G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du inte kan se att det är bättre nu än för 5 år sedan, och det var bättre för 5 år sen än det var för 10 år sen, osv så kan jag nog inte hjälpa.
Sverige eldar inget mer fossilt än för 5, 10, 20 och 30 år sedan.
Danmark eldar våldsamt mycket mindre fossilt.

Gillar du att det eldas fossilt bränsle? Är det där skon klämmer?
Vad vevar du om nu? Du svarar inte på vem som ska exportera när alla är vindberoende utan börjar blanda korten! Jag har aldrig skrivit att det inte är bra att dk har minskat sitt fossilberoende på årsbasis men effektmässigt är dk säkert lika fossilberoende som tidigare men då som import när det inte blåser, blåser det inte i dk så blåser det troligen inte så det räcker att exportera från norra Tyskland, halland skåne heller. Det behövs några reaktorer i södra Sverige annars blir det fossilt som det verkar, rysk gas, tysk kol etc.

Mikael_L
P paralun skrev:
Tjau... inflationsdrivande land som kannibaliserar på Norge samt Sverige.
"Danmark exporterar cirka 15 TWh per år men importerar drygt 20 TWh vilket betyder att man har ett underskott om cirka 5 TWh per år. Den största andelen, 8TWh, importerar man från Norge. Sverige är nummer två och står för 7 TWh av importen, medan Tyskland landar på 4 TWh."
[länk]
Ojojojoj, vad Sverige kannibaliserar på andra länder.
Vi har alldeles för låg egen produktion av bilar, grafikkort, skruvdragare och kylskåp.
För att inte tala om olja (både som fossil energi likväl som olivolja) , konstgödsel, bitumen, majs, vin och bananer.

Fy på oss, Sverige, skärpning!

• Gilla
Klacken och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Du svarar inte på vem som ska exportera när alla är vindberoende utan börjar blanda korten! Jag har aldrig skrivit att det inte är bra att dk har minskat sitt fossilberoende på årsbasis men effektmässigt är dk säkert lika fossilberoende som tidigare
Ja men det är ju detta som är en bra start, de har målmedvetet kämpat för detta i 30 år, och från att nästan enbart levt på att bränna kol samt importera så kör man nu på 80% vindkraft och toppar sen detta med att köra lite kol eller gaskraft samt importera lite vid behov.

Ja, de kommer få svårare och svårare att få bort det sista fossila, det problemet har alla europeiska länder utom Sverige och Norge.
Men för 30 år sedan kan du ju försöka inse hur det antagligen lät från folk som dig.
De skulle nog vara rätt förvånade idag.

• Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojojojoj, vad Sverige kannibaliserar på andra länder.
Vi har alldeles för låg egen produktion av bilar, grafikkort, skruvdragare och kylskåp.
För att inte tala om olja (både som fossil energi likväl som olivolja) , konstgödsel, bitumen, majs, vin och bananer.

Fy på oss, Sverige, skärpning!
Lite ljöligt svar men återigen, vem ska exportera fossilfri el till dk och oss när det inte blåser och gärna till ett rimligt pris?

• Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Lite ljöligt svar men återigen, vem ska exportera fossilfri el till dk och oss när det inte blåser och gärna till ett rimligt pris?
Det problemet får Danmark lösa, tycker jag.
Vi exporterar det vi inte använder i landet, och sen får andra länder lösa sitt.
Jag tycker Danmark borde släppa sargen och bygga en kärnreaktor, men det är ju jag det.
Som Finland gjorde, de var ju i liknande situation (förutom att de redan hade någon reaktor)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi exporterar det vi inte använder i landet, och sen får andra länder lösa sitt.
Jag tycker Danmark borde släppa sargen och bygga en kärnreaktor, men det är ju jag det.
Som Finland gjorde, de var ju i liknande situation (förutom att de redan hade någon reaktor)
Njau nu är ju elexporten tvingade...
Sen var det då även danskarna som ordnade elområden i Sverige. (Dansk Energi)
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade
Så det här är ingen bra affär när danskarna har brist och oftast då sammanfaller när vi har elbrist.
Skapar inflation!

• Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha, nu kommer ett seriöst svar. Och Sverige, hur ska vi göra? Fortsätter nedläggning av befintliga reaktorer eller bli som dk är idag? Det snackas om att "det är billigt" att lagra värme men jag har inte hört att någon bygger något sådant, det snackas om vätgas men samma där (ja förutom till stor det skattefinansierat fossilfritt stål)

• Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vet inte riktigt, jag ändrar mig i snabb takt vad gäller framtidens elförsörjning.
Jag har gått från kärnkraftmotståndare (80-tal, lite svagt under 90-tal, åsikt ärvd av föräldrar) till stark kärnkraftsförespråkare (2010-tal)
Jag trodde inte alls på vindkraft under typ 90-talet hade även hemsnidade teorier på fysisk grund.
Idag är jag förvånad de flesta dagarna om året över hur fruktansvärt mycket den producerar.

För något år sedan ansåg jag att Sverige ska bygga fler kärnkraftverk, och jag har alltid (ja inte när jag var kk-motståndare då) varit förtjust i fast breeders, för att använda befintligt avfall som bränsle igen.

Men nu när jag insett potentialen för vindkraft, framförallt billig energi, så kan jag liksom inte skaka av mig det.
Svensk kraftsystem borde vara vindkraft som baskraft och vattenkraft som topp och utfyllnad vid vindstilla dagar. Det skulle vara det absolut bästa oss i Sverige, och det skulle räcka.

Så jag lutar mer och mer åt att det är andra länder som ska bygga kärnkraft, Sverige och Norge är väl de sämsta länderna i världen att bygga kärnkraft i, med tanke på att vi alltid redan har mer el än vi behöver.
(ja utom något tiotal timmar om året).

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Problemet med vind som baskraft är att då blir kärnkraft helt fel, passar inte som reglerkraft.
Gas eller vatten är ju bäst, men det betyder ju att klimatutmaningen i kombination med andra länder i världen, så får vi ett problem.

• Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet inte riktigt, jag ändrar mig i snabb takt vad gäller framtidens elförsörjning.
Jag har gått från kärnkraftmotståndare (80-tal, lite svagt under 90-tal, åsikt ärvd av föräldrar) till stark kärnkraftsförespråkare (2010-tal)
Jag trodde inte alls på vindkraft under typ 90-talet hade även hemsnidade teorier på fysisk grund.
Idag är jag förvånad de flesta dagarna om året över hur fruktansvärt mycket den producerar.

För något år sedan ansåg jag att Sverige ska bygga fler kärnkraftverk, och jag har alltid (ja inte när jag var kk-motståndare då) varit förtjust i fast breeders, för att använda befintligt avfall som bränsle igen.

Men nu när jag insett potentialen för vindkraft, framförallt billig energi, så kan jag liksom inte skaka av mig det.
Svensk kraftsystem borde vara vindkraft som baskraft och vattenkraft som topp och utfyllnad vid vindstilla dagar. Det skulle vara det absolut bästa oss i Sverige, och det skulle räcka.

Så jag lutar mer och mer åt att det är andra länder som ska bygga kärnkraft, Sverige och Norge är väl de sämsta länderna i världen att bygga kärnkraft i, med tanke på att vi alltid redan har mer el än vi behöver.
(ja utom något tiotal timmar om året).
Du lär dig mer och mer när åren går och olika tåtar kopplas ihop i hjärnan. Så länge man kan låta bli att förföras av ideologi och titta utan skygglappar så blir det faktiskt rätt spännande med alla problem som måste lösas och hur stora möjligheterna till olika lösningar faktiskt är.

Batterilagring i gigaskala kommer att bli en stor faktor för att få väderberoende energiproduktion att fungera bättre, i vissa världsändar växer det snabbt just nu. Exempel är Australien och USA. Det pågår lite i det tysta.

• Gilla
Sol60 och 1 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Elförsörjningen är "aldrig" i första hand till för att tillgodose medborgare och företag med billig el, den måste främst vara lönsam. Vilket är självklart i den moderna marknadsekonomin men som vi svenskar tycks ha svårt att acceptera.
Mest politiker som har svårt att acceptera det verkar det som ur mitt perspektiv. Annars skulle de inte historiskt ha subventionerat all vindkraftsutbyggnad, i stor grad velat subventionera havsbaserad vindkraft och nu alltjämt subventionerat mycket solkraft.

Vi har inte en marknadsekonomi i energisektorn – i synnerhet inte på produktionssidan.

Redigerat:
harka harka skrev:
i Sverige tror jag inte att vi behöver någon komplementär fossilkraft
Utifrån perspektivet att vi minst behåller nuvarande mängd kärnkraft och inte får en trefaldigad elefterfrågan? I så fall är jag enig. Får vi en rejält ökad elefterfrågan tror jag att du har fel.

Oavsett är Sverige en outlier med all vattenkraft och ett paneuropeiskt och/eller globalt perspektiv är viktigare. Det tror jag vi är rätt eniga om.

harka harka skrev:
men i nästan alla länder i Europa finns ett stort fossileldande idag, så där kommer fossilt vara komplementär till det förnybara, ända tills det fossila är helt utfasat – det är väl en både rimlig och bra övergång?
Det är rimligt om man tror att fossilkraften är mer eller mindre linjärt ersättningsbar med sol och vind. Det gör inte jag. Jag är tvärtom övertygad om att den intermittenta kraften är beroende av snabbomställbar komplementärkraft. Hur mycket vet jag inte, men jag skulle tro ganska mycket mer än obetydligt. Om länder som Tyskland går från att vara genomusla till bara dåliga i jämförelse med länder som Sverige och Frankrike är det förstås en förbättring, men jag tror dom sagt att de går en väg som aldrig kommet fram till målet. Därför är jag principiellt emot.

harka harka skrev:
det är inte osannolikt att det kommer tillföras ny vind- och solkraft i Europa framme vid år 2030 med årlig elproduktion i storleksordningen dagens fossila elproduktion – de är förstås inte utbytbara rakt av, men det ger ändå proportionen i vad som är görbart, fast sen tillkommer samtidigt ett ökat elbehov så även om det fossila kommer finnas kvar ett antal år till, kan det reduceras ordentligt till 2030
Som sagt, det är trevligt att det blir bättre, men det finns andra sätt som är lika lätt. Och som kan ta oss hela vägen.

harka harka skrev:
en alternativ lösning är att vi inte gör något alls nu utan nöjer oss med att läsa kärnkrafttillverkarnas färgbroschyrer och invänta leveranser om tio år, och under tiden fortsätta elda fossilt och studera flödet utav notiserna om kärnkrafttillverkarnas förseningar och fördyringar
Det är inte mitt fel att fungerande kärnkraft läggs ner utan att ersättas eller att det finns en extrem kärnkraftsskräck samtidigt som det är andra kraftslag som dödar. På global nivå är utbyggnaden också mer än vad du hånar den för att vara. Även om den är otillräcklig.

harka harka skrev:
ett av de SMR-företag som flåshurtigt /…/
Ge dig. Det här är under din nivå.

harka harka skrev:
en prognos på att deras produktionspriset om sju år kan ligga på motsvarande 95 öre/kWh – samtidigt säger de som bygger landbaserad vindkraft i Sverige att de klarar att bygga för mindre än 20 öre/kWh
Japp, men vindkraften står inte på egna ben, den behöver komplement av andra kraftslag och/eller omfattande energilagring om vi vill kunna få el när vi vill. Men att den landbaserade vindkraften är billig när den kan leverera bestrider ingen.

harka harka skrev:
suboptimala och parasiterande kraftslag?
harka harka skrev:
varför skulle vi avstå från något som tillhandahåller en produkt som är billigare än existerande produkter?
Det ska vi inte. Men den intermittenta kraften står inte på egna ben, så den kan inte räknas på utan komplement. Om vi behövt tre gånger maxeffekten för att få ut det vi behöver när vi behöver det hade det varit en sak, då hade vi kunnat säga att 3*20<95 och sen hade det varit bra med det. Men det är ju inte så. Vi har samvarierande stiltje periodvis i Europa. Den måste hanteras och som @OMathson påpekar med jämna mellanrum behövs det bisarra mängder överetablering i vissa lägen, eller nåt annat. Idag är detta andra gas, kol och olja. Alternativen till det är ännu längre bort än ens det mest försenade sv kärnkraftsbyggen.

Och det jag i synnerhet kallat parasitärt är exempelvis subventionerad solkraft. Denna subventionerade vackertväderproduktion gör annan produktion mindre lönsam. Varför skulle den inte beskrivas som parasitär? Den leder ju till att exempelvis svårreglerad kärnkraft inte blir konkurrenskraftig mot en mix av subventionerad sol+kol.

harka harka skrev:
samma skara som tycker att när järnvägen kom slog de orättfärdigt ut kustfartygstrafiken? när automobilen kom så parasiterade dom och slog ut hästskjutsarna? eller att Munters kylskåp parasiterade på isutkörarnas inkomster och affärsmodell? eller att elbilen slår ut bensinmotorn med tillhörande gjuterier (enbart på ägarekonomi)?
Återigen nej. Den är parasitär för att den tar vinster men inte erbjuder ett fullgott substitut.

harka harka skrev:
det kommer att ske en utfasning av fossil elproduktion i Europa, och det kommer även att ske en ökning av elproduktionen för att möjliggöra ytterligare elektrifiering – och den låter sig i närtid göras sol- och vindkraft
Som sagt, jag delar inte din optimism utan ser den intermittenta kraften som för opålitlig för att nå målet.

harka harka skrev:
inte mig emot om det fanns prisvärda alternativ – men jag ser inga realistiska sådana
Och jag å min sida anser att du väljer att bara redovisa delar av systemkostnaden för den lösning du förespråkar. Ditt språkbruk i delar ovan antyder också att du nog har mer än ekonomiska argument för det du föredrar. Du såväl som de flesta av oss.

—-

Med allt ovan sagt gillar jag din teknikoptimism och skulle på intet vis bli besviken om du har rätt och jag fel. Jag tror bara inte det och tycker därför att kärnkraftsspåret är viktigt att driva för att vi och andra ska kunna leva med stora mängder fossilfri och tillgänglig el i framtiden.

• Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Du lär dig mer och mer när åren går och olika tåtar kopplas ihop i hjärnan. Så länge man kan låta bli att förföras av ideologi och titta utan skygglappar så blir det faktiskt rätt spännande med alla problem som måste lösas och hur stora möjligheterna till olika lösningar faktiskt är.

Batterilagring i gigaskala kommer att bli en stor faktor för att få väderberoende energiproduktion att fungera bättre, i vissa världsändar växer det snabbt just nu. Exempel är Australien och USA. Det pågår lite i det tysta.
Nej, batterier kommer inte på väldigt länge kunna kompensera väderberoende produktion.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Då prognosen för elbehovet 2045 ligger på omkring 210-380 TWh per år så är frågan hur all denna el ska produceras? Vindkraft är bra men frågan är om det är möjligt att räkna med att det räcker att komplettera vatten och bef kärnkraft med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.