5 841 läst · 53 svar
6k läst
53 svar
Energiförbrukning varmvatten
Medlem
· Blekinge
· 10 947 inlägg
Nej, fel. Värmeläckaget i varme givet ögonblickt är direkt proportionerligt till temperaturskillnaden mellan vattnet och omgivningen. Håller du konstant 60C i tanken så får du en viss mängd värmeläckage/förluster). Låter du temperaturen sjunker mellan uppvärmning til 60 C så är differensen under den tiden mindre, och du förbruker mindre el.G Gjutjärn skrev:
Nu säger många att det gåt mer el för att värma tillbaka till 60C men det är fel enligt fysikens lagar.
Var det mätningen på varmvattenberedaren som gav 1,07 kWh? Termostaten behöver inte vara så noga i en varmvattenberedare. Och det ger ett mindre slitage att ha en ganska hög hysteres. Om varmvattenberedaren är på 300 liter och vattnet i den är 70ºC så går det åt 21 kWh för att värma den från tömd. 4,18 kJ/kg*K, 10ºC temp på inkommande vatten. 1 kWh är 5% av den mängden. Så det blir en stor osäkerhet.G Gjutjärn skrev:
Titta hellre på flödet ur duschen och temperaturen. Om vi gissar att du duschar i 38ºC och inkommande vatten är 10ºC kan vi få fram att 1,07 kWh räcker till att värma 33 liter vatten. Har din dusch ett flöde på 2,2 liter per minut? Duschar du mycket kallare än 38ºC? Duschade du i själva verket mindre än 15 minuter? Jag tror att 31 kr för en dusch är mycket högt räknat. Men dina siffror verkar inte heller riktigt rimliga.
så jag räknat är att man duschar med 0.2 liter per sekund i 10 min. Så alltså 120 liter varm vatten.A Avemo skrev:Var det mätningen på varmvattenberedaren som gav 1,07 kWh? Termostaten behöver inte vara så noga i en varmvattenberedare. Och det ger ett mindre slitage att ha en ganska hög hysteres. Om varmvattenberedaren är på 300 liter och vattnet i den är 70ºC så går det åt 21 kWh för att värma den från tömd. 4,18 kJ/kg*K, 10ºC temp på inkommande vatten. 1 kWh är 5% av den mängden. Så det blir en stor osäkerhet.
Titta hellre på flödet ur duschen och temperaturen. Om vi gissar att du duschar i 38ºC och inkommande vatten är 10ºC kan vi få fram att 1,07 kWh räcker till att värma 33 liter vatten. Har din dusch ett flöde på 2,2 liter per minut? Duschar du mycket kallare än 38ºC? Duschade du i själva verket mindre än 15 minuter? Jag tror att 31 kr för en dusch är mycket högt räknat. Men dina siffror verkar inte heller riktigt rimliga.
Sen duschar du i 40 grader och behöver värma vattnet från 10, så öka med 30 grader vilket kräver 4kWh. Sen tar jag det och multiplicerar med Tim priset inklusive skatter och avgifter.
Jag förstår beräkningen och ifrågasätter den inte. Men jag tror att indata till den är något i överkant. I alla fall för mina vanor.zervez skrev:
Exakt. Så ju närmare då tempen i tanken kommer mot omgivande temperatur ju mindre läckage sker ju?T Thomas_Blekinge skrev:Nej, fel. Värmeläckaget i varme givet ögonblickt är direkt proportionerligt till temperaturskillnaden mellan vattnet och omgivningen. Håller du konstant 60C i tanken så får du en viss mängd värmeläckage/förluster). Låter du temperaturen sjunker mellan uppvärmning til 60 C så är differensen under den tiden mindre, och du förbruker mindre el.
Nu säger många att det gåt mer el för att värma tillbaka till 60C men det är fel enligt fysikens lagar.
Känns väl kanske bara som att det drar mer kanske
Sen vet inte jag om det kan finnas andra aspekter i slitage mm som spelar roll att köra patronen 3-4 ggr per dag i små perioder kontra att ha igång den i ett mycket längre tid.
1.06 kWh är utifrån att elpatronen på 4000W gick 3 korta perioder med några minuters mellanrum om totalt 16 minuter efter en dusch på á 10-15 minuter. Sen exakt till vilken temp den värmde till mm vet jag ju inte. Jag har inte koll på tempen i tanken heller, för vredet är inte exakt. VVB är från 90-taletA Avemo skrev:Var det mätningen på varmvattenberedaren som gav 1,07 kWh? Termostaten behöver inte vara så noga i en varmvattenberedare. Och det ger ett mindre slitage att ha en ganska hög hysteres. Om varmvattenberedaren är på 300 liter och vattnet i den är 70ºC så går det åt 21 kWh för att värma den från tömd. 4,18 kJ/kg*K, 10ºC temp på inkommande vatten. 1 kWh är 5% av den mängden. Så det blir en stor osäkerhet.
Varje till- och frånslag ger ett litet slitage på kontakterna i termostaten. Så termostaten får en längre livslängd av att låta det vara långa perioder.G Gjutjärn skrev:
Precis. Men temperaturen du duschar i är lätt att mäta. Vattenflödet också. Och på så vis kan du få en noggrannare uppskattning av energiåtgång per dusch.G Gjutjärn skrev:1.06 kWh är utifrån att elpatronen på 4000W gick 3 korta perioder med några minuters mellanrum om totalt 16 minuter efter en dusch på á 10-15 minuter. Sen exakt till vilken temp den värmde till mm vet jag ju inte. Jag har inte koll på tempen i tanken heller, för vredet är inte exakt. VVB är från 90-talet![]()
Ja absolut så är det! Men en mätning direkt på VVB ger ju mig vad den defakto drar i kWh och är ju det jag får betala oavsett vad fysiken säger. Fysiken utgår ju ifrån exakta siffror och det blir ju svårt att veta dom exakta siffrorna i min VVB, så det lär ju diffa en hel del.A Avemo skrev:
Den där metoden funkar mycket dåligt i en tank med skiktning och hysteres på till och frånslag. Metoden antar ju att tankens medeltemp före och efter mätperioden är identisk. Och det är den inte. Rimligare är att mäta under en längre period, t.ex. en vecka och notera hur många duschar ni tar (försumma handtvättens betydelse) för att få fram ungefälig elförbrukning per dusch.G Gjutjärn skrev:1.06 kWh är utifrån att elpatronen på 4000W gick 3 korta perioder med några minuters mellanrum om totalt 16 minuter efter en dusch på á 10-15 minuter. Sen exakt till vilken temp den värmde till mm vet jag ju inte. Jag har inte koll på tempen i tanken heller, för vredet är inte exakt. VVB är från 90-talet![]()
Eller mäta flöde med en hink med känd volym och temp, och beräkna energi med formel ovan. Jag är rätt söker på att ni kommer förbruka mer än 1.1kWh på en kvarts duschande.
Slitaget på kontaktor och element kan man försumma i sammanhanget. Den kommer hålla i väldigt många år oavsett. Den kostnaden är helt försumbar I sammanhanget.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du duschar inte 15min med 38gradigt vatten och förbrukar bara 1,07kWh.
Eftersom folk i tråden inte kan räkna rätt så kan jag räkna åt dig.
Vi utgår ifrån inkommande vatten, ca 10grader celsius, snålspolande munstycke 9l/minut:
1,16 X 28 x 9 x 15 = 4384,8Wh
Ca 4,4 kWh gick åt att värma vattnet till era duschar.
Vad du läste av direkt efteråt på varmvattenberedaren är irrelevant, dom brukar inte vara speciellt snabba på att svara på termostaten, jämför istället över hela dygnet när du duschar och när du inte gör det.
Vi utgår ifrån inkommande vatten, ca 10grader celsius, snålspolande munstycke 9l/minut:
Vad du läste av direkt efteråt på varmvattenberedaren är irrelevant, dom brukar inte vara speciellt snabba på att svara på termostaten, jämför istället över hela dygnet när du duschar och när du inte gör det.
Den mätningen ger dig vad varmvattenberedaren de facto drog under tiden du övervakade den. Men eftersom du inte vet hur varmt det var i tanken vare sig före duschen eller efter din mätning så kan duschen ha dragit både mer och mindre än din mätning visade. Du vet inte om termostaten någon timme senare slog till vid ett tillfälle den inte gjort om du inte duschat. Man kan absolut duscha på en kWh. Men inte i 38ºC i en kvart med ett normalt duschmunstycke.G Gjutjärn skrev:
Jag förstår fysiken och att man kan räkna ut det. Men formeln utgår ju ifrån exakta siffror i form av delta T-temperaturer som kanske inte stämmer överens med verkligheten.F Finndjävel skrev:Du duschar inte 15min med 38gradigt vatten och förbrukar bara 1,07kWh.
Jo som sagt jag kan se exakt hur ofta den går in. Och om den en normal dag utan dusch går in ca 6 gånger per dygn och den direkt efter en dusch går in 3 korta perioder för att sen återgå till den normala cykeln så tolkade jag det som att det tog dom 1kW att värme på tanken direkt efter duschen. Elpatronen klingar till lite så man hör tydligt när den går igång och det gör den alltid direkt efter en dusch!A Avemo skrev:Den mätningen ger dig vad varmvattenberedaren de facto drog under tiden du övervakade den. Men eftersom du inte vet hur varmt det var i tanken vare sig före duschen eller efter din mätning så kan duschen ha dragit både mer och mindre än din mätning visade. Du vet inte om termostaten någon timme senare slog till vid ett tillfälle den inte gjort om du inte duschat. Man kan absolut duscha på en kWh. Men inte i 38ºC i en kvart med ett normalt duschmunstycke.
Har ju inte mätt temperaturen i duschen. Det kan ju vara så att jag faktiskt har kallare än vad jag tror då jag ju tex inte vet vad blandningsventilen står på. Något stämmer ju helt enkelt inte mot fysikens formel, och då borde det vara så att den faktiska temperaturen, flödet mm inte stämmer mot vad man använder i formeln helt enkelt där det ju är tolkade värden
För att komma till botten med detta får jag helt enkelt mäta hur många liter min duschblandare sprutar ut på 15 minuter samt vad för temperatur jag håller
Bästa sättet att spara är att duscha snabbare.
För egen del är vattnet på 3 minuter vid en dusch, stänger av mellan tvätt, schampoonering, balsam o rakning.
Enklare dusch 1 minut.
Finns det inte värmepumpsberedare för hushållsbruk ??
Bekant har mindre camping med 2st 300 liters värmepumpsberedare och solceller på den byggnaden som ger runt 2.800-3000 w vid solsken.
Anläggningen går nära nog + - 0 uträknat på ett år.
Tidigare var varmvattnet en stor kostnad.
För egen del är vattnet på 3 minuter vid en dusch, stänger av mellan tvätt, schampoonering, balsam o rakning.
Enklare dusch 1 minut.
Finns det inte värmepumpsberedare för hushållsbruk ??
Bekant har mindre camping med 2st 300 liters värmepumpsberedare och solceller på den byggnaden som ger runt 2.800-3000 w vid solsken.
Anläggningen går nära nog + - 0 uträknat på ett år.
Tidigare var varmvattnet en stor kostnad.