D Daniel 109 skrev:
Nej, jag tror inte att du menar årslagring. Jag syftar på att hantera produktionsvariationer hos tex vindkraft
Men hantera, vad menar du? Jag förstår ju så mycket som att vi inte kan lagra allt överskott men installerar du ett batteri på 100 MWh så har du det att leka med (och 50 MW). Sen handlar det bara om skala efter det, sätt in valfri multipel och önskat syfte själv. Det är allt jag säger.

Mikael_L
Breaking news, vi har inte de senaste 20 åren haft tillräckligt med installerad effekt av kärnkraft och vattenkraft tillsammans, för att klara årets topplasttimme.

Men det är åtminstone tur att någon slags kraftproduktion har byggts under årens lopp.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror vi snackar förbi varandra nu.

Jag svarar på de som säger att vindkraft inte kan ersätta kärnkraften, så då stipulerar jag att 6,5GW kärnkraft försvinner och det installeras typ 10-15GW installerad effekt vindkraft (som ger samma årsproduktion med sin kapacitetsfaktor på runt 35%).
Sen kan det ju ev behöva förstärkas en stamnätslinje också, det kostar dock rätt lite jämfört med att bygga ett kärnkraftverk.

I det scenariot (att ersätta kärnkraft med vindkraft) så kommer vår vattenkraft räcka för att toppa produktionen från vindkraften.
Roligt att se hur du utvecklats!
Minns dig som en rabiat kärnkraftsromantiker för några år sedan
Nu har du funderat och tagit in en mängd fakta som du omsatt i välgrundade idéer och åsikter!

G OMathson skrev:
Då är "transporterna" för billiga. Vad har Nederländerna för el att sälja? Det jag har läst är de fortfarande också fossilberoende, elproduktionen är fossil till ca 65%, och att transportera fossilel till dk gör väl inte saken bättre? Då kan väl lika gärna dk elda själva?
Nederländerna är väldigt fossilt (även om det förnybara växer snabbt och stod för en tredjedel 2021, kärnkraften för 3%)

en av Europas största gasfyndigheter finns i norra Nederländerna och började nyttas för 60 år sedan, och är en stor del utav upptakten till att naturgas används så flitigt i Europa

varför det flödar från Nederländerna till Jylland just idag törs jag inte svara på – elpriserna är närmast identiska i de båda elområdena, möjligt att det är billigare att ta in naturgas-el från Nederländerna än att bränna kol i Danmark

Mikael_L Mikael_L skrev:
Puuh, du hade gott om tid att skriva .
Jag spar tid på att genom smicker få dig att stå för all faktinsamling. ;)

• Haha
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Typ så, och att vi bör bygga ut all produktion vi kan av alla fossilfria energislag. Problem som uppstår efter vägen kan leda till kreativitet och innovation. Kärnkraften får gärna byggas ut men jag förstår inte hur den skulle kunna hinna ikapp just nu. Men vi har väl nytta av den om 10-15 också.
Nej det tar inte 10-15 år när man numera kan bygga en SMR reaktor.
Ex i Kanada och Estland
https://www.opg.com/powering-ontari...ar/darlington-nuclear/darlington-new-nuclear/
BWRX-300 - Fermi Energia

Sen har man då en vätgasdriven gasturbin inkl lager som snabbt kan startas vid behov av större mängder elenergi så är det klart billigare än batterier. Tyskland har sedan undersökt världens naturtillgångar och varit på besök lite varstans för att säkra tillgångar, det stora problemet är att Kina äger eller kontrollerar mycket av naturtillgångarna.
https://www.politico.com/news/2022/...-olaf-scholzs-unusual-trip-to-canada-00052773

Så bygger vi både nya kärnkraftverk och nya havsbaserade vindkraftverk samt satsar på vätgasen så blir det här bra!

W witten skrev:
Men hantera, vad menar du? Jag förstår ju så mycket som att vi inte kan lagra allt överskott men installerar du ett batteri på 100 MWh så har du det att leka med (och 50 MW). Sen handlar det bara om skala efter det, sätt in valfri multipel och önskat syfte själv. Det är allt jag säger.
Dina ideer är med stor sannolikhet ungefär null komma nix värda när det gått genom realiteternas kvarn. Mer intressant att fundera över och se vad som enkelt sett måste vika och förändras, omformas på många och olika nivåer än att utgå från vår nutid med lite krydda av historik något hundratal år.

GK100 GK100 skrev:
Dina ideer är med stor sannolikhet ungefär null komma nix värda när det gått genom realiteternas kvarn. Mer intressant att fundera över och se vad som enkelt sett måste vika och förändras, omformas på många och olika nivåer än att utgå från vår nutid med lite krydda av historik något hundratal år.
Jo men i den gröna ekonomin så är det ju enkelt att drömma om batterier, sen att vi skulle tömma jordens naturtillgångar på nolltid är ju en annan historia inkl att Kina kontrollerar mycket av jordklotets naturtillgångar.
"Luftslott" i enlighet med tyska Energiewende....

