5 289 lĂ€st · 107 svar
5k lÀst
107 svar
En idé att koppla ackumulatortank
Nu har det inhandlats nya bitar. đ
Jag kÀnde lite hastigt med den lininlindade biten pÄ det nya T-röret och si, det var en tydlig skillnad.
Den gamla biten gick ganska lÀtt att dra tvÄ varv för hand innan det började ta emot, den nya gick ganska precis ett och ett kvarts varv dÀr det gjorde ett tydligt tvÀrt motstÄnd.
Testade att mÀta med ett skjutmÄtt och det visade att den gamla biten var i genomsnitt 0,5 mm större invÀndigt Àn den nya som lÄg ganska exakt pÄ 49 mm.
(Utan och med blixt)
Bitarna var av samma fabrikat med nÄgra decennium mellan födelsedatum och en intressant detalj, den nya biten Àr en millimeter kraftigare i godset!
Att saker har blir bĂ€ttre med Ă„ren Ă€r inte vanligt. Ă terkommer om tĂ€thetsprov nĂ€r allt Ă€r linat och Ă„tdraget đș
Jag kÀnde lite hastigt med den lininlindade biten pÄ det nya T-röret och si, det var en tydlig skillnad.
Den gamla biten gick ganska lÀtt att dra tvÄ varv för hand innan det började ta emot, den nya gick ganska precis ett och ett kvarts varv dÀr det gjorde ett tydligt tvÀrt motstÄnd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade att mÀta med ett skjutmÄtt och det visade att den gamla biten var i genomsnitt 0,5 mm större invÀndigt Àn den nya som lÄg ganska exakt pÄ 49 mm.
Logga in
Skapa konto
(Utan och med blixt)
Logga in
Skapa konto
Bitarna var av samma fabrikat med nÄgra decennium mellan födelsedatum och en intressant detalj, den nya biten Àr en millimeter kraftigare i godset!
Att saker har blir bĂ€ttre med Ă„ren Ă€r inte vanligt. Ă terkommer om tĂ€thetsprov nĂ€r allt Ă€r linat och Ă„tdraget đș
Produkter som diskuteras: "skjutmÄtt"
SkjutmÄtt
SkutmÄtt, ocksÄ kÀnt som djupmÄtt, Àr ett mÀtverktyg som anvÀnds för att mÀta djupet pÄ hÄl, spÄr eller andra öppningar. De kan ocksÄ anvÀndas för att kontrollera avstÄndet frÄn en kant till ett invÀndigt stÀlle som Àr svÄrt
LĂ€s mer
Ăntligen slut pĂ„ pysandet!
HĂ„ller trycket
Skickade ut tryck i acktankarna och allt Àr tyst, lugnt och stabilt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
HĂ„ller trycket
Logga in
Skapa konto
Skickade ut tryck i acktankarna och allt Àr tyst, lugnt och stabilt.
Logga in
Skapa konto
Nu bubblar och frÀser det i ackumulatortankarna. Pannan (CTC V35) kom igÄng efter lite protester, fruktansvÀrt lÄng uppförsbacke innan den kom upp i temperatur.
Troligen Laddomaten som inte gör vad den ska, alltsÄ termostaten.
Cirkulationspumpen vill dock inte vara med riktigt. Först kom felmeddelande E10 - vilket betyder blockerad rotor, det var inte svÄrare Àn att rensa ur lite bös och gamla plastbitar. Men jag har inte riktigt koll pÄ denna lite Àldre modellen hur allt funkar. NÄgon som rÄkar ha en manual?
Troligen Laddomaten som inte gör vad den ska, alltsÄ termostaten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Cirkulationspumpen vill dock inte vara med riktigt. Först kom felmeddelande E10 - vilket betyder blockerad rotor, det var inte svÄrare Àn att rensa ur lite bös och gamla plastbitar. Men jag har inte riktigt koll pÄ denna lite Àldre modellen hur allt funkar. NÄgon som rÄkar ha en manual?
Den pumpen har 3 instÀllningar pÄ mitten med bubblor sÄ Àr det avluftning av den, till vÀnster Àr det tryckstyrt och höger konstantdrift och det Àr du ska ha den och det blir att prova sig fram vad som behövs. Bubblor/skvalp i en tank, finns dÄ luft i den. Lufta av den.
Haha, jobbigt med intelligenta apparater. Den tjatade om att det finns luft i systemet.. E11 hur jag Ă€n försökte leta efter luft överallt, vred och vĂ€nde pĂ„ alla ventiler, tills jag rĂ„kade titta pĂ„ de smĂ„ avstĂ€ngningsventilerna pĂ„ ömse sidor om pumpen.. tji, de var visst stĂ€ngda đJ jonaserik skrev:
Sjukt vilket ös det blev i radiatorsystemet nÀr jag öppnade! Nu skÄlar vi med bubbelvin! Tack för alla snÀlla idéer!
đđ„łđș
Du ser, det Ă€r dom smĂ„ detalerna som gör det. LYCKA TILL med kvĂ€llen nu och slappna av.S sallad skrev:Haha, jobbigt med intelligenta apparater. Den tjatade om att det finns luft i systemet.. E11 hur jag Ă€n försökte leta efter luft överallt, vred och vĂ€nde pĂ„ alla ventiler, tills jag rĂ„kade titta pĂ„ de smĂ„ avstĂ€ngningsventilerna pĂ„ ömse sidor om pumpen.. tji, de var visst stĂ€ngda đ
Sjukt vilket ös det blev i radiatorsystemet nÀr jag öppnade! Nu skÄlar vi med bubbelvin! Tack för alla snÀlla idéer!
đđ„łđș
Jo, det var egen dumhet. Jag stÀngde av för att fixa med pumpen och "sjÀlvklart" öppnade jag dom efter... ööö inte.S Stefan.o skrev:
Mycket som skulle grejas med, lĂ€tt att glömma. đđ
Nu har jag suttit barnvakt Ät vedpannan, justerat och grejat. Fyllde tankarna till 80° till slut och kÀnde mig vÀldigt nöjd.
Fick t o m vĂ€rme i radiatorerna till slut đ„č
Men - det finns alltid ett men, nÀr pannan hade slut pÄ brÀnsle sÄ stÀngdes inte varken flÀkten eller laddomaten av som det stÄr i manualen om rökgastemperaturen itan den stod och harvade fortfarande med ca 75° panntemperatur.
ni som har en CTC V35 - hur beter sig era pannor? Har jag missuppfattat hur det ska fungera?
Fick t o m vĂ€rme i radiatorerna till slut đ„č
Men - det finns alltid ett men, nÀr pannan hade slut pÄ brÀnsle sÄ stÀngdes inte varken flÀkten eller laddomaten av som det stÄr i manualen om rökgastemperaturen itan den stod och harvade fortfarande med ca 75° panntemperatur.
ni som har en CTC V35 - hur beter sig era pannor? Har jag missuppfattat hur det ska fungera?
Jag anvÀnde Loctite 5400 pÄ nÄgra stÀllen dÀr det förenklade jobbet, t ex uppe pÄ tankarna med de smÄ anslutningarna för avluftning. Funkar jÀttebra men behöver hÀrda en stund.L lat skrev:
Lin och pasta Àr bara att dra ihop sÄ Àr det klart plus att det sjÀlvlÀker dessutom.
Om det lĂ€cker Ă€r eet bara att göra om som i mitt fall.. och om det Ă€ndĂ„ inte funkar sĂ„ bara kasta skiten och köp nya delar đ„