Fairlane
T Titagurgi skrev:
Så är det med villa.

Man ska ha en buffert
Du väljer rut en liten del och fokusar helt på den och ignorerar en stor del av verkligheten.
Det hela började med att folk kunde bundit för 59 öre för ett år sen och alltså får skylla sig själva. Det visade sig ju snabbt att du inte tänkt igenom de ett hela, utan många kunde inte binda för ett år sen. Då har vi inte ens nämnt något om att ingen anade detta för ett år sen. Förra vintern hade inte varit då och Ryssland hade inte anfallit Ukraina heller. Höjt elpris var nog många medvetna om att det kunde ske, men inte i den här storleksordningen.

Nu snöar du in på att det är så att bo i villa. Du ignorerar helt att även kan drabba personer i radhus och lägenheter. Du ignorerar helt det faktum att många företag måste slå igen eller säga upp personal. Allt detta kommer ge en stor lågkonjunktur, men det ignorerar du också.

Du behöver inte vara orolig för att några av dina skattepengar kommer delas ut. Pengarna man talar om är pengar som betalas in av andra än dig, av de som fått dess ahöga kostnader.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du väljer rut en liten del och fokusar helt på den och ignorerar en stor del av verkligheten.
Det hela började med att folk kunde bundit för 59 öre för ett år sen och alltså får skylla sig själva. Det visade sig ju snabbt att du inte tänkt igenom de ett hela, utan många kunde inte binda för ett år sen. Då har vi inte ens nämnt något om att ingen anade detta för ett år sen. Förra vintern hade inte varit då och Ryssland hade inte anfallit Ukraina heller. Höjt elpris var nog många medvetna om att det kunde ske, men inte i den här storleksordningen.

Nu snöar du in på att det är så att bo i villa. Du ignorerar helt att även kan drabba personer i radhus och lägenheter. Du ignorerar helt det faktum att många företag måste slå igen eller säga upp personal. Allt detta kommer ge en stor lågkonjunktur, men det ignorerar du också.

Du behöver inte vara orolig för att några av dina skattepengar kommer delas ut. Pengarna man talar om är pengar som betalas in av andra än dig, av de som fått dess ahöga kostnader.
Om man ska få pengar av staten ska man sälja bilen och sluta konsumera först.

Finns ingen rättighet att du ska ha de gott.

Skärpning.man kunde läsa om denna invasionen redan i december om man bytt sig om sin privatekonomi hade man förutspått detta.

• Gilla
Bengt Svensson
  • Laddar…
Som tur finns Frankrike som kmr att stramma åt priset i EU.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:

Skärpning.man kunde läsa om denna invasionen redan i december om man bytt sig om sin privatekonomi hade man förutspått detta.
Nej, det hade man inte enkelt. Som tidigare konstaterats gjorde inte ens experter den bedömningen och det är inte en rimligt förväntan. Att sitta här med utfallet i handen hjälper inte ditt argument.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Nej, det hade man inte enkelt. Som tidigare konstaterats gjorde inte ens experter den bedömningen och det är inte en rimligt förväntan. Att sitta här med utfallet i handen hjälper inte ditt argument.
Ni erkänner ju själva att har suttit med rörligt avtal.in i det sista..

Jo usa varnade flera gånger innan 24 februari att Ryssland skulle invadera Ukraina

T Titagurgi skrev:
Ni erkänner ju själva att har suttit med rörligt avtal.in i det sista..

Jo usa varnade flera gånger innan 24 februari att Ryssland skulle invadera Ukraina
Skärpt dig. Om alla lätt insett vilka elpriser vi suttit med nu hade det inte hjälpt att binda elpriset (eftersom det då legat betydligt högre). Enda anledningen till att du sitter här och är äckligt efterklok är tur.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Skärpt dig. Om alla lätt insett vilka elpriser vi suttit med nu hade det inte hjälpt att binda elpriset (eftersom det då legat betydligt högre). Enda anledningen till att du sitter här och är äckligt efterklok är tur.
Han kanske rent sagt av skulle ha ringt makthavarna runtom Europa och berättat vad ryssen skulle göra, det var uppenbarligen ingen annan som hade stenkoll på detta.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Man blir nyfiken på vad han har för jobb. I stort sett oavsett vad det är verkar han ju helt klart ämnad för större uppgifter.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
T Titagurgi skrev:

Oj vad lite koll du har.

1. Pengarna vi nu talar om kommer från Svenska Kraftnät. Utöver det talas det inom EU om att elleverantörer som nu gör enorma vinster ska få stå för en del. Staten gör sin stora vinst på momsen, som de som betalar dyrt för elen betalar mycket mer av än dig.

2. Redan i december säger du? Då hade priserna redan börjat röra på sig. Du skrev att man skulle valt ett fast avtal för ett år sen. Fundera en stund på om det gått ett år sen december?

3. Vad tror du händer med landets ekonomi i privatpersoner går i personlig konkurs, om företag går i konkurs och folk blir arbetslösa? Är det ett sådant scenario du önskar?

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Oj vad lite koll du har.

1. Pengarna vi nu talar om kommer från Svenska Kraftnät. Utöver det talas det inom EU om att elleverantörer som nu gör enorma vinster ska få stå för en del. Staten gör sin stora vinst på momsen, som de som betalar dyrt för elen betalar mycket mer av än dig.

2. Redan i december säger du? Då hade priserna redan börjat röra på sig. Du skrev att man skulle valt ett fast avtal för ett år sen. Fundera en stund på om det gått ett år sen december?

3. Vad tror du händer med landets ekonomi i privatpersoner går i personlig konkurs, om företag går i konkurs och folk blir arbetslösa? Är det ett sådant scenario du önskar?
Är det därför vi mäste pumpa in pengar i el bolagen?

Ähh sluts gråta för att du ej kan åka på semester å köpa de senaste i ditt kvarter..

Ni gnäller om elräkningar när de dör folk i Ukraina.

F fiskbuggaren skrev:
Skärp dig själv.

Det dör folk i Ukraina och du sitter framför din dator å gråter att du ej kan konsumera som innan.

Fjant.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Man blir nyfiken på vad han har för jobb. I stort sett oavsett vad det är verkar han ju helt klart ämnad för större uppgifter.
Ja du verkar ju gråta över att du ej kan konsumera som innan.

Det är äckligt beteende när folk dör i ukraina

JanneJanne123
När skrev jag det?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
T Titagurgi skrev:
Är det därför vi mäste pumpa in pengar i el bolagen?

Ähh sluts gråta för att du ej kan åka på semester å köpa de senaste i ditt kvarter..

Ni gnäller om elräkningar när de dör folk i Ukraina.
Halmgubbe efter halmgubbe.

Sluta gnäll inatt folk kanske får en lite lägre elräkning än du önskar dem när det dör folk i Ukraina.

Ja, helt klart måste vi pumpa in pengar i Vattenfall, Eon och andra elproducenter .. jösses vilken nollkoll.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Förstår inte vad det ger att tillskriva folk åsikter de inte har.

Jag har inget behov av att framhäva min ekonomi på ett forum, men som jag faktiskt skrev ovan är jag för egen del inte så bekymrad och har valt rörligt pris. Jag vore dock en fullständig hycklare om jag påstod att jag hellre betalar 50 000 för el än 5 000.

Det finns få saker jag tänker mer på än Ukraina och hur de har det i den här situationen och det beror på att jag arbetar tillsammans med ett flertal Ukrainare och jag kan säga att man håller sig lätt för skratt när kollegorna måste slänga sig ut från ett möte för att flyglarmet går.

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.