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mest politiker som har svårt att acceptera det verkar det som ur mitt perspektiv. Annars skulle de inte historiskt ha subventionerat all vindkraftsutbyggnad, i stor grad velat subventionera havsbaserad vindkraft och nu alltjämt subventionerat mycket solkraft.

Vi har inte en marknadsekonomi i energisektorn – i synnerhet inte på produktionssidan.
Ja alltså, är det inte det som är en politikers uppgift? Vi väljer dem och de som är i majoritet utför den politik de för. Sedan, oavsett vilken sida man gillar, kan man ju tycka att de gör saker rätt eller fel. Du anser som jag förstår det att gällande energipolitiken har det inte gjorts många rätt decennier tillbaka och tro det eller ej, jag håller med! Båda sidor har under lång tid fattat många märkliga beslut, nästan lekmannaaktigt, både ur ekonomiska och miljömässiga perspektiv.

Utveckla gärna lite vilka beslut du pratar om?

Opinionen har varit konstant emot kärnkraft sedan omröstningen (med en kort period av omvända roller precis innan Fukushima), och vi står nu är 2023 som en stor exportör av el till våra grannländer.

Vad skulle man gjort annorlunda som hade satt oss i en bättre situation idag?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Äntligen börjar det hända saker för Vattenfall!

Vattenfall tar viktiga steg för ny kärnkraft vid Ringhals

"Det finns ett uppenbart behov av mer elproduktion i södra Sverige och vi bedömer att både ny kärnkraft och en utbyggnad av vind- och solkraft kommer att behövas. Vi ser att Ringhals, där det redan finns kärnkraft sedan tidigare, är en mycket lämplig plats för ny produktion och den plats i Sverige där nya reaktorer snabbast kan tas i drift. Redan innan jul ansökte vi till Svenska kraftnät om att få ansluta ny elproduktion där, säger Comstedt."

https://group.vattenfall.com/se/nyh...ar-viktiga-steg-for-ny-karnkraft-vid-ringhals

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
P paralun skrev:
Äntligen börjar det hända saker för Vattenfall!

Vattenfall tar viktiga steg för ny kärnkraft vid Ringhals

"Det finns ett uppenbart behov av mer elproduktion i södra Sverige och vi bedömer att både ny kärnkraft och en utbyggnad av vind- och solkraft kommer att behövas. Vi ser att Ringhals, där det redan finns kärnkraft sedan tidigare, är en mycket lämplig plats för ny produktion och den plats i Sverige där nya reaktorer snabbast kan tas i drift. Redan innan jul ansökte vi till Svenska kraftnät om att få ansluta ny elproduktion där, säger Comstedt."

[länk]
Positivt, men det behövs betydligt mer produktion än vad 2 SMR:er kan erbjuda. Det finns en uppenbar risk att flertalet länder runtom i världen beställer en mängd SMR:er och att när vi väl sett att det funkar i stor skala så ligger vi längst bak i kön för nybeställningar.

Edit: det står iofs "minst" 2 nya reaktorer, så får hoppas på att de beställer fler direkt.

J JockeHX skrev:
Positivt, men det behövs betydligt mer produktion än vad 2 SMR:er kan erbjuda. Det finns en uppenbar risk att flertalet länder runtom i världen beställer en mängd SMR:er och att när vi väl sett att det funkar i stor skala så ligger vi längst bak i kön för nybeställningar.
Jo men det är ett mycket instabilt politiskt läge just nu som får investerare att tveka.
Sen måste man gå utanför Sverige för att se utmaningen, Frankrike vs Tyskland.
Eftersom vi nu sedan är ihopbyggda med kablar är det också vad andra länder gör.
Vattenfall är ju sedan även minoritetsägare i Estlands Fermi-Energia så de har full insyn i SMR.
Sedan samarbetar flera med Kanads OPG. Så det här ser lovande ut.
BWRX-300 - Fermi Energia
https://www.opg.com/powering-ontario/our-generation/nuclear/darlington-nuclear/darlington-new-nuclear/

GK100 GK100 skrev:
Vad är mina idéer?

P paralun skrev:
Nej det tar inte 10-15 år när man numera kan bygga en SMR reaktor.
Ex i Kanada och Estland
[länk]
BWRX-300 - Fermi Energia

Sen har man då en vätgasdriven gasturbin inkl lager som snabbt kan startas vid behov av större mängder elenergi så är det klart billigare än batterier. Tyskland har sedan undersökt världens naturtillgångar och varit på besök lite varstans för att säkra tillgångar, det stora problemet är att Kina äger eller kontrollerar mycket av naturtillgångarna.
[länk]

Så bygger vi både nya kärnkraftverk och nya havsbaserade vindkraftverk samt satsar på vätgasen så blir det här bra!
Nu har jag ändå gjort ett seriöst försök att hitta lite källor på hur många kWh som kan sparas i ett tilltänkt vätgaslager av den typen du hänvisar till.

För att du ska övertyga mig att det är klart billigare skulle jag vilja se lite siffror på det, inte bara få det påstått. Du kanske kan delge lite data?

• Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.