Vattentemperaturen spelar mindre roll. I min panna sker förbränningen vid ca:1200gr. Om vattnet är 70 eller 90gr. spelar i det sammanhanget en mycket liten roll. Den lilla effektförsämringen kompenseras mer än väl, av att pannan "kallstartas" mer sällan vilket ger ett totalt sett bättre effektutbyte.

Nu ett dygn senare har temperaturen I tanken sjunkit till 90gr. Hög sluttempereratur ger alltså högre verkningsgrad samt längre eldningsintervall.

Termometer visar temperatur på 90°C, fäst på trävägg, bredvid isolerad rörledning i en byggnadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Inga som helst problem att öka temperaturen i tanken. Förbikoppla elektroniken så pannan går med full patte så länge du vill så kan du få både panna och tänk till den temperatur du önskar. De sista graderna lika lätta att ladda som de första. Det är bara att elda vidare.
Igår tänkte jag mig inte för och puttade in en pinne för mycket så både panna och tank började koka. Då jag har ett öppet system har jag naturligtvis ingen SYR:ventil.

[bild][bild]
Fick nödkyla reaktorhärden i tvättstugan.
Härligt med ångbad. Jag har öppet kärl på vinden men satte dit en SYR-ventil för dubbel idiotsäkerhet. Eller fyrdubbel med pannans övertycksventil och den inbyggda elektroniken. Ska testa att trimma upp
Intet Intet skrev:
Vattentemperaturen spelar mindre roll. I min panna sker förbränningen vid ca:1200gr. Om vattnet är 70 eller 90gr. spelar i det sammanhanget en mycket liten roll. Den lilla effektförsämringen kompenseras mer än väl, av att pannan "kallstartas" mer sällan vilket ger ett totalt sett bättre effektutbyte.

Nu ett dygn senare har temperaturen I tanken sjunkit till 90gr. Hög sluttempereratur ger alltså högre verkningsgrad samt längre eldningsintervall.

[bild]
S Stefan.o skrev:
Kan vara lämpligt att fundera på vad som händer med energiförbrukningen då man kör upp temperaturen i tankarna väldigt högt.

En vanlig villapanna kommer troligen inte hinna kyla rökgaserna tillräckligt mycket varför energieffektiviteten blir mer lidande, dvs mindre överföring av den i veden lagrade energin vilken man vill överföra till vattnet och stoppa in i energilagret - då man eldar upp bränslet.

Att öka vattenflödet genom pannan kommer inte öka temperaturen om allt funkar som det ska. Däremot skulle minskat vattenflöde eventuellt kunna öka temperaturen då vattnet får tillbringa längre tid i den värmeöverförande zonen i pannan.

Du kan trixa med bryttempar / vakter för fläktar osv i pannan, eller koppla förbi dem, men betänk att säkerhetsfunktioner finns där av en god orsak.

Jag förmodar du vill lagra för din anläggning maximalt antal kWh i acken, för den uppbrända veden, med för dig bäst ekonomi totalt sett.

Mvh
Jo, tanken var väl att kunna lagra största möjliga mängd energi. Det lättaste (nja) sättet vore så klart att trycka in en fjärde acktank 🙄😀

Och ändå kokade du (Intet) anläggningen, vilket kan hända den bäste, men inte så önskvärt eller kul.

Om man har TS grejor och de vakter med mera som han har i just sin anläggning förefaller det måhända inte önskvärt att trixa allt för mkt för att köra upp temparna. Framförallt rökgastempen kommer med en viss sannolikhet bli stegrad jmf med vad tillverkaren satt som korrekt värde.

För övrigt:

Ett aber med öppen expansion är att kokning sker lättare, särskilt vid inte beräknade system där man tagit hänsyn till blåstryck etc för systemet. Med sluten expansion kan man vid det vanligt förekommande avsäkringstrycket 1.5 bar nå ända upp till 127 grC innan man kokar systemet (vilket förvisso inte är önskvärt i en villanaläggning).

Mvh

• Gilla
sallad
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Och ändå kokade du (Intet) anläggningen, vilket kan hända den bäste, men inte så önskvärt eller kul.
Nä. Men inte heller någon större skada. Varför inte tappa upp ett bad med kylvattnet.
S Stefan.o skrev:
Om man har TS grejor och de vakter med mera som han har i just sin anläggning förefaller det måhända inte önskvärt att trixa allt för mkt för att köra upp temparna. Framförallt rökgastempen kommer med en viss sannolikhet bli stegrad jmf med vad tillverkaren satt som korrekt värde.
Låt oss säga att rökgasernas högstatemperatur är 1000gr. Då kan det omöjligt göra någon märkbar skillnad om det kylande vattnet är 80 eller 100gr. Det skiljer ju bara två% i avkylningseffekt.
S Stefan.o skrev:
För övrigt:

Ett aber med öppen expansion är att kokning sker lättare, särskilt vid inte beräknade system där man tagit hänsyn till blåstryck etc för systemet. Med sluten expansion kan man vid det vanligt förekommande avsäkringstrycket 1.5 bar nå ända upp till 127 grC innan man kokar systemet (vilket förvisso inte är önskvärt i en villanaläggning).

Mvh
Fördelen med öppet system är att det kan koka på i godan ro i många timmar innan det kokar torrt. Men kokpunkten kan såklart höjas med slutet system.

