175 135 läst · 2 963 svar
175k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Jo det diskuteras friskt bland de med makten inom EU.K karlmb skrev:
https://second-opinion.se/europa-strider-om-elmarknadsreformen/
nej, nu hade du fel igen... vi tar det bakifrånmnils skrev:Att plotta egenhändigt utvalda dataserier för att stärka sin egen tes, i ett diagram med märkliga axlar är på youtube-soffe nivå. Det har inte mycket med fakta att göra även om du så gärna vill att det skall vara det...
Och det faktum att du verkar ha alldeles för mycket tid att lägga på det här och tillgången till datan gör att man misstänker att detta är något du jobbar med.
Att du sedan totalt ignorerar vissa aspekter som inte passar ditt narrativ gör att lobbyist ligger nära till hands för vetenskapsman är du inte!
...för vetenskapsman är du inte!...
jo, det är väl det man kan säga att jag är – till professionen är jag forskare, dock inte inom energisystem även om några kurser i elkraftteknik ingår i bagaget, och en del statistik...
...du verkar ha alldeles för mycket tid att lägga på det här och tillgången till datan..
det är inga problem för någon annan att komma åt all statistik som jag använder mig av – allt kommer från helt öppna källor, tillgängliga på internet, och jag anger datakällorna i mina grafer och dessa är allt som oftast de ursprungliga ägarna av rådatat, såsom Nordpool, Svenska kraftnät (eller motsvarande i andra länder), SCB, IEA, EIA, BP, Bundesnetzagentur eller Fraunhofer, för att nämna de kanske vanligast förekommande
om man är bra på det man gör så tar det inte särdeles lång tid att plocka fram relevant data och skapa tillhörande grafik
jag är övertygad om att det finns åtskilliga som lägger långt mer tid på Byggahus än vad jag gör, utan att jag för den skull misstänkliggör deras göranden
...Att plotta egenhändigt utvalda dataserier för att stärka sin egen tes...
använder egenhändigt utvalt data? vem skulle annars välja ut data åt mig tänkte du?
och för att återkomma till det där med forskning, så är det fullt normalt att kombinera data från olika aspekter/källor för att finna samband (eller avfärda falska korrelationer, som @Thomas_Blekinge skrev härom veckan (ungefär): om man ser en samtidig uppgång i hudcancer och glasskonsumtion så är det inte nödvändigtvis ett bevis på att det är glassen orsakar hudcancer) – och i stället för att utgå från seriösa datakällor, skulle det vara bättre att hänga upp sin världsbild på tokiga uppgifter som kastas ut utan uppbackning från någon Jönsson, Fagerfjäll eller Blomgren?
sen är jag uppriktigt intresserad av din kommentar om att jag har ...diagram med märkliga axlar... – kan du ge något exempel på detta? för jag försöker se till att mina grafer är tydliga och inte ska behöva resultera i gissningar, men tycker man att något är oklart finns det absolut inget som hindar att man som läsare gör ett litet inlägg och ber om ett förtydligande
...Kom gärna med fakta ang kolförbränningen i EU, har den ökat eller minskat samtidigt som kärnkraften har minskat?...G OMathson skrev:
fossilförbränningen har minskat! rejält
jag kan ju egenhändigt välja att visa Eurostats statistik för elproduktionen inom EU (27 länder) uppdelat i förnybart, fossilt och kärnkraft för en period som spänner över trettio år: (nej, år 2022 finns ännu inte med, det brukar vara en fördröjning på närmare ett år innan medlemsländerna och Eurostat har kvalitetsgranskat, låst och publicerat dessa data)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
linjerna visar den faktiska elproduktionen per energibärare (och totalen) och år, medan den svarta ytan indikerar procentandelen fossilkraft i elproduktionen
dippen i kurvorna 2020 tror jag kan tillskrivas pandemin – nedstängda arbetsplatser, mindre resande, färre attraktioner osv
i absoluta mått så toppade el från kärnkraft år 2004-2006, el från fossilt toppade 2006-2008, medan el från det förnybara är i stadig uppgång och jag vet inte om någon törs uttala sig om när den toppar
tittar man på den fossila andelen i produktionsapparaten så har den legat tämligen oförändrad med ett snitt på 52% mellan åren 1990 till 2007, varefter den har sjunkit ner till 37% på fjorton år – alltså ungefär en procentenhet per år om man så vill
rätt riktning, om än så långsamt – men så är det också bara några år sedan som horisonten för krafttag mot koldioxidutsläpp låg borta vid 2050, bekvämt fjärran avlägset för att man skulle behöva göra något (mer än att säga att man tänker göra något)
...när det är högtryck på nu på vintern som det har varit några gånger, ökar eller minskar då den fossila förbränningen?...
för Sveriges vidkommande tror jag inte att lugnare vindar ger någon nämnvärd förändring i fossilförbränning – klen vindkraft hanteras primärt med ökad vattenkraft och/eller minskad export
för de mer fossila delarna av EU så lär lugnare vindar i dagens elsystem ge en sämre bortträngning av fossil förbränning under sådana lugna perioder
du kanske vill se det som att fossilförbränningen ökar? men det makroskopiska skeendet är ju tydligt – att det förnybara växer och tar över, medan det fossila är på väg utför, sen kan det med dagens elsystem förekomma små kortvariga veck på rutschkanan utför, för det fossila, men det förtar inte att tillväxten av det förnybara är vad som har gjort att det fossila har minskat, och mer förnybar elproduktion är det enda som kommer att fortsätta den trenden, i vart fall de kommande tio åren
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Det är ju närmast en axiomatisk sanning om vi utgår från att efterfrågan ökar, mängden nedläggningshotad kärnkraft är större än den under byggnation och all storskalig utbyggnad av ny kraftproduktion tar met än tio år.harka skrev:
Jag tror också att det är här du får mest legitima invändningar, att det du upplevs se som en trend mot något bättre av andra (jag själv delvis inkluderad) ses som en delvis parasitär trend som är avhängig ett fortsatt stort fossilanvändande för att fungera.
I dagsläget är vi helt oförmögna att bygga ett stabilt sol/vind-system om vi vill ha stabil tillgång på el. Det kräver komplementär fossilkraft. Hur mycket och om det är på en nivå som är tolererbar är en intressant fråga, men det krävs i alla fall idag.
Därför blir ett antal av oss kärnkraftskramare förbannade på utvecklingen. Synbart suboptimala lösningar väljs för att bara den ”goda” sidan av dem lyfts fram.
Det här är inte ditt fel, men du får en släng av sleven.
Jag tycker att ni kärnkraftskramare ska släppa just kärnkraften lite och bli fossilkraftsmotståndare i första hand, så tänker jag nuförtiden iaf. Med det menar jag att jag ställer mig positiv till i stort sett vilken lösning som helst som löser uppgiften fossilfritt. Det innebär att jag har en viss förståelse för aktörerna på marknaden (som ju finns där vare sig vi gillar det eller ej), deras intressen och deras möjligheter. Jag ser det heller inte som realistiskt att vi ska gå tillbaks till Sverige på 60-70-talet med varv, tung verkstadsindustri och med det den elproduktion som sågs som nödvändig då.Nötegårdsgubben skrev:Det är ju närmast en axiomatisk sanning om vi utgår från att efterfrågan ökar, mängden nedläggningshotad kärnkraft är större än den under byggnation och all storskalig utbyggnad av ny kraftproduktion tar met än tio år.
Jag tror också att det är här du får mest legitima invändningar, att det du upplevs se som en trend mot något bättre av andra (jag själv delvis inkluderad) ses som en delvis parasitär trend som är avhängig ett fortsatt stort fossilanvändande för att fungera.
I dagsläget är vi helt oförmögna att bygga ett stabilt sol/vind-system om vi vill ha stabil tillgång på el. Det kräver komplementär fossilkraft. Hur mycket och om det är på en nivå som är tolererbar är en intressant fråga, men det krävs i alla fall idag.
Därför blir ett antal av oss kärnkraftskramare förbannade på utvecklingen. Synbart suboptimala lösningar väljs för att bara den ”goda” sidan av dem lyfts fram.
Det här är inte ditt fel, men du får en släng av sleven.
Håller med om att även jag tror att en bottenplatta av kärnkraftsel är och kommer vara nödvändig men löses det på något annat, kanske billigare, sätt så kommer jag vara nöjd med detta.
Skogsägare
· 19 075 inlägg
Enig, och detsamma borde gälla sol- & vindvännerna. Min åsikt är att de senare är mer dogmatiska. Många till den grad att de väljer fossilkraft före klimatet trots den stora oro de ofta också när kring det senare.D djac skrev:
Jag har solceller (och elbil som du vet), tycker det är roligt!Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 19 075 inlägg
Jo, men hur ställer du dig till att dina bidragsfinansierade solceller pressar lönsamheten för kärnkraft så att fossilförbränning blir den behövda komplementkraften som krävs för att du ska få känna dig lite god och duktig?D djac skrev:
För det är ju effekten, på systemnivå och över tid.
