29 920 läst · 94 svar
30k läst
94 svar
Energiförbrukningen har ej minskat markant efter inst. luft/vatten vp.
Så du skyddade pumpen genom att stänga av den så brinen inte skulle bli så kall att den fryser?D Dilato skrev:Även med avstängd pump och minus 25 fryser ingenting vilket var hela grejen med "riktig pump".
Jag har en Thermia Atria, luft-vatten installerad nov 2012.
Den har "brine" mellan utedel och innedel, exakt samma pumps innedel med allt viktigt i sig kan användas till utedel för luft, berg, jord,sjö värme.
Det blir kallt även i Skåne, - 15 eller kallare i flera dygn är inte ovanligt.
En "riktig" pump dör inte av en enstaka missad avfrostning.
Har haft projekt i Skåne så jag har tagit i beaktning temperaturerna som råder där.
Frysrisken är väl mindre om ute enheten är igenisad? Pumpen stannar om delta T blir för stort på kalla sidan?
Jag stannar inte pumpen men om den skulle stanna (låt oss säga mycket långvarigt strömavbrott) så tål den det också.K Kalle6666 skrev:
Finessen med "brine" är att den inte fryser.
Du har "brine" i explosionsmotorers kylsystem (kallas för kylarvätska, typiskt en blandning av glykol och vatten) och i bergvärmeslingan ( då ofta en blandning av alkohol och vatten), typ spolarvätska.
Min "brine" är glykol-vatten via värmeväxlare, mitt elementvatten är helt isolerat från utedelen.
Men, många LVVP kör elementvattnet direkt till utedelen och då, om det bli strömavbrott så fryser vattnet och det uppstår rejäla problem.
Redigerat:
Om det inte är något fel på TS pump, så måste LVVP vara det sämsta skit som finns. Det skulle vara rent kriminellt att förespråka och sälja sånt om det här är skillnaden.
Jag bor visserligen i Värmland, men de som skaffat LVVP här i närheten säger att de har en total förbrukning på ca. 12.000kWh/år totalt sett för ca 120m2 villa. TS kommer ju sannolikt ligga kring 18-20kkWh/år som det ser ut. Det har ju dessutom varit den varmaste vintern på årtionden. Det kan bara inte vara rätt.
Jag bor visserligen i Värmland, men de som skaffat LVVP här i närheten säger att de har en total förbrukning på ca. 12.000kWh/år totalt sett för ca 120m2 villa. TS kommer ju sannolikt ligga kring 18-20kkWh/år som det ser ut. Det har ju dessutom varit den varmaste vintern på årtionden. Det kan bara inte vara rätt.
Såg nånstans i tråden att du bor i Åmål, vi fick bra hjälp med att kolla igenom inställningarna på vår pump via förmedlad kontakt från Elon Richardsson.R Rk1998 skrev:Hej,
Vi har sedan mitten av 2024-12 installerat en luft/vattenvärmepump Thermia iTec Eco Compact 8kw. Tidigare har vi haft en elpatron direktverkande el (vattenburen värme). När jag jämför förbrukningen för December, januari och till mitten av februari så har ej förbrukningen minskat. Här kommer lite siffror.
2023: jan 2596kWh, feb 2572kWh, dec 3659 kWh
2024: jan 3794 kWh, feb 2913 kWh, dec 2372 kWh
2025: jan 2431kWh, feb fram till 16/2 1163 kWh.
Värt att tillägga att vintern 2023-2024 var en mycket kallare vinter och nu har vi varit bortresta i ca 10 dagar under 2025-01.
Borde ej energiproduktionen minska upp mot drygt 60% eller är det en normal elförbrukning för en villa 110m2 (3 familjemedlemmar)? Har sänkt temperaturen i värmepumpen till 19 grader de senaste 30 dagarna (ingen förbättring). Tacksam för tips!![]()
(Klimatteknik Solsta AB).
I vårt fall var största problemet dåligt tryck i ledningarna och inte i inställningarna, men kände ändå förtroende för teknikern som skickades ut.
Förmedlades kontakten via återförsäljaren eller tog ni kontakt med dom på egen hand?Cecilia Carlsson skrev:
Såg nånstans i tråden att du bor i Åmål, vi fick bra hjälp med att kolla igenom inställningarna på vår pump via förmedlad kontakt från Elon Richardsson.
(Klimatteknik Solsta AB).
I vårt fall var största problemet dåligt tryck i ledningarna och inte i inställningarna, men kände ändå förtroende för teknikern som skickades ut.
