D djac skrev:
Det är ganska naturligt i de större partierna, förmodar att enda chansen att få till total enighet i såna frågor är att tillsätta en mytoman som ledare och sen svälta sitt parti ner till runt 4% spärren, enbart bestående av ja-sägare och förvirrade, enkelt recept :)
Kan även funka med två ledande mytomaner... ;)
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
P Plaincollar skrev:
Putin har inte mycket med krisen att göra. Det är MP vi ska tacka i sin vågmästarroll utanför sin kompetens. 4% har sänkt Sverige. Helt otroligt.
Putin krossade vissa EU länders "plan b" efter dom gröna stängt ner kärnkraften och satsat på vindkraft.

plan b = elda rysk fossil naturgas.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
[
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen behöver ju inte Löfven haft rätt heller ... ;)
Haha! Sant. Frågar du mig så är jag av den uppfattningen att han sällan hade det, så det kan även vara så i detta fall. :rofl:
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo just nu är de nedlagda reaktorerna ett stort problem och förblir så under flera år framåt.
Men det är ju ingen större mening att blicka bakåt mer än att konstatera att vi har inkompetenta politiker.
Sen ÄGER svenska staten Vattenfall och det är för mig en gåta att man inte är tydligare mot Vattenfalls styrelse och ger klara ägardirektiv att nu ska ni banne mig bygga ny kärnkraft!
2 st BWRX-300 beställs direkt till Ringhals, samma reaktor som Estländska Fermi-Energia begärt in anbud för ska komma under December.
BWRX-300 - Fermi Energia
Det är enklare att lägga ner kärnkraftverk och sälja ut gemensamt ägda verksamheter än vad det är att bygga nya kärnkraftverk och återförstatliga verksamheter.

För att bygga ny kärnkraft behövs en bredare överrenskommelse för att sånt här inte ska dras fram och tillbaka varje val...
Därmed var den blåbruna sörjans uttalanden om att de skulle fixa kärnkraften bara populism för att vinna röster.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv tror jag att, i nästan alla frågor, det är ingen politiker eller parti som har 100% rätt, utan "sanningen" ligger för det mesta och skramlar någonstans mellan alla åsikter och pressas och pushas hit och dit av ideologier.
Så är det helt säkert. De stora problemen känns som att de ofta beror på att man kompromissar fram lösningar som gör alla skapligt nöjda men som inte funkar i verkligheten eftersom de skapar konstiga paradoxer.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Putin krossade vissa EU länders "plan b" efter dom gröna stängt ner kärnkraften och satsat på vindkraft.

plan b = elda rysk fossil naturgas.
Jo Tysklands Energiewende är det mest korkade som någon på hela jordklotet kommit på!! (inte Putins plan)
Sen spreds sig tankegången tyvärr även till Sverige.
Putin spelade bara med och kunde sälja sin gas, kärnkraftverk stängdes och "die dumme Schwede" hängde på och även vi la ner kärnkraftverk. Men det är ingen större ide att älta vad våra politiker ställt till vi måste blicka framåt!
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende
 
  • Gilla
vik_tor och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Så är det helt säkert. De stora problemen känns som att de ofta beror på att man kompromissar fram lösningar som gör alla skapligt nöjda men som inte funkar i verkligheten eftersom de skapar konstiga paradoxer.
Du måste syna EU-Bryssel för att se hur illa det blivit. Man skapar en gemensam elmarknad och det är ju egentligen inget fel men sedan kan då främst röd-gröna utnyttja den här marknaden för att lägga ner deras oönskade kraftslag som kärnkraft via skatter/avgifter. Sen tänkte man inte på att det kunde komma någon som Putin och nu sitter vi i skiten med nedlagda reaktorer och en övertydlig brist på planerbar elproduktion.
Korkat minst sagt!
 
  • Gilla
Emanuel01 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är enklare att lägga ner kärnkraftverk och sälja ut gemensamt ägda verksamheter än vad det är att bygga nya kärnkraftverk och återförstatliga verksamheter.

För att bygga ny kärnkraft behövs en bredare överrenskommelse för att sånt här inte ska dras fram och tillbaka varje val...
Därmed var den blåbruna sörjans uttalanden om att de skulle fixa kärnkraften bara populism för att vinna röster.
Nej det behövs ingen "långbänk" och politisk överenskommelse, S är i grunden pragmatiker och alla inser att hur dumt/illa det blivit just nu. Beställer man några BWRX-300 nu under vintern och gör av med ett antal miljarder så är jag säker på att inte S skulle kasta pengarna i sjön om de återtar makten i framtiden.
Sen syntes den här bristen på planerbar el redan för 1 år sedan så man kan inte skylla på Putin!
Så ge ägardirektiv till Vattenfall att beställa, NU!!
BWRX-300 (gepower.com)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det behövs ingen "långbänk" och politisk överenskommelse, S är i grunden pragmatiker och alla inser att hur dumt/illa det blivit just nu. Beställer man några BWRX-300 nu under vintern och gör av med ett antal miljarder så är jag säker på att inte S skulle kasta pengarna i sjön om de återtar makten i framtiden.
Sen syntes den här bristen på planerbar el redan för 1 år sedan så man kan inte skylla på Putin!
Så ge ägardirektiv till Vattenfall att beställa, NU!!
BWRX-300 (gepower.com)
Så enkelt tror jag inte det är, dessutom rätt ansvarslöst att inte förankra det brett.
Putin började skruva på kranen redan förra sommaren/hösten för att sätta press på ett godkännande av NS2.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så enkelt tror jag inte det är, dessutom rätt ansvarslöst att inte förankra det brett.
Putin började skruva på kranen redan förra sommaren/hösten för att sätta press på ett godkännande av NS2.
Nej han kunde leverera sin gas och tjäna miljarder fram till i somras när han själv stängde kranen och sedan sprängde man då även Nordstream ledningarna i luften och hela Energiwende sprack för Tyskland, stollar! Studerar du Nordpool så hissades elpriserna redan förra hösten!
Det här vet alla politiker inkl S och de skulle aldrig kasta investerade pengar i sjön, sen kommer de aldrig mer att sätta sig i en ställning att de blir utpressade av MP.
Så bygg! S hänger på och det vore enklare att de själva berättar sanningen.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej han kunde leverera sin gas och tjäna miljarder fram till i somras när han själv stängde kranen och sedan sprängde man då även Nordstream ledningarna i luften och hela Energiwende sprack för Tyskland, stollar! Studerar du Nordpool så hissades elpriserna redan förra hösten!
Det här vet alla politiker inkl S och de skulle aldrig kasta investerade pengar i sjön, sen kommer de aldrig mer att sätta sig i en ställning att de blir utpressade av MP.
Så bygg! S hänger på och det vore enklare att de själva berättar sanningen.
Ja, priset steg förra hösten på grund av att ekonomin började komma igång igen i europa och behövde mer gas, samtidigt som Putin drog ner på flödet för att pressa fram ett godkännande av NS2, sen stack allt ytterligare när putin invaderade och försökte använda gasen som bricka för att stoppa Europa att stötta Ukraina.

Som tur är hittade jag min källa igen:
https://www.energi.se/artiklar/2021/september-2021/darfor-ligger-naturgaspriset-pa-rekordnivaer/
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, priset steg förra hösten på grund av att ekonomin började komma igång igen i europa och behövde mer gas, samtidigt som Putin drog ner på flödet för att pressa fram ett godkännande av NS2, sen stack allt ytterligare när putin invaderade och försökte använda gasen som bricka för att stoppa Europa att stötta Ukraina.

Som tur är hittade jag min källa igen:
[länk]
Jo jag tar en artikel från samma källa daterad innan Putin slog till.
Vi vet ju att det är en brist på planerbar elproduktion!! Det bara är så!
Sen ser vi det övertydligt just nu och det är inget läge att "långbänka" och hoppas på att det bara löser sig!
Våra politiker är ju som strutsar och kör ner huvet i marken!
https://www.energi.se/artiklar/2022...-elproduktion-for-att-klara-elektrifieringen/
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Killar man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag tar en artikel från samma källa daterad innan Putin slog till.
Vi vet ju att det är en brist på planerbar elproduktion!! Det bara är så!
Sen ser vi det övertydligt just nu och det är inget läge att "långbänka" och hoppas på att det bara löser sig!
Våra politiker är ju som strutsar och kör ner huvet i marken!
[länk]
Och min är daterad när gaspriserna steg.
I övrigt hänsvisar jag till @Mikael_L och dennes föredömliga förklaring till hur vårt största problem ligger på kontinenten och inte här.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Killar man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.
13th Marine 13th Marine skrev:
Och min är daterad när gaspriserna steg.
I övrigt hänsvisar jag till @Mikael_L och dennes föredömliga förklaring till hur vårt största problem ligger på kontinenten och inte här.
Jo jag håller med om att kontinenten och Tyskland är huvudproblemet. Sen är Danmark starkt bidragande.
Men oavsett det så måste vi bygga mer planerbar kraft i Södra Sverige och då gärna BWRX-300, 2st till Ringhals. Sen vill jag gärna se att vätgasäventyret går vidare i norra Sverige och i Luleå kan man bygga två till BWRX-300. Så är vi tillbaka på banan som ett framstående industriland på jordklotet!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.