A AndersS skrev:
Ungeför som Magdalena Andersson förklarade när hon beskrev vad de olika partierna var oeniga om och debatten gällde, dvs de "små" posterna när regeringen fick en budget från oppositionen genomröstad i riksdagen.
Ja, och det är ju naturligt. Det mesta är förvaltning. Detta blir ännu mer sant när det kommer till kommunala budgetar. Där finns mycket lite utrymme för något annat än skola, dagis, äldrevård, osv. Resten är på marginalen.

Sedan så kan det ju vara viktigt att diskutera marginalposterna med. En miljard hit eller dit blir ju snabbt pengar... ;) Men det är inga stora omsvängningar eller helt avgörande poster vi typiskt talar om.

I dagens hyperpolariserade debatt så skadar det inte att påminnas om det ibland. Vi är trots allt till mans överens om det mesta.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Bensinpris och skatt, tisdagen den 15:e mars
  • Produktkostnad och bruttomarginal: 9,89 kronor/liter
  • Moms på bensinen*: 2,47 kronor
  • Energiskatt: 4,18 kronor/liter
  • Koldioxidskatt: 2,64 kronor/liter
  • Moms på skatten*: 1,71 kronor
Allt detta sammanräknat blir:
  • Pris vid pump: 20,89 kronor/liter
  • Varav skatt: 11 kronor/liter
  • Skattens andel av priset: 52,6 procent
[länk]
Ja det är jag medveten om. Det är därför jag säger att man inte kan avgöra hur mycket mer som staten får i skatt på en liter bensin baserat på att man vet den totala höjningen .

Fairlane
Maskintok skrev:
summan ökar.
procentsatsen är konstant tills den ändras av riksdagen..
Det gäller momsen, inte energiskatten eller koldioxidskatt, den är inte procentuell.

A
Fairlane Fairlane skrev:
Det gäller momsen, inte energiskatten eller koldioxidskatt, den är inte procentuell.
Japp men kolla vad jag svarade på..
Där står inte det du nämner.

Fairlane
Maskintok skrev:
Japp men kolla vad jag svarade på..
Där står inte det du nämner.
Där står "Så om jag omformulerar mig och skriver att skatterna ökar, inte höjs, varje gång priset på bensin går upp så blir det mer korrekt?"
Om bensinpriser går upp så kan det göra det av olika skäl, antingen så är det vad bensinbolaget vill ha som ger höjningen, eller också så är det höjda skatter, eller eventuellt en kombination.

Om höjningen beror på att bensinbolaget vill ha mer betalt kommer momsen såklart hänga med och därmed ökar statens intäkter. Skattens andel av bensinpriser sjunker dock i det exemplet.

Om höjningen beror på att staten höjer en skatt så hänger även momsen med och hela höjningen hamnar i statens kassa och andelen skatt av bensinpriser höjs.

Dvs, det går inte att svara på om andelen sänkts, höjts eller är oförändrad av att bara se att totalpriset ändrats.

• Gilla
Hazze23
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Där står "Så om jag omformulerar mig och skriver att skatterna ökar, inte höjs, varje gång priset på bensin går upp så blir det mer korrekt?"
Om bensinpriser går upp så kan det göra det av olika skäl, antingen så är det vad bensinbolaget vill ha som ger höjningen, eller också så är det höjda skatter, eller eventuellt en kombination.

Om höjningen beror på att bensinbolaget vill ha mer betalt kommer momsen såklart hänga med och därmed ökar statens intäkter. Skattens andel av bensinpriser sjunker dock i det exemplet.

Om höjningen beror på att staten höjer en skatt så hänger även momsen med och hela höjningen hamnar i statens kassa och andelen skatt av bensinpriser höjs.

Dvs, det går inte att svara på om andelen sänkts, höjts eller är oförändrad av att bara se att totalpriset ändrats.
rätt av dig, fel av mig(y)

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast nu får vi ändå kanske grunda diskussionen i lite siffror.

Dessa fås lätt från officiella källor.

De största utgiftsområdena för staten är: Bidrag till kommuner: 158, hälso-sjukvård och social omsorg: 102, ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning: 118, ekonomisk trygghet för familjer och barn 100.

Alla siffror i miljarder.

De posterna utgör tillsammans 40% av den totala utgiften för staten. Och under poster som "ekonomisk trygghet för familjer och barn" så är 80% av de utgifterna föräldrapenning och barnbidrag.

Man får gå ganska långt ner i listan innan man hittar de posterna det brukar bli debatt om. De ligger på marginalen sett till utgifter. (Notera också att "socialbidrag" inte är en statlig utgift utan en kommunal. Kommunalskatten går i stort sett till skola, dagis, och omvårdnad av äldre, resten är på marginalen.)

Här är samtliga utgiftsområden sorterade efter storlek (2020, det senaste vi vet utfallet). Sista kolumnen är den ackumulerade procentsatsen (som avrundas krattigt och därför blir 100.1% på slutet).

[bild]
Fint lista om man vill dölja vad migrationen kostar på riktigt...

G Greger_08 skrev:
Fint lista om man vill dölja vad migrationen kostar på riktigt...
Njae, det är klart att kostnader för den sprids ut över många utgiftsområden, men tom moståndare till dagens migrationspolitik som Tino Sanandaji anser att den största ekonomiska kostnaden är att stora migrantgrupper inte tjänar ihop till sin egen pension. (Resten av kostnaderna är på marginalen.)

Och när man ser hur stor del av statens finanser som är just pension (idag redan) så är det ju en högst rimlig slutsats.

Det har dock mycket lite med energipriser och energiskatt att göra så jag tycker vi drar streck i den debatten.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag bytt till elmoped. Vad blir stödet då? Jag kör som bara fan

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu har jag bytt till elmoped. Vad blir stödet då? Jag kör som bara fan
Tänk på språket och om du tappat stödet rek jag ett nytt från tex Biltema :)

• Gilla
  • Haha
tergo och 4 till
  • Laddar…
Varför utgår man inte från kommunerna som redan finns i Vägtrafikskattelagen?

Dokument med förteckning över svenska kommuner enligt Vägtrafikskattelagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Varför utgår man inte från kommunerna som redan finns i Vägtrafikskattelagen?

[bild]
Det vore för enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.