Jag fick ett telefonnummer för felanmälan, dom i sin tur förmedlade kontakt till tekniker. Kommer inte ihåg numret jag fick från Elon, men tycker ju det borde kunna gå att kontakta Klimatteknik Solsta AB direkt!R Rk1998 skrev:
Ni har förresten kollat så trycket i ledningarna är ok för er del så ni inte har samma som oss?
Antar att installatören borde kollat på trycket också men värt att dubbelkolla, ska kontrollera detta med. Hur löste ni detta tillslut?Cecilia Carlsson skrev:
Jag fick ett telefonnummer för felanmälan, dom i sin tur förmedlade kontakt till tekniker. Kommer inte ihåg numret jag fick från Elon, men tycker ju det borde kunna gå att kontakta Klimatteknik Solsta AB direkt!
Ni har förresten kollat så trycket i ledningarna är ok för er del så ni inte har samma som oss?
Trycket kan ju ändras verkar det som. 😅R Rk1998 skrev:
(Första huset för vår del, så lite lätt gröna på sånt här)
Vi fick iaf fylla på systemet och lufta samtliga element ett par ggr innan trycket stabiliserade sig på 1,2 bar.
För vår del var det låga trycket förklaringen till den höga förbrukningen.
Vi tog över huset i februari förra året, men i appen för pumpen har vi kunnat följa förra ägarens historik och vi såg det inte som rimligt med nära på samma förbrukning nu som förra vintern då det droppade ner till runt -30 tillochfrån 😅
Misstänker att ni haft rätt så samma väder hos er lixom.
Men pumpen värmer ju varmvatten också? Och inte bara uppvärmning av huset!R Rk1998 skrev:Hej,
Vi har sedan mitten av 2024-12 installerat en luft/vattenvärmepump Thermia iTec Eco Compact 8kw. Tidigare har vi haft en elpatron direktverkande el (vattenburen värme). När jag jämför förbrukningen för December, januari och till mitten av februari så har ej förbrukningen minskat. Här kommer lite siffror.
2023: jan 2596kWh, feb 2572kWh, dec 3659 kWh
2024: jan 3794 kWh, feb 2913 kWh, dec 2372 kWh
2025: jan 2431kWh, feb fram till 16/2 1163 kWh.
Värt att tillägga att vintern 2023-2024 var en mycket kallare vinter och nu har vi varit bortresta i ca 10 dagar under 2025-01.
Borde ej energiproduktionen minska upp mot drygt 60% eller är det en normal elförbrukning för en villa 110m2 (3 familjemedlemmar)? Har sänkt temperaturen i värmepumpen till 19 grader de senaste 30 dagarna (ingen förbättring). Tacksam för tips!![]()
Ni borde absolut installera en separat elmätare för värmepumpen , det är svårt att gämföra annars.R Rk1998 skrev:Vi har endast en elmätare, borde vi skaffa en separat till värmepumpen?
Jag tycker ej vi har andra storförbrukare mer än vad som finns i ett normalt hushåll.
Vad bra att få bekräftelse på att det är högt, vet ej riktigt vad det borde vara med en sådan pump, vi bor i Dalsland. Tips på hur vi kan undersöka felet?
Allra enklast/billigast är att stänga av värmepumpen en dag när det är lite varmare så ni och pumpen ändå överlever och se vad det blev för förbrukning den dagen/de timmarna. Då kan ni sedan räkna ut på ett ungefär vad pumpen drar.S Sehennil skrev:
Vi bor I luleå I ett hus på 120kvm med golvvärme och elpanna, huset är byggt 2016.I IconicMoose skrev:
Vi håller ca 20 grader inne och eldar nån brasa då och då i vardagsrummet.
Vi är två vuxna, inga hemmavarande barn.
Elförbrukningen för uppvärmningen är ca 9500kwh per åt. Varmvattnet drar ca 2200kwh per år. FTX drar ca 1400kwh per år. Detta vet jag därför att vi har flera mätare i elcentralen.
-35% är en rejäl minskning av elförbrukningen. I mitt hus gör vi av med 1000 kWh även på sommaren, så när förbrukningen ligger på 2000 kWh i december så skulle en minskning med 50% innebära att vi inte behöver värma huset alls...
I ert fall så har ni gått ned till ungefär den förbrukning mitt hus från -89 har med en LLVP och en FLVP. Det är inte orimligt med era siffror om huset är lite dåligt isolerat.
I ert fall så har ni gått ned till ungefär den förbrukning mitt hus från -89 har med en LLVP och en FLVP. Det är inte orimligt med era siffror om huset är lite dåligt isolerat.