8 731 läst · 78 svar
9k läst
78 svar
EMC, skyddsledare och potentialutjämning
Tack!
Ämnet är mycket intressant, det är skillnad på EMC i enskilda apparater (vilka jag pysslar med som hobby) och i hela elsystem. Och det är såsom du säger viktigt, det är alltför få som forskar om och driver dessa frågor.
Men sen kan jag inte låta bli att ställa frågan om balanserad matning till ljudanläggning, såsom du berättade att du har. Hur har du löst det rent praktiskt (en isolertrafo, eller nån slags fast matning?), och vad blev skillnaden?
Jag är ju lite hifi-nörd också.
Ämnet är mycket intressant, det är skillnad på EMC i enskilda apparater (vilka jag pysslar med som hobby) och i hela elsystem. Och det är såsom du säger viktigt, det är alltför få som forskar om och driver dessa frågor.
Men sen kan jag inte låta bli att ställa frågan om balanserad matning till ljudanläggning, såsom du berättade att du har. Hur har du löst det rent praktiskt (en isolertrafo, eller nån slags fast matning?), och vad blev skillnaden?
Hej lnilssonlnilsson skrev:Tack!
Jag har skapat en ny tråd i ämnet;
Balanserad (split fas) spänningsmatning för störningsbekämpning.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ngsmatning-foer-stoerningsbekaempning.401641/
Hej,E elmont skrev:
Hur många håller med ”elmont” i att störningar, trasiga apparater och bekymmer med få teknik ansluten till elnätet att fungera i hemmamiljö INTE är ett problem. ”inget problem som dom allra flesta inte bryr sig om”.
Är tråden onödig och/eller obegriplig?
OCH skulle det vara ett problem så är det tillverkarna av "apparater" som ska anpassa sina "apparater" till verkligheten, dvs den miljö som existerar. Och att det inte är den befintliga miljön som ska anpassas för att underlätta för tillverkarna.
Redigerat:
Det är ju ett dilemma på så vis att elmont har rätt i att det är tillverkarnas ansvar, men hur ska vi hantera att en massa tillverkare inte tar sitt ansvar och att folk köper skräp från kina som definitivt inte håller måttet med avseende på störningar.
Därtill kan ju kanske små (tillåtna) störningar från de otroligt många små apparater vi har möjligtvis adderas till problematiska nivåer.
Därtill kan ju kanske små (tillåtna) störningar från de otroligt många små apparater vi har möjligtvis adderas till problematiska nivåer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 430 inlägg
Då får vi stänga ned aliexpress och liknande handlare.
Jag tror inte vi kommer undan med att folk kommer att uppleva "störningar" i sitt hem i en större och större skala med åren.
Jag tror inte vi kommer undan med att folk kommer att uppleva "störningar" i sitt hem i en större och större skala med åren.
Hej elmontE elmont skrev:
Så här svarade elsäkerhetsverket på frågan ”Får man sälja lampor utan skyddsjord”
”En armatur utförs ofta i dubbelisolerat utförande, med en platt kontakt (EU-plugg). Den ska då vara märkt med en "dubbelkvadrat" för att visa att den är extra isolerad. Sådana lampor behöver alltså inte vara jordade. Lampor med en rund "gammaldags" ojordad stickpropp får inte säljas längre.”
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/far-man-salja-lampor-utan-skyddsjord/
Idag finns alltså två typer av kontaktdon på apparater som får säljas inom EU. Jordad stickpropp och dubbelisolerat utförande (EU-plugg, en platt kontakt). Apparat med ojordad stickpropp, får inte säljas. Man kan utrycka det så att ojordade apparater inte existerar bland det som får säljas. Det är bara jordat och dubbelisolerat utförande som får säljas.
Vi har gemensamma bestämmelser, är det gäller elinstallationer och elapparater inom EU. Inom hela EU gäller jordade uttag vid nyinstallationer och de bostäder i Sveriges som har kvar ojordade uttag är i mycket stark minoritet inom EU.
