17 136 läst · 218 svar
17k läst
218 svar
Elprisstödet utökas med 30 miljarder ytterligare
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 377 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 377 inlägg
Ni?T Titagurgi skrev:
Kan du inte besvara en enda fråga istället för att bara hitta på saker som att folk är irriterade för att de inte kan köpande nyaste prylarna, hålla 25 grader inomhus och värma poolen? Det är dina fria fantasierna.
Kan du inte försöka besvara frågan hur du ser på det faktum att vi går in i en djup lågkonjunktur i EU, som minskar folks stöds till Ukraina om personer och företag går i konkurs? Är det vad du önskar, att se som inte band sina elavtal för ett år sen (långt före priserna steg och långt före några varningar om krig kom) ska drabbas hårt, både företag och privatpersoner?
Vad snackar du om?Fairlane skrev:Ni?
Kan du inte besvara en enda fråga istället för att bara hitta på saker som att folk är irriterade för att de inte kan köpande nyaste prylarna, hålla 25 grader inomhus och värma poolen? Det är dina fria fantasierna.
Kan du inte försöka besvara frågan hur du ser på det faktum att vi går in i en djup lågkonjunktur i EU, som minskar folks stöds till Ukraina om personer och företag går i konkurs? Är det vad du önskar, att se som inte band sina elavtal för ett år sen (långt före priserna steg och långt före några varningar om krig kom) ska drabbas hårt, både företag och privatpersoner?
Sossarna har skrämt dig.
Direkt efter deras pk så började nordtsream öppna kranen.
Frankrike ska sätta igång x antal kärnkraftverk på några månader.
Det är ju konstigt att de tar 10 år i Sverige att sätta igång.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 377 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 377 inlägg
Jag pratar om att att höga elräkningar riskerar att knäcka ekonomin för både privatpersoner och företag (undantaget elproducenter). Har du helt missat det?T Titagurgi skrev:
Nu får du frågan tillbaka, vad snackar du om?T Titagurgi skrev:
Jag förstår inte ett smack av de två meningarna.
Kan du hänvisa till det? För jag antar att du talar om att bygga x antal kärnkraftverk, inte starta några som man tvingades stänga ner under sommaren? Annars kan man även i Sverige starta ett kärnkraftverk på några månader efter ett stopp.T Titagurgi skrev:
1.enligt Aftonbladet ja,medelsvensson går in i väggen om de ej får konsumera kaffe å lunch på stan.Fairlane skrev:Jag pratar om att att höga elräkningar riskerar att knäcka ekonomin för både privatpersoner och företag (undantaget elproducenter). Har du helt missat det?
Nu får du frågan tillbaka, vad snackar du om?
Jag förstår inte ett smack av de två meningarna.
Kan du hänvisa till det? För jag antar att du talar om att bygga x antal kärnkraftverk, inte starta några som man tvingades stänga ner under sommaren? Annars kan man även i Sverige starta ett kärnkraftverk på några månader efter ett stopp.
Här har du länken.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 377 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 377 inlägg
Så bra. Du vet väl vad "restart" betyder? De tvingades stänga av ett antal reaktorer i somras pga av tekniska problem och nu kan man starta om de. Det är ju som att jämföra med Ringshalls 4 som är avstängt till sista november. Du tror väl inte det tar 10 år att återstarta den?T Titagurgi skrev:
Som vanligt verkar det som att du jämför äpplen och päron.
Vad gäller lunch på stan och kaffe så är det inte heller där problemet ligger. Vi talar om att familjer kan få räkningar på 50' extra under vintern. Så mycket lunch och kaffe konsumerar de inte. Man kommer dra ner på mycket mer och vissa kommer få enorma problem. Vi ser redan nu att antal ärenden hos kronofogden ökar kraftigt.
Vi ser även att företag får avskeda folk etc.
Antingen önskar du en djup lågkonjunktur, oklart varför, eller så begriper du överhuvudtaget inte vad som händer om inget görs. Det jag inte begriper är varför du vill att många ska få det svårt ekonomiskt.
Verkar som att du är rädd att din egen fasad ska spricka.Fairlane skrev:Så bra. Du vet väl vad "restart" betyder? De tvingades stänga av ett antal reaktorer i somras pga av tekniska problem och nu kan man starta om de. Det är ju som att jämföra med Ringshalls 4 som är avstängt till sista november. Du tror väl inte det tar 10 år att återstarta den?
Som vanligt verkar det som att du jämför äpplen och päron.
Vad gäller lunch på stan och kaffe så är det inte heller där problemet ligger. Vi talar om att familjer kan få räkningar på 50' extra under vintern. Så mycket lunch och kaffe konsumerar de inte. Man kommer dra ner på mycket mer och vissa kommer få enorma problem. Vi ser redan nu att antal ärenden hos kronofogden ökar kraftigt.
Vi ser även att företag får avskeda folk etc.
Antingen önskar du en djup lågkonjunktur, oklart varför, eller så begriper du överhuvudtaget inte vad som händer om inget görs. Det jag inte begriper är varför du vill att många ska få det svårt ekonomiskt.
Det har ju ej med el räkningarna att göra att mer räkningar går t kronofogden.
Som sagt de flesta familjer har levt på över konsumtion de senaste åren.
Chefen p riksbanken var ganska tydlig med att vi ej är inne i en finanskris.
De flesta företag skriker efter folk.
Ditt scenario är ngt påhittat.
Du är hopplöst omedveten om situationen och har uppenbarligen missat nyhetsflödet om företag som redan har fått bomma igen p.g.a. elpriserna. Börjar vi se priser uppåt 10kr/kWh nu under höst och vinter så kommer det bli en masslakt, inte bara bland hushållen utan också företagen. Sågverk, lager, bagerier, pizzerior, badhus bara för att nämna några saker kommer att krokna på löpande band. Jag ser förvisso en enda uppsida med det hela och det är att frustrationen och ilskan som kommer uppstå efter detta blodbad förhoppningsvis skickar klimathetsen i västvärlden och likasinnad politik i papperskorgen många många år framöver.T Titagurgi skrev:Verkar som att du är rädd att din egen fasad ska spricka.
Det har ju ej med el räkningarna att göra att mer räkningar går t kronofogden.
Som sagt de flesta familjer har levt på över konsumtion de senaste åren.
Chefen p riksbanken var ganska tydlig med att vi ej är inne i en finanskris.
De flesta företag skriker efter folk.
Ditt scenario är ngt påhittat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 377 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 377 inlägg
Min fasad?
Det är hopplöst att diskuu med digm du slänger ur sig ett påstående. Det besvaras och motbevisas, då hoppar du bara till nästa sak.
Kan du erkänna att du var helt ute och cyklade när du jämförde några månader för återstart av temporärt stoppade kärnkraftverk och bygge av nya?
Det är hopplöst att diskuu med digm du slänger ur sig ett påstående. Det besvaras och motbevisas, då hoppar du bara till nästa sak.
Kan du erkänna att du var helt ute och cyklade när du jämförde några månader för återstart av temporärt stoppade kärnkraftverk och bygge av nya?
Dessa företag hade nog fått bomma igen oavsettD Dayangel skrev:Du är hopplöst omedveten om situationen och har uppenbarligen missat nyhetsflödet om företag som redan har fått bomma igen p.g.a. elpriserna. Börjar vi se priser uppåt 10kr/kWh nu under höst och vinter så kommer det bli en masslakt, inte bara bland hushållen utan också företagen. Sågverk, lager, bagerier, pizzerior, badhus bara för att nämna några saker kommer att krokna på löpande band. Jag ser förvisso en enda uppsida med det hela och det är att frustrationen och ilskan som kommer uppstå efter detta blodbad förhoppningsvis skickar klimathetsen i västvärlden och likasinnad politik i papperskorgen många många år framöver.
Om ett företag har en buffert och är lönsamt så brukar de klara sig igenom kriser.
Jaså?Fairlane skrev:
Du skriver ju att vi är inne i en pågående finanskris med mass arbetslöshet.
Peter ingves sa motsatsen igår.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 377 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 377 inlägg
Kan du visa var jag skriver att vi är inne i en pågående finanskris? Du hittar på så mycket skit hela tiden, påstår att folk skrivit saker de inte gjort.T Titagurgi skrev:
Hur var det nu med franska kärnkraftverk vs svenska? Tar det 10 år att starta Ringhals 4?