8 731 läst · 78 svar
9k läst
78 svar
EMC, skyddsledare och potentialutjämning
Hej El-Löken66E El-Löken66 skrev:Du kanske med ord kan motivera varför man skulle vilja lägga tid och möda på att skyddsjorda en fullt fungerande lägenhet?
Ett hus tror jag fler kan vara villiga att satsa på.
Och det där med värdbehovet i hemmet du nämner, visst, man vill inte tänka i de banorna och man kanske flyttar men i annat fall är det väl inte värre än att man ringer en elektriker när det väl händer så är det fixat på dagen
Varför har vi krav på säkerhetsbälte i bil?
Kan du med ord motivera det för en som aldrig behövt detta på 45 år?
Kommer denne att behöva säkerhetsbälte i bil den tid han har kvar att leva?
Du frågar ”Du kanske med ord kan motivera varför man skulle vilja lägga tid och möda på att skyddsjorda en fullt fungerande lägenhet?”
1. Om all den elutrustning som har jordad kontakt, är inköpt sedan före 1995 och du t.ex. inte kommer att behöva sjukvård i hemmet etc.
2. Om det inte har betydelse att apparater (elektronik) du köpt går sönder. Du bara köper nytt.
3. Om du inte köper in och använder dubbelisolerade apparater (t.ex. multimedia som har signalkablar som kopplar till andra apparater med jordad stickkontakt.
Du skriver ” Och det där med värdbehovet i hemmet du nämner, visst, man vill inte tänka i de banorna och man kanske flyttar men i annat fall är det väl inte värre än att man ringer en elektriker när det väl händer så är det fixat på dagen.”
Hur löser du det om hyreshuset har tiotalet lägenheter som t.ex. nyligen genomfört en renovering (exklusive el) och de serviskablar som går upp till respektive lägenheterna har röd skyddsjord?
Hur lång tid tar det, vad kostar det och vem skall betala?
Har du inte bälte flyger du genom rutan och dör såvida inte airbagen dämpar fallet, detta tror jag nog det finns ganska bra statistik på, men inget jag har i bakfickan nu. @lars_stefan_axelsson från skolan hade eventuellt statistik liggandes om den isolerade miljöns farlighet, vi får se om hen återkommer.M Martin Lundmark skrev:Hej El-Löken66
Varför har vi krav på säkerhetsbälte i bil?
Kan du med ord motivera det för en som aldrig behövt detta på 45 år?
Kommer denne att behöva säkerhetsbälte i bil den tid han har kvar att leva?
Du frågar ”Du kanske med ord kan motivera varför man skulle vilja lägga tid och möda på att skyddsjorda en fullt fungerande lägenhet?”
1. Om all den elutrustning som har jordad kontakt, är inköpt sedan före 1995 och du t.ex. inte kommer att behöva sjukvård i hemmet etc.
2. Om det inte har betydelse att apparater (elektronik) du köpt går sönder. Du bara köper nytt.
3. Om du inte köper in och använder dubbelisolerade apparater (t.ex. multimedia som har signalkablar som kopplar till andra apparater med jordad stickkontakt.
Du skriver ” Och det där med värdbehovet i hemmet du nämner, visst, man vill inte tänka i de banorna och man kanske flyttar men i annat fall är det väl inte värre än att man ringer en elektriker när det väl händer så är det fixat på dagen.”
Hur löser du det om hyreshuset har tiotalet lägenheter som t.ex. nyligen genomfört en renovering (exklusive el) och de serviskablar som går upp till respektive lägenheterna har röd skyddsjord?
Hur lång tid tar det, vad kostar det och vem skall betala?
Jag ska säga dig att jag har knappt haft något som gått sönder några glödlampor möjligen och en laptop där batteriet gav upp och min filosofi är kvalitet före kvantitet, jag har likt Löfven aldrig beställt något från wish. com utan håller mig hellre till kända fabrikatet.
Nu är det väl också så att där jag bort har Jag ofta dragit om elen eller så har den varit av nyare standard.
Multimedia är väl trådlöst, hur menar du med skärmade sladdar?
Är inte med vad du menar med sista stycket, men sticker den röda jorden i ögonen på någon är det väl inte värre än att man kan skruva upp någon skylt i el rummet som talar om detta. Detta kan jag bjuda på som medlem i BRF.
Strömmen leds väl minst lika bra omgiven av röd plast som grön gul eller..
Hej El-Löken66E El-Löken66 skrev:Har du inte bälte flyger du genom rutan och dör såvida inte airbagen dämpar fallet, detta tror jag nog det finns ganska bra statistik på, men inget jag har i bakfickan nu. @lars_stefan_axelsson från skolan hade eventuellt statistik liggandes om den isolerade miljöns farlighet, vi får se om hen återkommer.
