17 135 läst · 218 svar
17k läst
218 svar
Elprisstödet utökas med 30 miljarder ytterligare
Det är ju inte aktuellt att ta mer är det som de inte klarar av att göra av med. Jag säger inte att det är en bra lösning. Men din invändning stämmer inte. Vi får se hur det utformas.C Crank skrev:
Skatten är ännu mindre.
Att sänka priset löser inget problem. Det är en brist i europa. Sänker man skatter och ger subventioner stiger priset på elen i motsvarande grad. Det medför enbart en förmögenhetsöverföring från stat till elproducenter.
Vi borde kapa kabeln till tyskland och skicka räkningen till dem, Trump hade rätt, Tysklands kol och gas avtal med Ryssland blev en riktigt stor säkerhetsrisk, det i kombination med en gigantisk industrisektor och deras helt verklighetsfrånvända "energiewende" har skapat detta. Nedlagd kärnkraft hjälpte inte direkt..
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Det var ju en mycket dålig affär att binda förra vintern, genrellt vill man ju binda i April -Maj.Ulltand skrev:
Men sen var det ju någon jeppe som invaderade Ukraina i Februari, så när skulle man bundit ?
Mellan 1 Feb - 24 Feb 2022 ?
Ganska kort fönster...
De priserna vi ser nu var rätt svåra att förutse för ett år sen att vi skulle ha sommartid
Det är notmalt sett ingen större skillnad beroende på när man binder. Men historiskt har det varit lite billigare i februari. Var har du fått april-maj ifrån?
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Det är iofs mest en känsla för att då har elpriserna från vintern börjat gå ned (uppvärmningsbehoven är lägre)...D Daniel 109 skrev:
Men sen så beror det förstås på prognoser också
Men förra året i Nov- Dev var det defintiivt inte läge (om man kikade historiskt iaf) - sen att Putler skulle invadera Ukraina och vi skulle få en akut gas-kris var ju svårt att förutse
Fastprisavtalen är baserade på förväntat elpris under avtalsperioden, inte aktuellt elpris när det tecknas. Att det är billigt att teckna under vår och sommar är ett missförstånd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 373 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 373 inlägg
Tycker väl det där var lite lågt.T Titagurgi skrev:
Är själv villaägare och har en mycket sparsam elförbrukning kring 1300kr/månad (ca 1200kwh) om jag slår ut allt på hela året ca.
Är det lika rättvist att jag och många med mig som har liknande tänk vad gäller hushållning av elkraft även när den är så billig som ca 60 öre/kWh ska "straffas" lika hårt som den som förbrukar 4000kwh/ månad och har nollkoll på sin elförbrukning.
Du må tro att här slösas inga kWh i onödan, inte ens om elkraften är skitbillig. Men du tänker att alla ska "straffas" oavsett?
Tillägg är också att någon "lyxkonsumtion" av varor, tjänster eller annat är inget jag heller sysslar med. Ändå får jag en riklig del av den dyra energikakan. Även många andra som har en liknande situation. Är det rättvisa?
Problemet här är att man inte kan sätta likhetstecken mellan hög årsförbrukning och "slösaktighet". Man måste ta hänsyn till faktorer som t.ex. värmekälla, familjestorlek och elbilsladdning. Börjar du kika på företag är det ännu mer komplicerat.N Nordsjö skrev: