173 821 läst · 2 963 svar
174k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
I Göteborg forskar man (vad jag hört) på batterier där man ersätter Litium med Natrium.
Det skulle bli sämre energitäthet (därför troligen inte så bra till fordon), men billigare och råvaror som finns "oändligt" av.
Skulle de gå i land med detta, så är det inte helt omöjligt att batterilagring kan bli ett inte helt obetydligt tillskott, jag tror dock inte det minsta på att det kommer fixa årstidslagring, men kanske skulle kunna överbrygga någon dag med högt energipris för att det inte blåser.
Det skulle bli sämre energitäthet (därför troligen inte så bra till fordon), men billigare och råvaror som finns "oändligt" av.
Skulle de gå i land med detta, så är det inte helt omöjligt att batterilagring kan bli ett inte helt obetydligt tillskott, jag tror dock inte det minsta på att det kommer fixa årstidslagring, men kanske skulle kunna överbrygga någon dag med högt energipris för att det inte blåser.
Här hittade jag det jag troligen tänkte på:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jakten-pa-nya-batterier-natriumjon-mer-hallbart-alternativ
Men det finns vissa som även siktar på fordon:
https://www.warpnews.se/energi/genombrott-har-ar-varldens-forsta-natrium-batteri-for-elbilar/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jakten-pa-nya-batterier-natriumjon-mer-hallbart-alternativ
Men det finns vissa som även siktar på fordon:
https://www.warpnews.se/energi/genombrott-har-ar-varldens-forsta-natrium-batteri-for-elbilar/
Tack det är det jag menar. Jag pratar inte om årslagring som Daniel verkar läsa ut ur det jag skriverMikael_L skrev:I Göteborg forskar man (vad jag hört) på batterier där man ersätter Litium med Natrium.
Litium är för övrigt inte en bristvara, det är bara den nuvarande produktionen som har en begränsning. Den skalas upp men samtidigt har flera alternativ utvecklats, järnbaserade batterier bland annat.
Jag tror att de olika företag som håller på att utvecklar tekniker där man har flytande elektrolyt som kan lagras i tankar sitter på en lösning som har potential att skala stort. Tex Ambri och Redflow.
Så länge något är forskning, så betyder det ju att det inte är säkert att det blir något.
Men jag har svårt att tro att vi på något vis plötsligt har kommit till slutet, att det nu inte längre går att komma på nya innovationer inom energiområdet.
Så jag är hela tiden försiktigt optimistisk.
Så "i väntan" är det bara att fasa ut så mycket fossilt som möjligt, oavsett vad det ersätts med.
Och så kanske lösningen plötsligt finns där.
Våra energisystem har ju ändrats i grunden flera gånger under världshistorien, jag tror inte att vi här heller har kommit till "slutet".
Men jag har svårt att tro att vi på något vis plötsligt har kommit till slutet, att det nu inte längre går att komma på nya innovationer inom energiområdet.
Så "i väntan" är det bara att fasa ut så mycket fossilt som möjligt, oavsett vad det ersätts med.
Våra energisystem har ju ändrats i grunden flera gånger under världshistorien, jag tror inte att vi här heller har kommit till "slutet".
Typ så, och att vi bör bygga ut all produktion vi kan av alla fossilfria energislag. Problem som uppstår efter vägen kan leda till kreativitet och innovation. Kärnkraften får gärna byggas ut men jag förstår inte hur den skulle kunna hinna ikapp just nu. Men vi har väl nytta av den om 10-15 också.Mikael_L skrev:Så länge något är forskning, så betyder det ju att det inte är säkert att det blir något.
Nej, jag tror inte att du menar årslagring. Jag syftar på att hantera produktionsvariationer hos tex vindkraftW witten skrev:Tack det är det jag menar. Jag pratar inte om årslagring som Daniel verkar läsa ut ur det jag skriver
Litium är för övrigt inte en bristvara, det är bara den nuvarande produktionen som har en begränsning. Den skalas upp men samtidigt har flera alternativ utvecklats, järnbaserade batterier bland annat.
Jag tror att de olika företag som håller på att utvecklar tekniker där man har flytande elektrolyt som kan lagras i tankar sitter på en lösning som har potential att skala stort. Tex Ambri och Redflow.
Spoiler alert: vattenkraften allena kommer inte räcka.Mikael_L skrev:Jag vet inte riktigt, jag ändrar mig i snabb takt vad gäller framtidens elförsörjning.
Jag har gått från kärnkraftmotståndare (80-tal, lite svagt under 90-tal, åsikt ärvd av föräldrar) till stark kärnkraftsförespråkare (2010-tal)
Jag trodde inte alls på vindkraft under typ 90-talet hade även hemsnidade teorier på fysisk grund.
Idag är jag förvånad de flesta dagarna om året över hur fruktansvärt mycket den producerar.
För något år sedan ansåg jag att Sverige ska bygga fler kärnkraftverk, och jag har alltid (ja inte när jag var kk-motståndare då) varit förtjust i fast breeders, för att använda befintligt avfall som bränsle igen.
Men nu när jag insett potentialen för vindkraft, framförallt billig energi, så kan jag liksom inte skaka av mig det.
Svensk kraftsystem borde vara vindkraft som baskraft och vattenkraft som topp och utfyllnad vid vindstilla dagar. Det skulle vara det absolut bästa oss i Sverige, och det skulle räcka.
Så jag lutar mer och mer åt att det är andra länder som ska bygga kärnkraft, Sverige och Norge är väl de sämsta länderna i världen att bygga kärnkraft i, med tanke på att vi alltid redan har mer el än vi behöver.
