T
F Fdriver skrev:
Absolut, det jag har märkt är att den Svenska levnadsstandarden har minskat år efter år, vad det beror på kan man diskutera men den har helt klar minskat i mina ögon, jag är född 1963 och den bästa tiden för vår familj var slutet på 70-talet och första halva början på 80-talet.
Sen kom nyliberalismen och EU på 90-talet. Bye working class, hello thieves.
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror inte du vet riktigt vad du pratar om. Energiewende har skapat hundratusentals jobb och reducerat Tysklands GHG-emissioner avsevärt. Vad har Sverige gjort? Ingenting. Några futtiga vindkraftverk på land, obetydligt i vatten.
Visst finns det nackdelar och problem såsom med alla tekniksprång. Var bygget av järnvägen för 150 år sedan kanske problemfritt?
PS: det heter "die dummen Schweden".
Njou, de här "gröna jobben" har kostat enorma summor som Tyskland kastat rakt i Östersjön.
Sen för att kunna lägga ner sina kärnreaktorer (förutom tre) så blev man beroende av Putins gas.
Och nu är man bland världens skitigaste länder när man ser till CO2 utsläpp via sina stora kolkraftverk.
Skriver sedan avtal med Quatar för sin gasförsörjning, att inte tyskarna skäms!
"Energiewende".... tokstollar! och det smittade av sig till Sverige!
https://app.electricitymaps.com/zone/DE
 
  • Gilla
  • Arg
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F
Gör av med ca 1200kwh per månad under vintern.

1200kwh*5kr=6000kr. Dyrt såklart men inte omänskligt för vår del.
 
F frasen_36 skrev:
Elisabeth Svantesson lovade ju i valdebatten att de (?!) skulle börja bygga nya kärnkraftverk om "några veckor eller månader"...
Samma lögner som övriga.
"De" ska börja. hahaha det var det dummaste jag har hört
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Gör av med ca 1200kwh per månad under vintern.

1200kwh*5kr=6000kr. Dyrt såklart men inte omänskligt för vår del.
Plus skatter och avgifter, skatt på momsen och moms på skatten.

Förra december kostade min el 3,46 kr per kWh, med ett snittpris utan ovanstående på 180 öre per kWh.

Kostar elen 5 kr per kWh så blir det snarare 8000 kr som räkningen hamnar på.... Mellan tummen och pekfingret..
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
F
F fiskarn87 skrev:
"De" ska börja. hahaha det var det dummaste jag har hört
Ja, det var det dummaste jag hört också, och det kom från som hoppades bli ny finansminister...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Plus skatter och avgifter, skatt på momsen och moms på skatten.

Förra december kostade min el 3,46 kr per kWh, med ett snittpris utan ovanstående på 180 öre per kWh.

Kostar elen 5 kr per kWh så blir det snarare 8000 kr som räkningen hamnar på.... Mellan tummen och pekfingret..
Jag menade inklusive skatt och moms.
 
P paralun skrev:
Det är egentligen inte så dumt eftersom Vattenfall är helstatligt och det borde ju bara vara för ägaren att ge klara ägardirektiv!? Vattenfall har "förstuderat" det här i månader och borde varit klar för länge sedan.
[länk]
Iofs, jag tycker alltid att ett ospecifikt "de" är ganska dumt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Iofs, jag tycker alltid att ett ospecifikt "de" är ganska dumt.
OK, men nu "äger" vi svenskar då gemensamt Vattenfall eftersom det är statligt.
Så jag förstår inte ministrar som inte tar tag i saken och ger klara ägardirektiv till Vattenfall?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
JanneJanne123
P paralun skrev:
Det är egentligen inte så dumt eftersom Vattenfall är helstatligt och det borde ju bara vara för ägaren att ge klara ägardirektiv!? Vattenfall har "förstuderat" det här i månader och borde varit klar för länge sedan.
[länk]
Det hon sa var väl ändå att ”De första hundra dagarna kommer en borgerlig regering att trygga och bygga ut kärnkraften i Sverige”. Vill man tolka det citatet negativt kan man tolka ”bygga ut” som är det ska vara utbyggt och klart. Vill man tolka det lite snällare och mer i linje med vad jag tro avsågs var att ”bygga ut” betydde att man ska inleda en utbyggnad. Att hon på något sätt skulle tror att det skulle stå nya kärnkraftverk redo på 100 dagar faller ju på sin egen orimlighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det hon sa var väl ändå att ”De första hundra dagarna kommer en borgerlig regering att trygga och bygga ut kärnkraften i Sverige”. Vill man tolka det citatet negativt kan man tolka ”bygga ut” som är det ska vara utbyggt och klart. Vill man tolka det lite snällare och mer i linje med vad jag tro avsågs var att ”bygga ut” betydde att man ska inleda en utbyggnad. Att hon på något sätt skulle tro att det skulle stå nya kärnkraftverk redo på 100 dagar faller ju på sin egen orimlighet.
Jo givetvist och svenska staten är ägare av Vattenfall, bara att ge ägardirektiv att bygga!
(sen blir det ju usla år fram till 2029-30 när en BWRX-300 kan tas i drift.)
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P paralun skrev:
Jo givetvist och svenska staten är ägare av Vattenfall, bara att ge ägardirektiv att bygga!
(sen blir det ju usla år fram till 2029-30 när en BWRX-300 kan tas i drift.)
Borde inte ha citerat dig, var egentligen upprinnelsen till ditt svar jag ville kommentera.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det är egentligen inte så dumt eftersom Vattenfall är helstatligt och det borde ju bara vara för ägaren att ge klara ägardirektiv!? Vattenfall har "förstuderat" det här i månader och borde varit klar för länge sedan.
[länk]
Ja det gick ju bra för "dem" är lägga ner kärnkraft så det borde ju logiskt sett även gå att göra motsatsen.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Ja det gick ju bra för "dem" är lägga ner kärnkraft så det borde ju logiskt sett även gå att göra motsatsen.
Jovisst är det så men man måste kanske först sparka folk från Vattenfalls styrelse som MP+S tillsatte?
Vem vet och det borde vara enkelt för Vattenfall att begära in anbud på SMR reaktorer som ett första steg isf att gömma sig bakom en förstudie.

Men vi kanske förtjänar det här "stålbadet" som en påminnelse i framtiden hur dum människan kan vara??
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.