29 920 läst · 94 svar
30k läst
94 svar
Energiförbrukningen har ej minskat markant efter inst. luft/vatten vp.
Värmepumpen genererar väldigt mycket kondensvatten per dygn vid kall väderlek och avfrostning. Så med hängslen och livrem har jag ett "dubbelisolerat" rör nedgrävt som anslutet till mitt dagvatten via ett rör till stupröret inborrat från sidan. Innerröret är 40mm med 42-13 rörisolering inpressat i ett 70-rör med 76-13 isolering utanpå och en uppochnervänd stupränna som mekaniskt skydd och täckt med grus. Genom hela rörsystemet ligger en värmekabel. Detta har fungerat perfekt nu i 3 vintrar. Jag har torpargrund och där käkar mössen isolerrör av glatta livet.F Fideliox skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Sant, ska prova att göra det. Ja det verkar som det, trots att det är bra isolerat med nya fönster och material osv. Märkligt det här…D Dilato skrev:
Ja jag har också LVVP. Men vårt rör går direkt till stupröret. Har också värmekabel, såg inte poängen med isolering bara. Kabeln blir ju varm oavsett.P poba53 skrev:Värmepumpen genererar väldigt mycket kondensvatten per dygn vid kall väderlek och avfrostning. Så med hängslen och livrem har jag ett "dubbelisolerat" rör nedgrävt som anslutet till mitt dagvatten via ett rör till stupröret inborrat från sidan. Innerröret är 40mm med 42-13 rörisolering inpressat i ett 70-rör med 76-13 isolering utanpå och en uppochnervänd stupränna som mekaniskt skydd och täckt med grus. Genom hela rörsystemet ligger en värmekabel. Detta har fungerat perfekt nu i 3 vintrar. Jag har torpargrund och där käkar mössen isolerrör av glatta livet.
[bild][bild][bild]
Stäng absolut inte av tillsatsen på en LVVP det är den absolut största orsaken till att maskinerna fryser sönder och måste skrotas långt i förtid. Jag har sett väldigt många värmepumpar som frusit sönder pga detta och flertalet försäkringsbolag har faktiskt till och med börjat ställa frågan och vägrat att ersätta skador då slutkunden själv faktiskt medvetet har stängt av tillsats och därmed är anledningen till att skadan uppstår. Räcker med att maskinen misslyckas med en avfrostning eller isar igen under en storm så kommer olyckan att vara framme och då är det en smärre katastrof kostnadsmässigt som väntar..
Tack så mycket för infon, ska ej stänga. Tips på vad orsaken till den höga förbrukningen kan vara?N Nixon90 skrev:Stäng absolut inte av tillsatsen på en LVVP det är den absolut största orsaken till att maskinerna fryser sönder och måste skrotas långt i förtid. Jag har sett väldigt många värmepumpar som frusit sönder pga detta och flertalet försäkringsbolag har faktiskt till och med börjat ställa frågan och vägrat att ersätta skador då slutkunden själv faktiskt medvetet har stängt av tillsats och därmed är anledningen till att skadan uppstår. Räcker med att maskinen misslyckas med en avfrostning eller isar igen under en storm så kommer olyckan att vara framme och då är det en smärre katastrof kostnadsmässigt som väntar..
Att när och om VP stänger av kompressorn och är nöjd med värmen ,så fortsätter laddpumpen att att gå, då snurrar flödet runt i systemet utifrån och det blir turbulens i tanken som kommer att kyla ner allt. Det blir då en ny cykel rätt snabbt för att kompressorn ska starta igen, kanske även patronen går in då tempen är låg i uppstarten. Inget onormalt med systemvatten ut genom VP. Den får ju inte frysa om minusgrader blir till, det är inte själva kompressorn som kan frysa till, utan växlarpaket som är farligast med.R Rk1998 skrev:
Oavsett isolering m.m. borde du märka skillnad mot innan, om allt annat är samma. Kan ju vara så att senaste månaderna varit kallare än perioderna du jämför med?R Rk1998 skrev:
Wann wurde das Haus gebaut?
Det där har jag märkt hos oss. Vi har innegivare, praktiskt om man eldar ibland t ex vid minusgrader. När pumpen sedan startar gå igen så kan elpatronen kicka in vid t ex avfrostning för att vattnet är för kallt.J jonaserik skrev:Att när och om VP stänger av kompressorn och är nöjd med värmen ,så fortsätter laddpumpen att att gå, då snurrar flödet runt i systemet utifrån och det blir turbulens i tanken som kommer att kyla ner allt. Det blir då en ny cykel rätt snabbt för att kompressorn ska starta igen, kanske även patronen går in då tempen är låg i uppstarten. Inget onormalt med systemvatten ut genom VP. Den får ju inte frysa om minusgrader blir till, det är inte själva kompressorn som kan frysa till, utan växlarpaket som är farligast med.