Jag ska säga dig att jag har knappt haft något som gått sönder några glödlampor möjligen och en laptop där batteriet gav upp och min filosofi är kvalitet före kvantitet, jag har likt Löfven aldrig beställt något från wish. com utan håller mig hellre till kända fabrikatet.
Nu är det väl också så att där jag bort har Jag ofta dragit om elen eller så har den varit av nyare standard.
Multimedia är väl trådlöst, hur menar du med skärmade sladdar?
Är inte med vad du menar med sista stycket, men sticker den röda jorden i ögonen på någon är det väl inte värre än att man kan skruva upp någon skylt i el rummet som talar om detta. Detta kan jag bjuda på som medlem i BRF.
Strömmen leds väl minst lika bra omgiven av röd plast som grön gul eller..
Du skriver ”Har du inte bälte flyger du genom rutan och dör såvida inte airbagen dämpar fallet, detta tror jag nog det finns ganska bra statistik på, men inget jag har i bakfickan nu.”
Naturligtvis, gör man det. Risken är då att det man drabbas av då är värre än t.ex. blessyrerna från säkerhetsbältet. Men frågan blir, behöver en person som bevisligen hitintills på 45 år aldrig har nyttjat sitt säkerhetsbälte verkligen ha säkerhetsbälte. Varför finns kravet även för honom?
Du anser dig inte hitintills behövt ha skyddsjord. Du skriver ” Jag ska säga dig att jag har knappt haft något som gått sönder några glödlampor möjligen och en laptop där batteriet gav upp” Det anser möjligen inte heller personen gällande säkerhetsbältet. Behövs då säkerhetsbältet återstoden av den personens liv. Behöver du skyddsjord återstoden av liv …?
Du skriver ”Multimedia är väl trådlöst, hur menar du med skärmade sladdar?”
I punkten 3 stod ”Om du inte köper in och använder dubbelisolerade apparater (t.ex. multimedia som har signalkablar som kopplar till andra apparater med jordad stickkontakt.”
Enligt punkten 3 skall du inte, med en signalkabel t.ex. HDMI, koppla ihop dubbelisolerat TV med en dator som är jordad. Eller en eller flera annan apparat som är jordad.
Ett exempel på hopkoppling som jag bedömer är olämplig
När det gäller multimedia kopplas många gånger apparater samman med digitala och analoga signalkablar. Det kan vara i samma rum, men även till apparater i andra rum med jordade eller ojordade uttag.
Förstärkaren ”Yamaha CXA5000” är en förförstärkare till 11.2 kanalers hembioanläggning.
https://www.hifix.co.uk/media/catalog/product/cache/98c0dde02c23825bb3a3c886f530ba3b/2/9/29917-2.jpg
Tittar man på elanslutningen så är intagsbrunnen en IEC 60320-C17
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60320
IEC 60320-C17 är en anslutning som inte har ett jordstift, innebär det att apparaten är dubbelisolerad?
Det går att ansluta ett sladdställ med kontakten IEC 60320-C17 till intagsbrunnen. Då kan man tro att apparaten är jordad.
I mitten på baksidan (med silverfärgad bakgrund) så finns anslutningar för ”ZONE OUT”
På sid 82 i den svenska manualen står; ”Flerzonsfunktionen gör det möjligt att spela upp olika ingångskällor i det rum enheten är placerad (huvudzonen) och i andra rum (Zone2, Zone3, Zone4). Samtidigt som man tittar på TV i vardagsrummet (huvudzonen) kan en person lyssna på musik från en dator i arbetsrummet (Zone2) och en annan person kan lyssna på radio i gästrummet (Zone3) och spela upp en DVD i köket (Zone4)"
Det innebär att man kan dra signalkablar (RCA kontakter med skärm) mellan apparater i olika rum. Dator i arbetsrummet (Zone2) kan vara jordad och ansluten i ett jordat uttag samtidigt som förstärkaren ”Yamaha CXA5000” är ojordad men med åtkomliga metalldelar i ett annat rum.
Förstärkaren ”Yamaha CXA5000” är samtidigt kopplad med signalkablar (analoga och digitala) kablar till en mängd apparater. (TV, DVD, Skivspelare etc.) Det finns en JORD-anslutning för skivspelaren.
Vi uppmanas att inte dra en jordad kabel från ett rum med jordade uttag till ett rum med ojordade uttag, att inte blanda jordat och ojordat.
Är inkoppling av ”Yamaha CXA5000” till flera andra elapparater i samma rum och i andra rum i enlighet med detta?
