harka harka skrev:
i diskussionen om effektbalansen finns även värmekraft att tillgå – under december-januari i vinter varierade den mellan 0.5-2 GW, och den återfinns företrädesvis i södra Sverige
Ja, och det finns ju annan kraft att tillgå om man absolut behöver, och även i ett sånt scenario skulle man i teorin kunna skrapa ihop i storleksordningen 13 GW import till SE3+SE4 om man importerar precis överallt ifrån. Men jag tycker att det är lite tveksamt att säga att vindkraft ersätter kärnkraften och vattenkraft toppar upp när det snarare handlar om att en stor del av effektbehovet vid även relativt frekvent förekommande situationer skulle vara importerad el från fossila källor.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K krfsm skrev:
I just de här räkneexemplen så tänker jag att man kan förenkla genom att anta att någon satt hårt mot hårt och tvingat Hybrit-gänget att ha rejäla vätgaslager - typ en månads förbrukning eller så - och att de därmed kan leva på vindkraftsöverskottet till 100%.
Jo men då får vi bygga hundratals vindsnurror....det går bara ihop med ny kärnkraft och "pink hydrogen":
Men då blir ju plåten "oren" för tysk bilindustri....

F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte riktigt, jag ändrar mig i snabb takt vad gäller framtidens elförsörjning.
Jag har gått från kärnkraftmotståndare (80-tal, lite svagt under 90-tal, åsikt ärvd av föräldrar) till stark kärnkraftsförespråkare (2010-tal)
Jag trodde inte alls på vindkraft under typ 90-talet hade även hemsnidade teorier på fysisk grund.
Idag är jag förvånad de flesta dagarna om året över hur fruktansvärt mycket den producerar.

För något år sedan ansåg jag att Sverige ska bygga fler kärnkraftverk, och jag har alltid (ja inte när jag var kk-motståndare då) varit förtjust i fast breeders, för att använda befintligt avfall som bränsle igen.

Men nu när jag insett potentialen för vindkraft, framförallt billig energi, så kan jag liksom inte skaka av mig det.
Svensk kraftsystem borde vara vindkraft som baskraft och vattenkraft som topp och utfyllnad vid vindstilla dagar. Det skulle vara det absolut bästa oss i Sverige, och det skulle räcka.

Så jag lutar mer och mer åt att det är andra länder som ska bygga kärnkraft, Sverige och Norge är väl de sämsta länderna i världen att bygga kärnkraft i, med tanke på att vi alltid redan har mer el än vi behöver.
(ja utom något tiotal timmar om året).
Instämmer, och dessutom har det väl visat sig att kk inte är den där "fantastiskt tillförlitliga och stabila energiframställningen" som fanatikerna inbillat sig. Den ena efter den andra reaktorn har stått still eller inte kunnat startas pga det ena eller andra säkerhetproblemet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja angående alla frånkopplingar som skulle ske i vinter:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det mesta elproduktion rullar ju på som det ska.
F fribygg skrev:
Sparar ditt uttalandet för framtiden
(och hoppas att Svenska Kraftnäts varningar om risk för frånkoppling inte behöver sättas i verket redan i år)
Godnatt.
Nu har vi kanske facit. :)

Men snart är det vinter igen, korparna får alltid nya chanser att kraxa ... ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja angående alla frånkopplingar som skulle ske i vinter:

Nu har vi kanske facit. :)

Men snart är det vinter igen, korparna får alltid nya chanser att kraxa ... ;)
Nä vintern har ju varit gynnsam och elförsörjningen har varit oväntat robust och stått emot ett par avstängda reaktorer väl och förutom de höga priserna verkar vi klarat oss oväntat bra.

F fribygg skrev:
Nä vintern har ju varit gynnsam och elförsörjningen har varit oväntat robust och stått emot ett par avstängda reaktorer väl och förutom de höga priserna verkar vi klarat oss oväntat bra.
Var det oväntat?

D Daniel 109 skrev:
Var det oväntat?
Japp, eller har du nån kunskap som visar på att staten varnar för elbrist i 'onödan'?

Mikael_L
Vi har klarat oss förväntat bra, dvs förväntat av mig.

Jag kunde med vänster lilltå räkna ut att inom Nordpools handelsområde var nästan alla elproduktionsresurser lika som 2020 och halva 2021 (jag tvivlar på att en väldig massa verk har stängts ner så fort).
Vidare kunde lilltån också räkna ut att med dessa två vintrars rådande elpris så skulle det gå åt mycket mindre el.

Så för mig var det förväntat att vi skulle klara detta galant.

Men hade det rått 2020 års extremt låga elpriset, då hade vi antagligen konsumerat nära och kanske bortom produktionskapaciteten.
Men det hade ju faktiskt ändå inte hänt, när det börjar bottna i produktionskapacitet så stiger elpriset mycket brant, så det hade nog ändå klarat sig.

Det är egentligen bara i det fallet att man har bestämt ett konstlat lågt elpris, som marknaden inte bestämmer, som elbrist kan uppstå.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Japp, eller har du nån kunskap som visar på att staten varnar för elbrist i 'onödan'?
Om det var politiker som varnade så får väl jag hissa varningsflaggan "populism"

Om det var Svenska kraftnät, så kan jag meddela att de typ varenda år varnar för lite ditt och datt, för de vill antagligen ha ökade anslag.
Samt förstås att de naturligtvis också är måna om att sköta bra det de är satt att sköta. Helst ska det skina och blänka lite nyputsat också, inte bara vara nätt och jämt fungerande.
Det är inte fel att de vill göra sitt bästa, men alla söker ju ökat stöd för just sin verksamhet, det är så det fungerar.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
De kan ju läsa mina inlägg från i höstas.
Det var inte oväntat för mig. Läser du även ”varningarna” så inser du sannolikt att avbrott inte var ett utfall någon räknade med.

• Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
De kan ju läsa mina inlägg från i höstas.
Det var inte oväntat för mig. Läser du även ”varningarna” så inser du sannolikt att avbrott inte var ett utfall någon räknade med.
Säg det till de som va anställda i elintensiva företag som gick i konkurs i område 4 pga priset, jag känner till ett i alla fall. Inget avbrott men gick inte att producera till självkostnadspris.

Jobbar de i dag på företag som är mer produktiva? En positiv händelse rent samhällsekonomiskt i då fall.

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Jobbar de i dag på företag som är mer produktiva? En positiv händelse rent samhällsekonomiskt i då fall.
Nä, arbetslösa.

G OMathson skrev:
gick inte att producera till självkostnadspris.
Vad var det dom inte gick att producera till självkostnadspris? El? Förädlade produkter? Att det inte går att sälja till självkostnadspris är en sak, men att det inte skulle gå att producera till det är väl definitionsmässigt omöjligt givet att alla insatsvaror går att få tag på.

Jag tror att jag eventuellt förstår vad du menar, men du måste uttrycka dig klarare.

Med det sagt tror jag också att vi har ett för väderkänsligt elsystem. Och ett haveri till nätsystem där man i flera städer (som Malmö och Uppsala) dras med relativt långvarig effektbrist och vi har stora överföringsbegränsningar med omfattande prisskillnader som resultat.

Det betyder som sagt inte att det blir tomt på el ”i hyllan”, men väl att efterfrågan minskar med lägre ekonomisk aktivitet som följd.

Staten har, med sina regleringar och monopol, misslyckats att leverera det många av oss förväntar sig.

Frågan är om det är leveransen eller förväntan det är fel på.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.