J jonaserik skrev:
Var är förlusten, kan inte se den i huvudet. Eldas en tank upp som innehåller VV-slinga, så är den varm för VV. Det som är bra med serie med omkast är att det är väldigt lätt att lägga i för mycket ved. med omkast kan tank 2 ta värmen utan att kok blir.
Förlusterna vid seriekoppling och VV i första kommer bara om man onödigtvis råkar ladda så att det fyller på de andra. Utan något som driver vatten i urladdningsriktningen vilket värmeuttag gör under eldningssäsong står det varma vattnet bara där och svalnar av. Så kör man inte för hårt inget problem och ändå en säkring att ta hand om ev överskott som du skriver.

L L A Axelsson skrev:
Pannan är utrustad med med automatik så den stänger rökgasfläkten när den börjar närma sig kokpunkten så kokning är knappast ett problem.
Så är det, givare i pannan, öppet expansionskärl och SYR-ventil - bälten, livrem och hängslen 🙌

Tack för alla kloka funderingar! Själv blir man hemmablind bland alla pinaler.
Jag lägger upp lite bilder på hur det kommer att se ut 👌

Nu så människor, har jag kopplat ihop värmesystemet och provtryckt med luft från kompressor.
Tryckmätare visar 1 bar under provtryckning av värmesystem, relaterad till en diskussion om läckage i kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en mässingskoppling med såpvattenbubbla som indikerar en mikroläcka i ett värmesystem.
Skapa konto

Det fanns någon halvdant dragen klämkoppling och något smått att åtgärda. Men en sak verkar lite hopplös, kopplingen direkt från pannan ut mot tankarna hade en mikroläcka som gick att se med såpvatten.

Det var bara att montera isär och göra om men när jag hade gjort om och tyckte det kändes riktigt bra med linet och locherpastan som jag övat på ett bra tag nu så var det ändå kvar en mikroläcka...
Närbild på en värmekoppling med såpvattenbubblor, använd för att upptäcka mikroläcka, omgiven av linet packning.
Skapa konto

Ska jag bara låta det vara och hoppas det självläker. Vad jag vet fanns det ingen skada på delarna, de satt på pannan sen innan. Några förslag?

• Flera pannor med kopparrör och klämkopplingar i ett maskinrum, del av ett värmesystem, med verktyg och material spridda på golvet.
    Skapa konto
Jag tycker mig se en spricka i T-rörets överkant till vänster om skummet i bild.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ajajaj, jag satt just och tittade på bilderna, jag hade inte sett sprickan men du har nog rätt. Som glad amatör har jag nog linat max 20 gängade kopplingar men ingen har läckt.

Att provtrycka med luft förutsätter att man trycker med oljefri luft eller att man inte har gummipackningar av EPDM eller liknande som inte tål mineralolja.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Jag tycker mig se en spricka i T-rörets överkant till vänster om skummet i bild.
Ajdå, kameran ser mer än vad man tror. Ska undersöka om det verkligen är en spricka eller bra ytlig repa. Surt jobb isåfall men bättre att få ordning på det innan driftsättning.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ajajaj, jag satt just och tittade på bilderna, jag hade inte sett sprickan men du har nog rätt. Som glad amatör har jag nog linat max 20 gängade kopplingar men ingen har läckt.

Att provtrycka med luft förutsätter att man trycker med oljefri luft eller att man inte har gummipackningar av EPDM eller liknande som inte tål mineralolja.
L L A Axelsson skrev:
Nä, det var ingen spricka. Bara väldigt envist läckage trots att jag testade med lite extra åtdragning men det satt väldigt hårt redan. Ja ja, så är det ibland bara att ta isär allt och undersöka. Tur att jag använde klämkopplingar här och inte ett gäng pressade bitar 🙄

T TommyC skrev:

Som sagt, sprickan är bara en repa på ytan när jag kollar. Menar du att EPDM-gummi är så känsligt att det lilla från en kompressor skulle ha inverkan med tanke på att det är ett par kubikmeter luft .. och senare vatten?

B
Har linet bara glidit upp och hamnat mellan kopplingarna, istället för mellan gängorna?

Utvändig gänga kan man annars skada lite, så linet biter fast ordentligt i gängen.
Närbild av en metallgänga på en VVS-koppling, som diskuteras i forumet gällande linets placering för korrekt tätning.
Skapa konto

Jag hade gjort om med lin igen om det inte tätar 100%. Får man det inte tätt då är det väl bara att byta ena delen. Ibland har det hänt att man köpt vvs material av sämre kvalitet, med felaktig tolerans. Händer i princip uteslutande de mindre kända fabrikaten, har aldrog haft problem med t.ex. vatette....

B BSOD skrev:
Har linet bara glidit upp och hamnat mellan kopplingarna, istället för mellan gängorna?

Utvändig gänga kan man annars skada lite, så linet biter fast ordentligt i gängen.
[bild]

Jag hade gjort om med lin igen om det inte tätar 100%. Får man det inte tätt då är det väl bara att byta ena delen. Ibland har det hänt att man köpt vvs material av sämre kvalitet, med felaktig tolerans. Händer i princip uteslutande de mindre kända fabrikaten, har aldrog haft problem med t.ex. vatette....
Tänkte också det och linade om hela grejen vilket jag övat på rätt många gånger nu. Denna gången fick jag linet att följa med riktigt fint och det satt riktigt tajt smord med locherpasta... men icke. Kanske får byta ut både T-röret och den helt nya "muffen" eller om det kallas nippel. Har hittills inte lyckats att få någon annan linad koppling att läcka hittills trots att vissa var 2 tumsstorlek 🙌 (har bara kört vatette /VSH men detta T-rör följde med pannan)

B
Nej, jag har inte heller fått nån linad att läcka, bara några få klämringskopplingar.

Jag hade nog bytt järndelen. En sak i taget.

Snygg installation, kopparporr är alltid kul att se innan man täcker med isolering.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Lite vanskligt att provtrycka med luft. Händer det något så har du en stor mängd instängd komprimerad luft som ska ut.
Använd vatten i stället. Jag har för mig att linet sväller av vatten och då kan eventuella läckor kanske tätas eller inte uppstå.

Redigerat:
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Det har sina fördelar att provtrycka med tryckluft, vet man vad man gör så är riskerna försumbar.

TS tycks ha 1 bar komprimerad luft i hela system volymen med tankar mm(?)
Absolut inget att rekommendera.
En veritabel bomb om något skulle spricka.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.