24 370 läst · 238 svar
24k läst
238 svar
Elstödet ska dras automatiskt från elräkningen
Har du inte hört om Ryska svarta tak jobb? Så måste det vara.R RalleB skrev:
Någon som vet vad som gäller för de som har egen solcellsproduktion? T.ex. 750kWh förbrukning från nätet, och 100kWh inmatning på nätet en månad.
Räknas det som 750kWh förbrukning eller 650kWh förbrukning utifrån ett bidragsperspektiv?
De skarpa gränsvärdena för stödet innebär ju en viss möjlighet att optimera (öka) förbrukningen sista dagarna i månaden för att landa på "rätt sida" av förbrukningsgränsen.
Räknas det som 750kWh förbrukning eller 650kWh förbrukning utifrån ett bidragsperspektiv?
De skarpa gränsvärdena för stödet innebär ju en viss möjlighet att optimera (öka) förbrukningen sista dagarna i månaden för att landa på "rätt sida" av förbrukningsgränsen.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Är det helt klart att stödet kommer baseras på förbrukningen varje enskild månad och inte på genomsnittsförbrukningen för de tre månaderna?
För att gardera mig för detta har jag bestämt att landa på en förbrukning på 1615 kWh nu i januari och i februari antingen 1215, 1515 eller 1815 beroende på hur kallt och hur prisbilden blir. (Hade 1373 kWh i december.)
För att gardera mig för detta har jag bestämt att landa på en förbrukning på 1615 kWh nu i januari och i februari antingen 1215, 1515 eller 1815 beroende på hur kallt och hur prisbilden blir. (Hade 1373 kWh i december.)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Just nu kostar elen under 20 öre/kWh i hela landet så det är ren vinst om man ligger i rätt förbrukningsintervall, även inräknat överföring, energiskatt och moms. Förutsätter timpris förstås.
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Jo men bara där, ”att producera egen el”, så har du ju en massa politiskt betingade förutsättningar för den privatekonomiska lönsamheten. Hur skulle möjligheterna sett ut utan de grava subventionerna för solel i Sverige?Bjor skrev:
Politiska diskussioner är en hårt integrerad del i trådar typ denna.
Du har ju fortfarande förbrukat de 750kWh (det du får elräkningen på) så det är mot den som det räknas.B BSOD skrev:Någon som vet vad som gäller för de som har egen solcellsproduktion? T.ex. 750kWh förbrukning från nätet, och 100kWh inmatning på nätet en månad.
Att du matat in/sålt el för 100kWh , som är ju den mängd el av din produktion som du inte förbrukat själv, har inte med bidraget att göra
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Ah, nåja, ändå lite kul att förbruka extra el på spekulation om att totalpriset blir negativt och för att straffa regeringen för att den är så korkad. Blir det ett mindre korkat förslag som går igenom istället får man glädjas åt det även om det kostar en slant.pacman42 skrev: