Keiller Keiller skrev:
För mig är momsen också en skatt.

Oavsett om det benämns avgift, moms eller accis är det skatt. Och väldigt ofta är det dubbla och tredubbla skatter på t.ex bränsle och elektricitet.
Beror ju på om du räknar skatt i procent eller kronor hur det påverkas!
Gäller även vid stigande inflation med prisökning utifrån moms.

Fairlane
Keiller Keiller skrev:

Oavsett om det benämns avgift, moms eller accis är det skatt. Och väldigt ofta är det dubbla och tredubbla skatter på t.ex bränsle och elektricitet.
Klart att momsen är en skatt. Däremot är ditt påstående att om priset ökar från 20-23 kronor så är hälften av ökningen skatt fel.

Det kan vara 20% om det bara är momsen som följer med höjningen från bensinbolaget eller ser kan vara 100% om höjningen helt beroenoå skatt (isåfall 2,40 i energiskatt, CO2-skatt etc och 60 öre i moms). Så en höjning av priset med 3 kronor talar inte i sig om ifall skatten ökat med 60 öre, 3 kronor eller något däremellan. Därför blir det fel att säga att det är 1,50 i skattehöjning. Det kan vara, men måste inte och i detta fall är det inte.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Nu kan ni sluta spekulera:
- [länk]
ca 60 - 65% är skatt..
Va trevligt... Och folk skyller på ryssen... När det är den egna riksdagen och regeringen som ligger bakom den största höjningen... :rolleyes:
inte många som använder hjärnan....

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ca 60 - 65% är skatt..
Va trevligt... Och folk skyller på ryssen... När det är den egna riksdagen och regeringen som ligger bakom den största höjningen... :rolleyes:
inte många som använder hjärnan....
Eller så tittar folk för mycket på SVT ;)

A
G Greger_08 skrev:
Eller så tittar folk för mycket på SVT ;)
Är inte det samma sak? ;):crysmile::crysmile:

Maskintok skrev:
Är inte det samma sak? ;):crysmile::crysmile:
Är du överraskad? Det krävs nog några nya generationer av "vuxna" för att "tänka" själva/annorlunda än "jätteproppen Orvars".

• Haha
1
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:

Kaffeskatten har höjts rejält sista tiden. Ett paket har blivit 10:- dyrare vilket beror på att momsen har höjts med 2:50. Eller hur?

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Klart att momsen är en skatt. Däremot är ditt påstående att om priset ökar från 20-23 kronor så är hälften av ökningen skatt fel.

Det kan vara 20% om det bara är momsen som följer med höjningen från bensinbolaget eller ser kan vara 100% om höjningen helt beroenoå skatt (isåfall 2,40 i energiskatt, CO2-skatt etc och 60 öre i moms). Så en höjning av priset med 3 kronor talar inte i sig om ifall skatten ökat med 60 öre, 3 kronor eller något däremellan. Därför blir det fel att säga att det är 1,50 i skattehöjning. Det kan vara, men måste inte och i detta fall är det inte.
Ok, du har säkert mer kunskap än mig så förklara om du vill hur mycket skatterna ökar på bensinpriset vid pump om vi går från 20 till 23 kronor?

Jag har inte koll på procentsatserna för de olika pålagorna men det är åtminstone moms på bensinen, koldioxidskatt, energiskatt och så moms igen på de olika skatterna.
Det kanske blir mer än hälften av totala priset vid pump?

useless useless skrev:
Kaffeskatten har höjts rejält sista tiden. Ett paket har blivit 10:- dyrare vilket beror på att momsen har höjts med 2:50. Eller hur?
Ja, det kan man säga. Men är det fler statliga skatter och avgifter på kaffet än moms?

Keiller Keiller skrev:
Ja, det kan man säga.
Nej, det kan man inte säga. Att det blir fler kronor moms på en vara när den blir dyrare betyder inte att staten har bestämt att momsen ska höjas.

Keiller Keiller skrev:
Ok, du har säkert mer kunskap än mig så förklara om du vill hur mycket skatterna ökar på bensinpriset vid pump om vi går från 20 till 23 kronor?
Skatten är exakt densamma i procent.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Keiller Keiller skrev:
, du har säkert mer kunskap än mig så förklara om du vill hur mycket skatterna ökar på bensinpriset vid pump om vi går från 20 till 23 kronor?
Det går inte att ge ett svar som är korrekt i alla lägen.
Om priset ökar med 3 kr så vet vi att 60 öre av dessa 3 kronor är moms, dvs skatt. Övriga 2,40 kan vara ett höjt råvarupris, höjd marginal för bensinbolaget eller ren skatt, eller en kombination.

Så om råvarupriset tvingar bensinbolaget att höja med 2,40 så blir det med moms 3 kr, men det är bara 60 öre av höjningen som är skatt (momsen).
Om staten höger energiskatten med 2,40 så blir det också en höjning med 3 kr vid pumpen, denna gång är alla 3 kronorna skatt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A
jag har letat men ej funnit hur staten tänkte sig detta med återbäring..

Ska de skicka ut avier till oss alla som äger bil eller ska de dra detta emot trafikskatten, eller hur har de tänkt sig..?

Säkert avdrag på fordonsskatten 2024 :(

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säkert avdrag på fordonsskatten 2024 :(
föga förvånande..
med energibidraget så la de ju över detta på nätbolagen istället för elbolagen..

Så det bör ju bli transportstyrelsen som får detta på sitt bord..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.