Du skriver ” Är inte med vad du menar med sista stycket, men sticker den röda jorden i ögonen på någon är det väl inte värre än att man kan skruva upp någon skylt i el rummet som talar om detta. Detta kan jag bjuda på som medlem i BRF.”
Du får inte använda röd skyddsjord i en nyinstallation, renovering eller nybyggnad. Skyddsjord skall vara gul/grön. Du får inte heller ansluta gul/grön till befintlig röd skyddsjord vid en renovering eller nybyggnad. Den måste bytas ut hela vägen (dras ny hela vägen i hela huset).
En elsäkerhetslagstiftning vi har bygger på standarder. I detta fall är det viktigt att det inte uppstår förväxlingar vad som är skyddsjord om man t.ex. anlitar olika elektriker.
Det är nästan så, att desto mindre du begriper av det jag skriver och förklarar, desto viktigare blir det att du har skyddsjorden...
Redigerat:
Okej, har man all den utrustningen du beskriver kan det såklart bli viktigt att börja fundera på så allt är kompatibelt.
Verkar lustigt vad du skriver att man inte får koppla röd till grön gult, det var nåt sprillans. Så man ska gå in och byta en annan anläggningsägares kabel också då.
Även nätägarens ifall den inte är rätt kanske.
Njäe. Men nu är vi off topic.
Verkar lustigt vad du skriver att man inte får koppla röd till grön gult, det var nåt sprillans. Så man ska gå in och byta en annan anläggningsägares kabel också då.
Hej El-Löken66E El-Löken66 skrev:Okej, har man all den utrustningen du beskriver kan det såklart bli viktigt att börja fundera på så allt är kompatibelt.
Sista raden jag skrev, ”Det är nästan så, att desto mindre du begriper av det jag skriver och förklarar, desto viktigare blir det att du har skyddsjorden...” Är inte för att vara oförskämd, om det skulle låta så.
Jag har en varvtalsstyrd bergvärmepump för uppvärmning och åskskydd utanför huset där el mm tas in. Jag mäter temperatur, effekt och energi på ett antal platser i huset. Men jag har inte ambitionen att kunna ”styra huset från min mobiltelefon”. ”Det smarta hemmet”.
Jag är tveksam om t.ex. livslängden och underhållskostnaden för ett sådant system idag motsvarar det vi ”tror” (förväntar oss). Jag kan ha fel, då jag inte testat, men jag ägnar mig åt andra saker i stället, och tänder min belysning från vanliga strömbrytare vid dörren (många av dem har hållit i mer än 50 år).
Jag har hållit på med elkraft, elkraftteknisk mätteknik, laborativt arbete etc i över 45 år. När jag köper elutrustning kan jag välja typ av utrustning kan jag anpassa utifrån de kunskaper jag har. Även hur jag ansluter utrustningen i elnätet kan jag anpassa utifrån de kunskaper jag har. Därigenom kan jag minska risken för t.ex. störningar och trasiga apparater. Jag kan dessutom planera långsiktigt så att jag kan hålla nere kostnaden.
Hur man kan koppla ihop dubbelisolerade elapparater med andra elapparater via tex en RCA- eller HDMI-kabel och klara av alla ”säkerhetskrav” har jag ännu inte förstått. Apparaten provas enligt apparatstandard av tillverkaren. Hopkopplingen sker av kunden och det finns oändliga kombinationer av sammankopplingar av apparater som kan genomföras, mellan apparater som är dubbelisolerade eller jordade. Apparaterna kan ställas i rum med eller utan jordade uttag, ibland placeras i olika rum och kopplas ihop.
Kopplar jag in en sådan utrustning i mitt hus, med den kunskap jag idag har och det jag vet om apparaterna, då vill jag jorda alla apparater (i en punkt) oberoende av utförande för att jag kan se (bedömma) att de bl.a. klarar elsäkerhet, störningsfrihet och livslängd.
Du skriver ”Verkar lustigt vad du skriver att man inte får koppla röd till grön gult, det var nåt sprillans. Så man ska gå in och byta en annan anläggningsägares kabel också då. Även nätägarens ifall den inte är rätt kanske.”
Det är vid överlämningspunkten mellan nätägare och kund (ofta vid elmätaren) som den gemensamma nollan och skyddsledaren (PEN) delas upp i nollan (N) och skyddsledaren (PE). I den punkten startar den gul/gröna skyddsledaren (PE) som inte längre får vara röd.
När jag t.ex. beskriver att det i framtiden kan vara svårt och dyrt att anpassa ett hem till t.ex. hemdialys. Då har jag i detta, med kunskapen om kraven på elinstallationerna och att elapparater som normalt är ofarliga att beröra, vid en 4 timmars hemdialys skulle kunna vara farliga att beröra eller använda.
