Fairlane
D Dayangel skrev:
Ebba gick ju ut idag med att de vill sätta ett pristak på elräkningingen i vinter, max 4-5000kr per månad. Helt klart rättvist :ok:
Var det i valdebatten på radio?
Rörig debatt och inget om hur de olika partierna hade tänkt sig lösningarna skulle vara utformade.

Fairlane Fairlane skrev:
Och vad tycker du om de som kört med bunden avtal som löper ut nu då?
Borde de också vi bundit för 59 öre för ett år sen?
Så är det med villa.

Man ska ha en buffert

T Titagurgi skrev:
Jag är emot dessa snåljåpar som.suttit med rörligt avtal och börjar gråta när de börjar förlora pengar.
var det ett svar på min fråga? Annars håller jag med dig men det är inte alltid det är så enkelt

T
D Dayangel skrev:
Ebba gick ju ut idag med att de vill sätta ett pristak på elräkningingen i vinter, max 4-5000kr per månad. Helt klart rättvist :ok:
Rösta Blått!!!

• Haha
  • Gilla
SwiftD och 1 till
  • Laddar…
T
C cpalm skrev:
Förra upplägget gynnade de som är privatpersoner, förbrukade exakt 2000 kWh, bor i SE1 eller SE2 och hade bundit till ett bra pris. De fick i praktiken betalt för sin förbrukning.

Pengarna skall tillbaks dit de kom ifrån, det är det ända rättvisa fördelningssättet. Styrmedel i all ära, men det får man i så fall fundera på separat.
Jag gick plus på elen förra vintern, hade dom variabler du uppgav. Tog emot dom pengarna med gott samvete :cool:

G
T Titagurgi skrev:
Jag är emot dessa snåljåpar som.suttit med rörligt avtal och börjar gråta när de börjar förlora pengar.
Kul med sådana som dej:crysmile:

Dagens läge beror på flera faktorer, minskad kärnkraft, en prismodell där all el kostar som dyraste kWh, internationell handel. Skatter och avgifter, att vindkraften främst har byggts i norra Sverige och att det saknas överföringskapacitet. Putins krig mfl. Finns mer än en syndabock i detta.

Att kasta ut en hög med pengar löser inte något av detta, kan förstå att man kan behöva rädda folk från att svälta ihjäl, men då behöver stödet vara riktat till just detta.
I stället för gnälla kan man försöka lösa problemet.

Bygga modulerna små kärnkraftverk eller en ny generation kärnkraft som kan använda vårt avfall ligger +20 år bort i tiden, de behöver uppfinnas färdigt först.

20-15 år bort nya kärnkraftverk, nya kablar från Norrland.

Ca 5 år bort bygga vindkraft i södra Sverige, flytta elintensiv industri till Norrland där kraften finns.

Närtid, minska sin elanvändning, tilläggsisolering, skaffa solceller/ värmepump. Skaffa kamin/ pelletspanna. Att hushåll flytta norr ut.

(Ett par kärnkraftverk löser naturligtvis problemet men det är många dyra vintrar innan de levererar. Ska vi verkligen tvinga folk att flytta till Norrland? Tja sedan 50 talet har folk "tvingas" flytta till södra Sverige, så varför skulle inte det omvända gå?)

H hallonkräm skrev:
Dagens läge beror på flera faktorer, minskad kärnkraft, en prismodell där all el kostar som dyraste kWh, internationell handel. Skatter och avgifter, att vindkraften främst har byggts i norra Sverige och att det saknas överföringskapacitet. Putins krig mfl. Finns mer än en syndabock i detta.

Att kasta ut en hög med pengar löser inte något av detta, kan förstå att man kan behöva rädda folk från att svälta ihjäl, men då behöver stödet vara riktat till just detta.
I stället för gnälla kan man försöka lösa problemet.

Bygga modulerna små kärnkraftverk eller en ny generation kärnkraft som kan använda vårt avfall ligger +20 år bort i tiden, de behöver uppfinnas färdigt först.

20-15 år bort nya kärnkraftverk, nya kablar från Norrland.

Ca 5 år bort bygga vindkraft i södra Sverige, flytta elintensiv industri till Norrland där kraften finns.

Närtid, minska sin elanvändning, tilläggsisolering, skaffa solceller/ värmepump. Skaffa kamin/ pelletspanna. Att hushåll flytta norr ut.

(Ett par kärnkraftverk löser naturligtvis problemet men det är många dyra vintrar innan de levererar. Ska vi verkligen tvinga folk att flytta till Norrland? Tja sedan 50 talet har folk "tvingas" flytta till södra Sverige, så varför skulle inte det omvända gå?)
Flytta en handfull elintensiva industrier till norrland så vi får effektbalans året runt, be sedan EU och Nordpool att dra åt helvete och såga av kablarna till kontinenten. Problem solved

• Gilla
Jejo16 och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Flytta en handfull elintensiva industrier till norrland så vi får effektbalans året runt, be sedan EU och Nordpool att dra åt helvete och såga av kablarna till kontinenten. Problem solved
…spräng bron, minera Östersjön, ät potatis resten av livet?

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
…spräng bron, minera Östersjön, ät potatis resten av livet?
Frihandel med livsmedel fanns innan EU, ser inte varför det skulle vara någon omöjlighet att återuppta även om vi slaktar europaregimen.

Jag säger som väldigt många andra; allt trä, nästan oberoende av dimension, kan användas till ved. Vi eldar även glasspinnarna. Varför skall den energin gå till kommunens fjärrvärmeverk? När vi röjer i trädgården är riset från buskar det enda som inte blir ved till vintern, utan eldfast i tunna då det är så skrymmande. Grenar, stammar, rötter, det blir ved alltihop. Det räddade oss från att slå på llvp förra vintern och det har sparat miljön och klimatet från x antal turer med bil och släp till tippen. Klimatsmart ser jag det som.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
T Titagurgi skrev:
Så är det med villa.

Man ska ha en buffert
Det tror jag att de flesta redan är medvetna om, men att man skulle behöva lägga hela bufferten på elräkningen var det bara du och dina vänner på Flashback som insåg redan innan.

För egen del har jag valt att ta risken med rörligt pris och står för det, surt såklart, men så är det ibland.

Problemet här är dock större än att enskilda individer får skylla sig själva. Låt oss leka med tanken att man inte gör något alls med bidrag/stöd, det kommer leda till att ett stort antal människor riskerar personlig konkurs. Dessa människor kommer då riskera att belasta de sociala skyddsnäten och det kommer inte vara gratis. Då känns det klart rimligare att mota Olle i grind och införa någon form av stöd redan i ett tidigt skede.

De nu låga priserna som man kunde binda till tidigare sattes av experter som arbetar hela dagarna med att bedöma vad elpriserna kommer att vara framöver. Det du läste på Flashback tyckte experterna på energi inte var lika troligt och satte för låga priser. Uppenbarligen hade de fel, men att kräva att gemene man ska lita mer på Flashback-trådar än experter inom energi tycker jag faktiskt är lite magstarkt.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Ja absolut. Det är bara att flytta. I norr finns efterfrågan på arbetskraft, billig el och billiga hus. Får vi kanske en omvänd flyttvåg motsvarande den som skedde på 70-talet?

M Myckling skrev:
Ja absolut. Det är bara att flytta. I norr finns efterfrågan på arbetskraft, billig el och billiga hus. Får vi kanske en omvänd flyttvåg motsvarande den som skedde på 70-talet?
Kontra Jannes förslag att människor skall flytta och lägga om sin livsstil till miljötaliban så framstår min förslag som tämligen rimligt.

T Titagurgi skrev:
Jaså?
Du kunde bundit dig för ett år sen?

Nä jag vill ha tillbaka pengar för att mina aktier gick ner.
Det är inte ens en likvärdig jämförelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.