Det blir tydligen 1000 kr/bil plus 500 kr för de i "särskilda glesbygdsområden". Dessutom föreslås elpriskompensationen förlängas i elområde SE3+4.

T
zarkov zarkov skrev:
Jaha, då kör vi en vända till. Den här gången säger ryktet att inte bara elbilister skall få stöd utan även fossilbilister. Vad tror ni, 500 kr avdrag på skatten?
Sänker dom inte drastiskt kommer antagligen raffinaderierna att snabbt stänga prisminskningen och hänvisa till "högre oljepris". Sänker dom drastiskt kommer det att märkas i början men sen stänger bensinbolagen gapet enligt ovan över tid. Man kan säga att en skattesänkning medför en hävstång för bensinbolagen. Det går alltså inte att göra en skattesänkning i syfte att pressa ner priser utan en samtidig prisreglering.

pacman42 pacman42 skrev:
1000kr till alla bilägare blev det - bland annat...
...jag har tre elbilar/laddhybrider i huset, jag får 3000kr som kommer att räcka väldigt långt i form av drivmedel...
Endast en bil per person..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Endast en bil per person..
Vi har dem skrivna på tre olika personer (från och med i eftermiddag då dottern blir bilägare).

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
1000kr till alla bilägare blev det - bland annat...
...jag har tre elbilar/laddhybrider i huset, jag får 3000kr som kommer att räcka väldigt långt i form av drivmedel...
Stödet gäller för max en bil per person, säger Damberg på pressträffen.

useless useless skrev:
Stödet gäller för max en bil per person, säger Damberg på pressträffen.
Se inlägget ovan ditt.

Mitt var bättre eftersom jag hade med källan...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så behöver man ställa på bilen eller inte? ;)

1000 kr är så klart 1000 kr, men i ett bilägande är det ju i realiteten inget som ens märks. Det bästa hade så klart varit att kompensera allt på el-/drivmedelssidan istället men det lät som det inte var möjligt på grund av EU-lagstiftning och då är det nog denna vägen som är mest framkomlig för att ge större kompensation.

Alla sådana här krispaket är trubbiga, stödpaketen under corona som tex. sänkt arbetsgivaravgift var sjukt gynnsamma för bolag som inte drabbades alls och inte tillräckliga för de som drabbades hårt.

Men det är viktigare att göra något än att utreda och inte göra något alls.

G Greger_08 skrev:
Så behöver man ställa på bilen eller inte? ;)
Solklart, men oklart... Enligt presentationsmaterialet räcker det att man äger en bil, men det kommer säkert att komma tydligare regler...

Information om drivmedelskompensation för privatpersoner som äger en bil, med detaljer om belopp och utbetalningsregler från en presentation av Finansdepartementet.

Vilket datum ska man äga bilen? Räknas leasing?

daddydj daddydj skrev:
Vilket datum ska man äga bilen? Räknas leasing?
Funderade på samma sak med leasing... Jag står ju inte som ägare på bilen så då antar jag det är rökt... :(

zarkov zarkov skrev:
Det blir tydligen 1000 kr/bil plus 500 kr för de i "särskilda glesbygdsområden". Dessutom föreslås elpriskompensationen förlängas i elområde SE3+4.
Bra för mig då kan jag fortsätta ha bilen, annars hade jag fått ställa av den denna månaden, då skatten kom. Och den var på 2800 kr. Nu får jag 1500 kr för elen och 1000 kr till bilen, bra. Nu kan jag ha bilen i drift.

anders07 anders07 skrev:
Funderade på samma sak med leasing... Jag står ju inte som ägare på bilen så då antar jag det är rökt... :(
För 500 spänn kan jag skriva över en av mina avställda bilar på dig i ett par månader.

• Gilla
  • Haha
anders07 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har dem skrivna på tre olika personer (från och med i eftermiddag då dottern blir bilägare).
hur blir det med försäkringen då ,kanske dyrare premie ?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.