8 759 läst · 78 svar
9k läst
78 svar
EMC, skyddsledare och potentialutjämning
Intressant! Jag har inte tagit del av detta tidigare. Jag ser också en viss likhet med egensvängningar som man måste tänka på vid t.ex. stora byggnader och broar.M Martin Lundmark skrev:Hej ansgar46
Wikipedia skriver;
”Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) är förmågan hos en apparat, utrustning eller system att fungera i sin elektromagnetiska omgivning utan att medföra oacceptabla störningar i denna omgivning [1]. En svensk synonym till kompatibilitet är förenlighet, vilket innebär att EMC kan tolkas som elektromagnetisk förenlighet.”
[länk]
Exempel;
Du vill inte att ditt trådlösa nätverk hemma, skall störa eller störas av din mobiltelefon eller mikrovågsugn. Därför har man sedan länge utarbetat normer hur apparater tillverkas så de inte stör varandra. Alla dessa apparater sänder, mer eller mindre av, (elektromagnetiska) signaler i luften.
Kortfattat;
När man har uppnått EMC, elektromagnetisk kompatibilitet (elektromagnetisk förenlighet, som jag tycker är ett bättre utryck på svenska) mellan utrustningarna då stör de inte varandra.
Behövs mer förklaring?
Det är inte så dum liknelse!
Det som skiljer lite är att EMC-problem är vanligare men oftast inte lika farliga, samt att dom är mindre utforskade.
Egensvängningar i byggnadskonstruktioner kan ju vara fatala, även om det finns mindre problem som är mest störande (mitt hus brukat vibrera när tvättmaskinen centrifugerar på ett visst varvtal).
Det som skiljer lite är att EMC-problem är vanligare men oftast inte lika farliga, samt att dom är mindre utforskade.
Egensvängningar i byggnadskonstruktioner kan ju vara fatala, även om det finns mindre problem som är mest störande (mitt hus brukat vibrera när tvättmaskinen centrifugerar på ett visst varvtal).
Ja där är skillnaden , Emc skadar kanske inte lokalt utan "strålar iväg" och skadar på andra håll. Egensvängningar i konstruktioner skadar lokalt. Har du hör om Tacoma bridge?lnilsson skrev:Det är inte så dum liknelse!
Redigerat: