174 844 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Det var därför jag skrev arbetslöshetsersättning i en parantes.
Tekniskt sett är det ingen skillnad. Staten försörjer en arbetslös person som har nått gränsen (6 månaders arbete) för att få a-kassa, utan slut, så länge man uppfyller kraven för att få ersättningen. Jag har svårt att tro att Irland inte ställer några krav alls..
Tekniskt sett är det ingen skillnad. Staten försörjer en arbetslös person som har nått gränsen (6 månaders arbete) för att få a-kassa, utan slut, så länge man uppfyller kraven för att få ersättningen. Jag har svårt att tro att Irland inte ställer några krav alls..
Jo. Inga krav och det går att leva på.Dan_Johansson skrev:Det var därför jag skrev arbetslöshetsersättning i en parantes.
Då tycker jag Gröning och Blomgren ska starta ett nytt land där de gör det som ingen annan någonsin klarat, Utopia får det nog heta, där man får västvärldens välfärd och samhälle för en väsentligt lägre peng, lätt att sitta och gnälla på läktaren.Jonatan79 skrev:
Nja, nu sa jag inte "skatt", jag sa kostnad, som sagt så delas dessa kostnader upp olika mellan länder och etiketterna flyttas runt lite, det ska dock betalas ändå.K karlmb skrev:
Gnälla! För Sverige är det kanske för sent, vad vet jag. Men om du lyssnar på hela podden finns det fakta och mer än ”gnäll”….D djac skrev:
Syftade kanske i första hand på rikspajasen Leif Östling! Tack, ja den är säkert bra, menar inte att såga den men om jag ska lägga tid på detta så föredrar jag mer kvalificerade ursprung.Jonatan79 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 333 inlägg
Tja, jag är inte helt insatt i Irländsk socialpolitik, men en snabb googling gav mig att det krävs något för att kvalificera (PRSI contributions) och en bortre gräns på 9 eller 6 månader beroende på hur många "paid contributions" man har, och av vilken typ. Sedan kan man återkvalificera, men det verkar kräva att man arbetat minst 13 veckor..K karlmb skrev:
Sedan heter det ju "Jobseekers benefit" så att de ställer krav på arbetssökande är ju uppenbart. Att helt arbetslösa måste hämta ut sin ersättning på det lokala postkontoret (nej, det betalas inte ut digitalt till ens konto) gör ju att det finns minst ett krav till.
https://www.citizensinformation.ie/...nts/unemployed_people/jobseekers_benefit.html
Generellt sett tycker jag deras system låter ganska likt vårt, men precis som här så är det ju helt omöjligt att veta säkert utan att testat själv...
Här finns det en lite djupare beskrivning av kraven;
https://www.gov.ie/en/publication/e95f88-operational-guidelines-jobseekers-benefit/#
under punkt 4.
För övrigt finns det ju forskning som visar att en total avsaknad av krav när det gäller arbetslöshetsersättning förlänger tiden i arbetslöshet. Sverige har ett ganska generöst system, ur ett internationellt perspektiv, det enda som inte är det är nivån på ersättningen. Men eftersom tidö-laget verkar permanentat corona-höjningen ser det lite bättre ut nu.....