(ja utom något tiotal timmar om året).
jag gjorde ett inlägg i monstertråden Elräkning på 16000 kr för december för över ett år sedan, i en liknande diskussionG OMathson skrev:Gnälla vissa timmar... där håller jag INTE med dej! Dk är forfarande extermt importberoende oavsett om det nu bara gäller "några timmar" här och där, som exakt just nu, förbrukning är drygt 4600MW, egen vind 60MW. Varifrån kommer resterande? De stora danska skogarnas biobränslen? Sen tillkommer fjärrvärmen.
Ja, dk har minskat fossil el till ca 15%/år men är mycket mer fossil beroende än Sverige som ligger under 1%, som tex exakt just nu.
Du tittar alltid på mängden energi och det är inte fel i sig men effekten behövs också.
där hade jag gjort en summering av Danmarks alla produktionsanläggningar och jag landade i att enbart de elva största kraftvärmeverken i Danmark hade en elektrisk kapacitet på 5.3 GW och totalt hade de 8 GW möjlig elproduktion från kraftvärmeverken – men det kan ju finnas praktiska begränsningar i anläggningen (med fjärrvärmedelen) som jag inte känner
av de elva största verken går tre på pellets eller flis, medan de övriga är kol (5) eller naturgas (3) – kol förekommer i endast ett kraftvärmeverk bland de övriga 563 kraftvärmeverken
idag har Danmark producerat ungefär 2 GW i kraftvärme medan de har importerat 2.5 GW – från Norge, Sverige, Nederländerna (i storleksordning) och samtidigt exporterat lite till Tyskland
2,5 GW i import är ändå rätt långt från de ytterligare 6 GW som de skulle kunna skramla ihop från de egna kraftvärmeverken
så jag skulle inte dra slutsatsen att de är ...extremt importberoende... utan att det är mer ekonomiskt lönsamt att importera elen från Norge, Sverige och Nederländerna än att generera den från sina egna kraftvärmeverk
Nej det gör den inte. Det syns tydligt redan nu. Det behövs ytterligare något att komplettera med om det är kallt och inte blåser. Då har vi ändå väldigt bra förutsättningar.
Jag tror vi snackar förbi varandra nu.
Jag svarar på de som säger att vindkraft inte kan ersätta kärnkraften, så då stipulerar jag att 6,5GW kärnkraft försvinner och det installeras typ 10-15GW installerad effekt vindkraft (som ger samma årsproduktion med sin kapacitetsfaktor på runt 35%).
Sen kan det ju ev behöva förstärkas en stamnätslinje också, det kostar dock rätt lite jämfört med att bygga ett kärnkraftverk.
I det scenariot (att ersätta kärnkraft med vindkraft) så kommer vår vattenkraft räcka för att toppa produktionen från vindkraften.
Jag svarar på de som säger att vindkraft inte kan ersätta kärnkraften, så då stipulerar jag att 6,5GW kärnkraft försvinner och det installeras typ 10-15GW installerad effekt vindkraft (som ger samma årsproduktion med sin kapacitetsfaktor på runt 35%).
Sen kan det ju ev behöva förstärkas en stamnätslinje också, det kostar dock rätt lite jämfört med att bygga ett kärnkraftverk.
I det scenariot (att ersätta kärnkraft med vindkraft) så kommer vår vattenkraft räcka för att toppa produktionen från vindkraften.
Tar du bort 6,5 GW kärnkraft tar du bort drygt 3GW överföringskapacitet från norr till söder. Om vi nu totalt bortser från två kända fakta, dvs att vindkraften stundtals levererar i princip ingenting och att vi står inför en enormt ökande förbrukning iom elektrifieringen.Mikael_L skrev:Jag tror vi snackar förbi varandra nu.
Exakt hur skulle en extra billig stamnätsledning lösa det? Och vad anser du vattenkraften kunna leverera momentant om vi bortser från de fysiska utmaningarna i att föra över den från norr till söder?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Då är "transporterna" för billiga. Vad har Nederländerna för el att sälja? Det jag har läst är de fortfarande också fossilberoende, elproduktionen är fossil till ca 65%, och att transportera fossilel till dk gör väl inte saken bättre? Då kan väl lika gärna dk elda själva?harka skrev:jag gjorde ett inlägg i monstertråden Elräkning på 16000 kr för december för över ett år sedan, i en liknande diskussion
där hade jag gjort en summering av Danmarks alla produktionsanläggningar och jag landade i att enbart de elva största kraftvärmeverken i Danmark hade en elektrisk kapacitet på 5.3 GW och totalt hade de 8 GW möjlig elproduktion från kraftvärmeverken – men det kan ju finnas praktiska begränsningar i anläggningen (med fjärrvärmedelen) som jag inte känner
av de elva största verken går tre på pellets eller flis, medan de övriga är kol (5) eller naturgas (3) – kol förekommer i endast ett kraftvärmeverk bland de övriga 563 kraftvärmeverken
idag har Danmark producerat ungefär 2 GW i kraftvärme medan de har importerat 2.5 GW – från Norge, Sverige, Nederländerna (i storleksordning) och samtidigt exporterat lite till Tyskland
2,5 GW i import är ändå rätt långt från de ytterligare 6 GW som de skulle kunna skramla ihop från de egna kraftvärmeverken
så jag skulle inte dra slutsatsen att de är ...extremt importberoende... utan att det är mer ekonomiskt lönsamt att importera elen från Norge, Sverige och Nederländerna än att generera den från sina egna kraftvärmeverk
Utöver det omöjliga du beskriver Mikael såvida vi inte har en magisk lagringslösning på plats, så finns det en oerhörd säkerhetsrisk i att låta hela södra Sverige vara helt beroende av vattenkraften i norr utan någon planerbar produktion lokalt.