Edit: Du hann komplettera inlägget innan jag publicerade mitt svar och innan tiden för det hann gå ut. Det gör inget i sak, vill bara poängtera att jag inte klippte i citatet utan att visa det.
Jag tror inte på det sambandet, ser det som planerad propaganda utifrån, upplockad av opportunistiska politiker. Det kommer vara en nödvändighet att inkludera blandad produktion, det är bara att lösa frågan mao, som jag ser på det.Nötegårdsgubben skrev:
En liten edit från mig: Du vet ju vid det här laget att jag accepterat att fossilt är allra mest subventionerat, så den pyttelilla subventionen man får för solel är i sammanhanget negligerbar jämfört med vad som pågår runt dessa.
Jo men nu "vägrar" ju den gröna sidan att se att det är något problem trots att man ser de enorma underskotten i den gemensamma energibalansen. Men...."roten till blockeringen"D djac skrev:Jag tycker att ni kärnkraftskramare ska släppa just kärnkraften lite och bli fossilkraftsmotståndare i första hand, så tänker jag nuförtiden iaf. Med det menar jag att jag ställer mig positiv till i stort sett vilken lösning som helst som löser uppgiften fossilfritt. Det innebär att jag har en viss förståelse för aktörerna på marknaden (som ju finns där vare sig vi gillar det eller ej), deras intressen och deras möjligheter. Jag ser det heller inte som realistiskt att vi ska gå tillbaks till Sverige på 60-70-talet med varv, tung verkstadsindustri och med det den elproduktion som sågs som nödvändig då.
Håller med om att även jag tror att en bottenplatta av kärnkraftsel är och kommer vara nödvändig men löses det på något annat, kanske billigare, sätt så kommer jag vara nöjd med detta.
Nu börjar man se en desperation från det land som kan ändra sig och det är en nyhet att Robert Habeck, de gröna vill ha billigare pris för tysk industri för att kunna konkurrera med USA samt Kina.
"Any government intervention on electricity prices would have to be vetted by the European Commission, which enforces state aid rules in the EU. Habeck’s ministry was not available for comment."
https://www.euractiv.com/section/el...rial-electricity-tariff-to-undercut-us-china/
Jag ser själv sedan plats för både ny kärnkraft samt havsbaserad vindkraft allt handlar om framtiden och att vår industri kan hänga med annars är det ju bara att lägga ner Sverige. Eller som nu Tyskland funderar på?
Åter en dag med 25000MW kol i Tyskland
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
https://www.smard.de/home
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
https://www.smard.de/home
Jag tror inte det var dagens elpriser som gjorde att tung industri började flytta från länder som Sverige för 50 år sedan, det är nog ofrånkomligt att produktion flyttar runt i världen och att Sveriges ambitioner ligger inom andra näringar, misstänker att servicesektorn kommer fortsätta växa även här, som den gör i liknande länder.P paralun skrev:Jo men nu "vägrar" ju den gröna sidan att se att det är något problem trots att man ser de enorma underskotten i den gemensamma energibalansen. Men...."roten till blockeringen"
Nu börjar man se en desperation från det land som kan ändra sig och det är en nyhet att Robert Habeck, de gröna vill ha billigare pris för tysk industri för att kunna konkurrera med USA samt Kina.
"Any government intervention on electricity prices would have to be vetted by the European Commission, which enforces state aid rules in the EU. Habeck’s ministry was not available for comment."
[länk]
Jag ser själv sedan plats för både ny kärnkraft samt havsbaserad vindkraft allt handlar om framtiden och att vår industri kan hänga med annars är det ju bara att lägga ner Sverige. Eller som nu Tyskland funderar på?
Jo men precis som du ser i länken så börjar Habeck bli desperat och ska då även runda elhandelsavtalet för att kunna hänga med.... aktieägarna för VW i Wolfsburg, BMW i Munchen osv bryr ju sig mindre var bilarna byggs.D djac skrev:Jag tror inte det var dagens elpriser som gjorde att tung industri började flytta från länder som Sverige för 50 år sedan, det är nog ofrånkomligt att produktion flyttar runt i världen och att Sveriges ambitioner ligger inom andra näringar, misstänker att servicesektorn kommer fortsätta växa även här, som den gör i liknande länder.
Sen kan vi väl i Sverige då strunta i batterifabrik i Trollhättan och Volvo i Göteborg, flytta alla stålverk till Kina eller Indien. Enbart en utskeppningshamn kvar i Narvik och malmen skickas till Kina/Indien.
Så då får vi energibalansen att gå ihop och kan leva i en "grön ekonomi" i "stor lycka".
https://www.euractiv.com/section/el...rial-electricity-tariff-to-undercut-us-china/