Hur bokstavligen ska man tolka pressmeddelandet?

"2. En ny drivmedelskompensation införs till privatpersoner.
Kompensation är till privatpersoner som äger en personbil. Stödet kommer vara 1 000 kronor per bilägare. De som bor i kommuner som ingår i stödområdena 1, 2 eller 3 och äger en personbil får ytterligare 500 kr i kompensation. Det handlar främst om boende i gles- och landsbygder där avstånden är stora. Utgångspunkten är att kompensationen betalas ut automatiskt. Kostnaden för åtgärden beräknas till omkring 4 miljarder kronor."

Betyder "Kompensation är till privatpersoner som äger en personbil." att man blir helt utan kompensation om man äger två bilar?

• Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Skärmbild av en nyhetsartikel med text och rubrik om tillfällig sänkt drivmedelsskatt, presenterad av Finansminister Mikael Damberg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gött å få lite soppapengar till sommarens cruisingar :)

Skärmdump av Twitter-konversation om kompensation för elbilsägare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
1
  • Laddar…
A
Fint valfläsk som vi naturligtvis får betala själva, skatterna måste vara väldigt mycket för höga när man har råd att vräka ut pengar på detta sätt!

Frågan är om familjeveckan nu äntligen är död och begraven eller tänker man komma med den igen i vårbudgeten...

• Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Vi som kör moped. Kommer vi också kompenseras?

Ulltand Ulltand skrev:
Vi som kör moped. Kommer vi också kompenseras?
Absolut inte. Straffskatt för miljöförstöring......:cool:

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
Så vi har två bud:
1) max en ersättning på 1000kr per person
2) max två ersättningar om 1000kr per hushåll

Så med #1 så lönar det sig att skriva över en bil på ytterligare boende i hushållet
Med #2 så lönar det sig att separera eller att vara ett ensamhushåll

Jag tror dock att bägge dessa regler kommer att gälla, dvs att man inte får mer än 1000kr per person och inte mer än 2000kr per hushåll. Nu är dock frågan hur det blir om man har två bilar skrivna på samma person och flera i hushållet.

Jävlar vad de krånglar till det för sig själva....

Redigerat:
Du som krånglar till det, läs bild i inlägg nr 167

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Den enda återstående frågan är från när min fru måste äga en av bilarna, eller om det redan är försent att byta ägare.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du som krånglar till det, läs bild i inlägg nr 167
Jag tror inte att det är så enkelt, då finns det gott om förlorare i form av hushåll där bägge bilarna är skrivna på samma person. De flesta jag känner har gjort det på det viset faktiskt.

Då är ju regeringen ännu "dummare" än jag redan tror....

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror inte att det är så enkelt, då finns det gott om förlorare i form av hushåll där bägge bilarna är skrivna på samma person. De flesta jag känner har gjort det på det viset faktiskt.

Då är ju regeringen ännu "dummare" än jag redan tror....
Varför skriva 2 fordon på 1 person?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför skriva 2 fordon på 1 person?
Varför inte? En vanlig orsak är att man flyttar över en bil från primär till sekundär när man köper en ny. En annan är att det är en person i familjen som hanterar pengarna. Det är dessutom inte viktigt att ha bilarna på olika personer. Jag och frun bytte bil utifrån vem som hade barnen när de var små.

Edit: Detta är första gången som jag upplevt att det skulle spela någon roll vem bilen är skriven på.

Fairlane
En fördel med att skriva bilen på den som är huvudsaklig brukare är att det är vad försäkringsbolagen brukar kräva, för att man inte ska riskera att bli utan ersättning vid skada. Det är dock mer ett allmänt råd, än ett svar på folks frågor här

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Skulle skriva över ena bilen på frugan men när jag insåg att Sveda skulle ha 1700 mer om det stog på henne blev det inte så :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.