5 077 läst · 53 svar
5k läst
53 svar
Energiförbrukning varmvatten
Man kan absolut duscha 15min på 1kWh.
Förr kortduschade jag och stängde av mellan tvålningarna men med åren har duscharna blivit längre och varmare och utan uppehåll.
Men jag har noterat att vattnet i 55liters beredaren @65° aldrig tar slut och den slutar värma bara några minuter efter dusch.
Så jag kollade nu hur mycket vatten jag använder, inte vad standardtabell 1A anger.
Vid litet pådrag åtgår 2 liter/minut. Det räcker för att tex spola varmt på ryggen när resten av kroppen tvålas in. Eller för att hålla värmen och mysduscha medan man borstar tänderna.
Ganska mycket pådrag för att skölja av sig tvål blir 3 liter/minut.
Absolut full sprutt närmar sig 10 liter/min men så mycket spolar jag sällan. Det blir liksom inget mervärde då det mest stänker på sidan.
Jag har frysfobi och vill absolut inte känna kyla i duschen, så rejält varmt ska det va, men att bara vräka ut varmvatten i avloppet utan att låta det passera kroppen känns dumt.
Hur gör ni? Full sprutt tills tanken är tom eller? Vissa får ju inte ens 300liter att räcka men jag begriper inte riktigt hur det går till.
Förr kortduschade jag och stängde av mellan tvålningarna men med åren har duscharna blivit längre och varmare och utan uppehåll.
Men jag har noterat att vattnet i 55liters beredaren @65° aldrig tar slut och den slutar värma bara några minuter efter dusch.
Så jag kollade nu hur mycket vatten jag använder, inte vad standardtabell 1A anger.
Vid litet pådrag åtgår 2 liter/minut. Det räcker för att tex spola varmt på ryggen när resten av kroppen tvålas in. Eller för att hålla värmen och mysduscha medan man borstar tänderna.
Absolut full sprutt närmar sig 10 liter/min men så mycket spolar jag sällan. Det blir liksom inget mervärde då det mest stänker på sidan.
Jag har frysfobi och vill absolut inte känna kyla i duschen, så rejält varmt ska det va, men att bara vräka ut varmvatten i avloppet utan att låta det passera kroppen känns dumt.
Hur gör ni? Full sprutt tills tanken är tom eller? Vissa får ju inte ens 300liter att räcka men jag begriper inte riktigt hur det går till.
Det beror påB Bjober skrev:Man kan absolut duscha 15min på 1kWh.
* hur varm man duschar. Ett ex duschade så varmt att det kändes som man skulle skålla sig om man inte ställde om värmen.
* vilken tryck man har ut genom duschmunstycket. De flesta kör max
* om man stänger av medan man tvålar in sig etc
* hur länge man duschar
* hur många man är i familjen som duschar efter varandra .
2 vuxna o 3 tonåringar så räcker inte en 300L långt.
Ensam... då kommer man nog aldrig att tömma vvb:n
M MrDizzy skrev:Det beror på
* hur varm man duschar. Ett ex duschade så varmt att det kändes som man skulle skålla sig om man inte ställde om värmen.
* vilken tryck man har ut genom duschmunstycket. De flesta kör max
* om man stänger av medan man tvålar in sig etc
* hur länge man duschar
* hur många man är i familjen som duschar efter varandra .
2 vuxna o 3 tonåringar så räcker inte en 300L långt.
Ensam... då kommer man nog aldrig att tömma vvb:n
Jo alltså jag fattar ju den matematiken.
Är själv 4barnsfar så nog har 55litarn fått jobba om man säger så... är mest förundrad varför 'alla kör fullt". Varför?
Alltså jag kan köra 80km/h på 2ans växel med bilen, men det känns dumt.
Högre växel och släppa på gasen känns bäst.
Jag kan betala 5000kr för maten på ICA fast kassörskan säger att det räcker med 1000kr.
Men det skulle kännas dumt.
Varför vill inte folk vrida på kranen och reglera vattenmängden? Jag blir ju lika blöt och lika varm på mindre än halv sprutt som på fullt. Blir inte du det?
Många vill ju spara energi i dessa tider. Men helst inte tappa komfort om man slipper.
Jag duschar konstant i en timme för samma kostnad som andra gör av med på 6minuter bara genom att då och då vrida på kranen.
Får jag välja så duschar jag 30min och köper öl för resterande peng. Det är komfort.
Ah då förstår jag frågan.B Bjober skrev:Jo alltså jag fattar ju den matematiken.
Är själv 4barnsfar så nog har 55litarn fått jobba om man säger så... är mest förundrad varför 'alla kör fullt". Varför?
Alltså jag kan köra 80km/h på 2ans växel med bilen, men det känns dumt.
Högre växel och släppa på gasen känns bäst.
Jag kan betala 5000kr för maten på ICA fast kassörskan säger att det räcker med 1000kr.
Men det skulle kännas dumt.
Varför vill imte folk vrida på kranen och reglera vattenmängden? Jag blir ju lika blöt och lika varm på mindre än halv sprutt som på fullt. Blir inte du det?
Många vill ju spara energi i dessa tider. Men helst inte tappa komfort om man slipper.
Jag duschar konstant i en timme för samma kostnad som andra gör av med på 6minuter bara genom att då och då vrida på kranen.
Får jag välja så duschar jag 30min och köper öl för resterande peng. Det är komfort.
Folk är otänkta.
dvs kör på som de alltid har gjort o tänker inte efter på vad det får för konsekvenser.
Påpekar man det är man en besserwisser.
Folk (generellt sett) vill inte behöva tänka på annat än det som intresserar dem.
El o elpriser har varit en sån sak.
Nu blir de tvingade och världen är emot dem enl deras åsikt.
Medlem
· Blekinge
· 10 458 inlägg
Frågan är om man behöver höja varje dag. Legionella kan ju bara uppstå i stillastående vatten men i de flesta hus spolas ju alla tappledningar varje dag. Och jag minns att VP-tillverkar rekommendera tillfällig höjning varannan vecka.V mutalisken skrev:
Jag tror man kan strunta i det komplett.
Medlem
· Blekinge
· 10 458 inlägg
Jodu, det händer mycket mysiga grejer här.T Thomas_Blekinge skrev:
Nä allt över 5min är komfort och slöseri.
Så det är inget snålgnetande jag förespråkar.
Vill väl gubbgnälla lite bara.
Få nån att tänka på att snålspolande duschmunstycke inte behöver betyda att det aldrig går att gasa fullt när det verkligen behövs.
Vi har varit 2 långhåriga och 4 korthåriga i familjen som mest och visst behövs det rejält med vatten ibland. Så det sitter inga snålpluggar i munstyckena här.
Men det är helt OK att frun duschar för 6kr och jag för 2kr. Eller så duschar vi tillsammans för 8kr. Bara alla blir nöjda och varmvattnet räcker.
T Thomas_Blekinge skrev:
Faktiskt så har jag träffat ett par personer genom åren som luktat mer illa efter dusch än före. Förundrades lite över hur det gick till.
Svaret kom från Flashback faktiskt.
Någon hade haft samma funderingar och frågade över folks duschvanor.
Otroligt många svarade att de aldrig gnider in tvålen på kroppen. Någonsin!
"Vadå? Vattnet gör jobbet" var svaret.
Blöt skit luktar värre än torr skit!
Lite nyfiken fortfarande hur de får på tvålen på kroppen...eller man kanske skippar den detaljen också?
Personligen så är det gnida sig ren 3-4-5minuter , sen är det ren och skär komfort resten av tiden. Så när kilowattimmen blir för dyr så finns det marginal att spara pengar här hemma också.
Medlem
· Blekinge
· 10 458 inlägg
I ett studentboende hade jag en gasdriven genomloppsberedare för suchen med myntinkast. Då var det mycket tydligt om man skulle offra de sista pengarna för öl eller dusch.