24 459 läst · 238 svar
24k läst
238 svar
Elstödet ska dras automatiskt från elräkningen
Jag får nog brassa på golvvärmen lite, jag hamnade på 1295 i december och prognosen för januari är 1273. 2 kWh mer per dygn skall jag väl klara av att göra av med!Magnus E K skrev:
Du missade den "lilla" detaljen att jag gav ett exempel på vart 6 miljarder skulle göra stor nytta för rättvisa elpriser; Infrastrukturen.tveksamt skrev:
Så du tror på fullt allvar att om jag swishar 2.100kr till ansvarig för infrastrukturen att mina pengar gör någon skillnad där?
6 miljarder skulle göra skillnad, 2.100kr är en piss i missisippi.
Det skulle du allt bra vilja veta, men se det får du intetveksamt skrev:
Återigen: Varför skulle inte nätbolaget kunna kompensera den de skickade fakturan till i december?????M Micke_xyz skrev:
De som verkligen tror att den informationen raderas så snart fakturan är skickad borde kanske kolla upp vad t ex bokföringslagen säger.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
för att det kanske blir den nya ägaren som får tillbaks pengarna i Juni i år, inte nuvarande ägare.tveksamt skrev:
Varför skulle det bli så?S SueCia skrev:
Både nätägare och elhandlare klarar av att hantera motsvarande situation nu, så varför skulle det bli problem om ett halvår?
Nej, det missade jag inte. Och nej, det tror jag inte gör någon skillnad. Som jag skrev, det finns gott om organisationer som är i behov av pengar för att hjälpa andra som har det väldigt knapert. Swisha Stadsmissionen kanske?Mats-S skrev:Du missade den "lilla" detaljen att jag gav ett exempel på vart 6 miljarder skulle göra stor nytta för rättvisa elpriser; Infrastrukturen.
Så du tror på fullt allvar att om jag swishar 2.100kr till ansvarig för infrastrukturen att mina pengar gör någon skillnad där?
6 miljarder skulle göra skillnad, 2.100kr är en piss i missisippi.
Det skulle du allt bra vilja veta, men se det får du inte
Men du menar alltså att det endast var infrastruktur och rättvisa elpriser som var i bättre behov av pengarna än dig? Okej, om det var så du menade så ska jag villigt erkänna att jag missförstod dig där.
I min enfald tolkade jag dig som att det finns flera ställen i samhället som behöver de där pengarna bättre än dig.
Din hållning är alltså att det är viktigare att pengarna går till att göra det ännu dyrare för de som bor i norra Sverige, inte att de som har det svårt att faktiskt betala elräkningen, de som får välja mellan detta och att köpa mat/betala mobilräkningen/kollektivtrafiken/laga bilen/etc, ska få tillbaka lite. Kul kille.
Viktigast är att alla betalar lika dyrt som dig för elen, inget annat.
Nej, jag skiter faktiskt fullkomligt i vad du gör med de pengar du får tillbaka, eller har över huvud taget. Jag tycker dock det säger något om dig om du klagar över bidraget men inte kan erkänna att du ändå bara stoppar det i egen ficka.
Ja, helt sant, humor. Den snubben har jag sett en del med de senaste åren, skogstokig, ständigt full, och expert på precis alltMaskintok skrev:
Jag hoppas ingen tar vad han säger på allvar bara.
EDIT: Denna videon kanske inte var hans roligaste direkt. Mest hans vanliga tjatande om hur dåligt allt är toppat med hans vanliga expertutlåtande (läs gubbgissning) att inget bidrag kommer betalas ut.
Redigerat:
Allt är möjligt. De kan leta upp mitt personnummer och kreditera det abonnemang jag står på i april.useless skrev:
De kanske till och med kan leta i ett icke existerande samboregister och hitta min sambos nya abonnemang i sin nya lägenhet och kreditera hälften till henne. De kanske till och med kan se vad vi tjänar och räkna ut att jag betalade 40% av fakturan och min sambo 60% eftersom hon tjänar mer. De kanske kan räkna ut att vi sålde huset och flyttade till sommarstugan som hade 30 kWh förbrukning dec-feb och kreditera det abonnemanget.
Allt detta kan de göra, men är det rimligt?
Därför är det relevant att fråga sig om det är abonnemanget eller personen som blir krediterade. Troligen det förra pga de problem jag radade upp ovan.
Man får ju ta honom med en rejäl nypa salt..R RoAd skrev:Ja, helt sant, humor. Den snubben har jag sett en del med de senaste åren, skogstokig, ständigt full, och expert på precis allt
Jag hoppas ingen tar vad han säger på allvar bara.
EDIT: Denna videon kanske inte var hans roligaste direkt. Mest hans vanliga tjatande om hur dåligt allt är toppat med hans vanliga expertutlåtande (läs gubbgissning) att inget bidrag kommer betalas ut.
Men även göra som man borde gjort med SD.. tagit fram dem i ljuset... Då hade folk begripit mer av deras politik...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 348 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 348 inlägg
Ja, som det ser ut nu (det är ju inte helt beslutat än). Och det fungerar lika bra eller ännu bättre med timpris om man bara hittar tillräckligt många billiga timmar där man kan dra på. I norr lär det fungera bra med månadsrörligt också. Risken finns ju dessutom att det blir milt och blåsigt i februari med låga priser i hela landet (och sen svinkallt och dyrt i mars när regeringen tror att det är vår).M Micke_xyz skrev:
Ok. Jag ställer frågan igen då: Varför skulle inte nätbolaget kunna skicka kompensationen till den person dom skickade fakturan till?M Micke_xyz skrev:Allt är möjligt. De kan leta upp mitt personnummer och kreditera det abonnemang jag står på i april.
De kanske till och med kan leta i ett icke existerande samboregister och hitta min sambos nya abonnemang i sin nya lägenhet och kreditera hälften till henne. De kanske till och med kan se vad vi tjänar och räkna ut att jag betalade 40% av fakturan och min sambo 60% eftersom hon tjänar mer. De kanske kan räkna ut att vi sålde huset och flyttade till sommarstugan som hade 30 kWh förbrukning dec-feb och kreditera det abonnemanget.
Allt detta kan de göra, men är det rimligt?
Därför är det relevant att fråga sig om det är abonnemanget eller personen som blir krediterade. Troligen det förra pga de problem jag radade upp ovan.
Om man flyttar så ändrar man adress och att man i sitt hushåll delar kostnaderna på nåt magiskt sätt skiter den som fakturerar i.
Bidrag snarare kompensation för dåligt styre av landet.
Men det är väl bara tacka och ta emot dom 6000:- man kommer få p.g.a att jag laddar min bil hemma.
Tycker dock det är konstigt att folk som förbrukar mer ska få mer i kompensation än dom som förbrukar lite.
Har man dålig ekonomi så svider ju en räkning på 1500 istället för dryga 500.
Men det är väl bara tacka och ta emot dom 6000:- man kommer få p.g.a att jag laddar min bil hemma.
Tycker dock det är konstigt att folk som förbrukar mer ska få mer i kompensation än dom som förbrukar lite.
Har man dålig ekonomi så svider ju en räkning på 1500 istället för dryga 500.
Som sagt, allt är möjligt, men långt ifrån självklart.useless skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 112 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 112 inlägg
Den enda som nämnt något om ryska drönare här är du…K Nils Andersson1 skrev:
Jag påpekade bara hur pinsamt och naivt det är (vad det verkar) att inte ha något som helst försvar gällandes drönare över skyddsobjekt.
Du kan stryka Ryska om du vill. Men de som inte fattar något av att detta är de lättlurade. "Ojsan vad lustigt" "vilken otur" "tsunamibanden bara råkade försvinna", eller liknande är till de som köper det media proppar i dem och tror att det är normalt.R RalleB skrev: