24 364 läst · 238 svar
24k läst
238 svar
Elstödet ska dras automatiskt från elräkningen
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 053 inlägg
Ja, och det är ju naturligt. Det mesta är förvaltning. Detta blir ännu mer sant när det kommer till kommunala budgetar. Där finns mycket lite utrymme för något annat än skola, dagis, äldrevård, osv. Resten är på marginalen.A AndersS skrev:
Sedan så kan det ju vara viktigt att diskutera marginalposterna med. En miljard hit eller dit blir ju snabbt pengar... Men det är inga stora omsvängningar eller helt avgörande poster vi typiskt talar om.
I dagens hyperpolariserade debatt så skadar det inte att påminnas om det ibland. Vi är trots allt till mans överens om det mesta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 315 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 315 inlägg
Ja det är jag medveten om. Det är därför jag säger att man inte kan avgöra hur mycket mer som staten får i skatt på en liter bensin baserat på att man vet den totala höjningen .D Dilato skrev:Bensinpris och skatt, tisdagen den 15:e mars
- Produktkostnad och bruttomarginal: 9,89 kronor/liter
- Moms på bensinen*: 2,47 kronor
Allt detta sammanräknat blir:
- Energiskatt: 4,18 kronor/liter
- Koldioxidskatt: 2,64 kronor/liter
- Moms på skatten*: 1,71 kronor
[länk]
- Pris vid pump: 20,89 kronor/liter
- Varav skatt: 11 kronor/liter
- Skattens andel av priset: 52,6 procent
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 315 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 315 inlägg
Där står "Så om jag omformulerar mig och skriver att skatterna ökar, inte höjs, varje gång priset på bensin går upp så blir det mer korrekt?"Maskintok skrev:
Om bensinpriser går upp så kan det göra det av olika skäl, antingen så är det vad bensinbolaget vill ha som ger höjningen, eller också så är det höjda skatter, eller eventuellt en kombination.
Om höjningen beror på att bensinbolaget vill ha mer betalt kommer momsen såklart hänga med och därmed ökar statens intäkter. Skattens andel av bensinpriser sjunker dock i det exemplet.
Om höjningen beror på att staten höjer en skatt så hänger även momsen med och hela höjningen hamnar i statens kassa och andelen skatt av bensinpriser höjs.
Dvs, det går inte att svara på om andelen sänkts, höjts eller är oförändrad av att bara se att totalpriset ändrats.
rätt av dig, fel av migFairlane skrev:Där står "Så om jag omformulerar mig och skriver att skatterna ökar, inte höjs, varje gång priset på bensin går upp så blir det mer korrekt?"
Om bensinpriser går upp så kan det göra det av olika skäl, antingen så är det vad bensinbolaget vill ha som ger höjningen, eller också så är det höjda skatter, eller eventuellt en kombination.
Om höjningen beror på att bensinbolaget vill ha mer betalt kommer momsen såklart hänga med och därmed ökar statens intäkter. Skattens andel av bensinpriser sjunker dock i det exemplet.
Om höjningen beror på att staten höjer en skatt så hänger även momsen med och hela höjningen hamnar i statens kassa och andelen skatt av bensinpriser höjs.
Dvs, det går inte att svara på om andelen sänkts, höjts eller är oförändrad av att bara se att totalpriset ändrats.
Fint lista om man vill dölja vad migrationen kostar på riktigt...lars_stefan_axelsson skrev:Ja, fast nu får vi ändå kanske grunda diskussionen i lite siffror.
Dessa fås lätt från officiella källor.
De största utgiftsområdena för staten är: Bidrag till kommuner: 158, hälso-sjukvård och social omsorg: 102, ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning: 118, ekonomisk trygghet för familjer och barn 100.
Alla siffror i miljarder.
De posterna utgör tillsammans 40% av den totala utgiften för staten. Och under poster som "ekonomisk trygghet för familjer och barn" så är 80% av de utgifterna föräldrapenning och barnbidrag.
Man får gå ganska långt ner i listan innan man hittar de posterna det brukar bli debatt om. De ligger på marginalen sett till utgifter. (Notera också att "socialbidrag" inte är en statlig utgift utan en kommunal. Kommunalskatten går i stort sett till skola, dagis, och omvårdnad av äldre, resten är på marginalen.)
Här är samtliga utgiftsområden sorterade efter storlek (2020, det senaste vi vet utfallet). Sista kolumnen är den ackumulerade procentsatsen (som avrundas krattigt och därför blir 100.1% på slutet).
[bild]
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 053 inlägg
Njae, det är klart att kostnader för den sprids ut över många utgiftsområden, men tom moståndare till dagens migrationspolitik som Tino Sanandaji anser att den största ekonomiska kostnaden är att stora migrantgrupper inte tjänar ihop till sin egen pension. (Resten av kostnaderna är på marginalen.)G Greger_08 skrev:
Och när man ser hur stor del av statens finanser som är just pension (idag redan) så är det ju en högst rimlig slutsats.
Det har dock mycket lite med energipriser och energiskatt att göra så jag tycker vi drar streck i den debatten.
Inflationssmockan: Djupa hål i hushållens ekonomi | Konsument | Expressen
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/inflationssmockan-djupa-hal-i-hushallens-ekonomi/
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/inflationssmockan-djupa-hal-i-hushallens-ekonomi/
Vilka är dom där 3 stödområdena som nämnts angående drivmedelspengen?
Edit: hittade själv tror jag. Om det nu är samma områden i detta fall.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...991382-om-stodomraden-for-vissa_sfs-1999-1382
Edit: hittade själv tror jag. Om det nu är samma områden i detta fall.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...991382-om-stodomraden-for-vissa_sfs-1999-1382
Redigerat:
Varför utgår man inte från kommunerna som redan finns i Vägtrafikskattelagen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Vanlig pocketfjädersäng el. ribbotten+ skummadrass?
Övrigt Off Topic -
Är markägare skyldig att städa upp andras skräp som tält, plast, bilbatterier, m.m.? (MÖD)
Juridik -
Avslutad: Vinn ett automatiskt droppbevattningssytem
Tävling -
Bättre köpa andras el och tjäna pengar på det?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur att automatiskt bevattna rabatter
Trädgård allmänt