5 319 läst · 107 svar
5k läst
107 svar
En idé att koppla ackumulatortank
Termostaten som satt i var kass, jag tänkte att jag gjorde rätt och skaffade en på 78°. Har jag missuppfattat hela grejen med hur laddomaten ska fungera? Trodde självklart att den skulle höja temperaturen ut till tankarna, alltså öppna senare och vräka på med hög temperatur. Tänker att med lägre öppningstemperatur kommer pannan inte upp i temperatur. Eller så har jag tänkt helt fel 🙃J jonaserik skrev:Mera fart på laddpumpen är nog ett måste, för att pannan ska få mer kylning, sen det med att höja pannans temp kanske inte är så bra. 85 C räcker bra. Vad har du för temp på returen till pannan. Vad har du för värde på termostaten i laddomaten. För hög temp där och pannan blir för varm. 72 C räcker gått och då blir även flödet till tankarna större, med påföljd att dom laddas snabbare. Och returen till pannan höjs snabbare.
Returen är förstås allt från 40 till 75 .. och 80 grader beroende på hur fulladdat det är.
Pannan har inbyggd sensor och ganska låg rökgastemperatur. Den kommer upp i max 130 - 145 vad jag sett. Jag förmodar att den inbyggda rökgastemperaturgivaren visar rätt.J jonaserik skrev:
Hade hyfsat kraftigt oljud från rökgasfläkten som t o m fortplantade sig till övervåningen. Ett enerverande muller så pass kraftigt att plåtarna på vedpannan darrade i samma takt. Jag tog loss fläkten och lyckades rikta det sneda fläkthjulet, en lös insexskruv på axeln, lösa skruv som håller dämparna på plats, knackade på axeln med en hammare så försiktigt det gick för att få fläkthjulet i läge, så långt allt väl men, det finns alltid ett men, när jag startar pannan och fläkten snurrar mumycket tystare men det finns ett litet skav- och gnisselljud och lagret (-en) är förstås misstänkta. Är det smidigt att byta lager på en sån fläkt?
CTC V35 årsmodell 2009
CTC V35 årsmodell 2009
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Koppla in Nibe Nibette VVB - tänker jag rätt?
Vatten & Avlopp -
Hur seriekoppla elektrisk varmvattenberedare med ackumulatorberedare?
Vatten & Avlopp -
Önskar hjälp med att förstå hur jag ska koppla in lampa
Belysning -
Problem med att koppla in äldre lampa för kronkoppling i modernt uttag
Belysning -
Koppla ur värmeelement på varmvattenberedare
El