Nu är jag nere i åttio grader I toppen och sextio i botten.

Termometer visar 80 grader Celsius mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nu är jag nere i åttio grader I toppen och sextio i botten.

[bild]
Och hur länge sedan är det när du eldade och vad är tempen ute

J jonaserik skrev:
Och hur länge sedan är det när du eldade och vad är tempen ute
Två dygn sedan. Minus 2gr.

Intet Intet skrev:
Två dygn sedan. Minus 2gr.
Bommade att fråga hur stor tank eller tankar har och om dt är fler, är dom paralella då. Var dom 90 C på slutet

J jonaserik skrev:
Bommade att fråga hur stor tank eller tankar har och om dt är fler, är dom paralella då. Var dom 90 C på slutet
2 kubik. En tank. Drygt100gr. I hela tanken. Kan säkert skilja några grader upp och ner. Men inte mer.😀

Redigerat:
Då i starten efter eldningen har du ca 208 kW i tanken och med 80 på topp har du förbrukat ca 40 kW, beräknat på 2 m3 , sen är det 60 C i botten, då kan det vara kanske ca 40 kW till som gått åt. Nu vet du inte var tempgränsen är på mitten. Kanske ca 65 C , då är det ca 95 kW kvar i värme, tills det är tomt på värme, när den är 40 C, vid uttag på 40 C så är tanken tom. Om du tog ut ca 40 C till huset. Det ger ca 3 - 3,5 kW per timme under 2 dygns förbrukning. Normalt vid den tempen ute. Kvar i tanken är då ca 95 kW att ha till nästa eldning med 40 C ut till huset. Då kan du vänta ett dygn till med att elda, så ca 3 dygn ( 72 tim )
Nu är det svårt att beräkna tiden mellan eldningarna, så ta det lite med en nypa salt, felmarginalen kan vara av mindre eller större format. Men ligger nog ganska nära sanningen. Du kan återkomma med info, när hela tanken är ca 40 C.

J jonaserik skrev:
Då i starten efter eldningen har du ca 208 kW i tanken och med 80 på topp har du förbrukat ca 40 kW, beräknat på 2 m3 , sen är det 60 C i botten, då kan det vara kanske ca 40 kW till som gått åt. Nu vet du inte var tempgränsen är på mitten. Kanske ca 65 C , då är det ca 95 kW kvar i värme, tills det är tomt på värme, när den är 40 C, vid uttag på 40 C så är tanken tom. Om du tog ut ca 40 C till huset. Det ger ca 3 - 3,5 kW per timme under 2 dygns förbrukning. Normalt vid den tempen ute. Kvar i tanken är då ca 95 kW att ha till nästa eldning med 40 C ut till huset. Då kan du vänta ett dygn till med att elda, så ca 3 dygn ( 72 tim )
Nu är det svårt att beräkna tiden mellan eldningarna, så ta det lite med en nypa salt, felmarginalen kan vara av mindre eller större format. Men ligger nog ganska nära sanningen. Du kan återkomma med info, när hela tanken är ca 40 C.
Så är det ungefär. Vid denna väderlek eldar jag var tredje dag. Hade jag bara värmt tanken till 80 grader, hade jag fått elda var annan dag. Någon tröskeleffekt Vid åttio grader märker i alla fall inte jag av.

Skillnaden mellan 80 och 90 C är inte mer än ca 25 kW i magasinet, inte mycket men kan variera på uttagen effekt från tanken

En liten uppdatering.
Nu har jag blivit lite mer bekant med vedpannan och hela värmesystemet. CTC V35 och tre 500 liters acktankar.
Testade att höja tempen i pannan från 92° till 94° när den ska stänga av dragfläkten men det är svårt att få upp tempen i tankarna mycket mer än 83-ish. Pannan liksom skenar ganska snabbt från 88 och uppåt ch stänger sedan ner för att svalna och börja om på 88° igen.
Kan det vara att jag har för små rör (28 mm) mellan tankar och panna? Dålig värmeöverföring?
Hade skillnaden varit större om jag hade haft 35 mm rör? Eller kan Laddomaten spöka och inte öppna tllräckligt?

S sallad skrev:
En liten uppdatering.
Nu har jag blivit lite mer bekant med vedpannan och hela värmesystemet. CTC V35 och tre 500 liters acktankar.
Testade att höja tempen i pannan från 92° till 94° när den ska stänga av dragfläkten men det är svårt att få upp tempen i tankarna mycket mer än 83-ish. Pannan liksom skenar ganska snabbt från 88 och uppåt ch stänger sedan ner för att svalna och börja om på 88° igen.
Kan det vara att jag har för små rör (28 mm) mellan tankar och panna? Dålig värmeöverföring?
Hade skillnaden varit större om jag hade haft 35 mm rör? Eller kan Laddomaten spöka och inte öppna tllräckligt?
Mera fart på laddpumpen är nog ett måste, för att pannan ska få mer kylning, sen det med att höja pannans temp kanske inte är så bra. 85 C räcker bra. Vad har du för temp på returen till pannan. Vad har du för värde på termostaten i laddomaten. För hög temp där och pannan blir för varm. 72 C räcker gått och då blir även flödet till tankarna större, med påföljd att dom laddas snabbare. Och returen till pannan höjs snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.