Maskintok skrev:
Så det bör ju bli transportstyrelsen som får detta på sitt bord..
Det kommer säkert att läggas ut på bensinbolagen så det blir lika dåligt som elpriskompensationen.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kommer säkert att läggas ut på bensinbolagen så det blir lika dåligt som elpriskompensationen.
Alla med bensinkort får 1000 kr rabatt på nästa räkning?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det kan man inte säga. Att det blir fler kronor moms på en vara när den blir dyrare betyder inte att staten har bestämt att momsen ska höjas.




Skatten är exakt densamma i procent.
Så om jag omformulerar mig och skriver att skatterna ökar, inte höjs, varje gång priset på bensin går upp så blir det mer korrekt?
 
A
Keiller Keiller skrev:
Så om jag omformulerar mig och skriver att skatterna ökar, inte höjs, varje gång priset på bensin går upp så blir det mer korrekt?
summan ökar.
procentsatsen är konstant tills den ändras av riksdagen..
 
Keiller Keiller skrev:
Så om jag omformulerar mig och skriver att skatterna ökar, inte höjs, varje gång priset på bensin går upp så blir det mer korrekt?
Nej, det är skatteintäkterna ökar, inte skattesatserna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jag har letat men ej funnit hur staten tänkte sig detta med återbäring..

Ska de skicka ut avier till oss alla som äger bil eller ska de dra detta emot trafikskatten, eller hur har de tänkt sig..?
Hur de än tänkt sig så måste det innebära mer krångel att administrera alltihopa med att dela ut bidrag till höger och vänster än att bara sänka eller helt ta bort någon del av skatterna som finns på el och bränsle?
 
A
Keiller Keiller skrev:
Hur de än tänkt sig så måste det innebära mer krångel att administrera alltihopa med att dela ut bidrag till höger och vänster än att bara sänka eller helt ta bort någon del av skatterna som finns på el och bränsle?
el och bränsle skatt är förtryck av medborgare i ett land...
 
Maskintok skrev:
summan ökar.
procentsatsen är konstant tills den ändras av riksdagen..
Och det är dit jag vill komma. Bränslet i sig är dyrt och det blir dubbelt så dyrt pga alla pålagor.
Och när det blir tillräckligt dyrt så ska vi få bidrag istället för skattesänkningar.

Skattefinansierade bidrag för att i förlängningen betala skatt? Istället för att bara sänka skatten? Inte konstigt att jag blir förvirrad och undrar vad det är frågan om.
 
A
Keiller Keiller skrev:
Och det är dit jag vill komma. Bränslet i sig är dyrt och det blir dubbelt så dyrt pga alla pålagor.
Och när det blir tillräckligt dyrt så ska vi få bidrag istället för skattesänkningar.

Skattefinansierade bidrag för att i förlängningen betala skatt? Istället för att bara sänka skatten? Inte konstigt att jag blir förvirrad och undrar vad det är frågan om.
Det är klassisk sosse politik.
man är så pass van att den väljarkår man har inte förstår hur pass illa det är så man tvingar på resten av medborgarna samma dåliga politik..
Och folk går på sagor om att det är för välfärd, försvaret mm..
Det är redan finansierat genom alla andra skatter som staten tar ut..
klimatskatt och reduceringsplikten har inget med detta att göra, utan det är för att det ska låta bra när man stjäl mer skatt..
Och att fordonen skall dra mer bränsle, och så måste fler skatta mer...
 
Maskintok skrev:
Och folk går på sagor om att det är för välfärd, försvaret mm..
Det är redan finansierat genom alla andra skatter som staten tar ut..
Med andra ord måste staten gå massor av miljarder plus varje år?
 
A
useless useless skrev:
Med andra ord måste staten gå massor av miljarder plus varje år?
Nä det är inte samma sak som att fara med sagor till folket.
 
Keiller Keiller skrev:
Hur de än tänkt sig så måste det innebära mer krångel att administrera alltihopa med att dela ut bidrag till höger och vänster än att bara sänka eller helt ta bort någon del av skatterna som finns på el och bränsle?
En stor del i detta piano med höga skatter och massor av bidrag är att det finns en till poäng enligt dem. Dels kan de använda skatterna till att betala sina egna löner och dels skapar det en massa arbete, att först ta skatt och sen bestämma vem som ska få ett bidrag. Bara win-win enligt dem.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det går inte att ge ett svar som är korrekt i alla lägen.
Om priset ökar med 3 kr så vet vi att 60 öre av dessa 3 kronor är moms, dvs skatt. Övriga 2,40 kan vara ett höjt råvarupris, höjd marginal för bensinbolaget eller ren skatt, eller en kombination.

Så om råvarupriset tvingar bensinbolaget att höja med 2,40 så blir det med moms 3 kr, men det är bara 60 öre av höjningen som är skatt (momsen).
Om staten höger energiskatten med 2,40 så blir det också en höjning med 3 kr vid pumpen, denna gång är alla 3 kronorna skatt.
Bensinpris och skatt, tisdagen den 15:e mars
  • Produktkostnad och bruttomarginal: 9,89 kronor/liter
  • Moms på bensinen*: 2,47 kronor
  • Energiskatt: 4,18 kronor/liter
  • Koldioxidskatt: 2,64 kronor/liter
  • Moms på skatten*: 1,71 kronor
Allt detta sammanräknat blir:
  • Pris vid pump: 20,89 kronor/liter
  • Varav skatt: 11 kronor/liter
  • Skattens andel av priset: 52,6 procent
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/
 
Ja, fast nu får vi ändå kanske grunda diskussionen i lite siffror.

Dessa fås lätt från officiella källor.

De största utgiftsområdena för staten är: Bidrag till kommuner: 158, hälso-sjukvård och social omsorg: 102, ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning: 118, ekonomisk trygghet för familjer och barn 100.

Alla siffror i miljarder.

De posterna utgör tillsammans 40% av den totala utgiften för staten. Och under poster som "ekonomisk trygghet för familjer och barn" så är 80% av de utgifterna föräldrapenning och barnbidrag.

Man får gå ganska långt ner i listan innan man hittar de posterna det brukar bli debatt om. De ligger på marginalen sett till utgifter. (Notera också att "socialbidrag" inte är en statlig utgift utan en kommunal. Kommunalskatten går i stort sett till skola, dagis, och omvårdnad av äldre, resten är på marginalen.)

Här är samtliga utgiftsområden sorterade efter storlek (2020, det senaste vi vet utfallet). Sista kolumnen är den ackumulerade procentsatsen (som avrundas krattigt och därför blir 100.1% på slutet).

Tabell över statens utgiftsområden med summeringar och procentandelar från regeringens budgetrapport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ungeför som Magdalena Andersson förklarade när hon beskrev vad de olika partierna var oeniga om och debatten gällde, dvs de "små" posterna när regeringen fick en budget från oppositionen genomröstad i riksdagen.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.