G
E El oso skrev:
Jag har 20 m2 solfångare och ackumulatortank med soslingor.
Gratis varmvatten och pooluppvärmning 8 månader om året, resterande måste jag spetsa med Fjärrvärme men man kan i pricip ha vilken spets som helst....
Idén med solfångare gillar jag!
 
G
En annan fungering. Många styr sin varmvattenberedare på det sättet att dom bara värmer på vattnet under nätterna då elpriset är som lägst. Är det någon ekonomi i det verkligen?
Min VVB kostar ju då alltså 1.6kWh att hålla varm / 75 grader under en hel dag då vi inte är hemma och duschar eller drar i kranarna. Och 5.33kWh om vi är hemma och endast drar i kranarna men inte duschar.

Och räknar man på vad det kostar att värma upp VVB under natten så gjorde jag en uträkning här med lite antaganden jag inte riktigt har koll på.

För låt oss säga att din tank har 300 liter.

Och du låter då alltså tanken vara under dagarna där ingen spänning till elpatronerna tillåts.
Hur mycket faller temperaturen i tanken fram tills att du slår på spänningen på natten?

Låt oss anta att temperaturen faller till 40 grader fram till natten. Och att jag håller 65 grader i tanken.

300 liter x 4.2 x delta temp som här blir 25 grader / 3600 sekunder
= 8,75kWh att värma upp vattnet.

Nu blir det ju lite komplicerat att räkna vad man tjänar i kr då dom 8.75kWh får du ju troligen till en bestämd kr/kWh om du klarar dig värma det på en timme. Medans dom enstaka 8 minuters on/off utspritt över hela dygnet kommer falla på olika kr/kWh.

Men rent spontant så känns det inte som att man tjänar några stora summor på detta.

Samt då att man riskerar legionella om man håller på att mixtra med låg temp i sin tank för mycket.

Har jag räknat rätt? :)
 
G Gjutjärn skrev:
En annan fungering. Många styr sin varmvattenberedare på det sättet att dom bara värmer på vattnet under nätterna då elpriset är som lägst. Är det någon ekonomi i det verkligen?
Min VVB kostar ju då alltså 1.6kWh att hålla varm / 75 grader under en hel dag då vi inte är hemma och duschar eller drar i kranarna. Och 5.33kWh om vi är hemma och endast drar i kranarna men inte duschar.

Och räknar man på vad det kostar att värma upp VVB under natten så gjorde jag en uträkning här med lite antaganden jag inte riktigt har koll på.

För låt oss säga att din tank har 300 liter.

Och du låter då alltså tanken vara under dagarna där ingen spänning till elpatronerna tillåts.
Hur mycket faller temperaturen i tanken fram tills att du slår på spänningen på natten?

Låt oss anta att temperaturen faller till 40 grader fram till natten. Och att jag håller 65 grader i tanken.

300 liter x 4.2 x delta temp som här blir 25 grader / 3600 sekunder
= 8,75kWh att värma upp vattnet.

Nu blir det ju lite komplicerat att räkna vad man tjänar i kr då dom 8.75kWh får du ju troligen till en bestämd kr/kWh om du klarar dig värma det på en timme. Medans dom enstaka 8 minuters on/off utspritt över hela dygnet kommer falla på olika kr/kWh.

Men rent spontant så känns det inte som att man tjänar några stora summor på detta.

Samt då att man riskerar legionella om man håller på att mixtra med låg temp i sin tank för mycket.

Har jag räknat rätt? :)
Om du höjjer tempen varje dag finns ingen risk för legionella. I övrigt - många bäckar små. 1 timme 8kwh till medelpris av 300 öre (SE3+4) vs pris av 20 öre. i mitt fall drar vvb ca 3kwh per körning och det är på natten. I SE1+2 eller med bundet pris till lågt pris är det inte lönt.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
V mutalisken skrev:
Om du höjjer tempen varje dag finns ingen risk för legionella. I övrigt - många bäckar små. 1 timme 8kwh till medelpris av 300 öre (SE3+4) vs pris av 20 öre. i mitt fall drar vvb ca 3kwh per körning och det är på natten. I SE1+2 eller med bundet pris till lågt pris är det inte lönt.
Absolut, så får man ju tänka "många bäckar små".
 
G Gjutjärn skrev:
Hörde en rörmokare på jobbet säga något om att högre temp (oklart om han menade i VVB eller i framledning) på VV kan innebära mindre förbrukning då det ju blandas ut med kallvatten både då från 3-vägarn men också sen ytterligare i blandaren om man har en ny fin modern snålspolande.
Jag vet inte varför, men det har visat sig gång på gång att rörmokare svarar helt tokigt på sådana här frågor. Du måste be honom förklara sitt svar eller ännu hellre fråga någon annan hur det fungerar.

Min icke fackmannamässiga tolkning är i alla fall att:
Lägre temeratur i beredaren ger lägre förbrukning men mindre mängd varmvatten.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
G
B Bjober skrev:
Jag vet inte varför, men det har visat sig gång på gång att rörmokare svarar helt tokigt på sådana här frågor. Du måste be honom förklara sitt svar eller ännu hellre fråga någon annan hur det fungerar.

Min icke fackmannamässiga tolkning är i alla fall att:
Lägre temperatur i beredaren ger lägre förbrukning men mindre mängd varmvatten.
Ja jag kom och tänka på det efteråt först. Ska göra detta. Men han tänkte väl att det med varmt i tanken och låg framledning från beredaren ger mer volym varmvatten helt enkelt? Så el-patronen behöver inte jobba lika mycket mellan varje tömning.
Men ja, där är ju då förlusterna i tanken man får räkna på.. men i mitt fall verkar den ju inte behöva gå igång så ofta trots då att jag har runt 70-75 i tanken. Och då måste det ju vara en vinst. Särskilt då om man är många i familjen som duschar kanske.
 
B
M MrDizzy skrev:
15min dush a 40C för att det ska bli lätt att räkna
inkommande kallvatten säger vi 15C
Antag 10L vatten per min

kWh = Liter x 4,2 x (°C Deltatemp) delat med 3600

10*4.2*25/3600 = 1.05kWh

Så att det era dushar tog 1.07kWh får nog anses stämma väl överens med fysiken
Känns som du glömde bort att det var 10l/minut inte 10l per dusch i din formel.

Jag får det i alla fall till 150l vatten, och ca 4.3kWh/ dusch med de förutsättningarna.


Ts,
Ja, det är inge jättepengar man sparar på att timerstyra sin beredare. Men har man 300l så finns ju möjligheten i alla fall. Dessutom så duschar man ofta på högpristimmarna.

Men säg att du har 3000kWh vv per år, och kan flytta 2/3 av den energimängden till lågpristimmarna, och antar en diff på 50öre/kWh (lågt räknat med dagens galna priser) så sparar man 1000kr/år. En shelly (för att lösa styrningen) ligger på ett par hundra kr. Om du har en 300l beredare så har ni goda möjligheter att flytta väldigt mycket av energin.

Det är med andra ord kort payback, om man kan installera själv. Inte så kort om det krävs att elektrikern åker ut för att enbart fixa det.
 
G
B BSOD skrev:
Känns som du glömde bort att det var 10l/minut inte 10l per dusch i din formel.

Jag får det i alla fall till 150l vatten, och ca 4.3kWh/ dusch med de förutsättningarna.


Ts,
Ja, det är inge jättepengar man sparar på att timerstyra sin beredare. Men har man 300l så finns ju möjligheten i alla fall. Dessutom så duschar man ofta på högpristimmarna.

Men säg att du har 3000kWh vv per år, och kan flytta 2/3 av den energimängden till lågpristimmarna, och antar en diff på 50öre/kWh (lågt räknat med dagens galna priser) så sparar man 1000kr/år. En shelly (för att lösa styrningen) ligger på ett par hundra kr. Om du har en 300l beredare så har ni goda möjligheter att flytta väldigt mycket av energin.

Det är med andra ord kort payback, om man kan installera själv. Inte så kort om det krävs att elektrikern åker ut för att enbart fixa det.
Just det, formeln är ju bara per mängd vatten. Så då stämmer ju inte formeln mot den faktiska förbrukningen jag de fakto uppmätte efter vår dusch på 15 min. Men samtidigt kan antagadena i temperatur mm i formeln vara fel. Även antal l/min. Kan nog diffa mycket mot det faktiska kanske.

Och ja exakt, duscha går ju inte göra på natten direkt.
 
G
Eller tänker jag fel här, det blir väl samma kWh om man värmer tanken 1 gång om dagen till säg 60 grader som att aktivt hålla 60 grader konstant hela dagen? Om man då tänker att man inte duschar under en dag.
Läckaget blir väl desamma?
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Jag gjorde lite mätningar på min förra varmvattenberedare. Den var på 55 liter och tillverkad 1971. Den hade en tomgångsförbrukning på runt 1,2 kWh per dygn. Så dina tomgångssiffror låter inte orimliga men kanske något höga. Angående hur mycket som går åt till en dusch får man en högst ungefärlig bild genom att bara titta på elpatronen. Det borde vara noggrannare att mäta flödet och temperaturen från duschen.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Eller tänker jag fel här, det blir väl samma kWh om man värmer tanken 1 gång om dagen till säg 60 grader som att aktivt hålla 60 grader konstant hela dagen? Om man då tänker att man inte duschar under en dag.
Läckaget blir väl desamma?
Det blir ingen stor skillnad. Det är medeltemperaturen som avgör hur mycket som läcker ut. Sjunker temperaturen sakta under hela dagen så blir den lite lägre än om termostaten får jobba hela tiden. Så det kan möjligen finnas en marginell besparing på att bara värma på natten. Räcker varmvattnet ändå finns det ju inte mycket att förlora.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
A Avemo skrev:
Det blir ingen stor skillnad. Det är medeltemperaturen som avgör hur mycket som läcker ut. Sjunker temperaturen sakta under hela dagen så blir den lite lägre än om termostaten får jobba hela tiden. Så det kan möjligen finnas en marginell besparing på att bara värma på natten. Räcker varmvattnet ändå finns det ju inte mycket att förlora.
Just det, det beror väl på temp inne och temp ute också? Var ett tag sen jag räkna på u-värden i skolan. Men jag tror jag tänkte att det höll sig bättre om man hela tiden höll varmt i tanken. Nog bara en liten tankevurpa där :)
 
Det talas ju ofta om att sänka värmen i huset när man sover eller inte är hemma för att sänka energiförbrukningen. Det är samma sak där. Det går alltid åt mindre energi för att hålla en lägre temperatur. I fallet hus kan det finnas vissa specifika fall då vinsten minskar. Till exempel om huset värms med en värmepump som räcker för att hålla jämn temperatur men inte för att värma upp. Då kan det bli att elpatronen går mer än den annars gjort vilket minskar vinsten. Men i en varmvattenberedare är det alltid elpatron som värmer. Då blir det alltid en vinst att sänka värmen en stund. Sedan är det en annan sak hur stor den vinsten blir. Temperaturen hinner kanske inte sjunka så mycket på en dag.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
För att bättre få en ide om kostnaden för en dusch så byggde jag denna sidan i dagarna. Ger en snabbt en ide om priset ju nu och lite framåt så att man kan ta ett beslut om en dusch är värd det eller ej.

http://www.duscha.nu/

T.ex. är detta kostnaden just nu

Informationsgrafik som visar kostnaden för en dusch: just nu 31 kr, vid 23:00 30 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gjutjärn och 1 till
  • Laddar…
G
zervez zervez skrev:
För att bättre få en ide om kostnaden för en dusch så byggde jag denna sidan i dagarna. Ger en snabbt en ide om priset ju nu och lite framåt så att man kan ta ett beslut om en dusch är värd det eller ej.

[länk]

T.ex. är detta kostnaden just nu

[bild]
Kul! Men skriv gärna hur du räknat så folk förstår. Min dusch på 15 minuter gjorde ju åt 1.07kWh.
Och 31 kr/kWh har vi ju inte nått riktigt än :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.