173 818 läst · 2 963 svar
174k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Sen kom nyliberalismen och EU på 90-talet. Bye working class, hello thieves.F Fdriver skrev:
Njou, de här "gröna jobben" har kostat enorma summor som Tyskland kastat rakt i Östersjön.T Thomas_Blekinge skrev:Jag tror inte du vet riktigt vad du pratar om. Energiewende har skapat hundratusentals jobb och reducerat Tysklands GHG-emissioner avsevärt. Vad har Sverige gjort? Ingenting. Några futtiga vindkraftverk på land, obetydligt i vatten.
Visst finns det nackdelar och problem såsom med alla tekniksprång. Var bygget av järnvägen för 150 år sedan kanske problemfritt?
PS: det heter "die dummen Schweden".
Sen för att kunna lägga ner sina kärnreaktorer (förutom tre) så blev man beroende av Putins gas.
Och nu är man bland världens skitigaste länder när man ser till CO2 utsläpp via sina stora kolkraftverk.
Skriver sedan avtal med Quatar för sin gasförsörjning, att inte tyskarna skäms!
"Energiewende".... tokstollar! och det smittade av sig till Sverige!
https://app.electricitymaps.com/zone/DE
Allvetare
· Västra götaland
· 9 192 inlägg
Plus skatter och avgifter, skatt på momsen och moms på skatten.F Fideliox skrev:
Förra december kostade min el 3,46 kr per kWh, med ett snittpris utan ovanstående på 180 öre per kWh.
Kostar elen 5 kr per kWh så blir det snarare 8000 kr som räkningen hamnar på.... Mellan tummen och pekfingret..
Det är egentligen inte så dumt eftersom Vattenfall är helstatligt och det borde ju bara vara för ägaren att ge klara ägardirektiv!? Vattenfall har "förstuderat" det här i månader och borde varit klar för länge sedan.F fiskarn87 skrev:
https://group.vattenfall.com/se/nyh...att-bygga-sma-modulara-reaktorer-vid-ringhals
Jag menade inklusive skatt och moms.Dan_Johansson skrev:
Iofs, jag tycker alltid att ett ospecifikt "de" är ganska dumt.P paralun skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Det hon sa var väl ändå att ”De första hundra dagarna kommer en borgerlig regering att trygga och bygga ut kärnkraften i Sverige”. Vill man tolka det citatet negativt kan man tolka ”bygga ut” som är det ska vara utbyggt och klart. Vill man tolka det lite snällare och mer i linje med vad jag tro avsågs var att ”bygga ut” betydde att man ska inleda en utbyggnad. Att hon på något sätt skulle tror att det skulle stå nya kärnkraftverk redo på 100 dagar faller ju på sin egen orimlighet.P paralun skrev:
Redigerat:
Jo givetvist och svenska staten är ägare av Vattenfall, bara att ge ägardirektiv att bygga!JanneJanne123 skrev:Det hon sa var väl ändå att ”De första hundra dagarna kommer en borgerlig regering att trygga och bygga ut kärnkraften i Sverige”. Vill man tolka det citatet negativt kan man tolka ”bygga ut” som är det ska vara utbyggt och klart. Vill man tolka det lite snällare och mer i linje med vad jag tro avsågs var att ”bygga ut” betydde att man ska inleda en utbyggnad. Att hon på något sätt skulle tro att det skulle stå nya kärnkraftverk redo på 100 dagar faller ju på sin egen orimlighet.
(sen blir det ju usla år fram till 2029-30 när en BWRX-300 kan tas i drift.)
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja det gick ju bra för "dem" är lägga ner kärnkraft så det borde ju logiskt sett även gå att göra motsatsen.P paralun skrev:
Jovisst är det så men man måste kanske först sparka folk från Vattenfalls styrelse som MP+S tillsatte?David Wallin skrev:
Vem vet och det borde vara enkelt för Vattenfall att begära in anbud på SMR reaktorer som ett första steg isf att gömma sig bakom en förstudie.
Men vi kanske förtjänar det här "stålbadet" som en påminnelse i framtiden hur dum människan kan vara??