17 078 läst · 218 svar
17k läst
218 svar
Elprisstödet utökas med 30 miljarder ytterligare
Du verkar vara upprörd.Fairlane skrev:
Som sagt ditt svammel är redan löst.
Pappa staten går in med 250 miljarder ,du kan andas ut.
Ditt spabad kan du återigen värma i vinter.
Det måste vara ett troll alternativt Märta Stenevi på magiskt svampte bakom tangenterna på detta konto, vi kanske gör bäst i att ignorera eländet.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Grattis. Du lyckades igen att komma med ett påstående om en annan skribent utan att veta ett dugg om läget och du lyckades igen att undvika att besvara en enda fråga.T Titagurgi skrev:
Jag resonerar lite som så att springer man som miljöpartist lös på gatorna och det inte involverar tvångströja och vakter som jagar en efter rymningsförsöket så bör det rimligtvis vara något exklusivt örtté som är den dolda orsaken bakom alla tokerier. #Tankar från en legitim tuffingT Titagurgi skrev:
På nyheterna nu att regeringen ställer 250 miljarder till elproducenternas förfogande...
https://www.regeringen.se/pressmedd...i-kreditgarantier-for-lan-till-elproducenter/
Får en ju att fundera på vad en lämplig nivå för stöd till konsumenledet skulle vara? 6 000 miljarder?
https://www.regeringen.se/pressmedd...i-kreditgarantier-for-lan-till-elproducenter/
Får en ju att fundera på vad en lämplig nivå för stöd till konsumenledet skulle vara? 6 000 miljarder?
Absolut, men om man räknar med att producenterna behöver 250 miljarder extra i kreditgarantier för att överhuvudtaget få vara med och sälja sin el på marknaden, vad kommer inte då marknadspriset att vara på den elen tänker jag?D Daniel 109 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 874 inlägg
Inte producenterna...handlarna. För att få lov att köpa de kvantiteter de behöver. Så förstod jag det hela. Missförstod jag? Det har ju inte blivit dyrare att producera elen, utan att handla med den.C cpalm skrev:
Om jag förstått rätt så är detta någonting jag motsätter mig å det starkaste. Varför skall staten ge garantier till/hjälpa en jävla mellanhand mellan producent och leverantör och konsument? Det enda mellanhanden gör är att fördyra för konsumenten.
"lån till elproducenter" står det i rubriken på regeringens pressmeddelande som jag länkade ovan. Hoppas verkligen att regeringen har koll på skillnaden mellan elproducenter och elhandlare, men vem vet?Cancerman_777 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Jag tolkar det som just elproducenterna. Inte för att deras ekonomi äe dålig, tvärtom utan för att regelverket kan skapa likviditetsproblem.Cancerman_777 skrev:Inte producenterna...handlarna. För att få lov att köpa de kvantiteter de behöver. Så förstod jag det hela. Missförstod jag? Det har ju inte blivit dyrare att producera elen, utan att handla med den.
Om jag förstått rätt så är detta någonting jag motsätter mig å det starkaste. Varför skall staten ge garantier till/hjälpa en jävla mellanhand mellan producent och leverantör och konsument? Det enda mellanhanden gör är att fördyra för konsumenten.
"De kraftigt höjda elpriserna gör att elbolagen ökar i värde och därmed måste de kunna visa upp mer pengar som säkerhet för Nasdaq Clearing AB, som är den centrala motparten. Säkerheten är en andel, omkring 10 till 15 procent, av det totala värdet. Men när värdet på bolagen ökar snabbt riskerar säkerhetskravet att skapa en likviditetsbrist hos bolagen."