Det handlar inte främst om personsäkerhet, utan om EMC, störningar och trasiga apparater, om vi i Sverige ansluter jordad stickpropp till ett ojordat uttag.
När tillverkarna förser en apparat med jordad kontakt så provas dess egenskaper bl.a. gällande EMC störningar och hållbarhet enligt normerna i ett jordat uttag. Den är inte, enligt standarden, avsedd att anslutas i ojordade uttag.
Jag anser att tillverkarna har anpassat sina "apparater" till verkligheten. De följer de normer som gäller. I Sverige verkar vi dröja med att anpassa våra elinstallationer till verkligheten. Det finns inga ojordade apparater att köpa bara jordade och dubbelisolerade. Båda dessa skall anslutas i jordade uttag
Det innebär inte att allt kommer att fungera perfekt. Men tillverkarna kan inte beskyllas för att vi ansluter jordade stickproppar i ojordade uttag.
Menar du att Sverige måste kräva att alla fastighetsägare måste byta ut sina uttag till jordade för att fastighetsägare skall korrekt kunna använda apparater som är utformade enligt standarden?
Hej lnilssonlnilsson skrev:Det är ju ett dilemma på så vis att elmont har rätt i att det är tillverkarnas ansvar, men hur ska vi hantera att en massa tillverkare inte tar sitt ansvar och att folk köper skräp från kina som definitivt inte håller måttet med avseende på störningar.
Tack att du tar upp dilemmat med ”att folk köper skräp från kina som definitivt inte håller måttet med avseende på störningar”
Så här skriver Elsäkerhetsverket; ” Den svenska marknaden för elektrisk materiel omfattar omkring 100 000 olika produkttyper. Elsäkerhetsverket tar varje år ställning till omkring 6 000 produkter genom sin marknadskontroll. Närmare 30 procent av de cirka 400 produkter som går vidare för att testas har så allvarliga brister att de får försäljningsförbud. ”
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...rsaljningsforbud/fakta-om-forsaljningsforbud/
Vi har en CE-märkning som enkelt beskrivet, innebär att tillverkaren intygar att produkten har genomgått och klarat av de prov som den gemensamma standarden kräver för att få säljas inom EU.
Köper man utrustning som, av någon anledning, inte uppfyller denna standard ökar risken att vi får bekymmer med säkerhet, EMC, och hållbarhet.
Redigerat:
Jag menar att eftersom "normen" i vårt land är ojordade uttag (dom allra flesta hus i Sverige har ojordade uttag) så får tillverkarna anpassa sig efter det. Och ojordade "apparater" är minst lika vanliga som jordade och kommer att så vara under överskådlig tid.
Och som sagt ser jag EMC som ett mindre problem i elinstallationer i bostäder. Jag har under alla år bara upplevt att ett ytterst fåtal haft problem och då alltid folk med ett speciellt intresse av just störningar i sina "sämre" anläggningar.
Så jag ser inte att det generellt är ett problem.
Ps
Det innebär inte att jag är motståndare till jordade uttag MEN jag ser jorden som i första hand en personsäkerhetsfråga.
Och som sagt ser jag EMC som ett mindre problem i elinstallationer i bostäder. Jag har under alla år bara upplevt att ett ytterst fåtal haft problem och då alltid folk med ett speciellt intresse av just störningar i sina "sämre" anläggningar.
Så jag ser inte att det generellt är ett problem.
Ps
Det innebär inte att jag är motståndare till jordade uttag MEN jag ser jorden som i första hand en personsäkerhetsfråga.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
EMC och skyddsjordning är två skilda fenomen.
Skyddsjordning får aldrig brytas och det går utmärkt att ansluta tex en apparatskåpsdör med en trådstump, öppnar man dörren så är den fortfarande skyddsjordad och skyddar mot elchock.
I EMC synpunkt så fungerar inte den trådstumpen, kallas för pigtail, för att skärma mot EMC störningar så måste dörren täta runt om med galvanisk kontakt öppnar man dörren så sätter man EMC skärmningen ur spel men det är helt OK, dörren ska normalt vara stängd.
Skyddsjord räddar inte problem med högfrekventa störningar, Högfrekventa störningar ska tas reda på i apparaten, heltäckande jordplan och filtrering av alla in och utsignaler, avkoppling av drivspänningar.
Sedan har vi problemet med 3:e övertonen i 3-fas installationer men för större förbrukare har det kommit krav på PFC (Power Factor Correction), ett extra switchsteg i nätdelen utan reservoarkondensator som switchar pulserande likström till något som efterföljande switch kan jobba med och ge en fin utström.
Jag har hållit på i 40 år att installera styrsystem med typ 500 utgångar, inte intill elektrostålugnar men har inte stött på några bevisade problem förutom åskskador.
Privat har vi ett problem, fjärren till garageöppnaren fungerar dåligt när en 50W LED lampa på garaget är på, å andra sidan är garagefjärren gammal, godkänd av norska telestyrelset, inte CE märkt men en ny (Kina)fjärr löste det problemet (inte heller CE märkt).
Skyddsjordning får aldrig brytas och det går utmärkt att ansluta tex en apparatskåpsdör med en trådstump, öppnar man dörren så är den fortfarande skyddsjordad och skyddar mot elchock.
I EMC synpunkt så fungerar inte den trådstumpen, kallas för pigtail, för att skärma mot EMC störningar så måste dörren täta runt om med galvanisk kontakt öppnar man dörren så sätter man EMC skärmningen ur spel men det är helt OK, dörren ska normalt vara stängd.
Skyddsjord räddar inte problem med högfrekventa störningar, Högfrekventa störningar ska tas reda på i apparaten, heltäckande jordplan och filtrering av alla in och utsignaler, avkoppling av drivspänningar.
Sedan har vi problemet med 3:e övertonen i 3-fas installationer men för större förbrukare har det kommit krav på PFC (Power Factor Correction), ett extra switchsteg i nätdelen utan reservoarkondensator som switchar pulserande likström till något som efterföljande switch kan jobba med och ge en fin utström.
Jag har hållit på i 40 år att installera styrsystem med typ 500 utgångar, inte intill elektrostålugnar men har inte stött på några bevisade problem förutom åskskador.
Privat har vi ett problem, fjärren till garageöppnaren fungerar dåligt när en 50W LED lampa på garaget är på, å andra sidan är garagefjärren gammal, godkänd av norska telestyrelset, inte CE märkt men en ny (Kina)fjärr löste det problemet (inte heller CE märkt).
Hej elmontE elmont skrev:
Du skriver ” Jag menar att eftersom "normen" i vårt land är ojordade uttag (dom allra flesta hus i Sverige har ojordade uttag) så får tillverkarna anpassa sig efter det.”
Sedan vi gick in i EU har vi gemensamma normer inom EU. De ojordade uttagen inom EU kan nog räknas i promille jämfört med jordade uttag. Det finns redan en klass dubbelisolerade apparater. Tänker du införa en ny klass speciellt för Sverige med ojordade "apparater" som då bara fick säljas och användas i Sverige? Jag förstår inte?
Hur skall du få tillverkarna att bygga speciella apparater för den lilla marknaden?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Jordat eller ojordat och EU.
Där tror jag Danmark har större problem.
Bilden är från köket i Tomaskyrkan, Århus.
Sverige har ALLTID krävt jordat vid diskbänken.
I Danmark krävs en adapter och tror ni tanterna som sköter kyrkkaffet inhandlar en sådan när proppen går i och det blir kaffe.
Protte
Där tror jag Danmark har större problem.
Bilden är från köket i Tomaskyrkan, Århus.
Sverige har ALLTID krävt jordat vid diskbänken.
I Danmark krävs en adapter och tror ni tanterna som sköter kyrkkaffet inhandlar en sådan när proppen går i och det blir kaffe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Fast å andra sidan finns det inte så mycket metall på en modern kaffebryggare.
Hej prototypenprototypen skrev:
Är det ett ojordat uttag eller ett jordat som syns i bild? Förutom de två runda uttagen vad är det tredje som syns på bilden?