar, det kan handla om att bilen har gått sönder eller att man står med halvfärdigt kök. Man kan få vänta månader på att få saken prövad och det berör människor i deras vardag som blir lidande.
På sikt befarar Marcus Isgren att konsumenter blir sämre skyddade gentemot företag, och att företagen inte behöver följa lagstiftningen.
Som Marcus på ARN säger så har komplexiteten ökat i tvisterna , både företagarna och kunderna tillför mer information, och resultat , att det tar längre tid, på så sätt ökar även felbedömningarna hos ARN , där man nu efterfrågar kompetenta entreprenör jurister som ser över fallen ARN får in och tar beslut inom, när inte ARN kan eller gör den bedömningen ökar fallen i tingsrätten istället , där gör dom den bedömningen i sin helhet.Fairlane skrev: