173 769 läst · 2 963 svar
174k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Nej det tror jag inte alls... däremot har vi svenskar inte insett vilken överstatlig makt vi gett EU-Bryssel.Nötegårdsgubben skrev:Håller med, men med aktiv styrning kan man förstås påverka maktbalansen mellan falangerna.
I övrigt tror jag att du överskattar politikens makt. Oavsett vilka politiska beslut som fattas idag, om ett halvår eller om fem år så kommer det inte vara ett Alexanderhugg, utan det kommer ett till, ett till, ett till…
Nästan komiskt att följa svenska politiker som hela tiden får backa i sina åsikter efter att ha insett vad vi varit med och beslutat i Bryssel....
Just energi är extremt politiskt styrt med staten som ägare, Tyskland-Uniper, Norge-Statkraft, Sverige-Vattenfall, Frankrike-EDF osv osv...
Men jag avvaktar nu vad man kommer fram till om kärnkraft i EU-Bryssel, sen skulle en regeringskris i Tyskland med en "grön harakiri" som i Sverige (Löfvenregeringen) vara bra!
Visst har vi gett EU väldigt mycket makt. (För mycket enligt mig med) Men det handlar även om att svenska politiker skyller impopulära beslut på EU även om det skulle gå att påverka lokalt. Man gömmer sig helt enkelt bakom EU.
Nu ser jag ingen annan väg än att EU måste ha makten.D Daniel 109 skrev:
Framtidens energisystem måste byggas gemensamt av EU's länder plus då viktiga Norge samt Storbritannien.
Sen den stora frågan är då hur man inkluderar kärnkraft i det nya energisystemet?
Nu var det annat än el jag syftade på när jag tycker att EU har mycket makt. Interna nät behöver inte EU bestämma särskilt mycket om. Men handelshinder ska de ju ha åsikter om.
Ja, det är väl nästan nationalsport att låta impopulära idéer man ändå vill genomföra ta en vända genom EU för att blanda bort korten.D Daniel 109 skrev:
Jo men i slutändan handlar det om att Europa samt EU ska vara en konkurrenskraftig region i världen eller ej.D Daniel 109 skrev:
Det har blivit knivskarpt för EU's politiker och hur en röd/grön politik kraftigt undergrävt EU's konkurrensförmåga mot Kina samt USA.
Sen jovisst så lägger sig EU i för mycket för de borde enbart sysselsätta sig med de stora viktiga penseldragen och dit hör då framtidens gemensamma energisystem. En "nyckel" till att vara konkurrenskraftig.
BNP säger inte mycket om invånarnas välstånd.Kristian Ask skrev:[länk]
"Sveriges BNP-tillväxt var under 1970- och 80-talen lägre än OECD-genomsnittet. Problemen kulminerade till slut i en djup kris i början av 1990-talet då BNP krympte tre år i rad och Sverige föll kraftigt i välståndsligan."
"Efter 1990-talskrisen har tillväxten i svensk ekonomi varit högre igen och Sveriges placering i välståndsligan har legat ganska stabilt. Skillnaderna i BNP per capita mellan länderna som ligger runt Sverige i rankingen är små, så betydelsen av enstaka placeringar upp eller ner ska inte överdrivas."
Jag ser det som att avståndet till att OECD-länderna minskat betyder att andra länder fått det bättre. Inte nödvändigtvis så att vi fått det sämre.
Med 100% inkomstskatt och arbetsläger, hade man fortfarande kunnat ha en hög BNP, men välstånd? Knappast.
Och det var på 70-talet som inkomstskatter och andra pålagor började höjas.
Tacka Socialdemokraterna för nergången i välstånd.
Om man haft förmånen att resa och arbeta i olika länder så kan men enkelt konstatera att om man vill ha det som vi har det så kostar det 50% i skatt, grovt tillyxat och taget i de högre men inte toppinkomstskikten. Sen kan man vid första anblick tro att det skiljer mellan länderna men när man satt sig ner och diskuterat med folk som har koll så upptäcker man att det bara handlar om ordskillnader, ibland kallas det skatt, ibland avgift och någon gång försäkring, osv men på det stora hela, med barn sjukvård och alla andra samhällstjänster så kostar det hälften, ganska enkelt om man förstår det, då kan man lägga den villfarelsen bakom sig.P Peter787 skrev:
Håller inte med. Idag får man tom bättre välfärd i flera länder och alla har de lägre skatt. Irland tex. Oändlig A-kassa tex.D djac skrev:Om man haft förmånen att resa och arbeta i olika länder så kan men enkelt konstatera att om man vill ha det som vi har det så kostar det 50% i skatt, grovt tillyxat och taget i de högre men inte toppinkomstskikten. Sen kan man vid första anblick tro att det skiljer mellan länderna men när man satt sig ner och diskuterat med folk som har koll så upptäcker man att det bara handlar om ordskillnader, ibland kallas det skatt, ibland avgift och någon gång försäkring, osv men på det stora hela, med barn sjukvård och alla andra samhällstjänster så kostar det hälften, ganska enkelt om man förstår det, då kan man lägga den villfarelsen bakom sig.
Det hade det inte behövt göra…D djac skrev:Om man haft förmånen att resa och arbeta i olika länder så kan men enkelt konstatera att om man vill ha det som vi har det så kostar det 50% i skatt, grovt tillyxat och taget i de högre men inte toppinkomstskikten. Sen kan man vid första anblick tro att det skiljer mellan länderna men när man satt sig ner och diskuterat med folk som har koll så upptäcker man att det bara handlar om ordskillnader, ibland kallas det skatt, ibland avgift och någon gång försäkring, osv men på det stora hela, med barn sjukvård och alla andra samhällstjänster så kostar det hälften, ganska enkelt om man förstår det, då kan man lägga den villfarelsen bakom sig.
https://www.epochtimes.se/Groning-&-Blomgren-Utanfor-Vad-far-vi-for-skattepengarna
Allvetare
· Västra götaland
· 9 185 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 185 inlägg
"Bättre än" vet jag inte, men jag arbetar med frågorna, fast på en lite "högre" nivå.
Efter de 300 dagarna med a-kassa (+150 extradagar om man har barn under 18 år} så är Arbetsförmedlingen skyldiga att erbjuda en arbetslös person "Jobb- och utvecklingsgarantin". Då får man aktivitetsstöd, som inte har någon bortre gräns, så länge man är fortsatt medlem i a-kassan.
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/jobb--och-utvecklingsgarantin
Efter de 300 dagarna med a-kassa (+150 extradagar om man har barn under 18 år} så är Arbetsförmedlingen skyldiga att erbjuda en arbetslös person "Jobb- och utvecklingsgarantin". Då får man aktivitetsstöd, som inte har någon bortre gräns, så länge man är fortsatt medlem i a-kassan.
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/jobb--och-utvecklingsgarantin
Fast "Jobb- och utvecklingsgarantin" är ju inte vad man menar med A-kassa.Dan_Johansson skrev:"Bättre än" vet jag inte, men jag arbetar med frågorna, fast på en lite "högre" nivå.
Du förväntas arbeta eller utbilda dig under tiden med Jobb- och utvecklingsgarantin, samtidigt som du ska söka arbete.