Mikael_L Mikael_L skrev:
I framtiden lär det komma värmepumpar/värmesystem som själv kollar nordpoolpriser och sen är mycket smartare och sköter sånt här sjsjälva.
Monterade en Nibe luft/vatten till föräldrarna för några år sedan och den har smart price adoption, har inte orkat dra fram nätverk och läst manualen men som jag förstår ska den kunna göra just det.

Själv kommer jag sätta 1,5m3 buffert och 16kW bergvärmepump, då går det utmärkt att buffra när det är billigt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag sitter och grunnar över gårdagens elpris i Finland.

Ni vet det där priskrysset, där kurvan för efterfrågan möter produktionen, dvs det pris vi är beredda att betala för Y MWh vid ett pris/produktion för Y MWh.

Varför blev priset i Finland igår mellan 18-19 1,9€/kWh, dvs 21,24SEK/kWh ?

Vilken produktion var det som startade vid det priset för att tillföra de sista kiloWatten produktion, som behövdes för att nå priskrysset?
Någon produktion som inte var lönsam vid 21,1 SEK/kWh ... 🤔

Någon som ställt 1000 st Biltema elverk i en stor industilokal, och meddelade att om jag får 21,24SEK/kWH så åker jag och tankar och startar elverken den där timmen ...?

Ja lite märkligt tycker jag det är, faktiskt ...

Kan det vara så att någon stor industri som har köpt el på långa kontrakt väljer att sälja istället för att använda?
Ett pappersbruk som har ett leveransavtal på något under kronan, men nu väljer att stoppa pappersmaskinen, låta gubbarna städa och spela kort under dagen, och ändå göra större vinst genom att istället sälja elen som maskinen skulle slukat ...

Det är en teori jag har ...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vid det priset är sannolikt all produktion igång. Det handlar om kunderna som är betedda att betala för den mängden el upp till det priset.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag sitter och grunnar över gårdagens elpris i Finland.

Ni vet det där priskrysset, där kurvan för efterfrågan möter produktionen, dvs det pris vi är beredda att betala för Y MWh vid ett pris/produktion för Y MWh.

Varför blev priset i Finland igår mellan 18-19 1,9€/kWh, dvs 21,24SEK/kWh ?

Vilken produktion var det som startade vid det priset för att tillföra de sista kiloWatten produktion, som behövdes för att nå priskrysset?
Någon produktion som inte var lönsam vid 21,1 SEK/kWh ... 🤔

Någon som ställt 1000 st Biltema elverk i en stor industilokal, och meddelade att om jag får 21,24SEK/kWH så åker jag och tankar och startar elverken den där timmen ...?

Ja lite märkligt tycker jag det är, faktiskt ...

Kan det vara så att någon stor industri som har köpt el på långa kontrakt väljer att sälja istället för att använda?
Ett pappersbruk som har ett leveransavtal på något under kronan, men nu väljer att stoppa pappersmaskinen, låta gubbarna städa och spela kort under dagen, och ändå göra större vinst genom att istället sälja elen som maskinen skulle slukat ...

Det är en teori jag har ...
När det blir riktigt jävla flångdyrt så kanske det är värt för stora elköpare som redan har backupkraft att köra backupkraften någon timme och sälja elen de annars skulle ha köpt? Om du har ett 100 MW gasaggregat som backup till din anläggning så får du 2 miljoner för att köra det en timme. Kanske kan vara värt risken?

edit: Om man kollar prisgrafen för idag så verkar det finnas någon med ett ca 100 MW aggregat av något slag som vill ha 300000-350000 euro för att starta. Eftersom det varierar lite beroende på tid på dygnet så är det troligen ett "hur mycket kan vi få för det här" inblandat.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har för mig att Holmen ibland har stoppat sina pappersmaskiner för att det varit mer lönsamt att sälja elen de redan har, än att producera papper med den elen.

De har alltså inte stoppat produktionen pga elbrist, inte heller för att elen är för dyr för dem att köpa in (de har ju egna vattenkraftsdammar), utan att alternativintäkten blev större.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Här
https://www.holmen.com/sv/investerare/finansiering-och-riskhantering/riskhantering/operativa-risker/
skriver Holmen själv om att de prissäkrat sin el (och att de t.ex. 2022 inte påverkades speciellt mycket av de årets höga elpriser).
Så därför är det intressant att det varit sånt rabalder över att de stoppat sina pappersbruk vid flera tillfällen för att elpriset var för högt.

Jag tror att det är så att de stoppar maskinerna och säljer sin prissäkrade el dyrt så fort som det lönar sig bättre.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rabaldret är väl för att vi då bevisligen inte har el till allt man vill göra med el till rimligt pris. Den tunga industrin prisas ut momentant, men som vi sett i Sydsverige sker även en utslagning i det lilla, med småskaliga bagerier (nej, jag tänker inte på Pågens) och pizzerior som inte klarar sig för att elen är för dyr. I Tyskland händer motsvarande sak, där den energiintensiva industrin drar ner.

Är det bara momentant är det förstås inte mycket att uppröra sig över, men tappar vi produktion för att vår el är för dyr är det en viktig varningssignal.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Timpris lönar sig för ca hälften även om man inte bryr sig. Om de som det lönar sig för byter förskjuts punkten ytterligare. Månadsrörligt kommer sannolikt att försvinna på sikt. Varför skulle man vilja betala för ett kollektivt snitt?
Om man gör av med mest el under topplasttimmarna som jag så är det väldigt olönsamt med timdebitering.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om man gör av med mest el under topplasttimmarna som jag så är det väldigt olönsamt med timdebitering.
Nej, inte nödvändigtvis. Bara om du gör det i större utsträckning än snittet.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om du tecknade fast pris med flera års löptid innan försommaren 2021 har du högst sannolikt tjänat jmf med rörligt.
Från sommaren 2021 har fastpriser varit så dyra så då har du nog INTE tjänat nåt.
Hur vet du det? Spekulerar vidare du. Men jag tecknade sommaren 2021 och fick under 59 öre. Och det var den summan min kommentar från början utgick ifrån utifall du har missat det.

Bjor Bjor skrev:
Hur vet du det? Spekulerar vidare du. Men jag tecknade sommaren 2021 och fick under 59 öre. Och det var den summan min kommentar från början utgick ifrån utifall du har missat det.
Hur jag vet att de fasta priserna sen sommaren 2021 varit dyrare än rörligt? Finns prisstatistik.
När osäkerheten i marknaden ökar så ökar påslaget på de fasta priserna.

Och min kommentar utgick från ditt raljerande över att rörliga priset skulle va dyrare än fasta…

Bara för Att du lyckats pricka in ett bra fastprisavtal innebär det inte att det är vanligt förekommande. 9 av 10 torskar över tiden. Var glad att du just nu är den tionde.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Linjediagram visar priset på rörlig och fast el över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L LabanW skrev:
[bild]
Hur läser du den grafen? Hur stor eftersläpning har du på fast pris?

Har du länk till källan för grafen?

Z Zodde skrev:
Hur läser du den grafen? Hur stor eftersläpning har du på fast pris?

Har du länk till källan för grafen?
Fastpris 1 år.

L LabanW skrev:
Fastpris 1 år.
Dvs att rörligt är det rörliga månadspriset den månaden, medan fastpris är om du tecknar ett ettårigt avtal den månaden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.