Om och när detta uppstår då kommer man att säga (precis som man ibland ser personer skriva, som t.ex. köpt en enfasspis som inte kan anslutas i köket); Varför har inget berättat (upplyst) om detta tidigare? Då hade jag ju kunnat planera och handla annorlunda.Nu blir det betydligt dyrare, att göra om.
Lite så, är det även med skyddsjorden, som rimligen blir viktigare desto mindre man begriper av hur det fungerar
Redigerat:
Möjligt du har rätt Martin, jag själv förespråkar jordade anläggningar då jag anser att fördelarna överväger nackdelarna och vid större renoveringar är det helt klart något att överväga och i de allra flesta fall även utföra.M Martin Lundmark skrev:Hej El-Löken66
Sista raden jag skrev, ”Det är nästan så, att desto mindre du begriper av det jag skriver och förklarar, desto viktigare blir det att du har skyddsjorden...” Är inte för att vara oförskämd, om det skulle låta så.
Jag har en varvtalsstyrd bergvärmepump för uppvärmning och åskskydd utanför huset där el mm tas in. Jag mäter temperatur, effekt och energi på ett antal platser i huset. Men jag har inte ambitionen att kunna ”styra huset från min mobiltelefon”. ”Det smarta hemmet”.
Jag är tveksam om t.ex. livslängden och underhållskostnaden för ett sådant system idag motsvarar det vi ”tror” (förväntar oss). Jag kan ha fel, då jag inte testat, men jag ägnar mig åt andra saker i stället, och tänder min belysning från vanliga strömbrytare vid dörren (många av dem har hållit i mer än 50 år).
Jag har hållit på med elkraft, elkraftteknisk mätteknik, laborativt arbete etc i över 45 år. När jag köper elutrustning kan jag välja typ av utrustning kan jag anpassa utifrån de kunskaper jag har. Även hur jag ansluter utrustningen i elnätet kan jag anpassa utifrån de kunskaper jag har. Därigenom kan jag minska risken för t.ex. störningar och trasiga apparater. Jag kan dessutom planera långsiktigt så att jag kan hålla nere kostnaden.
Hur man kan koppla ihop dubbelisolerade elapparater med andra elapparater via tex en RCA- eller HDMI-kabel och klara av alla ”säkerhetskrav” har jag ännu inte förstått. Apparaten provas enligt apparatstandard av tillverkaren. Hopkopplingen sker av kunden och det finns oändliga kombinationer av sammankopplingar av apparater som kan genomföras, mellan apparater som är dubbelisolerade eller jordade. Apparaterna kan ställas i rum med eller utan jordade uttag, ibland placeras i olika rum och kopplas ihop.
Kopplar jag in en sådan utrustning i mitt hus, med den kunskap jag idag har och det jag vet om apparaterna, då vill jag jorda alla apparater (i en punkt) oberoende av utförande för att jag kan se (bedömma) att de bl.a. klarar elsäkerhet, störningsfrihet och livslängd.
Du skriver ”Verkar lustigt vad du skriver att man inte får koppla röd till grön gult, det var nåt sprillans. Så man ska gå in och byta en annan anläggningsägares kabel också då. Även nätägarens ifall den inte är rätt kanske.”[bild]
Det är vid överlämningspunkten mellan nätägare och kund (ofta vid elmätaren) som den gemensamma nollan och skyddsledaren (PEN) delas upp i nollan (N) och skyddsledaren (PE). I den punkten startar den gul/gröna skyddsledaren (PE) som inte längre får vara röd.
När jag t.ex. beskriver att det i framtiden kan vara svårt och dyrt att anpassa ett hem till t.ex. hemdialys. Då har jag i detta, med kunskapen om kraven på elinstallationerna och att elapparater som normalt är ofarliga att beröra, vid en 4 timmars hemdialys skulle kunna vara farliga att beröra eller använda.
Om och när detta uppstår då kommer man att säga (precis som man ibland ser personer skriva, som t.ex. köpt en enfasspis som inte kan anslutas i köket); Varför har inget berättat (upplyst) om detta tidigare? Då hade jag ju kunnat planera och handla annorlunda.Nu blir det betydligt dyrare, att göra om.
Lite så, är det även med skyddsjorden, som rimligen blir viktigare desto mindre man begriper av hur det fungerar
Sant som du skriver att det finns apparater som förutsätter ansluten skyddsjord men den får aldrig bli farlig ifall det saknas enligt svensk tvåfelsprincip, det vill säga är det PE-avbrott så ska man inte få sig en farlig kyss av apparaten med mindre än att det är fel på den, nu vet jag att så inte är fallet, en kyss får man och det kan ju alltid vara farligt så det är svårmotiverat ur säkerhetssynpunkt.
Det du skriver med PE hör kanske inte till ämnet men jag är tyvärr bestämt övertygad om att jag har rätt i detta fall, jag skulle till och med vilja påstå att det är väldigt vanligt med både röd och gröngula förekommande jord i en mängd elanläggningar.
Vore det som du skrev att reglerna inte längre gällde retroaktivt, ja då hade vi haft att hitta på här i landet.
Det du skriver att servis måste vara TN-C stämmer inte heller, men det är absolut vanligast.
Här kan man ju också fundera på den lilla risken man introducerar med ökade magnetfält och vagabonderade strömmar som kan uppstå då man jordar anläggningen, detta kan bero på att en apparats hölje är direkt anslutet till marken på ett eller annat sätt.
Hej El-Löken66E El-Löken66 skrev:Möjligt du har rätt Martin, jag själv förespråkar jordade anläggningar då jag anser att fördelarna överväger nackdelarna och vid större renoveringar är det helt klart något att överväga och i de allra flesta fall även utföra.
Sant som du skriver att det finns apparater som förutsätter ansluten skyddsjord men den får aldrig bli farlig ifall det saknas enligt svensk tvåfelsprincip, det vill säga är det PE-avbrott så ska man inte få sig en farlig kyss av apparaten med mindre än att det är fel på den, nu vet jag att så inte är fallet, en kyss får man och det kan ju alltid vara farligt så det är svårmotiverat ur säkerhetssynpunkt.
Det du skriver med PE hör kanske inte till ämnet men jag är tyvärr bestämt övertygad om att jag har rätt i detta fall, jag skulle till och med vilja påstå att det är väldigt vanligt med både röd och gröngula förekommande jord i en mängd elanläggningar.
Vore det som du skrev att reglerna inte längre gällde retroaktivt, ja då hade vi haft att hitta på här i landet.
Det du skriver att servis måste vara TN-C stämmer inte heller, men det är absolut vanligast.
Här kan man ju också fundera på den lilla risken man introducerar med ökade magnetfält och vagabonderade strömmar som kan uppstå då man jordar anläggningen, detta kan bero på att en apparats hölje är direkt anslutet till marken på ett eller annat sätt.
Tack for respons
Jag känner till ”svensk tvåfelsprincip” men det kan bli farligt om vi inte använder apparaten isolerad från andra apparater. Om vi kopplar dubbelisolerade apparater till andra apparater. En risk att fara kan uppstå om vi har metalliska in och utgångar och kopplar ledningar mellan den dubbelisolerade apparaten och till andra apparater.
När jag var på ABB Corporate Research fick jag ett samtal från en skyddsingenjör gällande en gravid kvinnlig ingenjör hade vidrört ett dubbelisolerade oscilloskop (Philips) som var uppkopplat i ett mätlaboratorium. En metalldel på ocilloskopet var spänningsförande och även om kvinnan hade klarat sig från alvarliga skador var de oroliga för vad som hänt med barnet.
Oscilloskopet var med mätledningar anslutet till ett mätobjekt som var orsaken att det dubbelisolerade oscilloskopet hade spänningssatta ledande delar.
Har vi ojordade uttag hemma och en dubbelisolerade apparat ansluten med ledningar till en jordad apparat, så kan åtkomliga metalldelar på den dubbelisolerade apparaten bli spänningssatta. Om höljet på den jordade apparaten spänningssätts, genom ett fel, då kan åtkomliga metalldelar på båda apparaterna vara spänningssatta genom att det går ledningar mellan dem. Hade den jordade apparaten suttit i ett jordat uttag och det är stumt jordfel då bryter säkringen.
Finns en jordfelsbrytare då löser den ut (30 mA) men en jordfelsbrytare skyddar inte om läckströmmen är lägre. Det behövs inte mycket läckström för att ge brum i multimediaanläggning, riva sönder mät, styr och ljudkort samt vara bekymmersamt vid dialys i hemmet (10 mikroampere, 3000 ggr lägre än jordfelsbrytarens 30 mA)
Du skriver ”Det du skriver med PE hör kanske inte till ämnet men jag är tyvärr bestämt övertygad om att jag har rätt i detta fall, jag skulle till och med vilja påstå att det är väldigt vanligt med både röd och gröngula förekommande jord i en mängd elanläggningar.”
Så här svarar elsäkerhetsverketbl.a. på frågan ”Måste skyddsledaren vara gul/grön”, “Vid nyutförande ska skyddsledare ha färgkombination gul/grön och inget annat. I äldre elinstallationer kan skyddsledaren vara antingen gul/grön eller i vissa fall röd. Om det förekommer skyddsledare av både gul/grön och röd färg i samma anläggning ska det finnas någon form av dokumentation eller skyltning som tydligt visar detta.”
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Maste-skyddsledaren-vara-gulgron-/
Sedan det åter blev tillåtet att använda röd FK vid installationer (dock inte som skyddsledare) är det ännu viktigare att ”byta ut” alla gamla ”röda skyddsledare”.
Så här samtalar installatörer runt frågan “Använder ni röd FK?”;
https://www.fluxio.se/forum/elmaterial/16061-anvaender-ni-roed-fk.html/
Du skriver ” Det du skriver att servis måste vara TN-C stämmer inte heller, men det är absolut vanligast.” Det skriver jag inte, men det är det vanligaste, speciellt i äldre anläggningar. Jag försöker skriva kortfattat.
Du skriver ” Här kan man ju också fundera på den lilla risken man introducerar med ökade magnetfält och vagabonderade strömmar som kan uppstå då man jordar anläggningen, detta kan bero på att en apparats hölje är direkt anslutet till marken på ett eller annat sätt”
Korrekt men det går att hantera. Jag har viss erfarenhet hur man bygger för att undvika detta. Läs inledningen till tråden ”Balanserad (split fas) spänningsmatning för störningsbekämpning.” där jag i ett ställverk på en industri hanterade elektriska och magnetiska störfält från 12 kA på någon meters avstånd för att mäta små styrsignaler.
Redigerat:
Hej @Martin Lundmark, ja vi kan väl släppa detta med röd jordledare, det finns även anläggningar med röda tändtrådar också därav så viktigt med kontinuitetsmätning.
Drar man nytt så givetvis gröngula, men har lite svårt att se hur man kan tvinga BRFen byta sin stigare för att få likartade färger.
Nog om detta nu.
Jag känner att detta är ett ämne du brinner för men dessa ojordade anläggningar har funnits och finns fortfarande i mängder, jag blir nästan förvånad om jag kommer in till en där det är jord draget, speciellt i äldre lägenheter. Det finns givetvis teoretiska invändningar mot begreppet isolerad miljö men hade det varit farligt hade det nog märkts vid det här laget med tanke på hur enormt många sådana som brukas dagligen.
Vad gäller PE i EMC-situationer så förstår jag givetvis att detta är en fördel, jag ser det bara inte som något avgörande för medelsvensson med vanliga prylar i hemmet.
Men du får gärna lägga upp dina argument så kanske jag ansluter till ditt läger.
Drar man nytt så givetvis gröngula, men har lite svårt att se hur man kan tvinga BRFen byta sin stigare för att få likartade färger.
Nog om detta nu.
Jag känner att detta är ett ämne du brinner för men dessa ojordade anläggningar har funnits och finns fortfarande i mängder, jag blir nästan förvånad om jag kommer in till en där det är jord draget, speciellt i äldre lägenheter. Det finns givetvis teoretiska invändningar mot begreppet isolerad miljö men hade det varit farligt hade det nog märkts vid det här laget med tanke på hur enormt många sådana som brukas dagligen.
Vad gäller PE i EMC-situationer så förstår jag givetvis att detta är en fördel, jag ser det bara inte som något avgörande för medelsvensson med vanliga prylar i hemmet.
Men du får gärna lägga upp dina argument så kanske jag ansluter till ditt läger.
Hej El-Löken66E El-Löken66 skrev:Hej @Martin Lundmark, ja vi kan väl släppa detta med röd jordledare, det finns även anläggningar med röda tändtrådar också därav så viktigt med kontinuitetsmätning.
Nog om detta nu.
Tack att du håller dialogen på en trevlig nivå.
Min inställning till beredskap för störningar, hållbarhet och EMC, och skyddsjordens (referensplanets) betydelse för detta, beror nog på vad jag sysslat med (testat).
När jag från mitten av 1970 talet med en modifierad Revox A77 (Live recording) spelade in t.ex. en julkonsert i en stor lokal (Kyrka) behövde jag ansluta mig till ett jordat uttag för att inte få in brum i min inspelningsutrustning. Det handlade då om analog teknik hela vägen.
Själva rullbandspelaren Revox A77 hade ojordad kontakt. Mikrofonledningarna (50 m) var balanserade och jordningen skedde där mikrofonförstärkaren anslöts till bandspelaren. Det var inte elsäkerhet som motiverade jordningen utan störningar (EMC).
Samma sak när jag mätte på ABB i labbet eller i annan anläggning då var det självklart att jag jordade för att ta kontroll över störnivån. Det handlade då om analog teknik hela vägen.
Vid användning av digitalteknik kan små störnivåerna döljas. Men går man över nivåer så systemet hamnar mellan ”etta och nolla” i överföringen (digital cliff) då störs även digital teknik. Ofta utan förvarning, det blir bara tyst.
Se ;”cliff effect”; https://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Digital+cliff
Man brukar konstatera att med digital teknik så hör man inte störningar på samma sätt som vid analog teknik. När (om) störproblemen kommer så sker det plötsligt, ofta utan förvarning. Felsökning är svårare.
Är störnivåerna stora då måste man skydda elektronikkomponenter från t.ex. överspänning både mellan fas (L) och nolla (N) och mellan fas-nolla och till jord (PE)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätter man in överspänningsskydd då hamnar de i princip på samma ställe som kondensatorerna (CX) och (CY) i figuren. Finns ingen jord att ansluta överspänningsskydd till blir skyddet sämre.
När Hem-PC-reformen infördes 1997 då fick många med sig grendosor med överspänningsskydd (för att skydda datorn) dessa skulle anslutas i jordat uttag för att fungera som avsett.
Redigerat:
Hej El-Löken66
Jag tror jag hade fel, du har nog rätt att det idag är tillåtet att bygga på röd skyddsjord med gul/grön med ett krav om tydlig märkning.
Jag har kontrollerat med personer jag litar på men saknar information när förändringen skedde och har inte heller hittat text med myndighetskravet om utförandet.
Det närmaste jag hittat är det jag tidigare hänvisade till och den tycker jag inte är tydlig;
Så här svarar elsäkerhetsverketbl.a. på frågan ”Måste skyddsledaren vara gul/grön”, “Vid nyutförande ska skyddsledare ha färgkombination gul/grön och inget annat. I äldre elinstallationer kan skyddsledaren vara antingen gul/grön eller i vissa fall röd. Om det förekommer skyddsledare av både gul/grön och röd färg i samma anläggning ska det finnas någon form av dokumentation eller skyltning som tydligt visar detta.”
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Maste-skyddsledaren-vara-gulgron-/
När jag för ca 20 år sedan var kallad på möte på Elsäkerhetsverket (då beläget i Stockholm) tilsammans med företrädare för två fastighetsbolag (tror det var HSB och Riksbyggen). Frågeställningen var problematiken vid övergången från röd till gul/grön skyddsjord. Det jag tidigare skrev, var det som gällde då;
”Du får inte använda röd skyddsjord i en nyinstallation, renovering eller nybyggnad. Skyddsjord skall vara gul/grön. Du får inte heller ansluta gul/grön till befintlig röd skyddsjord vid en renovering eller nybyggnad. Den måste bytas ut hela vägen (dras ny hela vägen i hela huset).”
Jag har inget emot att det nu blir billigare och därigenom enklare att få in skyddsjord i våra bostäder.
Men samtidigt ser jag att risken för misstag och fel kan öka. Detta med tanke på att det samtidigt är tillåter att använda röd ledare (RK) i installationer (dock inte för skyddsledare), att det är fler ”icke elektriker” som installerar (lätt att få tag i installationsmaterial), att vi ofta inte anlitar samma auktoriserade firma vid installationer samt ofta saknar bra dokumentation över elinstallationen.
Tack El-Löken66, att du upplyste mig om regeländringen och att jag hade fel i det jag skrev.
Hoppas nu att jag eller någon annan hittar bra (tydlig) dokumentation på när förändringen skedde och tydligare text med myndighetskravet om utförandet.
Jag tror jag hade fel, du har nog rätt att det idag är tillåtet att bygga på röd skyddsjord med gul/grön med ett krav om tydlig märkning.
Jag har kontrollerat med personer jag litar på men saknar information när förändringen skedde och har inte heller hittat text med myndighetskravet om utförandet.
Det närmaste jag hittat är det jag tidigare hänvisade till och den tycker jag inte är tydlig;
När jag för ca 20 år sedan var kallad på möte på Elsäkerhetsverket (då beläget i Stockholm) tilsammans med företrädare för två fastighetsbolag (tror det var HSB och Riksbyggen). Frågeställningen var problematiken vid övergången från röd till gul/grön skyddsjord. Det jag tidigare skrev, var det som gällde då;
”Du får inte använda röd skyddsjord i en nyinstallation, renovering eller nybyggnad. Skyddsjord skall vara gul/grön. Du får inte heller ansluta gul/grön till befintlig röd skyddsjord vid en renovering eller nybyggnad. Den måste bytas ut hela vägen (dras ny hela vägen i hela huset).”
Jag har inget emot att det nu blir billigare och därigenom enklare att få in skyddsjord i våra bostäder.
Men samtidigt ser jag att risken för misstag och fel kan öka. Detta med tanke på att det samtidigt är tillåter att använda röd ledare (RK) i installationer (dock inte för skyddsledare), att det är fler ”icke elektriker” som installerar (lätt att få tag i installationsmaterial), att vi ofta inte anlitar samma auktoriserade firma vid installationer samt ofta saknar bra dokumentation över elinstallationen.
Tack El-Löken66, att du upplyste mig om regeländringen och att jag hade fel i det jag skrev.
Hoppas nu att jag eller någon annan hittar bra (tydlig) dokumentation på när förändringen skedde och tydligare text med myndighetskravet om utförandet.
Ett sånt krav är helt orimligt ur en samhällsekonomisk aspekt, så jag tror aldrig att Elsäkerhetsverket skulle stått bakom ett sånt krav. Det tillför inte heller någon större säkerhet så länge det är behöriga personer som jobbar i anläggningen och den är väl dokumenterad (vilket Elsäkerhetsverket borde ha som utgångspunkt). Snarare skulle det försämra säkerheten eftersom det inte skulle gå att underhålla anläggningen i många hus på grund av den extra kostnaden.M Martin Lundmark skrev:
Däremot kan ju fastighetsbolagen ha egna krav/mål på att man ska byta ut gamla ledare när man gör större förändringar i anläggningen.
Hej uselessuseless skrev:Ett sånt krav är helt orimligt ur en samhällsekonomisk aspekt, så jag tror aldrig att Elsäkerhetsverket skulle stått bakom ett sånt krav. Det tillför inte heller någon större säkerhet så länge det är behöriga personer som jobbar i anläggningen och den är väl dokumenterad (vilket Elsäkerhetsverket borde ha som utgångspunkt). Snarare skulle det försämra säkerheten eftersom det inte skulle gå att underhålla anläggningen i många hus på grund av den extra kostnaden.
Däremot kan ju fastighetsbolagen ha egna krav/mål på att man ska byta ut gamla ledare när man gör större förändringar i anläggningen.
Du skriver” Ett sånt krav är helt orimligt ur en samhällsekonomisk aspekt, så jag tror aldrig att Elsäkerhetsverket skulle stått bakom ett sånt krav”
Ursprungligen var kravet att all röd skyddsledare skulle bytas ut. Det vet jag eftersom det var utgångspunkten för jag reste till Elsäkerhetsverket (då i Stockholm) på ett möte.
Jag vet inte när du läste teorin till behörighet (min allmänna behörighet, som det hette då är från 1982) om du idag är auktoriserad installatör och hur länge du arbetat med elinstallationer när vi 1995 anslöt oss till EU och fick nya elinstallationsreglerna.
Om du var med på den resan vilka minnesbilder har du om regeländringen. Hur tolkades kraven om övergången från röd till gul/grön inför ändringen runt 1995?
Jag håller med om kostnaden, det var ju en av orsakerna att Elsäkerhetsverket inte krävde att alla äldre fastigheter måste direkt (1994) byta till jordade uttag, utan kunde åtgärda det vid renovering, ombyggnad/utbyggnad. Något som tyvärr innebär att några ansluter apparater tillverkade efter 1995 och med jordad stickkontakt till ojordade uttag.
Det var ju också den höga kostnaden och därigenom svårigheten (tveksamheten) att få utbytet till gul/grön skyddsledare genomfört, som representanterna framförde vid mötet.
Vad jag vet har det aldrig funnits några tvingande regler att ändra en fungerande befintligt anläggning för att den inte uppfyller nya standarder (med några få undantag för rent farliga saker, men dit räknas inte ledarfärger). Du får gärna leta rätt på regeln i fråga.
Hej uselessuseless skrev:
Om du tittar i på paragraf 514.3.1 på sid 87 i ”Blå Boken” så framgår skrivningen gällande märkningen av ”isolerad skyddsledare” i den nya gemensamma standarden för elinstallationer inom EU.
Det var den paragrafen som svenska elinstallationer med röd skyddsledare skulle anpassas till.
Det står inget i den paragrafen att man måste byta befintliga ledare dragna innan föreskrifterna i ELSÄK-FS 1999:5 började gälla.
Som sagt var; En sån regel skulle vara helt orimlig och jag har aldrig hört talas om att någon gör på det sättet Du, eller någon annan elektriker i forumet får gärna överbevisa mig.
Som sagt var; En sån regel skulle vara helt orimlig och jag har aldrig hört talas om att någon gör på det sättet Du, eller någon annan elektriker i forumet får gärna överbevisa mig.